• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ogromny "statek dźwig" przybył do Gdańska

Wioletta Kakowska-Mehring
3 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (115)

Les Alizés w Gdańsku.


Do Gdańska wszedł jeden z najnowszych statków na świecie. Do tego jest to jednostka bardzo nietypowa, bo jest to statek do instalacji morskich wież wiatrowych z ogromnym dźwigiem na pokładzie. Statek przejdzie teraz przebudowę w Gdańskiej Stoczni Remontowa. Z racji wielkości jednostki operacja wejścia była bardzo trudna.



Les Alizés to statek do transportu i stawiania dużych wież wiatrowych na morzu, czyli monopali, ale także do tzw. deinstalacji dużych obiektów, np. platform. Na świecie jest zaledwie kilka takich jednostek. Statek należy do Jan De Nul. Jest to belgijska firma rodzinna z centralą finansową w Luksemburgu, która świadczy usługi związane z budową i utrzymaniem infrastruktury morskiej na arenie międzynarodowej. Les Alizés to najnowszy nabytek tej firmy. Jednostka została oddana armatorowi w styczniu 2023 r., a została zbudowana w stoczni CMHI Haimen w Chinach.



Dlaczego Les Alizés przybył do Gdańska? Jak się dowiedzieliśmy, na przebudowę, która potrwa przynajmniej trzy miesiące i wiąże się z "dołożeniem" 200 ton stali. Niestety nie ujawniono, na czym będzie polegać. Prace wykona Gdańska Stocznia Remontowa.



A teraz kilka danych technicznych, które zobrazują wyjątkowość tej jednostki. Statek jest bardzo nowoczesny i wyposażonym w innowacyjny żuraw z tzw. uniwersalnym szybkozłączem (UQC), które zapewni istotną zmianę w bezpieczniejszych działaniach związanych z podnoszeniem na morzu. Okazuje się, że ten żuraw jest jednym z największych w swojej klasie. Z kolei innowacyjny chwytak do pali z kompensacją ruchu to wysoce zaawansowany chwytak elektryczny, ze zintegrowanym systemem prowadzenia i pomiaru, który pozwoli na bezpieczny i wydajny montaż monopali nowej generacji z najwyższą dokładnością. W pełni zautomatyzowany system obsługi jest przygotowany do montażu monopali XXL, czyli największych. Jednostka jest przygotowana do pracy w trudnych warunkach atmosferycznych i na pełnym morzu.



Les Alizés jest też duży. Statek ma 236 m długości i aż 52 m szerokości. Właśnie ta jego szerokość czyniła operację wejścia jednostki do kanału portowego w Gdańsku bardzo trudną. Dla zobrazowania - duże kontenerowce mają ok. 46 m szerokości, a te największe na świecie 62 m. Aby wprowadzić "statek dźwig" do stoczni, trzeba było ewakuować część statków cumujących w porcie. Szczególną ostrożność trzeba było zachować na zakrętach.

Miejsca

Opinie (115) ponad 10 zablokowanych

  • Konkret :)

    • 3 0

  • (1)

    A ja pomyślałam, że skoro "jest to statek do instalacji morskich wież wiatrowych" to znaczy, że wreszcie będą budować u nas takie cuda

    • 3 1

    • Będą, ale jeszcze nie teraz.

      Gdzieś za 3 lata zaczną.

      • 1 0

  • Praca

    Na projekcie stocznia zarobi a ludzie tam pracujacy dzień jak codzień grosze

    • 2 3

  • Widać go z Przymorza, jest wyższy od stadionu w Letnicy (4)

    • 3 0

    • (1)

      Ja go z Wejherowa nawet dostrzegłem

      • 0 2

      • w porcie Rumia wszystko dobrze widać

        • 3 0

    • (1)

      A czy od stadionu w Maracanie też jest wyższy?

      • 1 1

      • Stadion Maracana jest w Rio de Janeiro, z pewnością jest wyższy od Gdańskiego

        • 1 0

  • (17)

    Sprawne wprowadzenie jednostki dzięki Głównemu Dyspozytorowi Portu, dziękujemy panie Krzysztofie

    • 26 10

    • (10)

      dyspozytor to siedzi na ,,wiezy"!,pilot,albo kapitan z papirami pilota.

      • 7 1

      • Główny siedzi w biurze (8)

        na Na Zaspe. W dodatku z rzadka w Port jedzie (zmianowy może częściej). Na wieży to jest oficer dyzurny kapitanatu.

        • 5 1

        • (5)

          to prom o nabrzeze tez dyspozytor uszkodzil!, nie czepiajcie sie kapitana!.

