• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po wakacjach rusza rozbudowa terminalu kontenerowego DCT Gdańsk

Wioletta Kakowska-Mehring
8 lipca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
DCT po rozbudowie zwiększy możliwości przeładunkowe do łącznie 4,5 mln TEU rocznie. DCT po rozbudowie zwiększy możliwości przeładunkowe do łącznie 4,5 mln TEU rocznie.

We wrześniu tego roku rozpocznie się budowa trzeciego nabrzeża głębokowodnego - tzw. T3 w terminalu kontenerowym DCT. Właśnie podpisano umowę z wykonawcami, czyli konsorcjum firm Budimex i Dredging International NV. Otwarcie dla działalności komercyjnej planowane jest na koniec pierwszej połowy 2024 r., a pełne zakończenie projektu na drugi kwartał 2025 r.



Czy terminal DCT powinien być jeszcze większy?

Rozpoczęcie budowy kolejnego terminalu ogłoszono oficjalnie w lipcu ub. roku. Rok później wybrano wykonawcę. Zostało nim konsorcjum firm BudimexDredging International NV. Budimex jest jedną z największych grup budowlanych w Polsce z ponad 50-letnią historią i doświadczeniem w projektach przemysłowych. Dredging International NV jest z kolei liderem w dziedzinie pogłębiania dna morskiego, rozwiązań w zakresie energii morskiej, projektów infrastrukturalnych i środowiskowych.

Zakończenie projektu przewidziane na 2025 rok



Nowy terminal powstanie w całości na wodzie, a jego zabudowa przylegać będzie do T1, tym samym kontynuując inwestycję na morzu i z dala od plaży. Taka sama koncepcja przyświecała budowie terminala T1. W ramach T3 powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 17,5 m oraz plac o powierzchni 36,5 ha. Dodatkowo zostanie zakupionych siedem suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie, oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG pracujących na placu kontenerowym.

Terminal DCT z kolejnym rekordem



Prace pogłębiarskie i rekultywacyjne rozpoczną się we wrześniu br., a na początku 2023 r. budowa ściany północnej i południowej oraz głównego nabrzeża. Otwarcie T3 dla działalności komercyjnej planowane jest na koniec pierwszej połowy 2024 r., a pełne zakończenie projektu na drugi kwartał 2025 r.

Terminal DCT przed rozbudową. Terminal DCT przed rozbudową.

Wzrost możliwości przeładunkowych do 4,5 mln TEU rocznie



- Po zakończeniu budowy T3 DCT Gdańsk będzie jednym z największych terminali kontenerowych w Europie, zdolnym do obsługi nowej generacji statków kontenerowych przypływających na Morze Bałtyckie, zmniejszającym odległości żeglugowe dla statków feederowych i zapewniającym polskim i regionalnym spedytorom więcej połączeń na całym świecie w ramach efektywnych serwisów. Rozpoczęcie prac budowlanych przy T3 będzie początkiem nowej ery w przeładunkach kontenerów na Bałtyku. Ta pionierska podróż rozpoczęła się w DCT Gdańsk już 15 lat temu. Jesteśmy dumni z naszych dotychczasowych osiągnięć oraz wdzięczni naszym klientom, pracownikom i wszystkim innym interesariuszom za wiarę i lojalność, które nam okazali. T3 to naturalny krok w naszej podróży w kierunku prawdziwego The Baltic Hub - powiedział Charles Baker, dyrektor zarządzający DCT Gdańsk.

Terminal instalacyjny dla farm wiatrowych powstanie w DCT?



Od momentu rozpoczęcia działalności DCT w 2007 r. wybudowano dwa terminale morskie (T1 i T2 - uruchomione odpowiednio w 2007 i 2016 r.), o łącznej przepustowości 3 mln TEU (kontenerów dwudziestostopowych). Po ukończeniu Baltic Hub3 DCT Gdańsk stanie się jednym z największych terminali kontenerowych w Europie pod względem możliwości przeładunkowych. Inwestycja zwiększy możliwości przeładunkowe DCT o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie. Terminal jest własnością PSA International (40 proc.), Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc.) oraz IFM Global Infrastructure Fund, którego doradcą jest IFM Investors (30 proc.).

