• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy płatny parking dla ciężarówek, ale to nie port na nim zarabia

Maciej Naskręt
28 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Nowy parking dla ciężarówek przy Trasie Sucharskiego.
  • Nowy parking dla ciężarówek przy Trasie Sucharskiego.
  • Nowy parking dla ciężarówek przy Trasie Sucharskiego.
  • Nowy parking dla ciężarówek przy Trasie Sucharskiego.
  • Nowy parking dla ciężarówek przy Trasie Sucharskiego.
  • Nowy parking dla ciężarówek przy Trasie Sucharskiego.
  • Nowy parking dla ciężarówek przy Trasie Sucharskiego.
  • Nowy parking dla ciężarówek przy Trasie Sucharskiego.

Czy w gdańskim porcie zaczną powstawać prywatne parkingi dla ciężarówek? Niedawno został uruchomiony pierwszy płatny parking przy Trasie Sucharskiego. zobacz na mapie Gdańska Choć za godzinę postoju kierowca ciężarówki musi tam zapłacić 3,5 zł, chętnych nie brakuje.



Czy w porcie powinny powstać płatne parkingi dla ciężarówek?

Gdański port od półtora roku zmaga się z problemem ciężarówek stojących w kolejce po ładunki. Zamiast sprawnie wjechać i wyjechać z terenu terminala, pojazdy blokują miejskie drogi w oczekiwaniu na załadunek. Z tego powodu cierpią nie tylko inni zmotoryzowani, ale i kierowcy ciężarówek, którzy są pozbawieni możliwości parkowania w cywilizowanych warunkach.

Problem rozwiązałby buforowy parking, na którym kierowcy mogliby bezpiecznie czekać na swoją kolejkę po odbiór towaru z portu. Niestety, takie rozwiązanie w Gdańsku to melodia przyszłości. Ani zarząd portu, ani miasto Gdańsk, ani też spółka DCT, która zajmuje się przeładunkiem kontenerów ze statków na samochody, nie są zainteresowane budową parkingu na kilkaset ciężarówek przy ul. Kontenerowej zobacz na mapie Gdańska.

Władze Gdańska chciały nieco uspokoić kierowców i przygotowały tymczasowy parking przy ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska, który nie spotkał się jednak z aprobatą kierujących ciężarówkami. Chodziło im głównie o warunki na parkingu - m.in. brak toalet, oświetlenia i fatalną infrastrukturę drogową.

Czytaj też: Przeładunki rosną, a parkingów wciąż brak

3,5 zł/h za postój ciężarówki

Okazuje się jednak, że wokół portu mogą z powodzeniem funkcjonować prywatne parkingi. Niedawno przy Trasie Sucharskiego zaczął działać pierwszy z nich.

Lokalizacja parkingów dla kierowców ciężarówek jadących do gdańskiego portu. Lokalizacja parkingów dla kierowców ciężarówek jadących do gdańskiego portu.
Godzinny postój ciężarówki to wydatek 3,5 zł. Gdy ta zaparkuje tam z naczepą, kierowca musi zapłacić 4 zł. Doba parkowania kosztuje 30 zł. Zarządca obiektu umożliwia też właścicielom flot wykup miejsca postojowego na miesiąc za kwotę 270 zł. Wtedy mogą zatrzymywać się tam dowolne auta z danej floty. Przewoźnik otrzymuje specjalną kartę do wjazdu.

- Obecnie przygotowanych jest 39 miejsc postojowych dla ciężarówek, w tym 10 dla posiadaczy kart na abonament - mówi Krzysztof Kopeć z Grupy Lotos, która zorganizowała parking.
Teren wynajęła od Elektromontażu Gdańsk. Dotychczas stanowił on jedynie nieużytkowany plac manewrowy. Najemca zainwestował w infrastrukturę: wykonał nową nawierzchnię, ogrodzenie, a także oświetlenie. Wjazdu na teren parkingu strzegą bramki.

Na parkingu mogą zatrzymywać się też auta osobowe. Postój dla nich kosztuje 2,5 zł za godzinę, 15 zł za dobę i 85 zł za miesiąc.

Przewoźnicy: dobra inicjatywa, ale czekamy na inne rozwiązanie

Przedstawiciele kierowców, którzy domagają się parkingów buforowych przed gdańskim portem, a szczególnie przed terminalem DCT, oceniają inicjatywę pozytywnie.

