• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwsza po Brexicie dostawa ryb do Portu Gdańsk

Wioletta Kakowska-Mehring
28 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Silver Crystal to statek przystosowany do transportu produktów spożywczych łatwo psujących się. Silver Crystal to statek przystosowany do transportu produktów spożywczych łatwo psujących się.

Do gdańskiego portu, a konkretnie do nabrzeża użytkowanego przez Północnoatlantycką Organizację ProducentówMapka przybił chłodnicowiec z makrelami z Wysp Szetlandzkich. Dostawa towaru z Wielkiej Brytanii już po Brexicie mogła przypłynąć do Gdańska tylko dlatego, że działa tu jedyny w Polsce graniczny punkt kontroli weterynaryjnej przeznaczony dla nieskonteneryzowanych przesyłek surowca rybnego.



Silver Crystal to statek o długości 90 m przystosowany do transportu produktów spożywczych łatwo psujących się. Chłodnicowiec przywiózł na swoim pokładzie makrele z Wysp Szetlandzkich. Następnie ryby trafiły do nowoczesnej chłodni magazynowo-przeładunkowej należącej do Północnoatlantyckiej Organizacji Producentów, która w gdańskim porcie zainwestowała w budowę chłodni.

Gospodarka morska w Trójmieście



- Dostawa towaru z Anglii mogła przypłynąć do nas tylko dlatego, że jako jedyni w Polsce posiadamy graniczny punkt kontroli weterynaryjnej przeznaczony do tego typu przesyłek, czyli nieskonteneryzowanych przesyłek surowca rybnego - mówi Maciej Kisiel, prezes zarządu w Chłodnia Gdańsk Sp. z o.o.

Chłodnia w Porcie Gdańsk.


Hala pojawiła się w tym miejscu w 2014 r. Celem budowy było stworzenie nowoczesnego centrum dystrybucji ryb i owoców morza na Europę Środkową. Całkowity koszt inwestycji wyniósł ok. 71 mln zł, a budowa była finansowana z unijnego Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nabrzeżnych obszarów rybackich na lata 2007-2013".

- Przez naszą chłodnię przechodzi cała gama surowca rybnego, który finalnie kończy na talerzu statystycznego Polaka. Mówimy tu o śledziu bałtyckim, szprocie bałtyckim, śledziu z Morza Północnego czy dorszu z Morza Barentsa. Co ciekawe, Atlantyk północno-wschodni dostarcza nam ponad 7 mln ton ryby mrożonej do konsumpcji, więc wszystko to, co trafia do Gdańska, to jedynie promil tego, czym obdarowuje nas natura w tym regionie. Z roku na rok staramy się jednak udrożnić kanały transportu przez Port Gdańsk i jeszcze bardziej zmniejszyć koszty uzyskania surowca dla polskiego przetwórcy - dodaje Maciej Kisiel.
Lokalizacja chłodni nie została wybrana przypadkowo. W tym miejscu możliwe było - ważne dla bezpiecznego przeładunku głęboko mrożonej żywności - skrzyżowanie dróg wodnej, kolejowej i drogowej. Przy specjalnie przygotowanym nabrzeżu, tuż obok hali, cumować mogą wyspecjalizowane statki transportowe, tzw. chłodniowce i trawlery rybackie, z drugiej strony obiektu znajdują się stanowiska do załadunku samochodów-chłodni.

Pod halę poprowadzone są także tory kolejowe - możliwy jest szybki załadunek wagonów. Oprócz tego w niewielkiej odległości od chłodni znajdują się dwa terminale kontenerowe, które umożliwiają przeładunek kontenerów chłodniczych z towarami, które przypływają bądź są wysyłane do Azji, Afryki i Europy Zachodniej.

- Kluczowym elementem przy dokonywaniu wyboru miejsca była struktura rozłożenia polskiego biznesu związanego z przetwórstwem. Gdyby spojrzeć na mapę, w promieniu 180 km od Gdańska znajdziemy największe firmy zajmujące się przetwórstwem rybnym. Co więcej, dobrze skomunikowaną drogą A1 możemy dojechać na Górny Śląsk czy w okolice Bydgoszczy, gdzie ten przemysł również kwitnie. Z mojej perspektywy Gdańsk jest najlepiej zlokalizowanym miejscem w Polsce do tego typu przedsięwzięć - dodaje Maciej Kisiel.
Procesy ułatwia lokalizacja chłodni na terenie Wolnego Obszaru CelnegoMapka oraz działanie w obiekcie, zatwierdzonego przez administrację Unii Europejskiej i właśnie wspomnianego, Granicznego Punktu Kontroli Weterynaryjnej. To umożliwia szybką odprawę ryb i produktów rybołówstwa, które dostarczane są za pośrednictwem statków transportowych i rybackich.

