• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Polski Ład". Port Centralny jest, zabrakło Portu Zewnętrznego

Wioletta Kakowska-Mehring
20 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Tak ma wyglądać Port Centralny w Gdańsku. Tak ma wyglądać Port Centralny w Gdańsku.

Niedopatrzenie czy przemyślany ruch? Propagandowa publikacja czy jednak ważny dokument, który wyznacza najważniejsze kierunki społeczno-gospodarcze? Tak czy inaczej, w 132-stronicowym opracowaniu "Polski Ład", przedstawionym przez rządzących kilka dni temu, zauważono planowany Port Centralny w Gdańsku, a nawet terminal kontenerowy w Świnoujściu, a pominięto Port Zewnętrzny w Gdyni. Jak to rozumieć?



Przypomnijmy. Port CentralnyMapka ma powstać w Porcie Gdańsk. Ma on być kompleksem od sześciu do ośmiu terminali i nabrzeży głębokowodnych "na wodzie". Na ok. 410 tzw. zalądowionych hektarach ma się znaleźć terminal pasażerski, offshore, LNG, przestrzeń stoczniowa, ale także terminal kontenerowy. Z kolei Port ZewnętrznyMapka to projekt Portu Gdynia. Też ma powstać na sztucznej wyspie. Dzięki tej inwestycji powierzchnia portu ma się zwiększyć o 151 ha. Ważnym elementem portu ma być terminal kontenerowy. Ostatnio pojawiła się też koncepcja, aby w części powstał port instalacyjny dla energetyki wiatrowej na morzu.

Pełna treść programu "Polski Ład"

Gospodarka morska w "Polskim Ładzie"



W opracowaniu "Polski Ład" niewiele miejsca poświęcono gospodarce morskiej. Zaledwie kilka zdań znalazło się o portach, jeszcze mniej o stoczniach. Te pojawiają się we fragmencie o energetyce wiatrowej. "Budowa wiatraków offshore to również zysk i szansa dla polskiego przemysłu stoczniowego i rozwoju polskiej gospodarki" - zauważono w opracowaniu.

Czytaj też:

Nowy port w Trójmieście. Port instalacyjny na potrzeby farm wiatrowych



Wracając jednak do portów - w dziale "Dekada rozwoju" (inwestycje portowe) jest informacja: "Budowa Portu Centralnego w Gdańsku, utworzenie dwóch terminali kontenerowych, terminalu offshore, LNG, przestrzeni dla stoczni i statków pasażerskich, dalsza rozbudowa portów w Szczecinie i Świnoujściu, w tym budowa toru żeglugowego do głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu to cele, które zrealizujemy".

Dlaczego nic nie ma o budowie Portu Zewnętrznego w Gdyni? Nie wspomniano o tej inwestycji także w informacji dotyczącej farm wiatrowych, a według - do tej pory - dystrybuowanych informacji właśnie w Gdyni ma powstać port instalacyjny. Nie ujęto też Portu Zewnętrznego w notce "Wielkie programy infrastrukturalne", jest za to mowa o Porcie Gdańsk.

Drogi Czerwonej też zabrakło



Kolejna sprawa to budowa Drogi Czerwonej. W dziale "Dekada rozwoju" jest mowa o różnych drogach (m.in. S8, S19 czy DK 94), ale nie ma ani słowa o tej ważnej do Portu Gdynia inwestycji. Dlaczego? Za to w informacji "Wielkie programy infrastrukturalne" wspomniano o Via Carpatia, Via Baltica czy Rail Baltic.

Czytaj też:

Znamy przebieg Drogi Czerwonej



Projekt Portu Zewnętrznego


O sprawę zapytaliśmy ekspertów od gospodarki morskiej, ale uznali oni, że nie wiadomo, jak traktować ten dokument i czy w ogóle jako dokument, czy tylko polityczny program społeczno-gospodarczy. Zapytaliśmy więc gdyńskich polityków.

Pytania o brak Portu Zewnętrznego skierowaliśmy kilka dni temu do Marcina Horały, wiceministra w resorcie infrastruktury i pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Niestety jeszcze nie dostaliśmy odpowiedzi. Zamieścimy ją, gdy tylko ją otrzymamy. O wadze dokumentu mówił kilka dni temu wicepremier Jarosław Kaczyński.

