• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy terminal promowy w Gdyni. Na razie na wizualizacjach

Wioletta Kakowska-Mehring
15 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
  • Tak ma wyglądać nowy terminal promowy w Gdyni.
  • Nowy terminal promowy w Gdyni.
  • Nowy terminal promowy w Gdyni.
  • Nowy terminal promowy w Gdyni.
  • Nowy terminal promowy w Gdyni.

Wciąż nie wiadomo, kiedy dokładnie powstanie, ale wiadomo, jak będzie wyglądał. Zarząd Portu Gdynia pokazał wizualizacje nowego terminalu promowego planowanego na Nabrzeżu Polskim.


Jak oceniasz pomysł budowy nowego terminalu promowego?


Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu Helskim zobacz na mapie Gdyni w sąsiedztwie terminali kontenerowych BCT i GCT. Nowy przy Nabrzeżu Polskim zobacz na mapie Gdyni poprawiłby komfort, ale też wpłynąłby na oszczędności dla armatora. Byłby on dużo bliżej centrum miasta. Do tego usytuowanie terminalu promowego bardzo blisko wejścia do portu skróciłoby nawet o pół godziny czas rejsu do i ze Szwecji. A czas postoju jest kluczowy. Optymalne jest zmieszczenie się w 120 minutach. To czas od wejścia do portu i wyjścia w kolejny rejs. Szybka obsługa w porcie to niższe koszty.

Koszt budowy terminalu według dzisiejszych szacunków to 155 mln zł, z czego unijne dofinansowanie ma wynieść 91 mln zł. Niestety, to właśnie procedury unijne i uzgodnienia z Komisją Europejską mają według oficjalnych zapewnień władz portu blokować na ten moment budowę.

Czytaj też: Nowy gdyński terminal promowy w zawieszeniu

O planach budowy nowego terminalu promowego władze portu poinformowały w lutym 2013 roku. Wówczas zakładano, że będzie gotowy w połowie 2016 roku. W maju 2015 roku, kiedy obchodzono 20-lecie działania linii Gdynia-Karlskrona Stena Line mówiono, że budowa ruszy w ciągu najbliższych miesięcy, że wystarczy wcisnąć "guzik", bo większość infrastruktury już jest. Co jeszcze oprócz KE stoi na przeszkodzie? Potrzebne są też ostateczne deklaracje ze strony Steny Line, armatora, który ma użytkować terminal, o czym informowaliśmy we wrześniu ub. roku.

Stena Line współpracuje z gdyńskim portem już od 1995 roku, kiedy to w maju w swój pierwszy rejs z Karlskrony do Gdyni wyruszył prom Lion Queen. Obecna baza promowa zlokalizowana jest przy Nabrzeżu Helskim II, przy Basenie VIII. Na przestrzeni 20 lat przeprawa ta stała się ważną trasą między Polską a Skandynawią. Dzięki szybkiemu rozwojowi infrastruktury kolejowej i drogowej wewnątrz krajów, to połączenie pozwala na regularny transport w obu kierunkach, jednocześnie ułatwiając dalszą podróż towarów m.in. do Czech, Słowacji, Węgier, Rumunii, Ukrainy, Turcji czy na Bałkany.

Miejsca

Opinie (110)

  • Znow tylko wizje i bardzo wolne ruchy...ZPG

    Zabieracie sie do tego jak pajace i Stena kopnie was w d... i obudzicie sie szczesliwi z reka w nocniku.

    • 10 2

  • Czy potrzebny tak wysoki obiekt,powinien być nie wyższy niż budynek Muzeum Emigracji.

    • 3 3

  • (4)

    Gdynia = plan, projekt, wizualizacja :)

    • 42 10

    • (3)

      jak u Morawieckiego :D

      • 7 5

      • Chodzi o to....

        żeby nie wpaść w pułapkę średniego wzrostu....

        • 0 0

      • (1)

        Od naszego Pana Mateusza proszę się odczepić! To osobowość na miarę Eugeniusza Kwiatkowskiego, wreszcie ktoś myślący o interesach Polski!

