- 1 Praca na wakacje 2024: oferty i zarobki (46 opinii)
- 2 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (65 opinii)
- 3 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (71 opinii)
- 4 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (90 opinii)
- 5 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (109 opinii)
- 6 Mieszkańcy ruszyli z pomocą małej lodziarni (245 opinii)
Pierwszy ładunek ropy z Kanady przypłynął do Gdańska
4 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat)
Do Naftoportu przypłynął tankowiec "Minerva Lisa" z ładunkiem 100 tys. ton surowca (blisko 700 tys. baryłek) ropy naftowej Hibernia z Kanady. Odbiorcą jest Grupa Lotos. Jest to pierwsza dostawa ropy z Kanady w ponad 40-letniej historii gdańskiej rafinerii.
Gdańska rafineria była zbudowana w latach 70. ubiegłego stulecia do przerobu ropy bliskowschodniej, dopiero w połowie lat 80., przestawiono ją na większy przerób gatunków ropy naftowej z ZSRR, a następnie Federacji Rosyjskiej. Pod koniec lat 90. i w pierwszej dekadzie XXI wieku mieszanka REBCO dominowała polski rynek.
Rafineria w Gdańsku przerabia głównie ropę rosyjską oraz ropę Rozewie, wydobywaną na Bałtyku przez Lotos Petrobaltic, ropę z kopalni Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa w Lubiatowie. W swojej historii zakład przerabiał różne gatunki surowca -między innymi ropy z Morza Północnego (np. Brent Blend, Troll, Gullfaks, Forties czy Aasgard), Bliskiego Wschodu (np. Kirkuk, Kuwait, Sahara oraz Zakum), a także tak egzotyczne gatunki, jak np. ropa Castilla z Kolumbii, która dzięki swoim właściwościom chemicznym jest dobrym surowcem do produkcji asfaltów, a także ropę Saudi Extra Light z saudyjskiego koncernu Saudi Aramco.
Gdański koncern prowadzi obecnie rozmowy z amerykańskimi partnerami , aby uzyskać taką mieszankę gatunków surowca, która będzie optymalnie dostosowana do potrzeb zakładu w Gdańsku. Aktualnie ok. 25 proc. przerabianej ropy naftowej pochodziło z kierunku innego niż wschodni, były lub są to ropy z Bliskiego Wschodu, Polski, Litwy, Norwegii czy Nigerii.
Przypomnijmy, że w 2016 roku tankowce "Atlantas" i "Calida" transportujące w sumie 2 mln baryłek irańskiej ropy naftowej dla Lotosu dotarły do gdańskiego Naftoportu. Pierwszy transport irańskiej ropy do Gdańska to efekt porozumienia zawartego pomiędzy Grupą Lotos oraz National Iranian Oil Company (NIOC). Import ropy z Iranu ma zwiększyć liczbę źródeł, w których zaopatruje się gdański koncern.
Według zapewnień Lotosu, gdański zakład jest technologicznie przygotowany do przerobu każdego gatunku ropy naftowej, w tym z Iranu, Arabii Saudyjskiej, Iraku, Zjednoczonych Emiratów Arabskich czy Kuwejtu.
W 2016 roku supertankowiec Atlantas zawinął do gdańskiego portu.
erka
Miejsca
Opinie (58) 3 zablokowane
-
2017-09-04 16:35
O poszukiwaniu optymalnej mieszanki
czutam od lat
- 15 1
-
2017-09-04 15:31
PSP Florian pozdrawia
Strażak 5 jak zawsze w asyście razem z 6 ;)
- 8 9
-
2017-09-04 14:29
Statek już dawno wyszedł z Gdańska :)
- 13 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.