• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podpisano kontrakt na budowę promów dla polskich armatorów

VIK
26 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 31,6 m szerokości. Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 31,6 m szerokości.

Dziś podpisano umowę na budowę nowych promów ro-pax dla spółki Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu.



- Będą to nowoczesne, proekologiczne, niskoemisyjne jednostki napędzane czterema silnikami LNG typu Dual-Fuel ze wspomaganiem bateryjnym (hybryda), zasilane skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel, używanym do inicjacji zapłonu. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co znakomicie usprawni manewrowanie w portach - czytamy w komunikacie.
Czytaj też:

Premier Morawiecki z wizytą w "Remontowej"



Promy typu ro-pax dla polskich armatorów



Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 31,6 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób.

We wrześniu poinformowano, że powstaną trzy jednostki z opcją czwartej. Dwie z nich (pierwsza i trzecia) będą pływać w barwach spółki promowej Unity Line należącej do PŻM - podano w komunikacie. Dla kogo budowany będzie prom numer dwa i ewentualny numer cztery - nie napisano. Wszystko jednak na to wskazuje, że dla PŻB.

Kwoty kontraktu nie podano. Podczas ostatniej wizyty premiera Mateusza Morawieckiego w GSR padło, że "finansowanie na te promy zostało już zaalokowane i że jest to finansowanie w kwocie mniej więcej miliarda złotych".

- Osoby, które były zaangażowane w specjalny montaż finansowo-kredytowy pod realizację tego projektu inwestycyjnego, wiedzą, że to nie było łatwe zadanie, ale wykonaliśmy je, a od tego się zaczyna każda przygoda gospodarcza, zwłaszcza tak duża - powiedział premier Morawiecki.
Jednak jak twierdzą eksperci, kwota, którą podał premier, to zdecydowanie za mało.

Czytaj też:

PŻB ma stępkę, a PŻM zamówi promy. Czy powstaną w Gdańsku?



Gdańska Stocznia Remontowa podpisała kontrakt



Wykonawcą jednostek będzie Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego. To największa spółka polskiej grupy stoczniowej Remontowa Holding, mającej bogate doświadczenie w projektowaniu, budowie, przebudowie i wyposażaniu niskoemisyjnych jednostek różnych typów, o napędach gazowych i elektrycznych. Od 2009 r. Grupa dostarczyła armatorom z Norwegii, Danii, Kanady i Szwecji łącznie 19 nowych statków, wykorzystujących LNG do zasilania napędu głównego, w tym 15 promów. W ciągu kilku ostatnich lat przebudowała także trzy duże promy ro-pax dla armatorów z Kanady i Szwecji, wymieniając ich systemy napędowe na nowe, zasilane LNG, a także metanolem.

Już w czerwcu informowaliśmy, że budowa promów zostanie powierzona właśnie Gdańskiej Stoczni Remontowa, która ma być stroną w tym projekcie. Oba zakłady, czyli GSR (stocznia remontowa) i Remontowa Shipbuilding (stocznia produkcyjna), należą do jednej grupy, czyli Remontowa Holding.
VIK

Miejsca

Opinie (285) 5 zablokowanych

  • ok, tylko dlaczego nie pod logo PŻM a jakieś Unity Line ? (1)

    zamiast pompować markę z historią to tworzą jakieś twory

    • 0 0

    • UL istnieje już trochę lat

      • 0 0

  • Nowa Ostrołęka (1)