        • 8 5

        • Haha, poniosło panią Basię :)

          • 2 7

  • A gdzie będą oczekiwać na wjazd na prom samochody ciężarowe? (4)

    Takie pytanie mi się nasunęło po przeczytaniu artykułu.

    Między nowymi "szklanymi domami" nowej prestiżowej dzielnicy Międzytorze?

    • 54 5

    • pewnie tam gdzie czekają ciężarówki do wjazdu na terminale w tej okolicy...

      Po prostu na Polskiej na po jednym pasie w każdym kierunku.

      • 4 0

    • pierwsza sprawa dla czego stena line? a nie wszyscy armatorzy w tym polferies?

      stena line obraziła Polaków swoimi regulaminami wejścia na pokład czy ktoś to pamieta?
      druga sprawa terminal promowy obok siarki wegla? śruty i gnijących bio mas?
      Fajny pomysł
      kolejna sprawa dojazd do nowego terminalu jak Gdynia chce przebudować uliece skrzyżowania światła gdzie powstanie pas dedykowany do terminalu estakadą?
      czy projekt nowego terminala przy nabrzeżu polskim poprostu przewiduje przepuszczenie całego ruchu istniejącym układem drogowym przez centrum miasta i wiśniewskiego?
      Następne pytanie co było wazniejsze w mieście z morza i marzeń? Terminal promowy czy lotnisko kosmodrom?

      • 5 0

    • jak to gdzie?

      w kolejce

      • 8 1

    • Przecież widać gdzie

      Na wizualizacji dokładnie widać gdzie mają czekać samochody ciężarowe.

      • 3 6

  • (1)

    jest Audi jest impreza...

    • 10 5

    • Czemu na żadnej wizualizacji nie pokazują jak faktycznie wygląda asfalt w Gdyni

      • 3 0

  • Nowy terminal spowoduje likwidacje 2 magazynów i ograniczenie Nab Polskiego w przeładunkach

    ot i w ten sposób likwiduje sie potencjał portowy w Gdyni i tak juz niewielki

    • 8 4

  • A co się dzieje z terminalem na Westerplatte. działa czy nie? (1)

    ktoś coś wie?

    • 5 3

    • działa tam Polferries

      • 4 0

  • aby do wiosny... (1)

    To rozpaczliwe działania maskujące "niedasizm" i brak koncepcji rozwoju. Zbuduje się terminal, to armator może nie ucieknie. Port biernie czeka a miasto nie da rady zapewnić otaczającej infrastruktury. Żadnej synergii a wręcz jest ona ujemna, bo interesariusze nawzajem sobie przeszkadzają.
    W Gdańsku podobnie. Australiczycy wybudowali terminal a port i miasto nie jest w stanie zapewnić/zorganizować parkingów.

    W Gdyni bez rozwiązania komunikacji pod/nad liniami kolejowymi i do obwodnicy oraz na zachód, nie ma co marzyć o likwidacji tego korka. Kłania sie 30 lat robienia "nic".

    Do tego interesy deweloperów i miejskich notabli, co się "ślinią" na tereny wokół portu...

    • 11 3

    • Wg mnie jeżeli nie ma porządnej sieci dróg, to portu nie powinno się rozbudowywać na siłę.

      • 3 1

  • tak się zastanawiam, (1)

    czy ten Terminal nie lepiej sprawdziłby się na Nabrzeżu Śląskim Nauty zwłaszcza jest tam już pirs, który obecnie jest niewykorzystany i projektowana N.Węglowa.

    • 14 3

    • to za proste... ;)

      To "oczywista oczywistość", że taki (szybki) ruch powinien obsługiwać port zewnętrzny, czyli nabrzeża od francuskiego do pomorskiego. Przynajmniej okiem laika... ;) W wykopanym kanale mają miejsce stocznie, które nie mają potrzeby minimalizacji czasu ruchu jednostek.

      Jednak na pewno to koliduje z wizją "szklanych domów" zamiast portu i terenów przemysłowych...

      Czas płynie a konkurencja nie śpi... Jedyny, "wierny" armator pójdzie śladem Maersk i... trzeba będzie rozbudować SKM, bo do pracy to będziemy jeździć do Gdańska...

      • 7 1

  • w wizualizacjach to jesteśmy mistrzami świata

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane