• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKN Orlen chce 100 proc. Grupy Lotos. Trwają rozmowy z KE

Robert Kiewlicz
8 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Obecnie Grupa Lotos jest pod pełną kontrolą Skarbu Państwa. Ma on w niej ponad 53 proc. udziałów. W Orlenie Skarb Państwa ma niecałe 30 proc. Obecnie Grupa Lotos jest pod pełną kontrolą Skarbu Państwa. Ma on w niej ponad 53 proc. udziałów. W Orlenie Skarb Państwa ma niecałe 30 proc.

PKN Orlen chce docelowo przejąć 100 proc. akcji Grupy Lotos. W pierwszej fazie ma dojść do wykupu 32,9 proc. akcji Lotosu od Skarbu Państwa. Później nastąpić ma ogłoszenie wezwania na 66 proc. kapitału, a ostatnim krokiem będzie przeprowadzenie wymiany akcji i objęcie przez Orlen 100 proc. Grupy Lotos. Plan przejęcia Lotosu przedstawił w TVP Info prezes PKN Orlen Daniel Obajtek.



To pierwszy raz, kiedy Orlen potwierdził oficjalnie zamiar przejęcia 100 proc. akcji Lotosu. Wcześniej informowano jedynie, że nastąpi przejęcie większościowego pakietu akcji, czyli 66 proc.

100 proc. Lotosu w rękach PKN Orlen


Połączenie Lotosu i Orlenu to:


Przypomnijmy, że od kwietnia 2018 roku PKN Orlen prowadził analizę kondycji Grupy Lotos. Tzw. proces due diligence związany jest z wcześniejszym podpisaniem listu intencyjnego przez Orlen i Skarb Państwa z zamiarem nabycia gdańskiego koncernu.

Orlen musi jednak uzyskać odpowiednie zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Na ten temat musi się też wypowiedzieć Komisja Europejska. Orlen zakłada, że zgoda Komisji na fuzję obydwu paliwowych spółek powinna nastąpić do końca pierwszego półrocza 2019 roku, a w trzecim kwartale 2019 roku rozpocznie się procedura związana z przejęciem Lotosu.

Jak poinformował w TVP Info Daniel Obajtek, Orlen do końca listopada 2018 roku ma przekazać do Komisji Europejskiej wniosek o wyrażenie zgody na przejęcie Lotosu.

- Wczoraj miałem spotkanie z panią komisarz, realizujemy pewne ustalenia i analizy, robimy wszystko, żeby decyzja Komisji była w pierwszej połowie 2019 roku - stwierdził prezes Obajtek. Zgodnie z listem intencyjnym zakładamy wykup od Skarbu Państwa 32,9 proc. akcji, potem wezwanie do 66 proc., a potem wymianę akcji czyli nabycie 100 proc. własności Lotosu.

Będą zmiany w zarządzie Lotosu?



Na decyzję KE w sprawie połączenia czekają pracownicy Lotosu oraz związki zawodowe działające w firmie. Te ostatnie pod koniec października 2018 roku wysłały list do premiera Mateusza Morawieckiego i prezesa Prawa i Sprawiedliwości - Jarosława Kaczyńskiego. Chodzi im o włączenie ich w prace związane z działaniami zmierzającymi do połączenia Grupy Lotos i PKN Orlen. Jak twierdzą związkowcy, ich prośby są ignorowane.

Dodatkowo mówi się o kolejnych zmianach w zarządzie Lotosu. Zdecydować o tym miała Rada Nadzorcza Grupy Lotos podczas wrześniowego posiedzenia. Do odwołania prezesa Mateusza Boncy jednak nie doszło.

Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy zmiany w zarządzie mają być jednym z punktów podczas kolejnego posiedzenie Rady, które odbędzie się w połowie listopada. Sytuacją dotyczącą zmian na najwyższych stanowiskach w zarządzie Lotosu ma się także zająć premier Mateusz Morawiecki.

