• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PGE sprowadza węgiel drogą morską nie tylko dla siebie. Ruszyła sprzedaż

Wioletta Kakowska-Mehring
28 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
W ubiegłym roku przeładowano w Gdańsku 4,8 mln ton, ale były lata, kiedy przeładowano nawet 6,8 czy 7,2 mln ton. W ubiegłym roku przeładowano w Gdańsku 4,8 mln ton, ale były lata, kiedy przeładowano nawet 6,8 czy 7,2 mln ton.

Tylko od lipca tego roku Polska Grupa Energetyczna sprowadziła drogą morską 2 mln ton węgla, a do 30 kwietnia przyszłego roku ma w planach import ok. 1,1 mln ton miesięcznie - poinformował prezes PGE na konferencji w Porcie Gdańsk. Węgiel zabezpieczy spółkę, ale będzie też sprzedawany klientom instytucjonalnym oraz przedsiębiorcom, a także tzw. pośredniczącym podmiotom węglowym, którymi mogą być jednostki samorządowe.



Czy wiedziałe(a)ś, że Polska importuje węgiel drogą morską?

Polska Grupa Energetyczna (spółka Skarbu Państwa), do której należą między innymi dwie elektrociepłownie w Trójmieście, czyli w Gdańsku i Gdyni, podjęła się sprowadzenia węgla nie tylko dla siebie. PGE Paliwa, czyli spółka z Grupy PGE, właśnie rozpoczęła sprzedaż importowanego węgla do określonej grupy odbiorców - klientów instytucjonalnych (np. szpitali, szkół, ośrodków zdrowia, domów pomocy społecznej), przedsiębiorców, którzy w swojej działalności zawodowej wykorzystują węgiel (w tym gospodarstwa rolne lub gospodarstwa ogrodnicze) oraz pośredniczących podmiotów węglowych.

- Wywiązujemy się ze swojego zadania i rozpoczynamy dystrybucję sprowadzonego węgla. Przypominam, że PGE Paliwa importuje węgiel tylko i wyłącznie od sprawdzonych kontrahentów. Każdy transport poddawany jest kontroli jakości węgla zarówno w porcie nadania, jak i w porcie odbioru. Badania jakości węgla wykonywane są przez niezależne, akredytowane laboratoria. Ich wyniki są potwierdzone certyfikatem - poinformował Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.
- Zwracam się do wszystkich wójtów, starostów, aby spółki komunalne działające na państwa terenie rejestrowały się jako pośredniczący podmiot węglowy - zaapelował w Gdańsku Wojciech Dąbrowski, prezes PGE. - Zwracam się do wszystkich wójtów, starostów, aby spółki komunalne działające na państwa terenie rejestrowały się jako pośredniczący podmiot węglowy - zaapelował w Gdańsku Wojciech Dąbrowski, prezes PGE.

Prezes ogłosił plany spółki w Porcie Gdynia, bo chodzi głównie o węgiel sprowadzany drogą morską. W tej dziedzinie firma ma doświadczenie. W kwietniu 2020 r. informowaliśmy o przybyciu do Gdańska rekordowo dużego statku, czyli największego jak dotąd masowca obsługiwanego w polskich portach. Na pokładzie "Agia Trias" był węgiel z Kolumbii. Zamówił go właśnie koncern energetyczny PGE, m.in. do trójmiejskich elektrociepłowni. Tym razem węgiel też głównie pochodzi z Kolumbii.

Obniżki dla oszczędzających energię. Dostawcy nie wiedzą, jak będą je liczyć Obniżki dla oszczędzających energię. Dostawcy nie wiedzą, jak będą je liczyć

Za ile węgiel od PGE?



