• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ORP "Sokół" i ORP "Kaszub". Remontowa pracuje dla wojska

Wioletta Kakowska-Mehring
30 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Remontowa Holding ma nowego prezesa
ORP "Sokół" wpłynął na tzw. remont awaryjny, który trwał tydzień. ORP "Sokół" wpłynął na tzw. remont awaryjny, który trwał tydzień.

W Gdańskiej Stoczni Remontowa zakończył się remont okrętu podwodnego ORP "Sokół". Jednostka dziś powróciła do służby. Trwają jeszcze prace na korwecie ORP "Kaszub". Dzięki posiadaniu wymaganych certyfikatów i licencji, "Remontowa" coraz skuteczniej zdobywa kontrakty ma remonty okrętów wojennych.


Jaka powinna być Marynarka Wojenna RP?


Stocznia ma bardzo duże doświadczenie w remontach czy przebudowach różnych jednostek, jednak okręt podwodny wpłynął do gdańskiego zakładu po raz pierwszy. Jednostka ta wpłynęła na tzw. remont awaryjny, który trwał tylko tydzień. Wykonano remont trzech klap odpowietrzników zbiorników balastowych. Z uwagi na bezpieczeństwo załogi, są to jedne z najważniejszych mechanizmów na jednostce. Klapy odpowietrzników decydują o zanurzeniu i wynurzeniu okrętu. Przy okazji umyto i wyczyszczono kadłub okrętu z morskich porostów.

Okręt ma 47,2 m długości, 4,9 m szerokości. Maksymalne zanurzenie to 200 metrów, prędkość nawodna to 12 węzłów, a prędkość podwodna 18 węzłów. Jest przystosowany do działania we wszystkich rejonach świata. Jednostka, która dziś pływa pod nazwą "Sokół" jest już trzecią w historii. Przed rozpoczęciem II wojny światowej nazwę "Sokół" nosił w polskiej marynarce wojennej holownik, ale pierwszy pod nazwą ORP "Sokół" służył okręt podwodny brytyjskiego typu U, dzierżawiony przez Polskę (po wojnie oddany Wielkiej Brytaniii). Po wojnie nazwę przejął okręt projektu 613 (Whiskey) zbudowany w Związku Radzieckim (1964-1987), a teraz nosi ją okręt typu 207 Kobben (pod polską banderą od 2002 roku). Statek zbudowano w niemieckiej stoczni w 1967 roku. Od zwodowania, aż do 2001 należał on do marynarki norweskiej.

ORP "Sokół" już opuścił stocznię. Trwa jeszcze remont korwety ORP "Kaszub". Ten jednak był planowany i wymaga dużo więcej czasu. Już wykonano remont układu napędowego. Pozostały jeszcze prace konserwacyjne przy kadłubie, a także wymiana echosondy i urządzenia do pomiaru prędkości. Korweta jest trzecim statkiem marynarki wojennej noszącym imię "Kaszub", przed II wojną był torpedowiec, po wojnie okręt podwodny.

Jednak nie tylko "Remontowa" ostatnio pracuje dla Marynarki Wojennej. We wrześniu remont w gdyńskiej Stoczni Marynarki Wojennej przejdzie okręt podwodny ORP "Orzeł". Jest to największa i najmłodsza polska jednostka tego typu. W ramach umowy zawartej z Komendą Portu Wojennego Gdynia, stocznia dokona na okręcie naprawy zbiorników balastowych 1 i 11 wraz z regulacją windy kotwicznej oraz naprawy tzw. przetwornic ogólnookrętowych PO-20-50 i PO-20-400. Tylko w tym roku gdyńska stocznia remontowała już okręt ORP "Gniezno", zbiornikowiec paliwowy ORP "Bałtyk" oraz trałowiec bazowy projektu 207M (TRB 646).

Miejsca

Opinie (65) 3 zablokowane

  • A czy ten Kaszub jest tak fałszywy i zawistny jak każdy inny? (1)

    • 9 7

    • znam ludzi z Kaszuba i ani oni ani ich skorupka tacy nie są, przeciwnie :)

      • 6 0

  • A ja bym utrzymywał wszystko co mamy i jeszcze jest w stanie pływać - jako skansen, dla zwiedzających

    za grubą kasę itp, dla emerytów z wojsk NATO itp i zbierał w ten sposób na nowe, a jednocześnie zachował ciągłość szkoleń kadry.

    • 5 3

  • żal polskiej bandery że musi wisieć na tych skorupach

    • 10 2

  • Tak tak te zlomy sluza tylko do zatopienia ich przy wejsciu do portu , to nasza tajna bron
    pozdrowienia dla trepostwa i rozbudowanej administracji w gdynii oby nigdy nie zdechli z glodu

    • 11 4

  • Ciekawe ile lat jeszcze bedzie służył ?

    Ciekawe ile lat jeszcze bedzie służył ?

    • 2 1

  • remonty okrętów (3)

    dobrze , że okręty wreszcie są remontowane w GSR . Kaszub był zbudowany w stoczni Północnej dzisiaj należącej do grupy remontowa. Widać , że jak się chce i podejmuje działania to można. Zachodzi pytanie co ze stocznią marynarki wojennej ? i co ze stocznią NAUTA ? Ta druga niegdyś wykonywała dobrze remonty okrętów
    no tak ale to było za czasów mr Greena a nie gdy teraz stocznia należy do ARP a właściwie MARS-a a zarządzają nią różni dziwni ludzie , którym śni się sen o potędze stoczniowego holdingu, wydaje się im , że będą zbawcami przemysłu stoczniowego a nie umieją zorganizować prac np przy budowie sejnera czy statku przejętego po Maritimie, pani w szpilkach opowiada o nowych kontraktach wtóruje jej gromadka pochlebców jajogłowego. tylko z tego nic nie wynika.Warto by przyjrzeli się oni jak to robi się w Gdańsku a może czegoś się nauczą.

    • 19 21

    • jaromirkowi

      nie naucza sie , nie naucza się bo tu nie chodzi o to by stocznie funkcjonowały, by ludzie mogli zarabiac pieniadze lecz chodzi o to by wszyscy znajomi królika dostawali kasę za friko. juz dzis korzysta się z niewolniczej pracy koreańczyków (czytaj Newsweek) tak sie dzieje w panstwowym CRIST i podobno w Naucie , mewa donosi , ze buc czyli nieuk posiłkuje sie koreańskimi niewolnikami - ale to i tak nic m u nie pomaga bo straty jak były tak są i rosną , gadają , ze dziś Konrem ma ponad
      5 milionów straty i mowi sie o jakiejs stypie w Mechelinkach 6 wrzesnia ale może ptaszysko źle słyszało

      • 12 4

    • (1)

      Kaszub byl zbudowany w stoczni polnocnej,remontowany w Remontowej,a teraz poszedl na naprawy pogwarancyjne,bo stocznia Remontowa je SCHRZANILA !!!
      Lepiej niech ludzie z Gdanska nie zabieraja sie za remont czegos,oczym nie maja pojecia...

      • 11 2

      • Mati czy tez Piotr

        Co schrzaniła z kadłubem Remontowa? Podziel się wiedzą, o nieomylny wszystkowiedzący z SMW.

        • 5 2

  • Statek z II wojny światowej (1)

    To świetna odzwierciedlenie Naszego uzbrojenia. Proponuje, żeby już teraz wypłyną na Syrię to może na święta dopłynie.

    • 7 2

    • Jaka to jednak trudna sztuka takie czytanie ze zrozumieniem.

      • 2 0

  • Ja bym ujął to bardziej subtelnie - okręty szkoleniowe

    ;)

    • 3 1

  • Złe decyzje (2)

    Pazerne i tchórzliwe MON, bojące się negatywnego odbioru społecznego spowodowanego upadkiem Stoczni Marynarki Wojennej, sztucznie podtrzymuje tego trupa przez podsyłanie mu do remontów swoją wojenną padlinę. A to wszystko odbywa się naszym kosztem.
    Widać, że z powodzeniem remonty i nawet budowa niektórych jednostek wojennych może być realizowana przez inne nasze stocznie, jak chociażby przez, wymienioną w artykule, Gdańską Stocznię Remontową.

    • 5 5

    • (1)

      Okrety wojenne powinny byc budowane i remontowane w stoczni Marynarki Wojennej,przynajmniej Ci ludzie maja pojecie o tym co robia i sa upowaznieni do prac przy broni...reszta moze sobie kutry rybacki remontowac...

      • 10 2

      • Nazwa "Stocznia Marynarki Wojennej" nie jest jednoznaczna z tym, że buduje się tam i remontuje okręty wojenne na poziomie, którego nie zapewniają inne stocznie. Ponadto, upadłość tej stoczni mówi sama za siebie, jaka była "konkurencyjna" w porównaniu z innymi.
        Poza tym, Polska nie potrzebuje ofensywnej nawodnej i podwodnej broni na małym Bałtyku. Do ewentualnej obrony kraju od strony morza zdecydowanie skuteczniejsze jest lotnictwo i naziemna broń rakietowa.
        Ewentualne utrzymywanie niewielkich okrętów przez Polskę może wynikać z zobowiązań wobec NATO.

        • 5 3

  • Dobry humor.........

    Podobno maja zrobić lifting Błyskawicy i ruszą do akcji.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Bogdan Szpilman

Prezes zarządu i właściciel firmy Rubo. Firma działa od roku 1991. Początkowo jako spółka cywilna, a od roku 1999 jako spółka z o.o. Obecnie Rubo jest głównym filarem Grupy RUBO skupiającej 5 podmiotów gospodarczych. Zarówno Rubo Sp. z o.o. jak cała grupa wspiera się wyłącznie o kapitał polski. Rubo Sp. z o.o. jest producentem własnych systemów rusztowań oraz hal namiotowych.

Najczęściej czytane