Od czasu odwołania w kwietniu 2016 roku Pawła Olechnowicza, który pełnił tę funkcję ponad 14 lat, Lotos miał już trzech prezesów:

  • Roberta Pietryszyna - na stanowisku ok. pół roku,
  • Marcina Jastrzębskego - 14 miesięcy jako prezes i dwa jako p.o. prezesa,
  • Mateusza Boncę - na stanowisku prezesa od maja 2018, wcześniej pełnił obowiązki prezesa zarządu

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (224) 5 zablokowanych

  • Dlaczego Plażyński nie zabral glosu w sprawie "synergii lotosu"?

    a

    • 5 4

  • i zwolnienia oraz obniżki pensji

    • 3 0

  • Nie ma sensu przekonywać pisowskich baranów do zmiany ich preferencji wyborczych, bo to gremium pozbawione

    elementarnej wiedzy na podstawowe zagadnienia ekonomiczne,prawne czy gospodarcze. Nie przekonamy ich, ale możemy zmobilizować się i pójść do wyborów, żeby uratować Polskę przed dalszą degradacją, którą serwuje nam PiS. Mam nadzieję, że Gdańsk będzie gwoździem do trumny PiS, podobnie, jak był gwoździem do trumny komuny.

    • 8 3

  • ciemnota lewacka nic nie rozumie z ekonomi (19)

    ale kwiczy o zabraniu lotosu ... takie chłopki roztropki a o biznesie piszą hahaha

    • 5 10

    • Uwielbiam d**ili od prawaków co uważają, że coś wiedzą (1)

      Zakup Lotosu przez Orlen dwie straty dla regionu na samym starcie
      -Zwolnienia pracowników :
      Do odstrzału lub częściowego przeniesienia : dział kadrowy, dział rachunkowy, dział prawny, większość administracji, dział IT, większość działu sprzedaży, większość działu logistycznego. Ogólnie na miejscu pozostaną osoby niezbędne z minimalnym zarządem.
      -Przeniesienie działalności nie związanej z samą rafinerią i częścią zakładów do centrali - np wszystko związane ze stacjami benzynowymi (ostatnio było u nas w pomorskim kilka przejęć mniejszej skali, gdzie po dwóch latach przeniesiono 70% działalności firmy).

      Co do spowoduje, a no ogromny spadek podatków i to każdego rodzaju.

      • 4 4

      • no cóż, peszek

        • 0 1

    • Ekonomoa w/g PiS to jest dopiero prawdziwa szkoła. Rozdawać na lewo i prawo pieniądze.. (15)

      to się temu "wykształconemu" elektoratowi PiS podoba, ale już nie istotne jest, skąd te środki się biorą, prawda....
      Elektorat PiS jest niewykształcony lub słabo wykształcony, mentalnie albo jeszcze tkwiący, albo mażący o standardach PRL, gdzie każdemu się należało po równo, niezależnie, ile od siebie się dawało, a każdy, kto ma więcej to krętacz lub złodziej. Otóż uświadom to sobie edukacyjna kaleko, że wraz z przejęciem przez Orlen Lotosu, zabita praktycznie zostanie konkurencja na polskim rynku. Argument, że budujemy koncern mogący konkurować z zachodnimi koncernami, jest jak kulą w płot, Shell czy OMV to koncerty kilkadziesiąt razy większe i taka fuzja w Polsce jest praktycznie dla nich bez znaczenia.
      Budżet po prostu potrzebuje pieniędzy na projekty socjalne i to jedyny, prawdziwy powód, dla którego PiS chce doprowadzić do fuzji Orlenu z Lotosem.

      • 6 2

      • Fuzja Lotosu i Orlenu jest bez znaczenia dla światowych koncernów (14)

        i zapewne dlatego BP poinformował we wrześniu, że zamierza zaprotestować przeciwko tej fuzji w Komisji Europejskiej.

        Więcej faktów, mniej bzdur, kochani oponenci.