Miejsca

Opinie (64)

  • (12)

    Rozumiem że Anglicy teraz będą potrzebować wizy aby przyjechać do nas na balety?

    • 84 4

    • Błędna teoria

      Jest tak:
      "Po wystąpieniu Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej obywatele tego kraju, będą wjeżdżali na terytorium Schengen na takich samych zasadach jak obywatele innych państw trzecich. Obywatele Wielkiej Brytanii będą zwolnieni z obowiązku wizowego na pobyt krótkoterminowy"
      brexit.gov.pl

      • 16 2

    • (5)

      Jak dopuścili do salonów i politycznego mainstreamu marginalnego trolla który przekrzyczał opinię publiczną więc jak barany wyszli z UE, to niech teraz płacą myto za wjazd na terytorium Unii. Koniec, kropka.

      • 20 8

      • ten troll widział co dzieje się z UE (3)

        i to, że zamiast EWG i jej następcy UE staje się ideologicznym barachłem, które nie jest w stanie zadbać o własne granice i bezpieczeństwo obywateli - oni doskonale wiedzieli, że to wszytko działa w interesie Niemiec - nie na darmo Niemcy są przygotowani, aby w ciągu 48 godzin całkowicie zastąpić euro marką, gdyby wspólna waluta zaczęła tracić....

        • 17 23

        • xxxxx piS. I konfę też! Z tymi bajeczkami to do swoich kumpli kuców.

          • 11 8

        • Alert! nadano jakiś troll przekaz z Rosji ;)

          PS- Jak nie podoba się na zachodzie to wypad do Rosji kuce

          • 10 5

        • Niemcy wymyślili euro żeby nie musieć cały czas osłabiać marki

          południe europy naturalnie obniża wartość euro i Niemcy mogą utrzymywać względnie niskie koszty produkcji, zamiast jak reszta świata stwierdzić że się nie opłaca i produkować w Chinach...

          • 7 4

      • Barany?

        Anglia wyszla z Unii - dlatego sama zamowila i zakupila szczepionke bez 'pomocy' Brukseli. Dlatego prawie OSIEM milionow brytyjczykow jest juz szczepionych - 5-krotnie wiecej na 100 mieszkancow niz Niemcy!

        • 5 1

    • nie, a po co? a Ty jak do brata na zmywak będziesz jechał to też z wizą?

      • 8 4

    • w ogóle nie przyjadą, bo mają zamknięte granice

      • 4 0

    • Anglia (1)

      W Anglii jest teraz taka bieda i bezrobocie że przyjazd Anglika do Polski raczej się odwlecze .

      • 3 4

      • Do tej biedy pojechało w krótkim czasie prawie milion Polaków.

        • 7 2

    • Nie potrzebuja wiz. Ani tez Polacy ktorzy jezdza do UK nie potzrebuja. Ani tez oczywiscie ci wszyscy Polacy ktorzy mieszkaja w Anglii (ponad milion przyjeta z otwartymi ramionami ). Polacy i Brtyjczycy sie dobrze dogaduja - co oczywiscie nie jest po drodze ani Ruskim i Niemcom.

      • 3 1

  • Gdzie w Gdańsku mozna kupić taka rybę prosto z statku (1)

    Chodzi mi o jak najkrótszy dystans czasowych od rozładunku do kupna

    • 33 4

    • z kutra gorki zachodnie

      • 23 0

  • co ten Kisiel gada, ryby mogą wpływać jeszcze na DCT i do Szczecina (3)

    • 10 25

    • Mrożone i w kontenerach

      Do przeładunku , nie takie jak te o których piszą .

      • 12 0

    • Dobrze gada bo wie co mówi w przeciwieństwie do ciebie. Czytaj tekst ze zrozumieniem

      • 3 0

    • Czytaj ze zrozumieniem.

      • 2 0

  • Chłodnicowiec (2)

    to statek który przewozi chłodnice:)
    Chłodniowiec brzmi lepiej.

    • 23 6

    • miodek

      Obie formy są poprawne - chłodniowiec, chłodnicowiec, statek wodny dostosowany do przewozu łatwo psujących się ładunków (mięso, świeże ryby, owoce, nabiał itp.);
      ma specjalnie izolowane ładownie oraz urządzenia chłodnicze do utrzymywania odpowiedniej dla danego produktu temperatury; ch. są na ogół statkami stosunkowo szybkimi.

