• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polska samotną wyspą na mapie śródlądowych dróg wodnych

Kuba Łoginow
28 lutego 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Barka w śluzie bartoszowickiej, będącej częścią Odrzańskiej Drogi Wodnej. Barka w śluzie bartoszowickiej, będącej częścią Odrzańskiej Drogi Wodnej.

Po przyjęciu przez Ukrainę konwencji AGN o śródlądowych drogach wodnych Polska jest jedynym krajem w naszej części Europy, który pozostaje poza tą umową. Tymczasem zamiast przyjąć europejskie warunki, Warszawa oczekuje, że cała Europa dostosuje się do nas i na nasze żądanie zmieni treść konwencji.



Transport towarów rzekami to:

Umowa AGN została przygotowana przez Europejską Komisję Gospodarczą ONZ i określiła sieć i parametry żeglownych rzek i kanałów europejskiego znaczenia. W umowie wskazano również na brakujące w sieci europejskiej drogi wodne oraz pożądaną rozbudowę szlaków wodnych, które mogą mieć europejskie znaczenie transportowe. Dla Polski wyodrębniono trzy trasy dróg wodnych oraz kilka portów śródlądowych, które potencjalnie mogłyby stanowić elementy jednolitej sieci europejskich dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym. Są to: Odrzańska Droga Wodna wraz z planowanym kanałem Odra - Dunaj (E-30), droga wodna E-40 (Gdańsk - Wisła - Bug - Dniepr - Morze Czarne) oraz E-70 (Odra - Wisła - Nogat - Zalew Wiślany).

Teoretycznie Polska ma świetny układ dróg wodnych i gdyby o nasze rzeki zadbać, mogłyby one przejąć nawet 30 proc. ładunków, które obecnie przewożone są drogami lądowymi. Obszar Polski łączy również dwa wielkie, dobrze działające europejskie systemy śródlądowych dróg wodnych: wschodni i zachodni. Problem w tym, że Polska konwencji nie przyjęła (w odróżnieniu od wszystkich naszych sąsiadów).

- To nie jest dobre rozwiązanie. Pozostając poza konwencją, demonstrujemy naszą niechęć do funkcjonowania według zasad, które przyjęły niemal wszystkie kraje Europejskie - twierdzi dr Jan Pyś, dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu. W tym aspekcie integracji europejskiej wyprzedziły nas takie kraje, jak Ukraina, Białoruś i Mołdawia.

Nasz rząd twierdzi, że Polski nie stać na podpisanie tej umowy. Wiązałoby się to bowiem z zobowiązaniem do inwestowania w infrastrukturę rzek, na co rzekomo nie ma pieniędzy. Z tym argumentem nie zgadza się dyrektor Pyś.

- Budowa śluzy to koszt porównywalny z budową zaledwie 10 km autostrady, przy czym urządzenia hydrotechniczne służą nie tylko transportowi, ale również energetyce, ochronie przeciwpowodziowej itp. Zresztą, niemal wszystkie kraje europejskie, włącznie z biedniejszą od nas Ukrainą uznały, że ta sprawa jest opłacalna i konwencję podpisały - komentuje dyrektor. Warszawa ma jednak inny pomysł. Chce przekonać Europę do zmodyfikowania konwencji tak, by uwzględniała nasze realia.

- Polska będzie mogła podpisać tę umowę, o ile załącznik do konwencji AGN dotyczący Polski zostanie zmieniony. Warunkiem podpisania umowy AGN jest włączenie do umowy polskich śródlądowych dróg wodnych III klasy i uznanie ich za drogi wodne o znaczeniu europejskim [konwencja przewiduje wyższą, IV klasę żeglowności - red.]. Chodzi zwłaszcza o Odrzańską Drogę Wodną. Ze względów naturalnych oraz biorąc pod uwagę względy ekonomiczne uzyskanie i utrzymanie III klasy jest wystarczające dla potrzeb żeglugi śródlądowej - tłumaczy Piotr Pastuszak z departamentu informacji i promocji Ministerstwa Infrastruktury.

Eksperci nie pozostawiają na tym pomyśle suchej nitki. - Charakterystyczne, że stanowisko Ministerstwa nie zawiera argumentów, które padały wcześniej - Ministerstwo Infrastruktury mówiło jasno, że nie przystępujemy do Porozumienia wskutek sprzeciwu Ministerstwo Środowiska i Ministerstwa Finansów. Teraz MI próbuje budować własne uzasadnienia, sądzę że nawet nie konsultowane z ekspertami. Podpisanie AGN byłoby znaczącym, pozytywnym zobowiązaniem się Polski do rozwoju ekologicznego transportu. Tymczasem w Polsce dominuje filozofia wspierania TIRów i kult rozsypującego się programu budowy dróg krajowych i autostrad - komentuje dr Piotr Dwojacki z Wyższej Szkoły Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni.

Opinie (79) 3 zablokowane

  • o wszystkim (2)

    i o niczym. to jest tresc tego artykułu

    • 6 79

    • (1)

      ja rozumiem, że jak coś jest bardziej skomplikowane niż o Renomie, Budyniu czy o piłce nożnej to się możesz pogubić. Ale to jest bardzo ważny temat, bo Polski rząd uważa, że jest taki nowoczesny lekceważąc transport rzeczny, a tymczasem dowodzi tylko swojej ignorancji i zapóźnienia myśląc w ten sposób

      • 27 0

      • biedny AntyBudyn nie zrozumial:(

        • 6 0

  • takiego stegu bzdur dawno nie czytałem (15)

    ciekawe co byśmy mieli wozić tymi paroma barkami...TIR wiezie w 12h ładunek, kolej w 48h. A barka? i to tylko po rzecze....

    • 3 125

    • barki nie są od kontenerów, tylko materiałów sypkich (2)

      jakoś nie widziałem tirów wożących węgiel...

      • 17 9

      • barki

        za to ja widziałem barki wożące wszystko.niestety to było w krajach takich jak belgia holandia niemcy

        • 43 0

      • no to pojedź sobie na śląsk pod kopalnie...

        co do kontenerów to :
        http://www.zegluga.info/albums/userpics/normal_DSC05456_2414.jpg

        http://www.zegluga.info/albums/userpics/normal_SDC10780.JPG

        ten ostatni to statek polskiej firmy pod niemiecką banderą (Odratrans wykupiła niemiecką żeglugę) ... i przeniosła 95% floty na zachód bo w Polsce nie da się pływać...

        • 1 0

    • (4)

      Barka faktycznie jest wolniejsza od tira, ale: przewozi nie 2teu lecz ~~10 a może i 20 teu , poza tym zużywa w przeliczeniu na pojedynczy kontener ZNACZNIE mniej paliwa i nie korkuje dróg.

      • 55 1

      • (3)

        Poza tym płynie 24h na dobę, nie hałasuje tak, nie rozjeżdża asfaltu, nie korkuje miast, nie wyskakuje na czołówkę...

        • 47 1

        • i oczywiście dopływa pod rampę większości zakładów w Polsce? (2)

          prosto z terminali kontenerowych i portów, nie?

          • 0 2

          • Bezpośrednio z terminali portowych (w tym kontenerowych) - tak.
            Bezpośrednio do zakładów w głębi Polski - rzadko, ale i często bywa (Lotos, Tczew, Płock, Warszawa). Poza tym nie likwiduje to ww. zalet.

            • 1 0

          • jesteś logistycznym ignorantem

            • 0 0

    • Stek bzdur ???? !!

      .... niech szanowna osoba pojedzie sobie do naszych sasiadów za Odrę, albo do Niderlandów ( Holandia ) . Tam sie można PODSZKOLIĆ !! w temacie : " co bysmy mieli wozić tymi paroma barkami " . Potem można dyskutować o zasadności takiej tezy... Rzeki w Polsce to dzicz ! - a transport wodny jest podobno najtańszy ! :)
      Polandia to taka wyspa, gdzie kler i narzekactwo to podstawa. O rzeczach oczywistych sie nie dyskutuje tylko powiela,korzysta z nich, czerpie naukę.

      • 30 4

    • :)

      No właśnie, kto niszczy nasze wspólne drogi jeżdżąc przeładowanymi składami?

      • 10 0

    • i przez takie myslenie mamy to co mamy...

      żegługa śródziemna to NAJEFEKTYWNIEJSZY rodzaj transportu. Kazdy rodzaj towarem, poza szybko psującym się, moze zostac przetransportowany w duzej ilosci, przy niskim zuzyciu paliwa, wzglednie szybko, przy najwiekszym wspolczynniku bezpieczeństwa i przy najmniejszej szkodliwosci ekologicznej. Ale lepiej sobie pieprzyc trzy po trzy, bo widzi sie ze tiry szybko jezdza...

      nawiasem mowiac b. dobry artykul, wiecej takich!