        • 2 4

        • BP nie boi się fuzji jeżeli chodzi o ich globalne interesy a o to, że nie będzie konkurencji (13)

          wewnątrz Polski. BP podobnie jak wszyscy inni bierze paliwa z polskich rafinerii a jeżeli powstanie jeden, duży producent, może swobodnie kształtować cenę na polskim rynku. Tego właśnie obawiają się koncerny kopiujące paliwa w polskich rafineriach dla swoich stacji paliw. Lotos jest bodajże 5-cio krotnie mniejszy od Orlenu, jaki to nowy globalny gracz miałby z fuzji tych spółek powstać?
          Proszę fakty podane na talerzu.

          • 1 2

          • (12)

            Ależ przecież wszystko to przeczy właśnie tezie, że fuzja Lotosu z Orlenem nie zagraża interesom obcych koncernów.

            • 0 0

            • (11)

              Czy może sugerujesz, że BP troszczy się o polskich klientów?

              • 0 0

              • Nie o swój...proste, jak jest konkurencja, to można negocjować ceny a jak jest monopol? (10)

                Powtarzam z fuzji tych dwóch firm powstanie firma o około 20% większa od obecnego Orlenu, czemu to ma realnie służyć i jakiemu petrochemicznemu koncernowi może to zagrozić?:).
                Naprawdę trzeba być bardzo naiwnym, żeby utożsamiać się z pisowską retoryką w tej sprawie. Sprawa jest prosta, Orlen do skarbu państwa ma zapłacić około5 mld PLN za akcje Lotosu i żaden mega koncern w ten sposób nie powstanie, bo z czego?
                Póki co pisowskie gospodarowanie doprowadziło do tego, że mamy najdroższy prąd w UE i ON droższy od benzyny w kontynentalnej części Europy.

                • 1 1

              • (9)

                Przepraszam, ale to jest raczej jałowa dyskusja. Za dużo uprzedzeń i opinii na nich opartych.

                Kapitalizacja giełdowa obu połączonych spółek sięga według dzisiejszej wyceny 55 mld zł. Około 5 mld zł a właściwie nawet mniej kosztowałyby Orlen tylko akcje Lotosu należące do Skarbu Państwa.

                Czy pisowskie gospodarowanie doprowadziło też do tego, że diesel jest droższy od benzyny w Szwajcarii?
                "Naprawdę trzeba być bardzo naiwnym", żeby tak sądzić ;)

                • 0 0

              • (2)

                Kapitalizacja Lotosu dziś według Bankiera: 13 680 628 788 zł
                Orlenu: 41 248 261 843 zł

                Jak by nie liczyć, to Lotos nie stanowi 20% Orlenu, prawda?
                Więc skąd te dane?

                • 0 0

              • Niech będzie 30%, i co to zmienia? Trzeba dążyć, żeby Lotos zwiększył swój stan posiadania (1)

                • 0 0

              • Co to zmienia? Fajnie byłoby, gdybyśmy opierali się o fakty nie o emocje. Tylko tyle.

                W całej tej dyskusji o fuzji warto wspomnieć o przejęciu przez Orlen czeskiego Unipetrola, który ma ułatwić dalszą ekspansję w regionie.

                Chociaż może prawdziwym celem było ukaranie Czechów za jakieś ich winy wobec PiS, kto wie?

                • 0 0

              • Oczywiście,że to działania PiS doprowadziły do tego, że ON jest droższy (5)

                Ponoć opłata emisyjna nie miała mieć wpływu na cenę końcową a jednak..Są kraje jak Norwegia, gdzie zawsze ON był droższy od Benzyny i to nie podlega kwestii, wynika to z takiej a nie innej polityki akcyzowej. U nas nigdy tak nie było, podobnie, jak w większości państw UE. Nie trzeba chyba tłumaczyć, bo to widać, co się dzieje, gdy ON ma tak podbitą cenę. Oczywiste jest także, że dodatkowa opłata w paliwie nie pójdzie na walkę ze smogiem, trzeba być bardzo naiwnym, aby temu dać wiarę. To są kolejne pieniądze do budżetu, na programy społeczne a będzie jeszcze gorzej, policjanci dostaną po 665 PLN podwyżki. W przyszłym roku to dopiero zobaczymy, jak PiS przykręca śrubę.

