• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy terminal promowy w Gdyni już czeka na statki i pasażerów

Wioletta Kakowska-Mehring
23 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia.


Jego powstanie skróci czas nawigowania w porcie i pozwoli obsługiwać większe promy. Kosztował ok. 290 mln zł, z czego 116,8 mln zł pochodziło z budżetu unijnego, a czekaliśmy na niego aż osiem lat, bo tyle czasu upłynęło od chwili ogłoszenia jego budowy. Dziś uroczyście oddano Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia, który przyjmie pierwsze promy w styczniu przyszłego roku. Na początek ze Szwecji, a potem... może nawet z Finlandii.



Oddanie terminalu przewidziano na 23 września nieprzypadkowo. Tego dnia przypada bowiem 99. rocznica uchwalenia przez Sejm ustawy o budowie portu w Gdyni. Terminal powstał przy nabrzeżu Polskim Mapkaw sąsiedztwie Muzeum Emigracji. Pozwoli on na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 240 m. Do tej pory terminal znajdował się przy nabrzeżu HelskimMapka i mógł przyjmować promy do ok. 175 m długości.

Czytaj też:

Mural z Tadeuszem Wendą odsłonięty w Gdyni



Przedstawiciel Stena Line, jednego z operatorów promowych, zapowiedział na uroczystości, że pierwszy prom tej firmy przybije do nowego terminalu 1 stycznia 2022 roku o godz. 21.

Nowa lokalizacja - przy basenie im. Marszałka Piłsudskiego - niesie za sobą korzyści wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Czas liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut. Oszczędność czasu oraz polepszenie dostępności transportowej to znaczące aspekty łańcucha logistycznego, które w efekcie przyczynią się do zwiększenia konkurencyjności portu. Ważnym komponentem nowego terminalu będzie możliwość zasilania prądem promów podczas postoju, co wpisuje się w ideę Green Port.

Nowy obiekt z opcją rozbudowy



Czytaj też:

Gdynia "odpala" terminal promowy, Gdańsk "gasi światło"?



Projekt "Budowa publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia" obejmował wykonanie budynku terminalu promowego o kubaturze 30 tys. m sześc. i magazynu - 7 tys. m sześc., przebudowę nabrzeży o długości ok. 600 metrów, a także budowę placów i parkingów o łącznej wielkości 65 tys. m kw. Oprócz tego wykonawca, czyli firma Doraco, wykonała połączenie kolejowe między nabrzeżami, przebudowę istniejących układów drogowych i inne prace infrastrukturalne. W zadaniu zaprojektowano prawie 2 tys. ton stali oraz niemal 20 tys. m sześc. betonu.

Przedstawiciel Stena Line, jednego z operatorów promowych, zapowiedział na uroczystości, że pierwszy prom tej firmy przybije do nowego terminalu 1 stycznia 2022 roku o godz. 21. Przedstawiciel Stena Line, jednego z operatorów promowych, zapowiedział na uroczystości, że pierwszy prom tej firmy przybije do nowego terminalu 1 stycznia 2022 roku o godz. 21.

- Terminal ma szklany rękaw, którego konstrukcja umożliwia dopasowywanie się do poszczególnych jednostek, który pozwala, żeby przy nabrzeżu cumowały różnej wielkości nowoczesne jednostki promowe, który pozwala też, żeby pasażerowie niepodróżujący samochodami mogli bezpiecznie i wygodnie dojść do budynku terminalu - tłumaczył Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Co ciekawe, obiekt jest przygotowany do ewentualnej rozbudowy. Sam budynek terminalu można będzie rozbudować o dwa kolejne piętra. Rozważana jest też budowa kolejnej rampy.

Dziś do Szwecji, a jutro może nawet do Finlandii



Od początku było wiadomo, że terminal jest odpowiedzią na... dobrą współpracę ze szwedzkim armatorem Stena Line (linia Gdynia - Karlskrona). Terminal był jednak tak zaplanowany, aby przyjąć jeszcze jednego stałego armatora. Został nim Polferries, należący do Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.

Stena Line wyruszy z terminalu 1 stycznia przyszłego roku. A kiedy Polferries?

- Prowadzimy rozmowy z armatorami, bo na tym etapie współpraca wymaga porozumień trójstronnych między Steną Line, PŻB i ZMPG. To są olbrzymie przedsięwzięcia, które trzeba zgrać w czasie. Nie będziemy jednak zbytnio zwlekać z tym terminem. Jesteśmy otwarci, żeby ta współpraca zaczęła się jak najszybciej - powiedział prezes Sadaj.
A to nie koniec. Na uroczystości obecna była liczna delegacja z ambasady Finlandii i z portu w Turku. Czy możemy liczyć na pasażerskie połączenia z tym miastem?

- To są nasi partnerzy, bo z portem w Turku współpracujemy do dawna. Oni obserwują sytuację w Porcie Gdynia, patrzą, jak się rozwijamy. My też szukamy nowych perspektyw i połączeń. Jeżeli taka możliwość będzie, to my będziemy jej sprzyjać. Myślimy o porcie nie tylko jako o terminalu, tylko o wszystkich terminalach, które tu mamy, więc są perspektywy rozwoju również w tym kierunku - powiedział prezes Sadaj.
Dowiedzieliśmy się też, że o współpracy z Gdynią dalej myśli TT-Line, czyli armator z Niemiec.

30 sierpnia odbyło się próbne cumowanie promu Nova Star (161 m dł.) należącego do Polferries.



Na ten terminal długo czekaliśmy



Budowę terminalu ogłoszono w 2013 r., choć plany i wizje snuto już w 2005 r. Według wstępnych informacji miał on funkcjonować od 2016 r. Na początku projekt zatrzymały przedłużające się procedury unijne, potem poszło o układ drogowy, co dało kolejny rok w urzędach. Kolejną sprawą była deklaracja ze strony Stena Line dotycząca tego, jak duże promy będą przyjmowane w nowym terminalu. W maju 2015 r., kiedy obchodzono 20-lecie działania linii Gdynia - Karlskrona, w Stena Line mówiono, że budowa ruszy w ciągu najbliższych miesięcy, że wystarczy wcisnąć "guzik", bo większość infrastruktury już jest.

Kiedy wydawało się, że już nic nie stoi na przeszkodzie, w 2018 r. Port Gdynia zderzył się z realiami na rynku budowlanym. Wykonawcę udało się wyłonić dopiero w wyniku drugiego przetargu. W pierwszym wszystkie oferty były wyższe, niż chciał zapłacić zleceniodawca. Wówczas ZMPG chciał przeznaczyć na ten cel ok. 180 mln zł. Tamto postępowanie unieważniono. W kolejnym sytuacja się powtórzyła, wszystkie oferty znów były wyższe niż ustalony budżet, ale postępowanie nie zostało unieważnione, a ZMPG wybrał najkorzystniejszą propozycję. Tym razem Port oczekiwał oferty na ok. 220 mln zł, stanęło na 235 mln zł, ostatecznie całość będzie kosztować ok. 292 mln zł. Przedsięwzięcie będzie dofinansowywane z funduszy Unii Europejskiej kwotą 116,8 mln zł. Ostatecznie prace ruszyły w 2018 r.

Miejsca

Opinie (156) 9 zablokowanych

  • Droga, droga i jeszcze raz droga.

    Pracuję w porcie. Jak wchodzi do HES-a statek z paszą to tiry parkują na prawym pasie ul. polskiej aż od ronda grudnia 70 czekając na załadunek. Jak dodać do tego jeszcze dwóch operatorów promowych to mamy kompletny paraliż.

    • 1 1

  • piękny!

    gratuluję Gdyni

    • 2 0

  • Po co nam w Trójmieście porty skoro mamy duży w Hamburgu?

    • 2 3

  • Gratulacje dla władz Gdyni które też miały udział w zgodzie na budowę nowej przystani promowej. Od 1stycznia na zatłoczonej ul. Janka Wiśniewskiego pojawi się dodatkowa MASA ciężarówek i samochodów osobowych chcących dostać się na Estakadę i do portu. A mówi się jeszcze że PŻB przejdzie z promami z Gdańska do Gdyni. Jak się doda do tego wielką ilość budowanych osiedli w gminie Kosakowo, gdzie każdy lokator ma samochód, to można powiedzieć będzie wesoło. tylko władze Gdyni nie tracą samozadowolenia

    • 1 2

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Zobacz wnętrza nowego terminalu promowego w Gdyni

    A gdzie w holu popiersie Kaczyńskiego?

    • 3 4

  • Brawo!!

    w rekawie w słoneczny dzien przy 25stopniach na zewnatrz,w srodku jego jest jakieś 50stopni Celsjusza.jaka temperatura bedzie przy 35 w nim dopiero?dlaczego nie ma otwieranych okien i wentylacji w nim.ciekawy jestem w jaki sposób bezpośrednio z promu i na niego ludzie bedza wchodzić i schodzić z tego rękawa wspaniałego.dobrze ze ochronie wykuli to okienko,po interwencji projektanta,bo tak to dramat ludzi tam pracujących.i ten piękny betonowy sufit..przepraszam były piękny betonowy...

    • 1 3

  • którędy w tym eko mieście pojadą teraz Tiry? (7)

    wcześniej wjechały na estakadę swoją drogą i jechały na obwodnicę, ominęli miasto, teraz albo przez Polską na zapchanego Janka Wiśniewskiego i na zapchaną estakadę albo przez władka na obwodnicę przez zapchaną vitawe.eko Gdynia???? zero nowej drogi, orki jak diabli a teraz jeszcze dopychacz do zatoru na drogach. brawo myśliciele..

    • 87 11

    • Słuszne uwagi

      • 2 0

    • Tiry (5)

      Akurat tymi promami szczególnie duzo tirów raczej nie pływa. A kontenerowce dalej będą przypływać w to samo miejsce

      • 12 18

      • Akurat... nie mało... (2)

        Kontenerowiec przewozi ciężarówki?

        I gdzie szczególnie dużo tych "tirów " pływa?

        • 8 3

        • to jest terminal promowy a nie kontenerowy, tir rozjadą Polską i Janka, (1)

          uśmieszek szczura mówi sam za siebie...mam was głęboko...

          • 11 5

          • A co mowi krzywa morda pinokio?

            • 6 9

      • to podjedz na zapadłą Gołębią, tam jest miejsce do obserwacji..policz, przy 40 pojedziesz do

        domu a kolejka tirów sięgnie 60 lekko, a to tylko w jedną stronę

        • 5 0

      • Hehe

        Szczególnie nie. Kilkaset dziennie.

        • 14 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Zobacz wnętrza nowego terminalu promowego w Gdyni

    Totalna klapa

    Ciekawe czy oficjele byli w rękawie?gwarantuje ze gdy na zewnatrz bedzie 25stopni w słoneczny dzien,to w nim jest 50 stopni przynajmniej.zero okien i wentylacji.czekam na pokaz jak z S-kibeda ludzie bezpośrednio wychodzili i wchodzili do tego rękawa?

    • 2 6

  • A samochody będą teleportować (9)

    Jestem ciekaw jakie będą korki na Janka Wiśniewskiego,jak zjedzie z promu 100 samochodów ciężarowych.To AK samo jak najpierw budują osiedla a dopiero potem drogi i szkoły.

    • 110 23

    • O to zadbał Horała (7)

      To droga krajowa i Horała jako wiceminister infrastruktury zadbał aby tę strategiczną drogę wybudować. Nawet przed wyborami obiecywał, że wszystko załatwione i pieniądze są. Dziękujemy panie Horała.

      • 23 13

      • Kwiatkowskiego to droga powiatowa i zadbał o to gdyński magistrat (3)

        Wiśniewskiego i Polska to drogi wewnętrzne portu i spokojna twoja rozczochrana, dadzą radę.

        • 6 7

        • Drogi do granicy Panstwa.... (1)

          To robotka dla rzadu osiolku .

          • 6 7

          • Tak samo jak na Przełęczy Karkonoskiej?

            Też jest droga... I co z tego?
            Nie wiedziało o tym miasto, gdy brało się za kończenie estakady? Wbrew opinii drogowców. Nie wiedziało co sobie na na plecy bierze? Nie były znane wymagania dla dróg krajowych?
            Widziały gały co brały? A może nie widziały i zgłosiły odbioru?
            Czy jak na Nałkowskiej, Polskie Wody mają robić? A Port Gołębią? PKP niech se wiadukty zbuduje?
            Od czego jest samorząd? Od pokazywania palcem?