- To ważny dokument, przedtem były rozmowy, były spotkania, także poza Warszawą. Narady dłuższe, nawet takie niejednodniowe. Więc to jest dokument podpisany po - można powiedzieć - długim namyśle i długim dialogu, stąd jego waga - powiedział wicepremier Jarosław Kaczyński w Programie Pierwszym Polskiego Radia i PR24.

Nie skreśla z listy, choć pewnie umniejsza rangę



A co na to opozycja?

- Po takim zadęciu wokół budowy Portu Zewnętrznego faktycznie dziwne, że nie wspomniano o tym projekcie w "Polskim Ładzie". Nie wiem, jak  można to tłumaczyć, tak jak nie wiem, co się kryje za niespodziewanymi zmianami w zarządzie Portu Gdynia. Może rząd wycofuje się z tej koncepcji? A może to tylko tarcia wewnętrzne między frakcjami w Zjednoczonej Prawicy? Poza tym nie wiem, czy "Polski Ład" można traktować jako dokument, realny plan, czy tylko opracowanie propagandowe. Takie manifesty o wielkich inwestycjach mają swoją wartość mobilizującą, jednak nie zawsze przekładają się na rachunek ekonomiczny. Zwracam uwagę na fakt, że rząd równolegle zamierza wybudować Port Zewnętrzny w Gdyni, Port Centralny w Gdańsku oraz terminal kontenerowy w Świnoujściu. Rynek nie jest z gumy, na posiedzeniach komisji sejmowej wielokrotnie pytałem o  biznesowe uzasadnienia tych projektów, odpowiedzi nigdy nie były merytoryczne. Bezdyskusyjnie gdyńską racją stanu jest budowa Drogi Czerwonej, nieobecność tej inwestycji w dokumencie programowym PiS  budzi mój głęboki niepokój - powiedział Tadeusz Aziewicz, poseł Koalicji Obywatelskiej.

  • Ostatni element Portu Centralnego, czyli terminal LNG.
  • Tak ma wyglądać Port Centralny w Gdańsku.
  • Tak ma wyglądać Port Zewnętrzny w Gdyni. Według wstępnego harmonogramu budowa ma potrwać do końca 2025 roku.

- Można to różnie tłumaczyć - albo wynika to z niechlujstwa, albo ze świadomego działania. W obu przypadkach sprawa jest niepokojąca. Bo skoro wymieniono Port Centralny i terminal w Świnoujściu, to dlaczego nie wspomniano o Porcie Zewnętrznym? Mam nadzieję, że brak wprost wymienionych gdyńskich inwestycji w podobno bardzo ważnym dokumencie jak "Polski Ład" nie skreśla ich z listy, choć pewnie umniejsza rangę. Bardzo niepokojące jest pominięcie Drogi Czerwonej, bez której nawet bez rozbudowy portowi w Gdyni ciężko się funkcjonuje. Chcę jednak zauważyć, że pominięto także inne ważne dla Trójmiasta sprawy. Nie poświęcono uwagi polskim stoczniom, nie wspomniano o obronności kraju, o potrzebach Marynarki Wojennej, które powinna zaspokoić nasza branża stoczniowa - powiedział z kolei Marek Rutka, poseł Lewicy.
O brak Portu Zewnętrznego i Drogi Czerwonej w "Polskim Ładzie" zapytaliśmy też Ministerstwo Infrastruktury. Niestety, też nie otrzymaliśmy jeszcze odpowiedzi. Jednak sądząc po ostatniej deklaracji wiceministra infrastruktury Grzegorza Witkowskiego, który podczas uroczystości podpisania listu intencyjnego pomiędzy Uniwersytetem Morskim w Gdyni i PGE w zakresie współpracy eksperckiej w celu rozwijania morskiej energetyki wiatrowej w Polsce potwierdził budowę portu instalacyjnego dla projektów offshore w Porcie Gdynia, to choć na ten element możemy liczyć. Powiedział nawet, że przeznaczone zostaną na to środki w wysokości 435 milionów euro.