Miejsca

Opinie (76) 8 zablokowanych

  • tylko plaży na Stogach żal... (4)

    • 53 18

    • Plaża kurczy się.

      • 3 5

    • Miasto powinno dla równowagi (2)

      poprawić plaże na Górkach i Wyspie Sobieszewskiej - infrastruktura tam jest niemal zerowa.

      • 7 7

      • Terminal zarabia

        a miasto ma robić infrastrukturę?

        • 4 1

      • Niech miasto lepiej się nie zbliża do tego

        • 2 0

  • (1)

    No i elegancko. Mega ważne. Oby Bałtyk był bezpieczny, bo to jest teraz kluczowe. Mam nadzieje (oby nie złudna), ze dołączenie Finów i Szwedow do NATO zwiększy bezpieczeństwo w basenie baltyckim. A z innej beczki - oby w końcu zbudowali Droge Czerwona w Gdyni, aby i tamtejszy port miał jakieś szanse na rozwój

    • 31 12

    • Co ma wprost Bałtyk bezpieczny z terminalem? Ludzie na Stogach nie będą chcieli się kąpać przy samych kontenerach. Będzie smród

      Ludzie na Stogach nie będą chcieli się kąpać przy samych kontenerach. Będzie smród i hałas

      • 3 4

  • plaża stogi (5)

    Niestety ale plaża na Stogach traci rację bytu - wypoczywać na terenie portowym to ja dziękuję , tym bardziej, że zbudowano też falochron. Trzeba się przenieść na Górki Zachodnie lub wyspę Sobieszewską Pamiętam Stogi z lat 60 tych , bajka , ale nie było Poru Północnego i DTC.

    • 100 29

    • degradacja srodowiska , i pieknego zakatka, pieknej plazy , za pisu wszystka zdegraduja. (1)

      jest projekt portu centralnego ktory idzie w morze a nie zabiera plaze tak jak sie to robi na zachodzie no ale jak widac pazerne firmy pisowskie robia co chca

      • 15 15

      • cdds

        Poskarż się Spurek.

        • 4 2

    • A ja pamiętam jak Chrobry konia poił w Motławie...

      • 19 6

    • pamietam jak pierwsze organizmy wychodziły wlasnie na stogach z wody

      to byly czasy, nie to co teraz

      • 15 5

    • Zablokować rozbudowę w stronę stogôw!!!Niech cwaniaki budują sobie pod oknem!!!!!

      • 3 7

  • Pozdrawiam (3)

    Pozdrawiam Pudziana z DCT

    • 17 9

    • Moja praca DCT

      Najważniejsze że STSy pracują bez zarzutu, ale to zasługa naszych mega mechaników i extra elektryków. Dzięki takimi ludziom terminal pracuje bez przerw. Czekam na T4 .

      • 8 4

    • W sumie też pozdrawiam (1)

      Tyle lat temu tam pracowałem...
      Uciekajcie póki możecie, istnieje życie poza DCT. Jedna z najlepszych decyzji w moim życiu było porzucenie IMV

      • 16 4

      • Popieram

        Uciekajcie póki wam numeru nie zaczipuja by do kibla na keji wejść
        Dobre lata to były z ekipą Colina (pozdrawiam!) reszta to tresowani pupile jedrzeja i jego następców korpo.. Fajnie było. Ale za dct nawet w funtach nie tęsknie.

        • 10 3

  • A będzie tam można (3)

    A będzie tam można jeździć rowerem? Bo teraz się hecnie jeździ po chodnikach i rozgania pieszych. Niech chodzą po jezdni.