      • 20 1

    • To zobacz trochę Europy Zachodniej np rzeka Ren w Niemczech i setki barek na niej. Więc zanim napiszesz coś o steku bzdur to zobacz i poczytaj troche o świecie bo na razie to twój post przypomina mi stek bzdur

      • 5 0

    • towary masowe

      Przewozy barkami (drogą wodą) to opłacalne dla towarów masowych oraz wielkogabarytowych. Wożenie "drobnicy" to zadanie dla pociągów i samochodów oraz oczywiście towary szybko psujące się.

      • 6 1

    • bzdóry plecież

      Kolego spójrz na kraje BIEDNEGO zachodu gdzie rozwinięta jest sieć drogowa, a w jakiej części transport towarów odbywa się drogą wodną

      • 1 0

    • Głupi jesteś

      Są towary, typu węgiel, drewno, stal itp, których nie trzeba wieźć expresem. Drogi dostają w pupę, wypadków masa, a na rzekach ruchu brak.

      • 1 0

  • I tak po raz kolejny Polska pokazała swoją wybitną znajomość ekonomii i dbałości o transport wodny. (2)

    Brak słów... tyle możliwości i wszystko rozbija się o głupotę urzędników. Do tego przyjdzie paru oszołomów, którzy zaraz będą mówić, że samochodami szybciej, nie patrząc na ilość przewozów. Przykre.

    • 68 1

    • Komu jest potrzebny transport rzeczny? Na pewno nie kolesiom, którzy by zbiednieli jakby 30% całego transportu miałoby iść przez rzeki. Przecież wiadomo że firmy transportowe tworzą olbrzymie i bogate lobby. Media już wałkowały nie raz jak to niby urzędnicy przez głupotę doprowadzali firmy transportowe do upadku. Kto jest z branży ten wie o co chodzi i że jak któraś z małych firm zaczyna zdobywać zbyt dużo klientów to zaczynają się telefony z pogróżkami, następnie kontrole itp. itd. dużo by opowiadać.

      • 5 0

    • nie o głupotę tu chodzi,

      komuś zależy na tym, by po drogach jeździł cały transport. To jest dopiero biznes: drogie drogi, paliwa, podatki, remonty, mnóstwo firm i firemek transportowych, mandaty (bo sfrustrowani kierowcy osobówek nie mogą nigdzie dojechać na czas), fotoradary, itp. Tu się dopiero kasa kręci!

      • 0 0

  • Polska

    zaścianek Europy

    • 46 4

  • W Polsce nie ma kasy na rzeki... (3)

    urzędniczo-korporacyjny model zarządzania państwem jest generalnie do d.... Ale pewnie 60% rodaków będzie dalej go popierać dając mandat na kolejne 4 lata socjalistom z PIS PO PSL i organizacji przestępczej obecnie pod szyldem SLD.

    • 38 3

    • (2)

      zajrzyj do słownika zanim napiszesz nieznane ci słowo... ani w Pis, ani w PO, ani PSL, a już tymbardziej w SLD nie ma socjalistów...

      • 3 6

      • (1)

        jak w Sojuszu LEWICY Demokratycznej "tymbardziej" nie ma socjalistów to kto tam jest? Anarchiści, komuniści czy naziści?

        • 3 0

        • przekręty

          • 3 0

  • hmmm.... (9)

    Z całym szacunkiem,ale czy nie byłoby na naszych ziemiach lepiej,gdyby to jednak Niemcy wygrali wojnę?

    • 40 15

    • hmmmm....

      mercedes magirus otis vw bmw bayer schindler opel audi siemens-macie coś jeszcze do dodania

      • 4 1

    • dla tych nielicznych kórzy wspołpracowali z gestapo czy podpisali volkslistę owszem lepiej
      mogliby dalej robić w markecie na kasie lub u bauera
      pozostała cześć zgodnie z typową niemiecką tradycją zostawałby WYMORDOWANA w Stuthowie, Auschitz, Treblince, Sobiborze i wielu wielu innych miejscach

      • 6 11

    • słowa uznania za tę mało popularną prawdę ! tak, byłoby lepiej i Niemcom i .. nam !