Miejsca

Opinie (286) ponad 10 zablokowanych

  • (13)

    Polski ład to jedno...ja mam tylko pytanie do opozycji czy mają w ogóle jakiś program?Bo od 6 lat tylko krytyka...notowania spadają...czas ucieka a zero konkretów.Bo samą krytyką nic się nie zdziała i póki co PiS ma rządzenie na lata chyba że Hołownia namiesza,ale tam też trafiają spadochrony z PoKo.

    • 70 29

    • (10)

      Opozycji nie opłaca się teraz odsunąć PiSu od władzy. Kraj jest w takiej ruinie, że tylko głupi chciałby nim zarządzać. Lepiej ugadac się z PiSem i uszczknąć coś dla siebie (jak lewica).

      • 23 20

      • ruinie ? (9)

        no popatrz wskaźniki bezrobocia mówią co innego, w firmie której pracuję (przemysł) praca jest na 4 zmiany i nie nadążają z produkcją jest tyle zamówień. Sorry gościu, ale nie wszyscy pracują w hotelarstwie lub branży gastro (która też wbrew pozorom nie ucierpiała, bo ci którzy mieli łeb na karku przestawili się i jadą z zamówieniem. Narzekają ci, którzy w **** walili i przyzwyczaili się, że kasa będzie wiecznie spływać na klientach z zagranicy, którzy wybulą 20 zł za kubek herbaty lub 20 zł za kieliszek rozcieńczonej wódy)....

        • 18 18

        • o inflacji 5, 1 % zapomniałeś, no ale tvp o tym nie mówią (4)

          • 21 10

          • od 2004 do 2013 też oscylowała w granicach 4,5 - 6 % (3)

            dopiero w 2013 zaczęła spadać i od 2015 rosnąć - ale fakt tvn o tym ci nie powiedział...

            • 11 14

            • (2)

              czyli jak przeinaczyć rzeczywistość by ze złego zrobic coś dobrego .... tak tak "przez ostatnie 8 lat"... wczoraj słyszałem że przedsiębiorcy zatrudniają jak szaleni ba , nawet daja podwyżki o 10 % ... hahahahah - ach te bajeczki morawieckiego

              • 4 3

              • inflacja nie jest wprost powiązana z zatrudnieniem (1)

                wpływają na nią również inne czynniki, nawet specjalnie nie związane z naszym rynkiem a np wydarzeniami za granicą i spekulacjami giełdowymi, kursami liczących się walut (euro, dolar, jen). Wzrost ilości pieniędzy w obiegu może być też spowodowany silnym wzrostem płac oraz spadkiem bezrobocia - pakt punkt wyżej. Uważa się, że inflacja jest pod kontrolą dopóki dynamika wzrostu płac jest niższa niż dynamika wzrostu produkcji.

                • 1 2

              • głównym powodem inflacji jest reglamentacja/ograniczenie podaży

                bo to daje pretekst do gry na zwyżkę cen.

                Oraz pompowanie pustego pieniądza między sektorem bankowym i wytwórczym, przez dotacje i programy "pomocowe"...

                • 5 0

        • "4 zmiany" I widomo,że to pisał troll. (2)

          • 13 6

          • Co nie można na 4 zmiany?

            Wszystko zależy od profilu produkcji...

            • 7 8

          • 4 x 6 godzin

            trudno zrozumieć ?

            • 4 9

        • ja sie az odgonic nie moge, tyle ofert splywa

          • 4 3

    • W Polsce nie ma opozycji to zdrajcy totalni (1)

      • 14 10

      • Zdrajcami sa ci co wpedzaja Polske w problemy finansowe.

        • 6 0

  • Prezydent Gdyni (12)

    Nie chce portu ani żadnych dróg. Będzie blokować co tylko się da.

    • 93 36

    • (3)

      spokojnie to tylko zwykłe puste obietnice - nic nie będzie spełnione - no chyba że powołany zarząd obajtków i kierowników sasinów i szumowskich od brania kasy za nic...jak na tym ścierniusku co robi za lotnisko od 3 lat zwanym równierz portem centralnym

      • 14 13

      • Ta banda nie jest w stanie postawić choćby tojtoja (2)

        • 15 7

        • (1)

          ale ludzie lubią i kupuja obietnice bez pokrycia

          • 4 1

          • a co maja kupowac?

