• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ośmiornica ze stoczni Crist zbudowała autostradę

VIK
15 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Zourite realizowała kluczową część inwestycji, czyli posadowienie elementów autostrady na dnie morza.
  • Zourite realizowała kluczową część inwestycji, czyli posadowienie elementów autostrady na dnie morza.
  • Jednostka pracowała wokół malowniczej wyspy La Réunion, stanowiącej zamorski departament Francji.
  • NB 105 ma możliwość załadunku, transportu i instalacji fundamentów do budowy drogi.
  • Wiadukt został umieszczony na wysokości blisko 30 m n.p.m.
  • Jednostka pracowała wokół malowniczej wyspy La Réunion, stanowiącej zamorski departament Francji.

Specjalistyczna barka samopodnośna, która powstała w stoczni Crist zakończyła budowę autostrady wokół wyspy Réunion koło Madagaskaru. Wiadukt o długości 5,4 km w większości znajduje się w morzu. Właśnie tam jednostka realizowała swoje zadania.



Zourite, czyli z francuskiego ośmiornica, to nazwa jednostki o numerze budowy 105 (NB105), która zbudowana została przez Crist na zlecenie Bouygues Travaux Publics S.A. Zgodnie ze swoim przeznaczeniem barka została wykorzystywana do budowy najdłuższego i - jak podkreślają krytycy projektu - najdroższego francuskiego wiaduktu morskiego.

Jednostka pracowała wokół malowniczej wyspy La Réunion, stanowiącej zamorski departament Francji, położonej na Oceanie Indyjskim, charakteryzującej się niebezpieczną, ulegającą erozji linią brzegową. Wiadukt o długość 5,4 km w większości znajduje się w morzu. Właśnie tam jednostka NB105 realizowała swoje zadania.

- Wokół Reunion, wyspy położonej 700 km na wschód od Madagaskaru, przebiega autostrada łącząca kluczowe punkty infrastrukturalne. Jeden z jego fragmentów często niszczony jest przez spadające ze zbocza kamienie i skały. Zapadła decyzja, aby ten odcinek został wzniesiony nad wodą. Zourite realizowała kluczową część inwestycji, czyli posadowienie elementów autostrady na dnie morza - mówi Tomasz Wrzask, PR & marketing manager Crist.
Wiadukt został umieszczony na wysokości blisko 30 m n.p.m. Projekt Viaduc du Littoral (Przybrzeżny Wiadukt) nie byłby możliwy, gdyby nie niestandardowa specyfikacja jednostki NB105. Została ona wyposażona m.in. w dwie suwnice bramowe - każda z nich o nośności 2400 t i rozpiętości 30 m. Budowa drogi była również możliwa także dzięki ośmiu nogom typu jack-up - z ich pomocą statek jest w stanie unieść się 14 m ponad poziom wody. NB 105 ma możliwość załadunku, transportu i instalacji fundamentów do budowy drogi.

Zobacz jak pracuje Zourite.


Zobacz specjalistyczną barkę samopodnośną Zourite od środka.

VIK

Miejsca

Opinie (45) 1 zablokowana

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    Polska język truda sprawa (2)

    Wiadukt o długości 5,4 km w większości znajduje się w morzu. Raczej na morzu.....

    • 0 0

    • Może się już zawalił, więc jest w morzu a nie na morzu :)

      • 0 0

    • Statek wychodzi w morze a nie na morze

      Więc bym się nie czepiał takiego słownictwa smutasie.

      • 0 0

  • Też kiedyś mieliśmy stocznie!

    Patrząc na film przypominają mi się praktyki sprzed 30 lat w trójmiejskich stoczniach. Niestety ten potencjał został zniszczony...

    • 0 0

  • Nie "ośmiornica z (11)

    • 0 9

    • Nie "ośmiornica z Crist zbudowała autostradę" (7)

      Tylko Bouygues Travaux Publics S.A. wybudowało autostradę przy pomocy "narzędzia" które sami zaprojektowali, a Crist bez żadnej łaski to narzędzie wybudował za grube pieniądze- do tego jak zwykle z opóźnieniami i problemami . Więc nie przypisujmy tutaj innym cudzych zasług. Jedyne co stocznia miała zrobić to wybudować owe "narzędzie" w terminie i bez problemów, a i to do końca nie wyszło więc no ten.. trochę niezręcznie to wyszło.

      • 80 14

      • niestety ten komentarz nie jest merytoryczny

        Akurat ten projekt był w terminie więc piszesz nieprawdę.

        • 3 1

      • owo

        • 1 0

      • (2)

        Jak Ci się wydaje, że wybudowanie tak zaawansowanej jednostki, która jest prototypem to spacerek to znaczy, że nie masz pojęcia o budowie statków. Poza tym projekt techniczny i roboczy powstał w Polsce. Wyszło bardzo zręcznie, jednostka wypełniła kontrakt bez poważnych awarii co jest dużym osiągnięciem.

        • 12 3

        • Zourite (1)

          Jednostka Zourite była tylko narzędziem do budowy drogi wzdłuż wspomnianej wyspy. Wbrew pozorom nie jest to jakaś skomplikowana w budowie jednostka i pisanie że jednostka " zbudowała ' autostradę jest bzdurą i nieprawdą , ta jednostka to nie żaden robot wykonujący samodzielnie prace.

          • 4 6

          • Widzę, że masz jakiś dziwny leksykalny problem. Życzę bycia mniej małostkowym.
            Nie wiem skąd teza o tym, że nie jest skomplikowana. Ile istnieje jednostek z podobnymi estakadami? Jeśli porusza się po niej suwnica to musi mieć określone tolerancje wymiaru, to jest takie banalne?