- Każdy nowy parking w rejonie portu będzie przyjęty przez kierowców ciężarówek z dużym zainteresowaniem. Muszą oni przecież m.in. obowiązkowo odpocząć po prowadzeniu pojazdu. Jeśli na nowym parkingu jest dostęp do toalety, gastronomii i stacji paliw, to chętnych nie będzie brakowało - mówi Tomasz Rejek, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych.
Nowy parking jednak nie rozwiązuje ważnych problemów.

- W gdańskim porcie potrzebny jest parking buforowy dla kilkuset ciężarówek. Żadne kroki w tym celu jak dotąd nie zostały podjęte. Chodzi o to, by kierowcy nie stali w kolejkach na drogach, a czekali na prawo wjazdu po towar na parkingu - mówi Rejek.
Tymczasem przeładunki w porcie stale rosną, a kolejki nie maleją, nawet po niedawno wprowadzonej awizacji ciężarówek w terminalu DCT.

Miejsca

Opinie (112) 2 zablokowane

  • Bo Gdańsk nie jest miastem morskim. (3)

    Gdańsk leży nad Motławą a nie nad Bałtykiem. I oni chcą ścigać Hamburg czy Rotterdam z kulturą obsługi towaru (i kierowców).

    • 4 11

    • zobacz na mapie ile km od morza leży Hamburg

      • 0 0

    • Geograficznie to smiała teza ale mentalnie to chyba masz rację... Niestety...
      Można "leżeć" nad mozem i o tym nie "wiedzieć" albo nie chcieć "widzieć"...
      Podobnie jak w Gdyni... ;)

      • 0 0

    • Idioto z ciapkowa

      Chyba Cie po......lo

      • 3 3

  • Parking za darmo! (2)

    Parking powien być darmowy! ewentualnie usługi, typu toaleta, prysznic płatny.
    Kierowcy mają tam parkować, a nie szukać czegoś darmowego.
    Ale już jakiś burak z portu zwęszył zysk.

    • 8 5

    • To kup teren zbuduj parking i oddaj za darmo.

      • 0 1

    • Kierowca

      typowy roszczeniowiec zarabiać może tylko ON płacić inni

      • 2 4

  • Oho! Już tam ciągną busy z agencji...

    Z czasem coś pobuduja na miejscu. Natura nie znosi próżni.

    • 2 0

  • Budyn (4)

    Nasz czcigodny woli gonic tereny pod kolejne biedrony czy osiedla.W koncu zawsze jakies m4 mu skapnie a z takiego parkingu?

    • 14 3

    • Ale co ma adamowicz do tego (1)

      To prezydent miasta ma zapewniac parkingi dla portu ????
      Port powinien samemu oni zadbać lub je wydzierżawić od kogoś.
      Miasto nie może zapewniać coś za darmo, zwłaszcza dla prywatnej spółki.

      • 0 0

      • ano ma...

        A to, że jest prezesem rady nadzorczej portu, czyli przedstawicielem interesu skarbu państwa. A czyją własnością jest port? Port a nie DCT, który jest dzierżawcą...
        Wychodzi na to, że nie ma interesu budować infrastrukturę.
        I faktycznie...
        Kasa za dzierżawę wpływa? Wpływa. Z parkingów będzie większa? Nie.
        DCT pozbył się kosztów? Pozbył.
        No to o co chodzi?
        W żaden sposób nie dyskredytuje to własności państwowej. Po prostu, ten problem można załatwić kosztem słabszego gracza rynkowego.

        • 0 0

    • gf (1)

      Zapomniałeś dodac ze zapomni o tych m4

      • 3 0

      • Ale

        Tego nie trzeba dodawac

        • 0 0

  • (1)