      • 2 0

    • chłodniwiec

      chłodniowiec tym czasem przewozi chłodnie

      • 0 0

  • kumu podziękujemy za zlikwidowanie polskiego rybołustwa...? (10)

    • 32 13

    • Podziękuj pani od polskiego za znajomość ortografii :D (1)

      • 32 5

      • Teraz na maturze ortografia nie jest przesadnie ważna.

        Można śmiało sadzić po dwa ortografy w każdym słowie i bez problemu zdać maturę z języka polskiego.

        • 7 2

    • pisowi (4)

      • 11 10

      • rybom którym nie chce się w błatyku żyć...

        • 17 2

      • To raczej PO zlikwidowała polskie rybołówstwo (2)

        grzecznie, jak Bruksela przykazała, w zamian za ochłapy dla rybaków za złomowanie kutrów, i oddanie za bezcen limitów połowowych państwom tzw. starej unii.

        • 8 5

        • Otóż to. Jedno zdanie a jakie mądre.

          • 4 4

        • A prawda jest taka...

          że to sami rybacy zniszczyli rybołówstwo w Polsce. Owszem, przy niemałej pomocy ze strony rządzących (najpierw PiS, potem PO-PSL, a teraz znowu PiS). I to właśnie ze względu na te "ochłapy" (jeśli chcesz tak nazwać np. kilkadziesiąt do kilkuset tysięcy zł rekompensaty tylko za to, że ma się jednostkę rybacką, która nawet nie musi być na wodzie - bo tak kombinują)

          • 0 0

    • ortografię też zlikwidowano?

      • 9 1

    • Jest P A R U takich "dobrodziejów"!!! Pomyśl, a zgadniesz!

      Łatwo ich poZNAĆ: zakładają łapy jak pastuchy, krzyżując na kałdunie lub piersiach, pełno ich w TV...

      • 0 0

    • Zdzichowi ten matol przepil wedke

      • 1 0

  • (4)

    " znajdziemy największe firmy zajmujące się przetwórstwem rybnym . Co więcej, dobrze skomunikowaną drogą A1 możemy dojechać na Górny Śląsk czy w okolice Bydgoszczy, gdzie ten przemysł również kwitnie."

    Nie mówię, że nie, ale przetwórstwo rybne na śląsku?

    • 14 11

    • radzę zacząć czytać etykiety

      chyba większość śledzi jest przerabiana na południu

      nie pytaj dlaczego, bo nie mam pojęcia

      • 9 1

    • Rynek zbytu-

      Śląsk jest bardzo gęsto zaludniony, na razie to dość zamożny region, a tradycja jedzenia ryb jest tam dość powszechna

      • 7 0

    • dlatego, że cokolwiek w tym kraju się dzieje

      to raczej na południu.
      Od Bydgoszczy na północ zaczyna sie czarna dziura gospodarcza...
      I nie tylko gospodarcza.

      • 4 3

    • Jedna z najlepiej uwedzonych makreli jaka jadłem ...

      ... była z wędzarni w Wielkopolsce (Jarocin albo Krotoszyn)

      • 3 0

  • Statek z rybami.....

    Tak jak za tzw.komuny - "statek z bananami juz w Gdansku"

    • 46 3

  • okropny hangar wybudowany przy samej plazy szpeci cala zatoke. to paskudztwo widac golym okiem z sopotu a nawet gdyni (1)

    • 23 33

    • Przy jakiej plaży? :D

      • 8 0

  • (1)

    Dobrze, że łańcuch zaopatrzenia nie został zerwany przez brexit

    • 15 2

    • Szansa dla Gdanska

      • 1 0

  • "Dostawa towaru z Anglii mogła przypłynąć do nas tylko dlatego, że jako jedyni w Polsce posiadamy graniczny punkt kontroli weterynaryjnej przeznaczony do tego typu przesyłek"

    Czyli jakby był gdzieś drugi taki punkt, to dostawa by nie mogła przypłynąć?

    • 25 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku mieszka w Polsce. W roku 2002 powstała stocznia Sunreef Yachts, która zajmuje się projektowaniem, budową oraz czarterowaniem dużych katamaranów na miarę: motorowych i żaglowych. Jest też założycielem organizacji charytatywnej Handicap Sport Adventures, przygotowującej rajdy po Afryce dla niepełnosprawnych dzieci.

Najczęściej czytane