• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polskie statki wrócą na Zalew Wiślany

Kuba Łoginow
16 marca 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Jeszcze w tym sezonie żeglugowym rozpoczną się rejsy statków pasażerskich i handlowych pomiędzy Elblągiem a Królewcem - obiecuje polski rząd. Jeszcze w tym sezonie żeglugowym rozpoczną się rejsy statków pasażerskich i handlowych pomiędzy Elblągiem a Królewcem - obiecuje polski rząd.

Rosja wpuści polskie statki na swoją część Zalewu Wiślanego. Skorzystają na tym trójmiejskie przedsiębiorstwa z branży morskiej, które już teraz przygotowują się do obsługi nowych linii żeglugowych. Na polsko-rosyjskim porozumieniu ucierpieć może natomiast ekologia.



Swobodna żegluga

Zarys porozumienia ustalono podczas polsko-rosyjskiej komisji międzyrządowej do spraw gospodarczych. -Przygotowaliśmy grunt do przełomu w polsko-rosyjskich stosunkach gospodarczych, do którego powinno dojść podczas wizyty premiera Putina w Polsce - mówił po niej minister infrastruktury Cezary Grabarczyk.

Najważniejszym ustaleniem jest wstępna zgoda Moskwy na udrożnienie żeglugi po Zalewie Wiślanym. Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, już w tym sezonie żeglugowym rozpoczną się rejsy statków pasażerskich i handlowych pomiędzy Elblągiem a Królewcem. W obsłudze tych linii i eksploatacji terminalu elbląskiego portu wezmą udział głównie firmy z Trójmiasta.

Jednak po Zalewie nie będą pływać jednostki pełnomorskie, lecz śródlądowe, które nie mogą wyjść na otwarte morze i dostarczyć ładunek np. do portów szwedzkich. Przyczyną jest niewielka gwarantowana głębokość rosyjskiej części Zalewu, która według oficjalnych dokumentów wynosi jedynie 1,8 metra.

Kanał przez Mierzeję zagrożony. Wcale nie - twierdzi Urząd Morski

Porozumienie z Rosją może wpłynąć na uchylenie rządowej uchwały o budowie kanału przez Mierzeję Wiślaną. - Najważniejsze ustalenie to zgoda Rosji na umożliwienie jeszcze w tym roku żeglugi polskich statków pasażerskich i handlowych po Zalewie Wiślanym. Nie będziemy musieli przekopywać Mierzei Wiślanej - ocenił uczestniczący w rozmowach wiceminister gospodarki Marcin Korolec.

Innego zdania jest natomiast Urząd Morski w Gdyni, podlegający pod wiceminister infrastruktury Annę Wypych-Namiotko. - Urząd Morski w Gdyni nie posiada żadnych informacji świadczących o rozważaniach rządu na temat rezygnacji z omawianego przedsięwzięcia - twierdzi wicedyrektor Urzędu Anna Stelmaszyk-Świerczyńska.

Wątpliwości ekologów. Czy czeka nas ekologiczny dumping?

Zarówno kanał, jak i zawarte niedawno porozumienie z Rosją, budzą obawy niektórych ekologów. Zalew Wiślany jest częścią unikalnej sieci NATURA 2000, a wzmożony ruch przestarzałych barek między Elblągiem a Królewcem może być niebezpieczny dla przyrody północnej części tego akwenu. Wątpliwości budzi fakt, iż Rosja nie uznaje wielu rygorystycznych wymagań w zakresie bezpieczeństwa morskiego oraz ochrony środowiska (ustalonych przez IMO, EMSA i HELCOM) Rosyjskie statki, które mają kursować po Zalewie, są delikatnie mówiąc pływającymi trupami, z których w każdej chwili może wyciec paliwo. Zdaniem ekologów, w zawartym niedawno porozumieniu powinny koniecznie znaleźć się uregulowania, które zapobiegłyby tego typu niebezpieczeństwom.

Ponadto, wraz z uruchomieniem masowej żeglugi między polskimi portami a Królewcem, można się spodziewać zalania pomorskiego rynku tanimi rosyjskimi towarami (materiałami budowlanymi, wyrobami przemysłu drzewnego itp.), które będą wypierać bardziej przyjazne środowisku polskie produkty. Rosyjskie fabryki, w tym również te położone nad Bałtykiem, nie muszą ponosić kosztów oczyszczania ścieków (nieczystości wypuszczane są wprost do rzeki Pregoły), ograniczania emisji szkodliwych substancji czy utylizacji odpadów. W efekcie, koncentracja produkcji przemysłowej w Obwodzie Kaliningradzkim bardzo negatywnie wpływa na stan środowiska naturalnego Zatoki Gdańskiej, a cena rosyjskich wyrobów jest sztucznie zaniżona.

Opinie (85) 8 zablokowanych

  • oj niedobry pan premier Putin,jak mozna wpuścić rusofobów na wody terytorialne

    Rosji,niech sobie POPIS kopie kanał,mają kasę na jankeskie wojenki i budowę im baz rakietowych ,to jak dodatkowo zabiorą polskim emerytom to będą mieli na kanał,no i gitara

    • 1 0

  • wszystko kreci sie

    wokol mafii alkoholowej i paliwowej z burdelami w sopocie

    • 0 1

  • No ! (2)

    I to jest Bardzo Dobra Nowina!

    Tak Dalej!!