    • 6 10

    • (1)

      To troll kierofczykowy który grozi śmiercią rowerzystom na jezdni a potem trolluje w internecie że jak to czemu po chodniku jadą

      • 3 3

      • Nie piernicz głupot. Na plażę na Stogach jest droga rowerowa, więc oczywiście rowerofczyki jadą chodnikiem, i jeszcze dzwonią na pieszych żeby im podludzie zeszli z drogi. Należy takim dawać takie mandaty, aż im w pięty pójdzie.

        • 2 2

    • Masz obsesję?

      W każdym temacie atakujesz rowerzystów. Zrobili ci coś? Uwiódł cię któryś, wykorzystał i porzucił? Nie martw się chłopie znajdziesz innego.

      • 0 0

  • nikt nie pomyślał o tym, że ludzie obok plażują, bo plaża w tym miejscu jest szeroka (3)

    masakra

    • 24 20

    • ty tez nie pomysłałes zanim napisałes

      • 6 8

    • (1)

      W Polsce masz setki km plaż w Gdańsku kilkadziesiąt a tobie żal d*pę ściska że na to plaży Stogi widok słaby

      • 12 13

      • kilkadziesiąt? w Gdańsku?!

        Chyba masz kłopoty ze zbieżnością widzenia...
        A jeśli nawet, to to są dwa najlepsze kilometry ever...

        • 9 5

  • Po rozbudowie DCT plaża na Stogach znowu straci na atrakcyjności. (4)

    Już od czasu powstania Portu Północnego była kiepska. Jak powstał DCT przestałem na nią jeździć. Plaża Stogi była cudownym miejscem do 1974 roku. Plaża strzeżona była płatna. Od tzw. dzikich plaż odgrodzona była płotami.
    Przed plażą były dwa duże bary mleczne na świeżym powietrzu i mały pawilon z kilkoma sklepikami. Jedynym mankamentem były zatłoczone tramwaje linii nr 9. Mało która rodzina miała samochód, prawie wszyscy dojeżdżali tramwajem.

    • 54 14

    • Nie samą plażą żyje człowiek. (3)

      Plaży jest dosyć. Gdzie mają się rozbudowywać porty? W Krakowie?

      • 6 11

      • "Gdzie mają się rozbudowywać porty?" (1)

        Na Westerplatte, w Gdyni, w Szczecinie, w Świnoujściu...
        Budowa na Stogach to gospodarka rabunkowa...

        • 13 1

        • Super podejście.

          Wszędzie tylko nie tutaj. Autostrady tak ale nie koło mnie. Porty tak ale nie koło mnie. Widać, że twoje pojęcie o gospodarce morskiej jest na poziomie dziecka. W Świnoujściu to nie będzie gospodarka rabunkowa ale na stogach będzie.

          • 2 2

      • Jak może być Stocznia Wojenna w Radomiu,

        to może być tam i terminal kontenerowy. Jaki to problem dla PiSu?

        • 0 0

  • Dżizas (2)

    Taka dobra plaza zostanie zniszczona ;( najlepszy piasek i woda sposrod gdanskich plaz z fajnym dojazdem tramwajem pod same drzwi

    • 40 15

    • Weź ten piasek do wiadra.

      • 5 11

    • Dokładnie niby kolometr dalej można planować ale DCT nie dofinansuje budowy tramwaju tam

      • 2 2

  • Betonoza

    • 15 12

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Bereśniewicz - Kozłowska

Prezes zarządu firmy Aplitt. Absolwentka Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej, studiów podyplomowych Gdańskiej Akademii Bankowej, a także European Education Centre Hounslow Westdondon – Application Designer. Uzyskała certyfikat - Certificate in Card Bank Management - Visa International Self Study oraz licencję instalatora systemu UNIX. Od 1993 roku związana z branżą bankową, na stanowiskach kierowniczych i eksperckich, od 1997 roku w Departamentach Kart Płatniczych. Do 15...

Najczęściej czytane