• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwsza po Brexicie dostawa ryb do Portu Gdańsk

Wioletta Kakowska-Mehring
28 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Silver Crystal to statek przystosowany do transportu produktów spożywczych łatwo psujących się. Silver Crystal to statek przystosowany do transportu produktów spożywczych łatwo psujących się.

Do gdańskiego portu, a konkretnie do nabrzeża użytkowanego przez Północnoatlantycką Organizację ProducentówMapka przybił chłodnicowiec z makrelami z Wysp Szetlandzkich. Dostawa towaru z Wielkiej Brytanii już po Brexicie mogła przypłynąć do Gdańska tylko dlatego, że działa tu jedyny w Polsce graniczny punkt kontroli weterynaryjnej przeznaczony dla nieskonteneryzowanych przesyłek surowca rybnego.



Silver Crystal to statek o długości 90 m przystosowany do transportu produktów spożywczych łatwo psujących się. Chłodnicowiec przywiózł na swoim pokładzie makrele z Wysp Szetlandzkich. Następnie ryby trafiły do nowoczesnej chłodni magazynowo-przeładunkowej należącej do Północnoatlantyckiej Organizacji Producentów, która w gdańskim porcie zainwestowała w budowę chłodni.

Gospodarka morska w Trójmieście



- Dostawa towaru z Anglii mogła przypłynąć do nas tylko dlatego, że jako jedyni w Polsce posiadamy graniczny punkt kontroli weterynaryjnej przeznaczony do tego typu przesyłek, czyli nieskonteneryzowanych przesyłek surowca rybnego - mówi Maciej Kisiel, prezes zarządu w Chłodnia Gdańsk Sp. z o.o.

Chłodnia w Porcie Gdańsk.


Hala pojawiła się w tym miejscu w 2014 r. Celem budowy było stworzenie nowoczesnego centrum dystrybucji ryb i owoców morza na Europę Środkową. Całkowity koszt inwestycji wyniósł ok. 71 mln zł, a budowa była finansowana z unijnego Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nabrzeżnych obszarów rybackich na lata 2007-2013".

- Przez naszą chłodnię przechodzi cała gama surowca rybnego, który finalnie kończy na talerzu statystycznego Polaka. Mówimy tu o śledziu bałtyckim, szprocie bałtyckim, śledziu z Morza Północnego czy dorszu z Morza Barentsa. Co ciekawe, Atlantyk północno-wschodni dostarcza nam ponad 7 mln ton ryby mrożonej do konsumpcji, więc wszystko to, co trafia do Gdańska, to jedynie promil tego, czym obdarowuje nas natura w tym regionie. Z roku na rok staramy się jednak udrożnić kanały transportu przez Port Gdańsk i jeszcze bardziej zmniejszyć koszty uzyskania surowca dla polskiego przetwórcy - dodaje Maciej Kisiel.
Lokalizacja chłodni nie została wybrana przypadkowo. W tym miejscu możliwe było - ważne dla bezpiecznego przeładunku głęboko mrożonej żywności - skrzyżowanie dróg wodnej, kolejowej i drogowej. Przy specjalnie przygotowanym nabrzeżu, tuż obok hali, cumować mogą wyspecjalizowane statki transportowe, tzw. chłodniowce i trawlery rybackie, z drugiej strony obiektu znajdują się stanowiska do załadunku samochodów-chłodni.

Pod halę poprowadzone są także tory kolejowe - możliwy jest szybki załadunek wagonów. Oprócz tego w niewielkiej odległości od chłodni znajdują się dwa terminale kontenerowe, które umożliwiają przeładunek kontenerów chłodniczych z towarami, które przypływają bądź są wysyłane do Azji, Afryki i Europy Zachodniej.