            "piendzy nie ma i nie bedzie"
            "zmien prace, wez kredyt"
            "nasi piloci to na drzwiach od stodoly..."

            • 2 0

    • Cwoku co prezydent miasta na do rozbudowy portu ???? (7)

      • 14 14

      • dużo a nawet bardzo dużo...bo zamiast go rozwijać i wszem i wobec krzyczeć, że port (3)

        to praca dla Gdynian a nie tylko urząd miasta, jako największy pracodawca w Gdyni, zamiast tereny wokół portu przeznaczać na działania portowe, to zabudowuje deweloperką dla warsiafki.
        juz mamy si tałers z burdealmi w środku i zakaz wjazdu na obiecany mieszkańcom taras widokowy. Dobry prezydent zadba o mieszkańców a nie o swój zad! a przyszłość to tylko i wyłącznie port...riviera świeci pustkami, nowe domy, tylko dla zamożnych spoza Gdyni. Co to za gospodarz z 1 mld długiem i zerowym pomysłem co dalej???/

        • 23 6

        • i całe szczęście, że mamy mądrego prezydenta Szczurka, (2)

          bo w innym razie wasze Łady jednym pociągnięciem by zniszczyły Gdynię, a tak to - co prawda wolno, ale bez politycznego parcia się jednak rozwija.
          A prezes portu Gdynia im uwierzył i zaczął wprowadzać te obietnice w życie to go szybko odwołali, aby po tym nie było śladu.

          • 3 7

          • ...pomału...

            ....przestaje się dziwić że ten urząd działa jak działa skoro takie tłuki tam pracują , ale pamiętajcie wszystko ma swój koniec również wy ...

            • 9 0

          • Rozwija się w tempie 100 mln długu rocznie.

            • 4 0

      • Farba (1)

        Chciałby go pomalować

        • 2 0

        • raczej

          namalować...
          ;)

          • 1 0

      • to ma...

        Że jest otwarcie i aktywnie wrogi nie tylko rozbudowie, ale i istnieniu portu.

        " W 2003 r., na wniosek Rady Miasta Gdyni, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. międzytorzu i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia. Port został więc okrojony prawie ze wszystkich stron co pozbawiło go możliwości terytorialnego rozwoju."
        "na terenach po Stoczni Nauta mają powstawać biurowce i lokale usługowe to niby dlaczego mają je budować deweloperzy, a nie zarząd portu? Prominentny przedstawiciel miasta wyraził jednak jakiś czas temu opinię, że nawet gdyby port miał płacić za te tereny złotem miasto mu tam budować się nie pozwoli."

        • 6 1

  • Port Zewnętrzny (7)

    Będzie, będzie. Prawdziwy biznes lubi ciszę. Są konkretnie zainteresowani i port w Gdyni nie musi się już krzykiem starać o ich pozyskanie, tylko merytorycznie z nimi rozmawiać o wspólnym rozwoju.

    • 86 45

    • dokładnie tak (3)

      • 13 9

      • Od dawna pisałem, że nic z tej świetlanej wizji nie będzie. Przestańcie się ośmieszać. Po temacie. (2)

        • 13 18

        • (1)

          ludzie wolą świetlane wizje niż ponurą rzeczywistość

          • 5 3

          • dziwi cię to?

            • 1 0

    • Nie będzie bo warszawa nie przyklepie tematu.Szczur jest apolityczny

      • 4 3

    • merytorycznie z pisem to o odchodach kaczych mozna se podyskutowac

      • 2 9

    • to prawda

      DCT powstało po cichu, a politycznych celebrytów trzymano na odległość.
      Na odległość kija.

      • 7 0

  • (7)

    Ktoś im jeszcze wierzy? Po tylu wałach, nadchodzi czas na ostateczny skok na konfitury.

    • 38 15

    • (6)

      Co z przekopem Mierzei Helskiej?

      • 31 12

      • Jak natura będzie chciała, to powstanie... (1)

        Kidawa

        • 16 2

        • Kidawa...

          ...z Płońska

          • 4 2

      • a co z twoim mózgiem ? (1)

        • 3 5

        • już rozpoczął kopanie

          • 1 2

      • widzialem filmy na yt, ma sie dobrze. Chyba juz drugi etap robia, blisko finiszu

        • 3 4

      • morze samo ja przekopie

        To skutek budowy portu we Wladyslawowie...