    Śmiech na sali. Takie parkingi powinny powstać dawno temu. Przy samej autostradzie jest ich zdecydowanie za mało. Ktoś kto wpadł na genialny pomysł stworzenia płatnego parkingu bez toalety, pryszniców, gastronomii chyba nigdy nie miał do czynienia z kierowcą zawodowym. To ciężki zawód i takie, na pozór dla większości niestety "pierdoły", są ogromnie znaczące. Nierzadko dochodzi do absurdalnych sytuacji, gdzie kierowcy muszą szukać miejsc pod bramami firm, w dzielnicach przemysłowych, nierzadko w miejscach niebezpiecznych, bez żadnego zaplecza sanitarnego itd... smutna rzeczywistość. O tym raczej niewiele osób mówi, a jeśli już to niestety za cicho. A potem się dziwią, że napady, towar uszkodzony albo ktoś ukradł albo kierowcy coś się stało... I zanim kolejny "inteligent" stwierdzi jacy to kierowcy TIRów nie są źli, jakich to oni wygód potrzebują, to niech się zastanowią najpierw w jaki sposób trafia większość towarów do sklepów w których oni codziennie rano/popołudniami robią zakupki a potem sadzają swoje tyłki w szklanych akwariach do godziny 16. Wystarczy spojrzeć nie tylko ze swojego punktu widzenia a od razu gadka inna. Mam nadzieję, że DARMOWYCH parkingów z odpowiednimi warunkami będzie powstawało coraz więcej (i nie, nie mówię tu o nie wiadomo jakich luksusach, ale o niezbędnym minimum). Po prostu.

    • 8 0

    • wcale mi nie do śmiechu

      Proste pytanie - komu miałoby się to opłacać, te parkingi?
      Skoro można uciec od tych kosztów i przerzucić je na słabszego (kierowców) to dlaczego nie.
      I wynik od razu lepszy... KPI zaliczony, premia albo parę złociszy w kieszeni na nowa brykę.

      • 0 0

  • gorący kartofelek

    Zadajmy proste pytanie - komu opłaca się rozwiązanie tego problemu?
    Odpowiedź pokaże, kiedy można spodziewać się rozwiązania...

    • 0 0

  • (1)

    ojej,prywatne okazalo sie lepsze i tansze od panstwowego/miejskiego!? no niemozliwe xD

    • 3 0

    • Prywatne?
      Zwróć uwagę, kto to zorganizował. I skąd jest teren.

      • 0 0

  • Nie rozumiecie gospodarki rynkowej (1)

    Jak jest popyt pojawia się podaż. Nie potrzeba dopłacać z naszych wspólnych pieniędzy. Niech one pójdą na edukację czy opiekę zdrowotną.

    • 2 3

    • dobre sobie

      Jeśli przez "gospodarkę rynkową" rozumiesz dominację silniejszego, to gratuluję...
      Nikt nie kwapi się do tego "interesu", bo dostanie się pomiędzy port/miasto, DCT, tłum kierowców i ew. dla Tygrysa też znajdzie się miejsce...
      To podmioty prowadzące główną działalność powinny być zainteresowane płynnością i porządkiem...
      Ale skoro można to załatwić inaczej, przerzucając koszty na innych, to dlaczego nie? Można? Można... Niestety...

      • 0 0

  • Wprowadzić Zakazy POstoju na ulicach dojazdowych do Terminali! (1)

    Stojąc na prawym pasie te landary bzasłaniają znaki drogowe co jest NIEBEZPIECZNE!
    Natychniast wprowadzić znaki zakazu postoju i Egzekwowac ich wykonanie!!!!

    • 5 6

    • typowe biurewskie myślenie

      A jak jest dziura w jezdni, to też postawić zakaz i ograniczenie. I sprawa załatwiona.
      Właśnie taki sposób myślenia powoduje, że nie ma parkingu tam gdzie trzeba...

      • 0 0

  • Ja i tak na drodzę będę parkować wanienkę. (3)

    Szef mi nie zwróci.

    • 45 6

    • co to za szef

      • 0 0

    • (1)

      Bo jeździsz u dorobkiewicza i ty masz problem .Dopuki nie nauczycie właścicieli firm ze trzeba stanąć i zapłacić i to jest koszt transportu tak jak viatollbczy paliwo tak będziecie dziadować.Do czasu dgy nie będziecie mieli silnych związków ogólnopolskich reprezetujacych kierowców w sejmie ministerstwach itd.Bedzieci skazani na takie traktowanie .Zawsze póki co można popłakać na takich forach.

      • 12 0

      • związki? w tym kraju zaraz by się wielki lament podniósł że to komuna i utrudnianie działalności januszom biznesu

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kądziela

Od 2008 roku związany z rozwojem usług inżynierskich, serwisowych i informatycznych SESCOM SA...

Najczęściej czytane