- Kluczowym elementem przy dokonywaniu wyboru miejsca była struktura rozłożenia polskiego biznesu związanego z przetwórstwem. Gdyby spojrzeć na mapę, w promieniu 180 km od Gdańska znajdziemy największe firmy zajmujące się przetwórstwem rybnym. Co więcej, dobrze skomunikowaną drogą A1 możemy dojechać na Górny Śląsk czy w okolice Bydgoszczy, gdzie ten przemysł również kwitnie. Z mojej perspektywy Gdańsk jest najlepiej zlokalizowanym miejscem w Polsce do tego typu przedsięwzięć - dodaje Maciej Kisiel.
Procesy ułatwia lokalizacja chłodni na terenie Wolnego Obszaru CelnegoMapka oraz działanie w obiekcie, zatwierdzonego przez administrację Unii Europejskiej i właśnie wspomnianego, Granicznego Punktu Kontroli Weterynaryjnej. To umożliwia szybką odprawę ryb i produktów rybołówstwa, które dostarczane są za pośrednictwem statków transportowych i rybackich.

Miejsca

Opinie (64)

  • Czy autor ma problemy z geografią? (4)

    Statek przypłynął z Wielkiej Brytanii, a w artykule wielokrotnie napisane jest, że z Anglii.
    Jak wiadomo, Anglia to jedna z krain tworzących Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii. Inne części to Szkocja, Walia i Irlandia Północna oraz terytoria zamorskie.

    • 22 4

    • Anglicy (2)

      Czy to baranku aż tak ważne ! Mówiono Anglia i tak zostanie .I po co twoje jęki ! .A jak mówisz na Anglików ? Brytole oni tego nie cierpią i można dostać porządnie za to w łeb w pubie .

      • 0 4

      • Powiedz do Szkota ze jest Anglikiem...

        Baranku...

        • 4 0

      • Brytyjczycy?

        • 0 0

    • Masz rację

      Szetlandy to nie Anglia. Są w UK ale Anglia na południu, a Szetlandy daleko na północy. Gdzie Rzym, gdzie Krym.

      • 3 0

  • Kolejna nie Polska firma kręci lody (1)

    Szwedzkie czy tam inne skandynawskie nazwiska w zarządzie

    • 6 4

    • To jest szansa że będzie uczciwie!

      Pozatym wiesz... Wasserman czy Kornhauser tez jakoś Polsko nie brzmią.... a gdzie są?

      • 3 0

  • Łamiąca Wiadomość (Breaking News)

    Za chwilę Port będzie się chwalił, że ludzie przychodzą do pracy, a w Kanale Portowym ekscytująco płynie woda ..

    • 2 2

  • Żeby być precyzyjnym, PAOP rzeczywiście zainwestował w budowę chłodni, ale warto dodać, że 10%, bo dofinansowanie sięgnęło (1)

    Pozostałych 90%

    • 3 1

    • Popracuj na precyzją

      • 1 0

  • Geograf

    Szetlandy to Szkocja nie Anglia.

    • 12 2

  • (1)

    Chłodniowiec, a nie chłodnicowiec.

    • 5 3

    • obie formy poprawne

      ....

      • 1 0

  • Durne angole

    Teraz robi się wielkie halo ze zwykłej sprzedaży ryb. Oj dostaną po pupciach.

    • 3 3

  • Czy te ryby pływać nie potrafią i nie mogę sobie same przypłynąć do tej hali?

    • 1 0

  • Gdanszczanin

    Wstyd żeby mieć dostęp do morza i kupować ryby, Czechy nie mają dostępu do morza i mają swoją flotę handlową i rybołówstwo wstyd miał być odnowiony przemysł stoczniowy ale kartkę z rysunkiem statku premier zagubił

    • 5 2

  • Nie rozumie

    To z Anglii czy Wysp Szetlandzkich? Szetlandy sa chyba w Szkocji? Czyli w uproszczeniu dziennikarskim powinno byc z Wielkiej Brytanii... Ale widze ze powtarzam sie.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Morawski

Prezes zarządu i udziałowiec przedsiębiorstwa POLYHOSE Poland. Grupa POLYHOSE jest globalną firmą, posiadająca oddziały w 10 krajach, produkującą nisko- oraz wysokociśnieniowe przewody transferowe, wykonane z gumy, plastiku i teflonu. POLYHOSE Poland została pierwotnie założona jako EXITFLEX Polska – spółka córka szwajcarskiej fabryki, istniejącej od 1971 roku. Członek zarządu i udziałowiec przedsiębiorstwa AIRBLAST Poland. Firma AIRBLAST, posiadająca oddziały w 12 krajach, jest od ponad...

Najczęściej czytane