        • 4 0

  • (6)

    Ten gdyński port zewnętrzny to jakieś bajeczki.
    Dojazd wiecznie zakorkowaną trasą Kwiatkowskiego, tory też dopiero trochę ogarnęli.
    Port w Gdańsku jest doskonale połączony trasami szybkiego ruchu z A1 itd
    (trasa Sucharskiego, obwodnica południowa).
    Połączenia kolejowe też są zmodernizowane.
    Lansowanie kiepsko skomunikowanego portu w Gdyni w obecnej sytuacji to mrzonki.
    Tym bardziej że zdaje się w DCT udziały ma Państwo

    • 52 55

    • Dlatego jest szansa na zarobienie na misiu (1)

      Bezużyteczny miś, który jest w centrum miasta z fatalnym dojazdem. Wjazd, zaladunek i wyjazd do A1 minimum 4-5 h.
      No ale dzięki Panu Misiowi świetnie niektórzy zarobią. To takie lotnisko. To był miś do potęgi

      • 8 5

      • nie, to miasto sie wpycha w srodek portu

        A przedluzenie obwodnicy jest stosunkowo niewielka inwestycja, znacznie mniejsza niz "zakopianka". Jednak dojazd na Hel dla Warszawy jest mniej uciazliwy niz do Zakopanego. Glupie? Ale inaczej nazwac sie tego nie da, bo inne interpretacje maja ciezszy kaliber.
        Jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniadze. Ktore ktos moze stracic.

        • 0 0

    • Port Gdynia ma docelowo przejąć wszystko na koleii (2)

      • 1 2

      • Taa (1)

        i którędy ma ta kolej dojechać?
        Przez już przeciążoną magistralę przez trójmiasto, czy górską linię przez Osowę, gdzie Gdynia dziarsko przeciwdziała powstaniu 3. toru?

        • 4 0

        • mozliwosci sa

          A sygnalizowane przeszkody nie sa blokujace. To sa problemy do rozwiazania przez inzynierow. Ew. przez prawnikow (personalne). W przypadku Gdyni i kolei wystarczy nasladowac Niemcow i ich poczatki przebudowy systemu kolejowego.
          Bo mniej wiecej, taki jest dystans zaniedban w Gdyni.
          Typowo polskie, wyeksploatowac i zaorac...

          • 0 3

    • nikt nie lansuje portu w Gdyni

      Podnoszone sa potrzeby rozbudowy, modernizacji i likwidacji zaniedban ostatnich 50 lat.

      • 0 1

  • Takie pytanie - czy taki port na wodzie nie będzie miał problemów z nieuniknionym wzrostem poziomu morza? (9)

    • 10 22

    • Port na wodzie? (1)

      A znasz porty, które nie są na wodzie?

      • 14 2

      • Port nie na wodzie

        Tak, port nie na wodzie to port lotniczy :)

        • 3 0

    • (1)

      Skoro można ogarnąć kilkunastometrowe pływy 2 x dobę, to może i to się uda.

      • 8 0

      • Pisuary?

        • 0 1

    • Aż tyle to te oceany sie nie podniosą, zeby port zatapiać ;)

      • 3 1

    • w szkole o tym uczyli ale widocznie nie byłeś

      • 0 0

    • Jakim wzrostem? Podziel się proszę danymi jakie masz na temat. (Jestem architektką i już zacząłam rysować ołówką na papierce. W razie czego dorysuję wyżej po prostu, wymażę gumką i znów dopiszę. Żadna problemka przyjaciółko.) pa

      • 0 1

    • To kwestia wysokości nabrzeża

      Zresztą takie samo zagrożenie dla starego portu.

      • 1 0

    • To będzie pływające nabrzeże.

      • 0 1

  • Ja na to leje, bo więcej przeładuku= prywatny zysk powstałych przedsiębiorstw kapiący do kieszeni kolesiostw z zarządów, a dla pozostałej populacji regionu oznacza to kolejny najazd weków, i oferty pracy typu: "zatrudnimy pracowników z Ukrainy", do tego na drogach będzie mknąć jeszcze więcej niebezpiecznych i przeładowanych tirów(fantastycznym przykładem jest to co dzieje się obecnie na ul. Wyzwolenia w Nowym Porcie).