    Trzeba być niewiarygodnie głupim i naiwnym jak remontowy hunwejbin, wierząc, że te promy zostaną wybudowane. Stocznia jest fatalnie zarządzana bo ma fatalne wyniki finansowe, gorsze jak wszystkie parodie państwowe razem wzięte. Co z tego, że ludzie pracuję jak można dług zrobić jednym podpisem pod opcjami na 1,5 miliarda. Euro poszło w górę, więc rata za opcje też, a międzynarodowa finansjera to nie przygłupi i naiwny polski podwykonawca i się nie pierd..li. So gaci zwindykuje. Tu chodzi tylko żeby wydoić państwową kasę, potem zwalić na PIS czy PO. To firma koszerna, zarządzana przez koszernych. Ludzie mają być poganiani na pokaz i harować, żeby był powód do tego, żeby przekazywać im za darmo majątek państwowe w tzw, "dobre ręce" czy "dobre zarządzanie" . Teatr. Później ten majątek jest zadłużany przez koszernych u koszernych, bo to już prywatne i potem do podatników o przepłacone polskie zlecenia. Wszystkie wyniki dla zagranicznych klientów to tragedia. Poza tym Remontowa to jest stoczniowy mistrz Polski. Ale tak jak w piłce nożnej. Mistrz Polski nic nie znaczy w Europie i w Lidze Mistrzów nikt ich nie zna. W przemyśle stoczniowym jest to samo. Budowa promów to nie remonty. Poza tym kto będzie remontował statki, co jest opanowane i bardzo dochodowe, jak wszyscy będą budować prom, gdzie za pół roku rząd powie że skoczyło się finansowanie :-) i trzeba czekać :-) . Nie ma tylu ludzi, a zachodnie wyspecjalizowane firmy podwykonawcze nie będą pracować jak polscy frajerzy podwykonawczy z Nauty za "Pan Piotr patrzy na Ciebie z góry" (czyli 40 PLN z czego płaci się 30 %, rozłożone na 15 lat bez wskaźnika inflacji :-) :-) :-) :-) ) tylko 35 Euro na godzinę to minimum i płatność w 7 dni, gwarancję bankowe i zagraniczne arbitraże. Przekręt w Naucie dobiegł końca. Geszefty zarobiły. Czas rozpocząć nowy przekręt "PROM". Przecież firmy i to prywatne ze Szczecina i 3 miasta 5 lat go projektują i do tej pory efekt jest taki, że zginęło tylko 12 milionów państwowych pieniędzy.

    • 3 0

    • Co za brednie

      • 0 0

  • Opatrzność

    Przede wszystkim kto podpisze kontrakt ze strony PŻMu jak rano Dyrektorów CBA posadziło na dołek za 14 milionów wstępnie + pranie brudnych pieniędzy. Pan Piotr czuwa nad stocznią :-) :-) :-).

    • 1 0

  • Gryfia już zaorana (1)

    Nauta też praktycznie, PGZ wiadomo dramat. Stocznia Gdańska nie istnieje w praktyce.
    Teraz będzie strategia jak z Cristem gdzie ARP ma 51% udziałów. Remontowa drażni rząd PiS od dawna, teraz jest dobry moment żeby ją przejąć.
    Skąd niby rząd weźmie kasę na te promy? Drukarki już nadrukowały miliardy kasy bez pokrycia.

    • 0 0

    • Co robi prokuratura ?

      To ludzie z tzw. "pseudoprywatnych" te firmy zadłużyli. Oni rządzili w tych firmach w/g zasady "co państwowe to niczyje", biorąc jednak 20 - 35 tys. /mc pensji. Co robi prokuratura ???

      • 1 0

  • Już zaczęli budować w Szczecinie i nawet Stępka już leży parę lat

    • 0 0

  • Wycinki z postów hunwejbinów remontowych

    Forza Remontowa !!! Pan Piotr patrzy na nas z góry ! Albowiem daliśmy rodzinie przyrzeczenie ! Państwo ma się nie wtrącać w prywatne, bo prywatny poradzi lepiej sobie sam bez Państwa :-) :-) :-) Psy szczekają karawan(a) jedzie dalej ! :-) :-) :+). P.S. A ten się śmieje leżąc na leżaczku z drinkiem pod palemką na Hawajach i ryczy ze śmiechu z wydumanych frajerów. :-) :-) :-) :-).

    • 1 0

  • W lidlu

    Na magazynie sie wiecej zarabia niz tam czym to wybuduja tam jest jeden wielki nieład artystyczny

    • 0 0

  • Stocznia GSR

    Czytam tylko same negatywne wypowiedzi Ja w tej stoczni pracowałem 20 lat i mam bardzo pozytywne wspomnienia dobra atmosfera normalni brygadziści i kierownictwo Szkoda że mój wydział się rozpadł W-10 ale stocznia chociaż mnie już to nie interesuje nie zginie

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki...

Najczęściej czytane