• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polskie statki wrócą na Zalew Wiślany

Kuba Łoginow
16 marca 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Jeszcze w tym sezonie żeglugowym rozpoczną się rejsy statków pasażerskich i handlowych pomiędzy Elblągiem a Królewcem - obiecuje polski rząd. Jeszcze w tym sezonie żeglugowym rozpoczną się rejsy statków pasażerskich i handlowych pomiędzy Elblągiem a Królewcem - obiecuje polski rząd.

Rosja wpuści polskie statki na swoją część Zalewu Wiślanego. Skorzystają na tym trójmiejskie przedsiębiorstwa z branży morskiej, które już teraz przygotowują się do obsługi nowych linii żeglugowych. Na polsko-rosyjskim porozumieniu ucierpieć może natomiast ekologia.



Swobodna żegluga

Zarys porozumienia ustalono podczas polsko-rosyjskiej komisji międzyrządowej do spraw gospodarczych. -Przygotowaliśmy grunt do przełomu w polsko-rosyjskich stosunkach gospodarczych, do którego powinno dojść podczas wizyty premiera Putina w Polsce - mówił po niej minister infrastruktury Cezary Grabarczyk.

Najważniejszym ustaleniem jest wstępna zgoda Moskwy na udrożnienie żeglugi po Zalewie Wiślanym. Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, już w tym sezonie żeglugowym rozpoczną się rejsy statków pasażerskich i handlowych pomiędzy Elblągiem a Królewcem. W obsłudze tych linii i eksploatacji terminalu elbląskiego portu wezmą udział głównie firmy z Trójmiasta.

Jednak po Zalewie nie będą pływać jednostki pełnomorskie, lecz śródlądowe, które nie mogą wyjść na otwarte morze i dostarczyć ładunek np. do portów szwedzkich. Przyczyną jest niewielka gwarantowana głębokość rosyjskiej części Zalewu, która według oficjalnych dokumentów wynosi jedynie 1,8 metra.

Kanał przez Mierzeję zagrożony. Wcale nie - twierdzi Urząd Morski

Porozumienie z Rosją może wpłynąć na uchylenie rządowej uchwały o budowie kanału przez Mierzeję Wiślaną. - Najważniejsze ustalenie to zgoda Rosji na umożliwienie jeszcze w tym roku żeglugi polskich statków pasażerskich i handlowych po Zalewie Wiślanym. Nie będziemy musieli przekopywać Mierzei Wiślanej - ocenił uczestniczący w rozmowach wiceminister gospodarki Marcin Korolec.

Innego zdania jest natomiast Urząd Morski w Gdyni, podlegający pod wiceminister infrastruktury Annę Wypych-Namiotko. - Urząd Morski w Gdyni nie posiada żadnych informacji świadczących o rozważaniach rządu na temat rezygnacji z omawianego przedsięwzięcia - twierdzi wicedyrektor Urzędu Anna Stelmaszyk-Świerczyńska.

Wątpliwości ekologów. Czy czeka nas ekologiczny dumping?

Zarówno kanał, jak i zawarte niedawno porozumienie z Rosją, budzą obawy niektórych ekologów. Zalew Wiślany jest częścią unikalnej sieci NATURA 2000, a wzmożony ruch przestarzałych barek między Elblągiem a Królewcem może być niebezpieczny dla przyrody północnej części tego akwenu. Wątpliwości budzi fakt, iż Rosja nie uznaje wielu rygorystycznych wymagań w zakresie bezpieczeństwa morskiego oraz ochrony środowiska (ustalonych przez IMO, EMSA i HELCOM) Rosyjskie statki, które mają kursować po Zalewie, są delikatnie mówiąc pływającymi trupami, z których w każdej chwili może wyciec paliwo. Zdaniem ekologów, w zawartym niedawno porozumieniu powinny koniecznie znaleźć się uregulowania, które zapobiegłyby tego typu niebezpieczeństwom.

Ponadto, wraz z uruchomieniem masowej żeglugi między polskimi portami a Królewcem, można się spodziewać zalania pomorskiego rynku tanimi rosyjskimi towarami (materiałami budowlanymi, wyrobami przemysłu drzewnego itp.), które będą wypierać bardziej przyjazne środowisku polskie produkty. Rosyjskie fabryki, w tym również te położone nad Bałtykiem, nie muszą ponosić kosztów oczyszczania ścieków (nieczystości wypuszczane są wprost do rzeki Pregoły), ograniczania emisji szkodliwych substancji czy utylizacji odpadów. W efekcie, koncentracja produkcji przemysłowej w Obwodzie Kaliningradzkim bardzo negatywnie wpływa na stan środowiska naturalnego Zatoki Gdańskiej, a cena rosyjskich wyrobów jest sztucznie zaniżona.

