• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Orzeł" do remontu, czyli gdyńska stocznia znów pracuje dla wojska

Wioletta Kakowska-Mehring
2 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
ORP "Orzeł" przeznaczony jest przede wszystkim do zwalczania okrętów podwodnych. ORP "Orzeł" przeznaczony jest przede wszystkim do zwalczania okrętów podwodnych.

Stocznia Marynarki Wojennej znów powróciła na rynek remontów jednostek dla wojska. We wrześniu m.in. zakład rozpocznie remont okrętu podwodnego ORP "Orzeł". Czy to początek odnowy gdyńskiej stoczni?


Czy Stocznia Marynarki Wojennej przetrwa?


ORP "Orzeł" jest największą i jednocześnie najmłodszą polską jednostką podwodną. W ramach umowy zawartej z Komendą Portu Wojennego Gdynia Stocznia Marynarki Wojennej dokona na okręcie naprawy zbiorników balastowych 1 i 11 wraz z regulacją windy kotwicznej oraz naprawy tzw. przetwornic ogólnookrętowych PO-20-50 i PO-20-400. Remonty okrętu ORP Orzeł niemal od początku wcielenia do Marynarki Wojennej RP wykonuje gdyńska stocznia. To jednak nie jedyny kontrakt zawarty z MW.

Po koniec czerwca Stocznia ukończyła remont okrętu ORP "Gniezno". Remont realizowany był przez konsorcjum SMW i Stoczni Remontowej "Nauta". Zakres remontu obejmował przede wszystkim modernizację Zintegrowanego Systemu Łączności poprzez m.in. przebudowę niemal od podstaw kabin radio i krypto. Ponadto przeprowadzono remont generalny układu napędowego, uzbrojenia, zespołów prądotwórczych, wymianę wielu urządzeń i mechanizmów pomocniczych oraz elementów systemów okrętowych. W celu poprawy warunków służby załogi wykonano gruntowną modernizację pomieszczeń załogi, zamontowano nowy system klimatyzacji pomieszczeń okrętowych. Wyremontowany i wyposażony w nowoczesne urządzenia okręt powrócił do służby 1 lipca 2013 r.

Trwa z kolei remont zbiornikowca paliwowego ORP "Bałtyk". Jest to jednostka przeznaczona do transportu i przechowywania materiałów pędnych i smarnych, a także do zaopatrywania innych okrętów w te produkty w portach i na morzu. Prace na okręcie mają się zakończyć do połowy sierpnia. ORP "Bałtyk" to szczególna jednostka dla gdyńskiej stoczni, bo przez nią zbudowana. Zbiornikowiec został zwodowany w 1988 roku, a wszedł do służby w 1991 roku.

Pod koniec czerwca SMW zawarła umowę z Komendą Portu Wojennego Gdynia na remont trałowca bazowego projektu 207M (TRB 646). Remontowany okręt jest ostatnim z siedemnastu trałowców projektu 207 zbudowanych przez Stocznię Marynarki Wojennej. Kadłub okrętu jest wykonany z laminatu poliestrowo-szklanego. Jednostka ta jest przeznaczona do poszukiwania i niszczenia min kontaktowych i niekontaktowych. Remont będzie realizowany do końca czerwca 2014 r.

W ostatnim czasie w Stoczni zrobił się także ruch w dziedzinie remontów cywilnych. Wyremontowano masowiec "Pilsum" dla niemieckiej firmy Reederei Erwin Strahlmann, chemikaliowiec "Antracyth" dla Unibaltic Shipping Limited Cyprus/Unibaltic Ltd. Szczecin, rosyjski chłodnicowiec "Arctic Princess", drobnicowiec "Ostanhav" dla szwedzkiego armatora Erik Thun AB, szalandę dla Przedsiębiorstwa Robót Czerpalnych i Podwodnych. Na początku lipca zakończono remont chłodnicowca "Green Concordia" norweskiego armatora Green Shipping AS c/o Green Management.

Remonty to jednak nie wszystko. Stocznia liczy na budowy. Po pierwsze z powodu wznowienia prac nad okrętem patrolowym "Ślązak", po drugie... dzięki udziałowi w programie zbrojeniowym Marynarki Wojennej. W konsorcjum z Remontowa Shipbuilding Stocznia Marynarki Wojennej stara się o kontrakt na budowę niszczycieli min Kormoran II.

W kwietniu 2011 roku Sąd Gospodarczy w Gdańsku ogłosił upadłość likwidacyjną Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. Sąd uznał, że porozumienie stoczni z wierzycielami i spłata zadłużenia jest niemożliwa. Od 2009 roku stocznia znajdowała się w procesie upadłości układowej. Realizowany był program restrukturyzacji. Jednak sąd uznał, że ten plan się nie powiódł. Ponad 99 proc. akcji Stoczni Marynarki Wojennej posiada Agencja Rozwoju Przemysłu, pozostałymi dysponuje Ministerstwo Obrony Narodowej, którego zamówienia stanowiły podstawę działalności firmy. Dziś w SMW pracuje ok. 700 osób. Stocznia przeszła spore zmiany w ostatnim czasie. Uszczuplono załogę, sprzedano część majątku.