            • 1 1

        • jak dadzą radę ? przefrunął???

          przecież to praktycznie jedyne drogi do obwodnicy. jak wyjadą turi na Janka to stoimy wszyscy, 75 minut to bedzie super szybki dojazd..

          • 7 0

      • A jak tam Port Lotniczy Gdynia? (1)

        • 5 1

        • Po co gdy jest w Radomiu!

          Bliżej Egiptu

          • 6 2

      • to nie pierwsza jego sciema przedwyborcza ale jego wyborcom to nie przeszkadza

        • 5 3

    • tych 18 łapek w dół to chyba mieszkańcy spoza Gdyni, którzy na prom sie nie wybierają

      albo nie stoją w korkach na Janka czy estakadzie w stronę Obłuża czy Hutniczej...

      • 5 2

  • i pomyśleć, że tyle pieniędzy 'wywala' się, by skrócić czas o 15minut (9)

    a PKP nie chciała kupić Pendolino z wychylanym pudłem, by o tyle samo skrócić przejazd z Warszawy

    :O)

    • 9 31

    • się ciesz że pendolino jest , gdyby nie rządy PO (5)

      to dalej byśmy jeżdzili starymi pociągami ,albo jakimiś polskimi pseudo składzikami , za rządów PIS nie zrobiono nic nawet po bilet z Gdyni do Wiednia trzeba iść stać do kasy , bo przez neta nie kupisz wstyd i obciach

      • 27 11

      • (2)

        Za peło zeby dojechac naa drugi koniec Polski trzeba bylo sie przesiadac w Warszawie i placic kolejną stówe, teraz bezposrednio mozna dojechac z Gdyni do Rzeszowa, Czestochowy, Krakowa i gdzie sobie tylko chcesz placąc polowe mniej. Pendolino to kolejny bubel platformy....przeplacony pociag ktory i tak na polskich torach jezdzi z predkoscią zwyklej kolei.....klasyczny walek POpapranych, pieniadze poszly do kieszonki.

        • 9 19

        • Porównaj łączny koszt Pendolino z serwisem per skład z Dartami (1)

          pierwsze jeździ non stop (notabene 230 km/h na CMK, Twój zwykły pociąg robi tam 160) a drugi non stop uziemiony, bo... pęka.

          I jaka różnica w tej cenie, już znalazłeś? Ups. Tak właśnie wygląda w praktyce nacjonalizm gospodarczy i fanatyczni wyznawcy, łykający każdą propagandę ze spławikiem.

          • 10 3

          • " 230 km/h na CMK"

            Przez 15 minut...

            • 1 0

      • za komuny i zaraz po Gdynia -Warszawa, pociąg Kaszub..3,5h

        za PO połowy pociągów do Wawy nie był a na małą wioskę mogłam dojechac tylko PKS albo pryw. busem. Teraz 5h do Wawy i nadal PKS lub pryw. bus.

        • 6 2

      • myślałem, że sarkazm jest ewidentny

        • 3 3

    • przewieź cos PKP lub PKP cargo na czas...

      od lat mają wylane na podstawienie pociągów towarowych na czas o dojeżdzie do stacji końcowej w umówionym dniu nie wspomnę....

      • 2 0

    • co innego gdy kase sie wydaje, a co innego, gdy ją pobiera (1)

      Dla armatora 15 minut to wielka różnica, dla PKP widać zupełnie niewarta uwagi i nakładów. Bo obłożenie jest i tak. Poza tym, to słabe porównanie, bo target zupełnie inny. Urzędnicy w delegacjach kosztów nie liczą...

      Duńczycy wydatkują gigantyczne kwoty na skrócenie drogi z Hamburga do Kopenhagi o 150 km (tunel Fehrman) a my możemy stać na gdyńskich szlabanach po 40 minut... I nie jest to sprawa jedynie PKP.
      Who cares?!

      • 9 2

      • Pkp wie, że ludzie wolą samochody.

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy zawodowej ściśle związany z gospodarką morską i regionem pomorskim. Założyciel i prezes zarządu Inter Marine Sp. z o. o. - jednej z pierwszych w Polsce prywatnych agencji żeglugowych (rok zał. 1990), która po 22 latach działalności jest wiodącą w Polsce firmą branży usług sektora morskiego, usług stoczniowych oraz pośrednictwa pracy za granicą będąc jednocześnie ”firmą matką”...

Najczęściej czytane