    • 16 7

  • Port Zewnętrzny

    Komu zależy na tym by się Gdynia nie rozwijała?! Proste, Port Szczecin Świnoujście nie ma inwestycji, Grubaszarczyk traci za to wyborców. No to pyk, odwałali prezesa z gdyni by zatrzymać inwestycje i rozwój, dać politycznego ktory ma zatopić port gdynia

    • 34 9

  • Bezdyskusyjnie racją stanu jest budowa Drogi Czerwonej, nieobecność tej inwestycji w dokumencie programowym PiS budzi mój (3)

    powiedział Tadeusz Aziewicz ...

    Szkoda tylko, że nieudolne ba***ny zarówno z Gdańska jak i Gdyni, nie wspominając Sopotu od lat zabudowuje rezerwę terenową pod tą i kilka innych inwestycji. Skoro włodarze tych nieudolnie zarządzanych miast nie są w stanie o to zadbać to o czym my mówimy. Hipokryzją do potęgi n jest pisanie o tym w kontekście tych inwestycji. To tak jak to stado baranów spuszcza się nad CPK w kontekście samego lotniska nie zwracając uwagi na to, że 70% wartości tej inwestycji to szybka kolej.

    • 31 20

    • Jak na razie, całą wartością cpk są kupy stawiane przez krowy na tamtejszych łąkach (1)

      • 5 4

      • Te kupy krowie to wartosc dodana do CPK.

        • 0 2

    • Aziewicz...

      Podajcie jedną sprawę, którą przeprowadził ten poseł.
      Nie pojawił się na scenie nawet gdy nakłaniano (nieskutecznie) Tuska do akceptacji OPAT.
      A wkrótce czeka go emerytura... Tyle czasu trwania z bronią u nogi...
      Toż to sztuka!

      • 1 0

  • Port w Gdyni powinien zostac zasypany a jego miejsce powinien przejac port zewnetrzny (6)

    Miasto zyska cenne tereny w centrum dzielące obecnie miasto na pól; rozwiazanie zostanych sporo bolączek komunikacyjych przy okazji. Do portu w Gdyni regularnie wpływa obecnie tylko kilka feederow i Stena... Taki pomysł ro szok dla pieszczących spuściznę budowniczych portu w Gdyni , ale sztuką jest wyprzedzać pewne rzeczy.

    • 17 21

    • (1)

      Ty tak na poważnie czy tylko głupiego udajesz?

      • 16 7

      • Wygląda jakby Szczurek mu ten tekst SMSem wysłał

        • 3 0

    • to jest jakiś pomysł

      ale na chwilę obecną, zbyt radykalny.
      Możliwy do realizacji po powstaniu Portu Zewnętrznego. Myślę, że w ramach jego budowy można brać pod uwagę zasypanie basenów zewnętrznych, w pierwszym rzędzie Węglowego.

      Co do kanału portowego, jego los zależy od stanu przemysłu stoczniowego i marynarki wojennej. Końcówka obecnie opanowana przez terminale kontenerowe i promy, faktycznie może wrócić "na ląd" .

      Ale po powstaniu Portu Zewnętrznego...

      • 1 0

    • Opinia

      Zasyp też Turów i pozbaw tysiące ludzi pracy

      • 2 0

    • nawet jeśli, to "odzyskane" tereny nie powinny znaleźć się w zarządzie miasta Gdyni.

      Pod żadnym pozorem.
      Dobitnie pokazało, co z nimi zrobi i na pewno handel i przemysł nie ma z takimi działaniami po drodze.

      • 1 0

    • jestem ciekaw, kto byłby skłonny sfinansować taką rekultywację ;)

      Deweloperzy? ;)

      To może opłacać się jedynie portowi.
      Ale na pewno nie przed zbudowaniem zewnętrznej wersji.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu Promocji oraz Centrum Obsługi Inwestora. Wcześniej pełnił funkcję wicedyrektora Departamentu Programów Regionalnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Współtwórca struktur wdrażania i zarządzania Funduszami Europejskimi na poziomie regionu. Współnadzorował realizację Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w województwie pomorskim w latach 2004 - 2006, w ramach...

Najczęściej czytane