• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Platforma "Petrobaltic" gotowa i poświęcona

Wioletta Kakowska-Mehring
27 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Prace nad przebudową platformy w Gdańskiej Stoczni Remontowa trwały dwa lata.
  • Uroczystość celebrował abp Sławoj Leszek Głódź.
  • Władze centralne reprezentował Jarosław Sellin, wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego.
  • Prace nad przebudową platformy w Gdańskiej Stoczni Remontowa trwały dwa lata.
  • Piotr Soyka, prezes grupy kapitałowej Remontowa Holding.
  • Po ukończeniu przebudowy platforma "Petrobaltic" trafi  na bałtyckie złoże B8.
  • Uroczystość celebrował abp Sławoj Leszek Głódź.
  • Prace nad przebudową platformy w Gdańskiej Stoczni Remontowa trwały dwa lata.
  • Jarosław Sellin, wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego oraz Piotr Soyka, prezes grupy kapitałowej Remontowa Holding.

Platforma "Petrobaltic" po trwającej pięć lat przebudowie w końcu szykuje się do wyjścia w morze na złoże B. Właśnie odbyła się uroczystość poświęcenia jednostki. Opóźnienia, zmiany wykonawców, kolejne przetargi, w końcu skierowanie sprawy do prokuratury - czas remontu był bardzo burzliwy.



Po ukończeniu przebudowy platforma "Petrobaltic" trafi na bałtyckie złoże B8 i przejmie prace związane z pełnym zagospodarowaniem złoża i uruchomieniem docelowej produkcji.

- Projekt ma długą i skomplikowaną historię sięgającą 2015 roku. Po dość trudnej pierwszej fazie, platforma Petrobaltic znalazła się w dobrych rękach. W październiku 2017 roku została przeholowana do Gdańskiej Stoczni Remontowa, gdzie dzięki dobrej współpracy i zaangażowaniu wielu ekspertów z wielu dziedzin oraz z zachowaniem wysokich standardów BHP z sukcesem zakończyliśmy zakres prac stoczniowych. To wszystko to efekt pracy zespołowej z nastawieniem na cel, który udało nam się wspólnie osiągnąć. Przed nami "godzina prawdy" - posadowienie jednostki na złożu B8, prace na morzu, rozruchy, uruchomienie zainstalowanych na platformie systemów oraz efektywne zakończenie zagospodarowania złoża B8 - powiedział Grzegorz Strzelczyk, prezes zarządu Lotos Petrobaltic.

Burzliwa historia remontu platformy



Pierwszą umowę na przebudowę platformy "Petrobaltic" podpisano pod koniec października 2014 roku. Zająć się nią miały: Energomontaż - Północ Gdynia, Stocznia Remontowa Nauta i stocznia Crist związane z Grupą MARS. Nim prace na platformie na dobre się rozpoczęły, zamawiający, czyli Lotos, wycofał się z umowy. Oficjalnie chodziło o dołujący kurs ropy naftowej, w związku z czym Lotos musiał znacznie ograniczyć prace dotyczące przebudowy platformy. Szacowane koszty przebudowy zmniejszyły się o kilkadziesiąt procent.

Katalog firm z Trójmiasta



Ogłoszono więc drugi przetarg i pod koniec kwietnia 2015 roku wybrano ponownie ofertę złożoną przez konsorcjum spółek z Grupy MARS: Energomontaż-Północ Gdynia i Stocznia Remontowa Nauta. Druga oferta została złożona przez spółkę Crist SA. Kolejnym etapem miało być zawarcie umowy z wybranym wykonawcą, które planowane było na 30 kwietnia 2015 roku. Terminów tych jednak nie dotrzymano. Umowa podpisana została 23 czerwca 2015 roku, jednak mogła wejść w życie dopiero po spełnieniu przez Lotos warunków dotyczących uruchomienia finansowania. Co się nie udało.

W trzecim przetargu, w lutym 2016 roku, wystartowała tylko jedna firma - Gdańska Stocznia Remontowa. Lotos odrzucił jednak tę ofertę i unieważnił postępowanie, ponieważ GSR odmówiła zaakceptowania harmonogramu płatności przedstawionego przez Lotos. Po upływie terminu złożono też jeszcze jedną ofertę - stoczni Crist. Ostatecznie po trzech nieudanych przetargach i licznych zmianach dotyczących zakresu prac przebudowa platformy ruszyła w kwietniu 2016 roku, a kontrakt trafił do stoczni Nauta. W październiku 2017 roku przerwano jednak prace a platforma została odholowana do konkurencji - Gdańskiej Stoczni Remontowa.

Po zmianie zarządu spółki Petrobaltic nowe władze postanowiły znaleźć winnych kłopotliwej przebudowy. Sprawa trafiła do prokuratury.

Szczęśliwy finał w Gdańskiej Stoczni Remontowa



Po niespełna dwóch latach intensywnych prac w zakresie kompletności mechanicznej realizowanych przez spółkę Petrobaltic wraz z Gdańską Stocznią Remontowa oraz testowaniem i przygotowaniem do rozruchów systemów ogólnookrętowych i produkcyjnych, jednostka stoi przygotowywana w stoczni.

