• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal instalacyjny dla farm wiatrowych powstanie w DCT?

Wioletta Kakowska-Mehring
7 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Port instalacyjny to zaplecze przemysłowo-usługowe na lądzie dla inwestycji związanych z budową i eksploatacją farm wiatrowych. Według ministra Gróbarczyka ma ono powstać w DCT. Port instalacyjny to zaplecze przemysłowo-usługowe na lądzie dla inwestycji związanych z budową i eksploatacją farm wiatrowych. Według ministra Gróbarczyka ma ono powstać w DCT.

Nie będzie portu instalacyjnego, a tylko terminal w DCT. Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, który nadzoruje inwestycje w polskich portach morskich doprecyzował plany w sprawie infrastruktury pod budowę farm wiatrowych na Bałtyku.



Inwestycje w rozwój energetyki wiatrowej to:

We wtorek, 1 marca, rząd przyjął uchwałę zmieniającą lokalizację terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych. Zamiast w Porcie Gdynia terminal ma powstać w porcie w Gdańsku. Ma być gotowy do 1 czerwca 2025 r. W dokumencie zapisano, że zgodnie z ustaleniami terminal ten powstanie w "porcie zewnętrznym, tj. części portu powstałej w wyniku zalądowienia przez przekształcenie akwenu (gruntu pokrytego wodami) w ląd (grunt niepokryty wodami)".

Branża zastanawiała się, czy będzie to powrót do koncepcji budowy Portu Centralnego , czy zupełnie nowy projekt w innej lokalizacji, np. przy terminalu DCT. Więcej światła na tę inwestycję rzucił wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, który w rozmowie z branżowym portalem wnp.pl doprecyzował, że będzie to terminal instalacyjny w terminalu kontenerowym DCT.

Czytaj też:

W Gdańsku ma powstać fabryka wież za 100 mln euro, a do tego terminal instalacyjny



Jak poinformował, to nie rząd będzie budował offshore i nie będzie wznosił sztucznych wysp w tym projekcie. To projekt spółek offshore'owych, a więc OrlenuPGE oraz udziałowca DCT, czyli Polskiego Funduszu Rozwoju.

- Spółki te podczas negocjacji zawiązały porozumienie - wraz z PFR (czyli de facto DCT Gdańsk), co do budowy dodatkowego terminala na potrzeby offshore. Teraz w gronie tych trzech wspominanych spółek mają dokonać się daleko idące zmiany w umowach, które pozwolą na realizację i przeładunki w Porcie Gdańsk, a właściwie - w jego kontenerowej części. Część tego terminala zostanie przeznaczona na port offshore'owy - poinformował Gróbarczyk na stronach portalu wnp.pl.
Czytaj też:

Port Gdynia wciąż szuka miejsca na port instalacyjny, a konkurencja nie śpi



Według wyjaśnień zmieniono koncepcję, ponieważ firmy odpowiedzialne za realizacje farm wiatrowych uznały, że uruchomienie portu instalacyjnego w Gdyni w 2026 r. to termin zbyt odległy. Według koncepcji resortu aktywów port w Gdańsku uda się oddać już w 2025 r.

Teraz finansowanie jest po stronie spółek offshore



Takie rozwiązanie jest też... wariantem oszczędnościowym dla rządu. Przypomnijmy, że resort infrastruktury zapowiadał, że na powstanie portu instalacyjnego w Gdyni przeznaczone zostaną środki w wysokości 435 milionów euro. Teraz zaplecze przemysłowo-usługowe na lądzie dla inwestycji związanych z budową i eksploatacją farm wiatrowych to zmartwienie, czyli koszt spółek zaangażowanych w stawianie wież wiatrowych.

- W dalszym ciągu Ministerstwo Infrastruktury dysponuje środkami na realizację tej inwestycji, ale w przypadku podmiotów prawa handlowego to finansowanie będzie się odbywało ze środków własnych. Jeśli jednak dostaniemy wnioski, które dopuści prawo unijne, to również takie środki będą mogły być wykorzystane na budowę portu offshore - powiedział Gróbarczyk portalowi wnp.pl

Baltic Hub 3, czyli terminal instalacyjny?



Czy nowy plan na rozwiązanie sprawy zabezpieczenia zaplecza pod budowę farm jest wiążący, nie wiadomo. Rząd już kilka razy zmieniał koncepcje w tej sprawie.

Przypomnijmy. W lipcu ub. roku ogłoszono, że powstanie Baltic Hub 3, czyli trzecie nabrzeże głębokowodne należące do DCT Gdańsk. Inwestycja ma zwiększyć możliwości przeładunkowe DCT o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie. W ramach inwestycji, której wartość wynosi 450 mln euro, powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha. Podano wówczas, że w planach jest też budowa czwartego nabrzeża.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (47)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane