- 1 Praca na wakacje 2024: oferty i zarobki (62 opinie)
- 2 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (66 opinii)
- 3 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (109 opinii)
- 4 Mieszkańcy ruszyli z pomocą małej lodziarni (245 opinii)
- 5 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (72 opinie)
- 6 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (94 opinie)
Ogromny "statek dźwig" przybył do Gdańska
Les Alizés w Gdańsku.
Do Gdańska wszedł jeden z najnowszych statków na świecie. Do tego jest to jednostka bardzo nietypowa, bo jest to statek do instalacji morskich wież wiatrowych z ogromnym dźwigiem na pokładzie. Statek przejdzie teraz przebudowę w Gdańskiej Stoczni Remontowa. Z racji wielkości jednostki operacja wejścia była bardzo trudna.
Les Alizés to statek do transportu i stawiania dużych wież wiatrowych na morzu, czyli monopali, ale także do tzw. deinstalacji dużych obiektów, np. platform. Na świecie jest zaledwie kilka takich jednostek. Statek należy do Jan De Nul. Jest to belgijska firma rodzinna z centralą finansową w Luksemburgu, która świadczy usługi związane z budową i utrzymaniem infrastruktury morskiej na arenie międzynarodowej. Les Alizés to najnowszy nabytek tej firmy. Jednostka została oddana armatorowi w styczniu 2023 r., a została zbudowana w stoczni CMHI Haimen w Chinach.
Dlaczego Les Alizés przybył do Gdańska? Jak się dowiedzieliśmy, na przebudowę, która potrwa przynajmniej trzy miesiące i wiąże się z "dołożeniem" 200 ton stali. Niestety nie ujawniono, na czym będzie polegać. Prace wykona Gdańska Stocznia Remontowa.
A teraz kilka danych technicznych, które zobrazują wyjątkowość tej jednostki. Statek jest bardzo nowoczesny i wyposażonym w innowacyjny żuraw z tzw. uniwersalnym szybkozłączem (UQC), które zapewni istotną zmianę w bezpieczniejszych działaniach związanych z podnoszeniem na morzu. Okazuje się, że ten żuraw jest jednym z największych w swojej klasie. Z kolei innowacyjny chwytak do pali z kompensacją ruchu to wysoce zaawansowany chwytak elektryczny, ze zintegrowanym systemem prowadzenia i pomiaru, który pozwoli na bezpieczny i wydajny montaż monopali nowej generacji z najwyższą dokładnością. W pełni zautomatyzowany system obsługi jest przygotowany do montażu monopali XXL, czyli największych. Jednostka jest przygotowana do pracy w trudnych warunkach atmosferycznych i na pełnym morzu.
Les Alizés jest też duży. Statek ma 236 m długości i aż 52 m szerokości. Właśnie ta jego szerokość czyniła operację wejścia jednostki do kanału portowego w Gdańsku bardzo trudną. Dla zobrazowania - duże kontenerowce mają ok. 46 m szerokości, a te największe na świecie 62 m. Aby wprowadzić "statek dźwig" do stoczni, trzeba było ewakuować część statków cumujących w porcie. Szczególną ostrożność trzeba było zachować na zakrętach.
Taki statek zawinął do Gdańska (19 opinii)
Miejsca
Opinie (115) ponad 10 zablokowanych
-
2023-03-04 05:57
Porwany statek (1)
W kwietniu 2009 roku statek Jan De Nul Pompei został porwany przez somalijskich piratów w drodze z Adenu na Seszele . Statek i jego dziesięcioosobowa załoga zostali zwolnieni po 71 dniach, 28 czerwca 2009 r., po tym, jak De Nul zapłacił 2,8 miliona euro, według doniesień mediów.
- 1 1
-
2023-03-04 07:42
a potem armator obsadził statek polską załogą
i pewnego dnia wszystkich zwolnił w jeden dzień, bo wszyscy od góry do dołu byli pijani
- 2 0
-
2023-03-04 07:05
Film 10x lepszy niż na PortaluMorskim! Gratuluje:)
- 34 2
-
2023-03-03 14:37
DP2 (2)
Jednostak DP2 a wplywa z 4 holownikami no smieszne...
- 4 21
-
2023-03-03 16:53
(1)
a nie pomyslales ze moze miec uszkodzone np.trastery i dlatego wchodzi na stocznie i potrzebuje tych holownikow wielki znawco
- 6 4
-
2023-03-04 03:10
Tomek emerycie weź się za jakąś pracę
- 1 0
-
2023-03-03 15:11
w Gdańskiej Stoczni Remontowa? (1)
czy jednak Remontowej? (w pierwszym, wytłuszczonym akapicie)
- 7 3
-
2023-03-03 22:32
Oficjalna nazwa to: Gdańska Stocznia Remontowa S.A. im. J. Piłsudskiego, ewentualnie w dalszej treści można byłoby napisać skrotowo: Gdańska Stocznia Remontowa
- 4 0
-
2023-03-03 20:15
jest noc - idź spać
- 2 2
-
2023-03-03 16:23
WIecie jaka firma jest wlscicielem ? I do czego ten statek sluzy? (1)
- 1 7
-
2023-03-03 18:01
Masz internet
to sobie wygooglaj.
- 4 0
-
2023-03-03 12:42
WUŻ zarabia (5)
Ile holowników mu dali "by było bezpiecznie"? Tylko 4 czy może udało się więcej znaleść w porcie?
- 3 32
-
2023-03-03 14:08
przecież holowniki działąją sprawnie . Dały rade bez problemu. Zarabiają bo muszą zarabiać. Pewnei jesteś ich klientem i boli że trzeba płacić.
- 7 0
-
2023-03-03 14:02
Pisze się "znaleźć".
- 6 1
-
2023-03-03 13:37
Ty najpierw poszukaj słownika ortograficznego zanim coś mądrego jeszcze napiszesz
- 11 1
-
2023-03-03 13:12
boli cie to? ty za to płacisz?
- 10 1
-
2023-03-03 12:51
Pod artykułem o wypadku promu pewnie pisałeś że za mało holowników...
- 15 2
-
2023-03-03 12:27
Siedziba finansowa w Luxemburgu, piękna optymalizacja podatkowa. (1)
- 12 10
-
2023-03-03 13:54
a Szumowski i Sasin gdzie trzymają zajumaną kasę ? w Polsce ? hahhaha
- 12 6
-
2023-03-03 11:36
Widziałem z mola w Brzeźnie dziś w ok. 06.30 kawał statku
- 30 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.