Miejsca

Opinie (54)

  • Stocznia Marynarki Wojennej (3)

    Czy taka stocznia nie powinna budować okrętów wojennych dla Państwa? Trzeba wzmocnić naszą militarie o nowatorskie pomysły i konstrukcje, które również mogłyby być sprzedawane innym krajom.

    Z tego co zaobserwowałem to Polska specjalizuje remontach starego taboru kupionego od innych państw - poczynając od tramwajów, pociągi po okręty wojenne.

    • 6 0

    • Stocznia Marynarki Wojennej (2)

      Od budowy okrętów są stocznie wyspecjalizowane w budowach. SMW jest stocznią od remontów i przebudów. I niech tak zostanie, inszallah.

      • 1 2

      • A Gawron to co ? (1)

        • 0 2

        • Gawron to nieudany eksperyment

          • 2 3

  • Orzeł (1)

    Nasz Orzeł to fajny statek podwodny.

    • 1 4

    • statek podwodny ..LOL

      • 0 1

  • Orzeł (3)

    Radziecki okręt podwodny typ-KILO.
    zaprojektowany w radzieckim biurze konstrukcyjnym CKB-18 zbudowany zaś w stoczni Sudomech w Leningradzie.
    stępka-29:09:1984
    wodowanie-07:06:1985
    wprowadzony do służby-29:04:1986
    przypis-Wikipedia.
    ps:wszystkie jednostki MW to okręty-nie statki.

    • 30 1

    • nie okręty i statki tylko wraki

      • 4 4

    • (1)

      Większość "okrętów" MW to statki

      • 5 8

      • każdy okręt to statek

        • 4 3

  • trepy

    cala marynarka to jedno wielkie bagno a te patafiany i nieroby wozasie jak by bog wiedzal gdzie sluza nieroby czekaja tylko kiedy micha bedzie

    • 7 4

  • Co za cyrk.

    Informacje na temat remontów jednostek wojskowych po winne być ściśle tajne! Jak można takie informacje podawać do ogólnej wiadomości!! Powiedzmy też że reszta jednostek idzie też na remont,reszta na złom a wojsko i cała obrona naszych granic wyjeżdża na cały miesiąc do Egiptu na urlop :) Polska kraj absurdów!!!

    • 7 2

  • ten Orzeł to się nadaje już na żyletki a nie do remontu....

    Zresztą jak wszystkie te łajby MW, tylko narażają życie marynarzy, aż cud że ta balia jeszcze nie zatoneła!!!

    • 4 3

  • remont ORŁA

    dobrze , że nie w Konrem Naucie bo tam ,gdyby buc zwany nieukiem zajął się naprawą to cały MON poszedłby z torbami, takie to pazerne jest teraz szuka z TW blach mewa donosi , ze zginęło 325 ton, kozioł ofiarny - pardon - gęsi już są.A tak poważnie to dobrze , ze są próby odnowienia prac w stoczni marynarki wojennej. Wierze , że ta zasłużona stocznia zacznie remontować a może i budować nowe jednostki dla marynraki wojennej a jest co robić.

    • 15 0

  • Więc ta stocznia poszła z torbami czy nie? Ma za co budować, czy nie? Płacą za pracę, czy nie? (3)

    Otrzymujemy o niej wzajemnie wykluczające się informacje.

    • 10 1

    • (2)

      płacą, ale mało... związkowcy dostaja 4 razy tyle co ludzie na produkcji

      • 4 3

      • Żeby (1)

        nie te związki to robił byś za kromę suchego chleba i byś się cieszył !!!

        • 4 6

        • Tak, tak, dorabiaj sobie ideologię,

          żeby przypadkiem koledzy z zakładu się nie zorientowali, że jesteś potrzebny im jak wrzód na d..e, związkowy nierobie.

          • 7 3

  • Żeby tylko znowu osłony sonarów nie montowali na silikon! (2)

    Podobno tamci gamonie dalej pracują w stoczni! Pozdro dla kadłubowca Parówki ze Szropów!

    • 20 6

    • (1)

      traktowanie silikonu jako rodzaju kleju to jest jakaś popieprzona plaga i wyjątkowy debilizm. ale jak się zatrudnia tanich pracowników z wejherowa to są potem takie skutki

      • 11 3

      • do szczeny

        wiesz,że dzwonią, ale nie wiesz w jakim kościele. Nie odróżniasz silikonu od sikafleksu a nie kleili osłon tylko wkręt 1szt na 500, żeby nie było otworu w kadłubie. Te osłony trzymają lepiej niż orginalne mocowanie.

        • 3 1

  • 3 lata remontu a później remont remontu

    spawarkami i młotkami remont? Orzeł nie odleci i nie wypłynie.
    Kiedyś za komuny gdy okrety wypływały w TAJNE REJSY NA ŚRODEK BAŁTYKU TO JUŻ NA ROGATKACH dostawały info od Kriegsmarine, gdzie i po co płyną, taka tajnośc .

    • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Roman Walasiński

Prezes zarządu Swissmed Centrum Zdrowia. Ukończył Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i...

Najczęściej czytane