          • 3 1

          • Hipotetycznie zakładając tak.... (2)

            Jeśli założyć że dyspozytor był na mostku z kapitanem promu podczas wejścia i też uczestniczył w manewrach jednostki w kanale portowym. to tak uszkodził

            • 1 1

            • (1)

              czytaj ze zrozumieniem o poczatku!, dyspozytor siedzi na wiezy ale uklony jemu sla!a to kapitan z uprawnieniami pilota,albo pilot wprowadza statak do portu,nie dyspozytor!!

              • 4 0

              • Dyspozytor zmianowy to zwykły cieć co po nocach siedzi i w święta też? Nie VIP?

                • 0 0

          • (1)

            A czy ten dyspozytor mógł doradzić kapitanowi na radiu że nie musi brać holownika?

            • 1 1

            • Nie, nie mogl.

              • 2 0

        • (1)

          Nie ważne gdzie siedzi główny, ważne co może. Po porcie jeździ służbową Hondą. Zmianowi siedzą i w stołek pierdzą a w nocy tną komara pewie

          • 2 0

          • Hahaha

            Niektórzy oprócz cięcia to strugają jeszcze w nocy coś....

            • 2 0

      • Ale przecież nie od dziś wiadomo, że nic nie dzieje się w porcie bez zgody i wiedzy głównego. Więc można powiedzieć on tam rzadzi

        • 4 1

    • Lol (4)

      Nie podlizuj i tak premii nie bedzie wazelino

      • 8 2

      • Nie podlizuj i tak premii nie bedzie (1)

        Tato, no coś ty...

        • 3 2

        • Wiem co mówię

          Nie no aż takiego nepotyzmu tam nie ma. Żeby odrazu tato :) ale kolesiostwo i towarzystwo wzajemnej adoracji jest

          • 1 0

      • (1)

        Będzie, będzie premijka. Trzeba schlebiać szefowi. Krzysiu lubi tak. Cieszy się z tego o o nim mówią, ale nie wie co o nim szepczą....

        • 1 0

        • Własną głupotę ludzie zwykli nazywać doświadczeniem

          • 1 0

    • Pilotom też należą się gratki, to jednak oni wprowadzali jednostkę do portu. Główny tam główno może, takie statki to on w komputerze ogląda sobie

      • 2 0

  • 3XG (2)

    "Jeden z największych w tej klasie"...Ale jaki ma udźwig?To jest istotne dla statków typu Heavy Lift...Najważniejsze parametry to wyporność i udźwig a nie chwytaki...

    • 2 0

    • 5k ton na glownym

      • 4 0

    • Ma wystarczajacy udzwig.

      • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Ogromny statek-dźwig wchodzi do stoczni

    (5)

    Wchodzi? Może wbiega? Nie wiedziałem, że statki chodzą.

    • 4 85

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Ogromny statek-dźwig wchodzi do stoczni

      jak statek się porusza ? (1)

      Otóż zgodnie z angielskim określeniem statek :"idzie " natomiast "płyną" inne rzeczy unoszone przez wodę.
      Do tego statek jest rodzaju żeńskiego czyli "she" a nie "he" ani "it"

      • 3 0

      • Opinia do filmu

        Zobacz film Ogromny statek-dźwig wchodzi do stoczni

        Otoz ch. kogokolwiek interesuje, co statek robi zgodnie z angielskim okresleniem.

        • 0 6

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Ogromny statek-dźwig wchodzi do stoczni

      Ciekawe w jakich butach heh

      • 0 1

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Ogromny statek-dźwig wchodzi do stoczni

      Ktoś piszący ten komentarz

      Widzę, że nie zaznajomiony ze słownictwem morskim :)

      • 7 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Ogromny statek-dźwig wchodzi do stoczni

      To źle wiedziałeś.

      • 24 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Ogromny statek-dźwig wchodzi do stoczni

    duży...

    • 2 0

  • A jak tam remontowa i stawki? (5)

    Dalej jak w Biedronce lub niższe?

    • 15 5

    • trzymaja standard biedronki niestety i dziwia sie za ludzie nie chca robic (2)

      • 6 3

      • Jako elektryk bez doswiadczenia za etat 6000 na reke i normalna umiwa.w biedrince 3500 za etat,wiec nie p... o biedronce! (1)

        • 8 1

        • Tylko czemu nie wspomniałeś

          Że masz 6000 za prace od poniedziałku do niedzieli(oraz święta) po 12 godzin?

          • 3 5

    • zawsze mozesz jechac do Dubaju!.

      • 1 0

    • Dalej biedra

      • 3 1

  • ŻURAW pływający , windy to dzwigi

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jan Zarębski

Działalność gospodarczą rozpoczął już na początku lat 80. Stworzył firmy takie jak Lonzę i Natę, które od lat 90. należą do głównych producentów napojów bezalkoholowych w Polsce. Związane z nim przedsiębiorstwa zajmują się również m.in. wytwarzaniem maszyn i oprzyrządowanie do produkcji opakowań. Kieruje Gdańskim Związkiem Pracodawców, działa też w Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.

Najczęściej czytane