            • 8 1

      • Jak już sie tak czepiasz to ogarnij że tego nie zbudował Crist tylko za grosze ludzie na dzialalnosci gospodarczej a Crist to pośrednik. Crist zatrudniajac paru ludzi to i tak zatrudnia na 1/2etatu zeby tylko sciemnic ze maja kogokolwiek zatrudnionego.

        • 16 2

      • tak podejrzewałem :o)

        • 7 2

    • bo pewnikiem miało być "Ośmiornica z Gdyni"

      szukając układu :)))

      • 3 0

    • Zawsze można ponownie edytować post, jak się popełniło błędy lub czegoś nie dopisało. (zob przycisk edytuj) (1)

      ps. druga część wypowiedzi, wbrew pozorom ;) bardzo merytoryczna.

      • 3 1

      • Próbowałem

        Ale czasem po wejściu w edycję komentarza i kliknięciu "zapisz",tekst się nie zapisuje i zostaje po staremu- mimo kilku prób. Tak też było w tym przypadku :)

        • 4 1

  • Film z budowy rewelka

    Jestem pod wrażeniem!

    • 3 1

  • Skoro według was wiadukt powstał 30 metrów p.p.m., to nie jest to wiadukt, tylko tunel (10)

    • 47 3

    • (6)

      Pojemność 2400 ton też jest niezła. Autor w szkole na fizyce pewnie świerszczyki oglądał zamiast słuchać nauczyciela.

      • 12 1

      • Obawiam się, że to właśnie ty coś oglądałeś (albo brałeś), (5)

        a innych krytykujesz. Tona rejestrowa 1 RT = 100 stóp sześciennych = 2,8316846592 m³, a więc pojemność w tonach (rejestrowych) jest OK.

        • 5 0

        • (3)

          Jak sam zauważyłeś tona rejestrowa to "RT". A w tekście stoi "t" czyli tona jako jednostka masy. Gdybyś jeszcze zajrzał do specyfikacji tej jednostki lub artykułu o jej budowie (był tutaj), to znalazłbyś, że chodzi o udźwig suwnic.

          • 5 1

          • Opinia wyróżniona

            Szacun. (2)

            Że w czasach powszechnego hejtu i prymitywnych wyzwisk w komentarzach można jeszcze przeczytać negatywny komentarz baz chamstwa i prostactwa ale za to z merytorycznym przedstawieniem argumentów. szacun.

            • 14 3

            • Ty h.!

              • 0 0

            • a ilu negatywnych nie przeczytamy bo nie spodobaly sie cenzorom?

              tego sie nie dowiemy

              • 3 1

        • hmmm,..., pojemność dla suwnicy? Od kiedy to udźwig podaje się w RT?

          • 5 2

    • oni i tak pod wodą budują 10x szybciej i 2x taniej

      niż u nas w Polsce te autostrady na równinach

      • 4 1

    • (1)

      A co za różnica? Jak najszybciej napisać byle co i jak najszybciej zamieścić na stronie.

      • 7 2

      • Nawet podpisać się boją i nie dziwota przy takim poziomie "dziennikarstwa".
        Tylko jakiś VIK, innym razem piw, albo patsz

        • 2 3

  • Autor powinien się douczyć. (4)

    "Została ona wyposażona m.in. w dwie suwnice bramowe - każda z nich o pojemności 2400 t i rozpiętości 30 m"

    Suwnice nie mają pojemności tylko udźwig.

    jj

    • 40 0

    • dziecko korzystało z translatora (1)

      w angielskiej notce było "capacity" a to się tłumaczy w zależności od kontekstu, dla żurawi i dźwignic jest to oczywiście udźwig. Pojemność to dla zupełnie innych urządzeń.

      • 3 0

      • A może to wy się nie znacie

        http://www.crist.com.pl/osmiornica-z-crist-zakonczyla-budowe-autostrady-wokol-wyspy-reunion,158,pl.html

        • 0 1

    • To Crist nie wie co zbudował

      www.crist.com.pl/osmiornica-z-crist-zakonczyla-budowe-autostrady-wokol-wyspy-reunion,158,pl.html

      • 2 0

    • Ni wiem tez o co chodzi z wiaduktem umieszczonym na wysokosci 30 m p.p.m.

      … może chodzilo o glebokosc?

      • 2 1

  • super film

    ten pierwszy

    • 2 1

  • ja

    Drobna uwaga. Konstrukcja nad przeszkodą wodną nazywana jest od zawsze mostem. Wiadukt to nad przeszkodą pozostałą.

    • 1 1

  • Autostrada

    Francuzi jak skonczyli budowac autostrade to My trzeba wykupic cud techniki aby zbudowac droge z Gdyni na Hel, to najkrotsza droga z Helu do Polski

    • 3 1

  • Był plan

    Nieśmiało zwracam uwagę, że wyspiarze mieli już całkiem wydajną (i bez korków) dwupasmówkę. U nas wszystko na odwrót. Uspokojenie ruchu, zwężanie, a projekty usiłują robić cykliści nie ogarniający nawet swoich pedałów.

    • 14 6

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Halbryt

Odpowiedzialny za wytyczanie kierunków rozwoju SESCOM, określanie zadań strategicznych oraz koordynację działalności poszczególnych pionów organizacyjnych. Magister Inżynier Nauk Technicznych na Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej. Certyfikowany Project Manager Stowarzyszenia Project Management Polska, Prezes Zarządu Bałtyckiego Centrum Transferu Technologii SA i Wiceprezes Zarządu Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza.

Najczęściej czytane