- Mamy ogromne doświadczenie w przebudowach i modernizacjach platform dla morskiego sektora wydobycia ropy i gazu. Już w początkach lat 90. Gdańska Stocznia Remontowa uczestniczyła w projekcie budowy wielkiej platformy stałej Hibernia, a w 2000 roku jako pierwsza wpłynęła do nas amerykańska platforma wiertnicza. Od tamtej pory zmodernizowaliśmy lub przebudowaliśmy kilkanaście platform różnego typu - wiertnicze, techniczne, produkcyjne, hotelowe, samopodnośne i półzanurzalne dla największych światowych koncernów naftowych - niestety nie polskich. Tym bardziej cieszę się, że po latach także polski armator skorzystał z naszej wiedzy i doświadczenia w tej dziedzinie - powiedział Piotr Soyka, prezes grupy kapitałowej Remontowa Holding, do której należy Gdańska Stocznia Remontowa.
Przebudowa platformy wiertniczej na Centrum Produkcyjne to duży i skomplikowany projekt. Kluczową dla całego przedsięwzięcia była operacja nasuwania i montażu na pokładzie platformy czterech potężnych modułów o wadze kilkuset ton każdy - systemu separacji ropy naftowej, systemu sprężania i eksportu gazu, systemu zatłaczania wody do złoża oraz systemu energetycznego, którego sercem jest turbogenerator wykorzystujący odseparowany gaz jako paliwo do zasilania platformy. Kolejnym elementem był montaż podpory pod moduł mieszkalny oraz spalarki gazów, czyli flary. Następnie kanałem portowym, przy użyciu barek, z ogromną precyzją przetransportowano moduł mieszkalny z lądowiskiem dla śmigłowców o wadze ok. 550 ton. Równie skomplikowaną operacją było posadowienie potem modułu na platformie.

Miejsca

Opinie (174) ponad 20 zablokowanych

  • XXi wiek,a ci święcą :(

    Paranoja to mało powiedziane.

    • 14 2

  • tytuł artykułu jest specjalnie "rozserzony" tak aby powodować komentarze i skłócać ludzi

    • 4 5

  • aparatczyk selin, flaszka guć co za mierna impreza dla pissowskich tumanów

    • 12 2

  • wystarczyło tylko poświęcić,

    stocznia chyba nie zatrudnia kapelanów, co jest nieprawidłowością

    • 11 0

  • Kpina (1)

    Prawda jest taka, że zajmie lata póki ta platforma będzie funkcjonować i wydobywać - jest tam tyle brakujących elementów tej łamigłówki, że głowa mała ! Brakujące zawory , urządzenia pomiarowe , rurociągi , spider deck , ale ksiądz zatwierdził , kolesie z lotosu sypnęli kasą.

    • 25 1

    • w koncu ktos pisze prawde

      • 9 0

  • Brawo Remontowa. (4)

    Można ?
    Oczywiście że można.

    • 46 17

    • Jak za Gierka (1)

      Bedzie to wielkie wyjscie w morze i cichy powrot by dokonczyc sprawy niedokonczone. Jak za Gierka. Zobaczycie. I nie jest to szydera bynajmniej.

      • 10 1

      • przecież wiadomo, że to jest nie dokończone

        Nie mają całego jednego z czterech systemów i wariaci chcą to stawiać na morzu. Po drugie operacja posadowienia i odebrania pokladu głowicowego od stojącej tam teraz jednostki to będzie istny cud jak się uda. W praktyce jest szansa, że to wszystko zajmie jeszcze z 2 lata minimum, ale w artykule o tym cisza.

        • 13 0

    • (1)

      Ukraińska stocznia remontowa.....

      • 10 10

      • jak większość firm w Polsce

        zejdź na ziemię, poddaj się grawitacji

        • 2 3

  • Platforma

    W piec lat to można zbudować pare takich platform a nie remontować stare próchno 30 letnie,pewnie remont wyszedł tyle co zamowienie nowej w Korei.A główna role na tej platformie będzie ogrywał ten z tym kolorowym pasem

    • 19 2

  • poswiecenie

    Kapłani święcą, co popadnie.

    • 14 1

  • Jak ja Was... (1)

    Bardzo miło jak sobie biurwy wyjdą do zdjęcia i zobaczą ile pracy trzeba było w to włożyć żeby wykonać taką instalację, ile potu krwi i nerwów, Polacy mają już dość tej szajki trójmiejskich złodziei , sąd Boży przyjdzie na was obiecuje ! Można nabierać pewnych ludzi cały czas, można nabierać wszystkich ludzi przez pewien czas ale nie można nabierać wszystkich cały czas!

    • 11 6

    • uwielbiam klasę robotniczą

      My, "tymi ręcamy" wszystko a reszta nierobów (a to, że nie ogarniacie co oni robią to już zupełnie inna sprawa) buc, a my - znów "tymi ręcamy" - na nich pracujemy. Pracowałem na warsztacie i teraz w biurze - uwierz, że ta pierwsza często daje więcej satysfakcji bo widać jej efekty a drugiej nikt często nie docenia...

      • 9 0

  • Dno

    Ale wtopa, pokażcie wynik finansowy

    • 20 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku...

Najczęściej czytane