- Cena węgla opałowego typu ekogroszek/groszek lub orzech to około 2100 zł netto plus VAT plus akcyza dla podmiotów nieobjętych zwolnieniem. Cena węgla typu miał energetyczny to około 1700 zł netto plus VAT plus akcyza dla podmiotów nieobjętych zwolnieniem. Minimalny wolumen dostawy wynosi około 25 ton i wielokrotność tej ilości - poinformowały władze PGE.
- Zwracam się do wszystkich wójtów, starostów, aby spółki komunalne działające na państwa terenie rejestrowały się jako pośredniczący podmiot węglowy. Dzięki temu będą mogły kupować węgiel sprowadzany przez PGE Paliwa i sprzedawać go mieszkańcom Państwa gminy. W ten sposób zapewnią Państwo mieszkańcom możliwość szybkiego zakupu węgla na cele opałowe - dodał prezes Wojciech Dąbrowski.
W czerwcu br. spółka PGE Paliwa skontaktowała się z 350 ciepłowniami w Polsce z informacją o możliwości złożenia oferty na zakup paliwa dla systemów ciepłowniczych. Dodatkowo, w sierpniu br., spółka wysłała pismo do ponad 2,8 tys. jednostek samorządu terytorialnego, w którym przekazała informację o możliwości zakupu węgla od PGE Paliwa na potrzeby lokalnych ciepłowni i elektrociepłowni, a we wrześniu br. przypomniała o możliwości rejestracji spółek komunalnych jako pośredniczących podmiotów węglowych upoważnionych do zakupu i sprzedaży węgla mieszkańcom gminy.

Bój o węgiel, czyli liczy się refleks



PGE udało się to, czego nie wykonała Rządowa Agencja Rezerw Strategicznych, która zamierzała sprowadzić w połowie września 300 tys. ton surowca właśnie z Kolumbii. Wynajęty pośrednik nie dopilnował jednak procedur na czas i węgiel popłynął do Niemiec. W tej sytuacji zamówiony węgiel dotrze do Polski nawet z półtoramiesięcznym opóźnieniem.

Porty szykują się na zwiększone przeładunki węgla Porty szykują się na zwiększone przeładunki węgla

Agencji udało się w ramach przyspieszonej procedury kupić 100 tysięcy ton węgla z Kazachstanu. Węgiel ma być przewieziony koleją do Rygi, a stamtąd statkami do Gdańska. Pierwszy z 10 tysiącami ton węgla na pokładzie spodziewany jest w ciągu kilku najbliższych dni.

  • W tym roku można się spodziewać wzrostu przeładunków węgla. Jak wynika z danych, trójmiejskie porty mają potencjał, bo w ostatnich latach przeładowywały mniej niż mogły.
  • W tym roku można się spodziewać wzrostu przeładunków węgla. Jak wynika z danych, trójmiejskie porty mają potencjał, bo w ostatnich latach przeładowywały mniej niż mogły.

Temat roli polskich portów w zabezpieczaniu dostaw węgla pojawił się ostatnio w kręgach rządowych. Zarzucono nawet, że dostawy utrudniają problemy logistyczne w portach. Pamiętać jednak należy, że to nie porty jako takie przeładowują, tylko spółki prywatne operujące na terenach portowych. A one jako podmioty biznesowe, czując koniunkturę na rynku robią, co mogą. Węgiel zamawiają nie tylko instytucje rządowe i spółki z udziałem państwa.

Spółki portowe gotowe na większe przeładunki



W Porcie Gdańsk przeładunkiem węgla i koksu zajmują się dwie firmy - Port Gdański Eksploatacja (jedyna państwowa, należąca do Portu Gdańsk) i Sea Invest, czyli Port Północny, który specjalizuje się w przeładunku tego towaru. W ubiegłym roku przeładowano w Gdańsku 4,8 mln ton, ale były lata, kiedy przeładowano nawet 6,8 czy 7,2 mln ton. Jak twierdzą władze gdańskiego portu, terminale są w stanie przeładować nawet 12 mln ton materiałów sypkich różnych rodzajów, m.in. węgla i rud. Na terenie portu od kilku miesięcy organizowane są już nowe powierzchnie płacowe i magazynowe. A skoro w ub. roku przeładowano ok. 5 mln ton, to mamy zapas ok. 7 mln ton.

W Porcie Gdynia przeładunkiem "czarnego" surowca zajmują się trzy terminale - HES Gdynia Bulk Terminal, Speed oraz Bałtycka Baza Masowa. Dla tych terminali jest to jedna z grup przeładowywanych towarów. W ub. roku w Porcie Gdynia w sumie przeładowano 1,2 mln ton. Moce przeładunkowe wynoszą jednak ok. 3,2 mln ton. Jest więc jeszcze spory zapas. Podobnie jak w Gdańsku władze portu zdecydowały o zabezpieczeniu dodatkowego placu składowego.

Miejsca

Opinie (183) ponad 20 zablokowanych

  • Oczywiście, że są miliony ton węgla w porcie.

    To polski węgiel który przyjeżdża z południa i jest ładowany na statki z całego świata, a ty polaku-robaku płać 3000zł za tonę.
    Nic się nie stało, Polacy nic się nie stało..

    • 7 4

  • Wszystko cacy, zarabiają spółki panstwowe (2)

    Zarabiaja na wyłączności , oni tylko mogą kupić jedynie 1700 plus VAT za miał energetyczny w tym samym czasie panowie sprzedają polski wegiel poniżej tej wartości , jak twierdzą maja podpisane wcześniej umowy . jestem przekonany ze cena mocno poniżej 200 $ za tonę .Biznes się kręci dla wybrańców narodu

    • 42 6

    • a tymczasem kopalnie od pisowej spółki węglowej dostają 350 zł za tone

      • 3 3

    • niech żyje prezes Jarosław

      Polskę zbaw

      • 3 2

  • Kraj stojący na węglu musi go importować... (2)

    Dzięki PiS cofamy się w zastraszającym tempie

    • 5 1

    • Przecież unia kazala zamykac? (1)

      To przez.kogo się cofamy? Unia to chyba zieloni pracujący dla pewnego pana ze wschodu..

      • 0 1

      • Od kiedy Kaczystan UE słucha?

        Zkolanwstanięta

        • 1 0

  • Ściema (2)

    Polskie porty zbudowano do eksportu węgla. Tunele do odmrażania wagonów zimą, wywrotnice do szybkiego wyładunku, taśmociągi na statki i wtedy przeładowywano miliony ton. Teraz działają w odwrotna stronę , czesto po amatorsku, bo na wagony ładują budowlanym sprzętem.

    • 5 2

    • (1)

      Chyba przespałeś ostatnie 15 lat, a zgrywasz eksperta

      • 0 3

      • nie,nie ,nie przespal, na piec skladow z weglem eksportowym do portu jeden wraca z importowanym mialem!. w 2019roku zostaly ratyfikowane umowy, sprzedajemy dobry,drogi wegiel, kupujemy tanszy rosyjski.

        • 1 2

  • (1)

    Ważna jest wielka polityka, los obywateli to pestka. Rządzi ta sama ideologia, która w 1944 zniszczyła Warszawę i zabiła 200 tysięcy jej cywilnych mieszkańców.

    • 7 0

    • Zaczęło się w 966r

      Kiedy na lechickie ziemię,
      zawitał kk nasz wybawca

      • 2 1

  • Niemcy i Ruskie powinny być izolowane od świata (1)

    Helmuty i Kacapy nieszczęście

    • 4 2

    • I koniecznie PiS

      Tragedia i zło narodowe

      • 1 2

  • A tak Niemcy nakazywały nam zamykanie kopalni (2)

    A totalna donosicieli byli za tym.
    Nigdy więcej Peło i słupów z Berlina

    • 4 4

    • PiS zamykał, stocznie też

      • 2 1

    • PiS słupy Moskwy tylko zwiększały import Ruskiego węgla!

      Uzależniały Polskę od mocodawcy

      • 1 1

  • Jak to? A mieli płynąć do Elbąga przez rów kaczego. (1)

    • 4 2

    • Przez rów kaczego to kajaki WSI

      • 0 0

  • Smog i pył węglowy

    Codziennie nad portem tony pyłu i śmierdzące powietrze. My to wdychamy niestety...

    • 4 0

  • No to Trójmiasto nie musi się bać zimy :) tylko jakiej jakości jest ten węgiel, na pewno marnej, samo błoto węglowe

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie obrotu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Studiował na Wydziale Prawa Uniwersytetu Gdańskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Od początku kariery zawodowej związany z branżą TSL. Jako przewodniczący Komisji Celnej w Polskiej Izbie Spedycji i Logistyki był uczestnikiem wielu projektów realizowanych przy współudziale Izby Celnej w Gdyni oraz Ministerstwa Finansów. Jest...

Najczęściej czytane