Opinie (85) 8 zablokowanych

  • Wchodze sobie rano (2)

    do serwisu Trójmiasto....a tam wiadomości z soboty, wchodzę sobie popołudniu a tu dwa artykuły godne pożałowania....czyżby w Trójmieście naprawdę nie było ważniejszych spraw?? A może jakaś interwencja panowie-pismacy?? Takie tu nuuuudy, że ziewam i wybieram ciekawsze strony...

    • 4 8

    • Nikt cie tu nie zapraszal...artykoly sa oki ... (1)

      • 0 4

      • Artykuły

        teee-mądraliński!ortografię ćwicz, bo troszkę żenada artykuł pisać przez ó

        • 0 1

  • po co gadać z ruskimi

    zaraz się wypną i znowu będziemy w d.

    robić przekop i nie będzie problemu. ruskie złomy nie będą syfić, my będziemy mieli dostęp do zatoki i sprawa rozwiązana. wtedy ewentualnie ruski poproszą o możliwość żeglugi, a my postawimy warunki.

    ale pewnie Korolec dostanie "prezent" i projekt przekopu pójdzie w odstawkę....

    • 8 0

  • Przekopac mierzeje i to jak najszybciej

    Jak ruscy zorientuja sie, ze Elblag ma za dobrze i jest konkurencja dla Pilawy lub Krolewca, to zaraz znajda powod, aby zablokowac nam dostep do Baltyku.

    • 10 1

  • p.s. (2)

    a ekolodzy niech nie fikają, bo jakoś gdzie indziej potrafią sobie z tym poradzić. jaki u nas jest ruch wodny??? znikomy!!! w niemczech, holandii ruch jest sto razy większy, a jakoś czyściej mają.

    problem nie tkwi w statkach, tylko w naszym syfiarstwie!

    • 10 1

    • dokładnie! (1)

      Bo Polska to cholernie brudny kraj!!! wystarczy spojrzeć na świeże wyremontowane ulice i chodniki super, że są ale czemu nikt o nie nie dba ???? Czemu są brudne pełne piachu wszędzie latają jakieś siatki...

      Nie wiem od czego to zależy, że Polacy są takimi brudasami, ale gdyby udało zmienić w mentalności polaków tą jedną rzecz...żeby dbali o to co mają, ale również o to co jest na około Polska wyglądała by jak inne kraje UE a nie jak bez obrazy Rumunia!

      • 3 0

      • wiesz

        przez 40 lat nikt o to nie dbał, więc teraz w czasach "normalności" musi chyba minąć drugie tyle.

        tak czy siak, pretensje być powinny i to na pewno do rządu. bo jeśli można tłumaczyć naród, że jest nieświadomy ekologicznie, to już ekip rządzących nie.

        prawda jest taka,, że syf wróci do nas z nawiązką i konsekwencje takiego postępowania będą naprawdę duże!

        • 3 0

  • A może by tak zagarnać Kaliningrad??? (2)

    Zdobylibyśmy dostęp do większej ilości plaż:D i nie było by problemu z zalewem :D i bliżej do fajnej Estonii ;D ? Porozpierdzielamy rusków !!!

    • 5 1

    • Przedzialek na rowku sobie zagarnij. (1)

      Nawet jesli to zart to bardzo kiepski.

      • 0 2

      • Dlaczego ? Było by na prawde fajniej :D Mniej problemów z Raaasiją....więcej wybrzeża... zresztą już o tym pisałem a od mojego przedziałka się od funkcjonuj :D

        • 2 0

  • mam nadzieję, że usamodzielnianie się Królewca będzie postępować coraz szybciej

    będzie to z korzyścią dla całego regionu

    • 3 0

  • Chętnie dowiedziałbym się od kiedy, a tego zabrakło...

    .

    • 2 0

  • jaki Królewiec? (2)

    przecie to Kaliningrad, a nie sądzę żeby Rosjanie wrócili do poprzedniej nazwy.

    • 4 1

    • Ja tez nie wiem co autor sie uparl z tym Krolewcem?? (1)

      Caly artykul uparcie pisze Krolewiec, Krolewiec, Krolewiec... Jaki Krolewiec panie Łoginow?? To miasto sie nazywa Kaliningrad szanowny redaktorze.

      • 1 3

      • a miasto Londyn nazywa się London.

        Wszystkie madrale na pewno mówią LONDON, NEW YORK, ESPANA itd

        • 1 0

  • I znowu bede mógł sie nawalić za taniochę

    I znowu bede mógł sie nawalić za taniochę. A ekologi niech pija ekologiczne i naturalne szczyny z perkozów. A materiały to mam w du... . Liczy sie paliwo doustne

    • 1 3

  • wszystko kreci sie

    wokol mafii alkoholowej i paliwowej z burdelami w sopocie

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu Promocji oraz Centrum Obsługi Inwestora. Wcześniej pełnił funkcję wicedyrektora Departamentu Programów Regionalnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Współtwórca struktur wdrażania i zarządzania Funduszami Europejskimi na poziomie regionu. Współnadzorował realizację Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w województwie pomorskim w latach 2004 - 2006, w ramach...

Najczęściej czytane