    • 16 6

    • a to zdanie na samym końcu

      a cena rosyjskich wyrobów jest sztucznie zaniżona. to już przesada, jeszcze może rząd rosyjski dopłaca, co za głupoty piszecie, to polak i jego firma zarabia 200 -300 % i stąd ta cena polskich produktów (i tak pewnie większość z chin)

      • 0 2

    • Zamiast robić kolejne klaki

      może pora zmierzyć się z uczciwym postawieniem sprawy planowanych drastycznych podwyżek cen biletów ZTM od 01.06.2009r.
      Napiszcie ludziom uczciwie całą ( a nie wybiórczą) prawdę, że większość z nich zamiast biletów miesięcznych za 35 lub 53 PLN (założę się że 70% jak nie więcej osób właśnie z tych biletów korzysta) będą musieli zapłacić 76 PLN albo i więcej (bo np. nie wiadomo czy linia E będzie traktowana jako pospieszna czy też nie, a jest to istotna alternatywa dla wiecznie opóźnionych autobusów nr 112 i 186. - jeśli miałaby być pospieszną cena biletu wzrośnie do 84 PLN). Tego chyba jeszcze nigdzie nie było. Grubo ponad 100% podwyżki cen biletów NIBY dla DOBRA MIESZKAŃCÓW.

      • 2 2

  • I znowu bede mógł sie nawalić za taniochę

    I znowu bede mógł sie nawalić za taniochę. A ekologi niech pija ekologiczne i naturalne szczyny z perkozów. A materiały to mam w du... . Liczy sie paliwo doustne

    • 1 3

  • Chętnie dowiedziałbym się od kiedy, a tego zabrakło...

    .

    • 2 0

  • mam nadzieję, że usamodzielnianie się Królewca będzie postępować coraz szybciej

    będzie to z korzyścią dla całego regionu

    • 3 0

  • p.s. (2)

    a ekolodzy niech nie fikają, bo jakoś gdzie indziej potrafią sobie z tym poradzić. jaki u nas jest ruch wodny??? znikomy!!! w niemczech, holandii ruch jest sto razy większy, a jakoś czyściej mają.

    problem nie tkwi w statkach, tylko w naszym syfiarstwie!

    • 10 1

    • dokładnie! (1)

      Bo Polska to cholernie brudny kraj!!! wystarczy spojrzeć na świeże wyremontowane ulice i chodniki super, że są ale czemu nikt o nie nie dba ???? Czemu są brudne pełne piachu wszędzie latają jakieś siatki...

      Nie wiem od czego to zależy, że Polacy są takimi brudasami, ale gdyby udało zmienić w mentalności polaków tą jedną rzecz...żeby dbali o to co mają, ale również o to co jest na około Polska wyglądała by jak inne kraje UE a nie jak bez obrazy Rumunia!

      • 3 0

      • wiesz

        przez 40 lat nikt o to nie dbał, więc teraz w czasach "normalności" musi chyba minąć drugie tyle.

        tak czy siak, pretensje być powinny i to na pewno do rządu. bo jeśli można tłumaczyć naród, że jest nieświadomy ekologicznie, to już ekip rządzących nie.

        prawda jest taka,, że syf wróci do nas z nawiązką i konsekwencje takiego postępowania będą naprawdę duże!

        • 3 0

  • CENZURA (2)

    dlaczego nie napiszecie jakiegos ciekawego artykulu np o zawyzonych cenach mieszkan w trojmiescie i ograniczonym rynku pracy gdzie trzeba mniec szeroki plecy zeby dostac prace, i dlaczego usuwacie moje komentarze zeby nie kupowac mieszkan i poczekac ne realne ceny!!!! i nie placic deweloperom lichwy!!!!!!!!

    • 5 12

    • Ośle! (1)

      Masz propozycję artykułu to kliknij na "kontakt", wybierz temat i poślij swe wypociny! I nie drzyj mordy, że Cię ta sprawa nie interesuje! Temat artykułu podpowiada o czym traktuje, więc jak przeczytałeś "Polskie statki wrócą na Zalew Wiślany" to po cholere to czytasz i potem komentujesz że Cię to nie interesuje! Co za kretyn z ciebie!

      • 4 2

      • naucz sie czytac ze zrozumnieniem i po co sobie cisnienie robisz?? jestes ograniczony jak polowa jeleni czytajacych ten kiepski portal

        • 1 0

  • Nareszcie!!! (2)

    Nareszcie polaczki zrozumieli ze lepiej miec dobre stosunki z Rozja!Oby tak dalej.

    • 2 13

    • niedoczekanie Ty ruski pomiocie.

      • 0 1

    • spadaj stalinowski pomiocie!

      • 1 1

  • Przekopac mierzeje i to jak najszybciej

    Jak ruscy zorientuja sie, ze Elblag ma za dobrze i jest konkurencja dla Pilawy lub Krolewca, to zaraz znajda powod, aby zablokowac nam dostep do Baltyku.

    • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Bogdan Szpilman

Prezes zarządu i właściciel firmy Rubo. Firma działa od roku 1991. Początkowo jako spółka cywilna, a od roku 1999 jako spółka z o.o. Obecnie Rubo jest głównym filarem Grupy RUBO skupiającej 5 podmiotów gospodarczych. Zarówno Rubo Sp. z o.o. jak cała grupa wspiera się wyłącznie o kapitał polski. Rubo Sp. z o.o. jest producentem własnych systemów rusztowań oraz hal namiotowych.

Najczęściej czytane