      • 6 3

    • z całym szacunkiem. leżałbyś w zbiorowej mogile. (1)

      niewielką miałbyś uciechę z oglądania nowych niemieckich barek na niemieckiej rzece Weichsel płynącej przez niemieckie miasto Warschau. gdybyś - z całym szacunkiem - wstąpił do SS - przyjemność byłaby większa. kolegów z podwórka by się rozstrzelało i nikt by juz nie przeszkadzal w kontemplacji pieknych widokow razem z prostytutką z Ukrainy.

      • 2 1

      • .... a tak teraz sie pluje na kolegów... strzela do nich z procy... donosi na nich... i odbija im ich dziewczyny !

        ...jednym słowem - zarąbiście !

        • 0 0

    • Hm w pewnym sensie my wojne przegraliśmy...

      Niemcy wręcz odwrotnie ale to zależy od punktu widzenia. (gospodarka)

      • 2 0

    • prawda prawda

      • 0 1

    • Problem raczej w tym, że znajdujemy się po niewłaściwej stronie Berlina i tym samym zostaliśmy "wyzwoleni" przez "aliantów" spod znaku sierpa i młota. :/

      • 4 0

    • ... i z tego wlaśnie powodu tak bardzo nie lubimy Niemców ! - i mamy do nich wielki żal !!....

      ... że nie przemyśleli wszystkiego do końca i tak SPAPRALI temat.... ale cóż ! :) - takie jest życie... bardzo brutalne ! A hoj!

      • 0 0

  • W polsce debile wybrali Po i mamy co mamy. (2)

    • 28 22

    • W 2005 prawdziwi polacy zagłosowali na pis...

      i też nic się nie z mieniło, a pieniędzy było dużo, dużo więcej, mądralo.

      • 11 5

    • debilem to jesteś ty bo nie myslisz tylko piszesz głupoty .W tym transporcie nie dzieje się nic od dawna ,żadna kolejna ekipa rządząca nie interesowała się ta dziedziną raczej rozwalała transport(np.kolejowy).

      • 5 0

  • (1)

    przeraza mnie jak czesto polacy wiedza wszystko o wszystkim...

    • 20 2

    • nie Polacy tylko niektórzy internauci

      uważaj na uogólnienia - rzadko mają sens

      • 9 0

  • w 1466, 1918 i 1945 dostaliśmy dary na które Polska nie zasłużyła. (5)

    misja cywilizacyjna Niemiec na Wschodzie. Osuszone bagna, sieć dróg, kolej, kanały, nowoczesne (w swoich czasach) miasta i przemysł... wystarczyło dbać i nie niszczyć.

    • 49 9

    • (4)

      takich prusonazistów mówiacych w Polsce o "misji cywilizacyjnej niemców" powinno sie zamykać nie tyle w wiezieniu ile w wariatkowie
      ponad 6 mln EKSTERMINOWANYCH Polaków zagazowanych, rozstrzelanych, torturowanych, zmuszanych do pracy to dokładne nazwy tej "misji cywilizacyjnej"
      ciekawe co robią moderatorzy i prokuratury skoro co artykuł to zabierają tu głos w komentarzach miłośnicy jakichś nalepek da czy ludzie dziwnie pomijający niemieckie ludobójstwo na Polakach nie tak dawne przecież

      • 4 15

      • ponad 3/4 ... (2)

        Ponad 3/4 z tych osób to byli zydzi!!
        Hiltler chciał wytepic zydów, a ze w polsce było ich najwiecej to i polacy dostali po tyłku.
        Poczytaj torche histori o hitlerze!!

        • 4 12

        • bzdury niestety ...

          • 8 2

        • to było 6 mln obywateli POLSKICH z których 3 mln były narodowości żydowskiej
          jakim prawem odbierasz zmarłym prawo do obywatelstwa kraju w którym mieszkali?
          jesteś jakimś nazistą?
          sam sobie poczytaj historię a nie "historię"

          6 mln eksterminowanych to dla ciebie "dostanie po tyłku"...
          to nawet nie trzeba komentować...

          • 6 2

      • a co ma jedno z drugim?!

        • 6 1

  • Wszystko leży odłogiem od parunastu lat,zresztą szkoda gadać.Ważniejsze wybory i takie tam.Kogo to? Mając parenascie tysiączków co miesac-

    • 34 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Grabski

Przedsiębiorca, inwestor, autor wielu projektów biznesowych. Twórca Olivia Business Centre....

Najczęściej czytane