                • 1 2

              • (2)

                Jest jeszcze parę krajów w Europie z droższym dieslem lub ze zbliżoną do benzyny ceną. I nie rządzi tam PiS.

                • 0 0

              • a które? w UE ? jedynie na wyspach tak jest ... (1)

                U nas cena ON przebiła benzynę, bo PiS do diesla dodało kolejną opłatę emisyjną czytaj podatek, zapewniając, że dla odbiorcy końcowego nie będzie to miało znaczenia i co? Kłamią jak ze wszystkim w żywe oczy kłamią!!!
                Od 2019 dopiero nas docisnął, może wtedy elektorat PiS przejrzy na oczy, jak ludzie za minimalną emeryturę nie będą w stanie utrzymać się o chlebie i wodzie. Mamy najwyższy wzrost cen żywności w ostatnich 2 latach i trend jest wzrostowy.

                • 1 1

              • Mam przed oczami zestawienie z końca października i ON jest droższy od benzyny w: Czechach, Szwecji, Wielkiej Brytanii (o której napisałeś), Rumunii, Bułgarii, Belgii i na Węgrzech.

                Zbliżona cena lub wręcz identyczna jest w: Chorwacji, Estonii, Austrii, na Litwie i we Francji (różnica 4 eurocentów na litrze).

                Mogłem coś pominąć.

                • 0 0

              • w Estonii litr diesla 1,4 Euro (1)

                wina Pis-u

                • 1 0

              • w Niemczech 1.5 i co to ma do rzeczy? chodzi o relację ceny ON do benzyny

                I dlaczego teraz ON jest u nas od benzyny droższy!

                • 1 1

    • Paskudne to: "ciemnota lewacka", "kwiczy" itd.
      Dyskusję niestety rozpoczął ściek.

      • 0 0

  • Rozmowy z KE: "Dej mnie Lotos - mam horom curke"

    • 5 0

  • Jeżeli państwo ma niecałe 30% udziału w orlenie a w lotosie 53%. Czy to się nazywa cicha prywatyzacja?

    • 6 0

  • Ciężka praca (1)

    Ile oni tam roboty mają, ledwo sie wyrabiają. Najwięcej sprężarkowcy i pompiarze. Dają rade chłopaki. Profesjonaliści w każdym calu. PS: elektrycy za to bąki zbijają

    • 2 0

    • i Automatycy

      Automatycy z Lotos Serwis też zasuwają (dyżurki i warsztaty) !!! A jaka wiedza i umiejętności,..... tylko te mizerne pensyjki :(

      • 0 0

  • Lotos (2)

    W całym Lotosie są układy i układziki, pracują całe rodziny, tata, synek, wujek, siostra, kuzynka, szwagier, synek sąsiada, synek kochanki, może wezmą się za to.

    • 6 5

    • a ty swoje

      a ty swoje

      • 1 1

    • Tak, może z 5% pracowników jest spokrewnionych.

      Czy to dużo ?

      • 0 0

  • Ja już widzę jak KE się zgadza

    • 0 5

  • Koncern BP chce protestować przeciwko fuzji w Komisji Europejskiej

    A oto fragment ich najnowszej historii ze strony korporacyjnej:
    "Przełom stuleci przyniósł kolejne zmiany. W obliczu silnej konkurencji w branży energetycznej oraz postępujących światowych fuzji koncerny BP i Amoco połączyły się, tworząc BP Amoco. Następnie do portfolio dołączyło ARCO, rywal BP w Północnej Alasce. Grupę uzupełniły także Castrol, producent olejów silnikowych, oraz jedna z najbardziej znanych europejskich marek paliwowych – niemiecki Aral."

    Doszło więc do fuzji: BP+Amoco+ARCO+Castrol+Aral.
    Ale co wolno itd. :)

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marcin Lewandowski

Prezes zarządu Grupy GPEC, firmy z branży energetycznej. Doświadczenie zdobył na stanowiskach...

Najczęściej czytane