• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Centralny w fazie projektu

VIK
22 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Wstępna koncepcja Portu Centralnego
  • Wstępna koncepcja Portu Centralnego
  • Wstępna koncepcja Portu Centralnego
  • Wstępna koncepcja Portu Centralnego

Konsorcjum Projmors Biuro Budownictwa Morskiego oraz Mosty Gdańsk przygotuje koncepcję budowy Portu Centralnego, który ma powstać w gdańskim porcie. Wykonawca ma 10 miesięcy na realizację tego zadania.



Czym ma być Port Centralny? To flagowa inwestycja Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Ma on powstać "na wodzie" pomiędzy ujściem kanału portowego a Naftoportem. zobacz na mapie Gdańska Docelowo, na ok. 500 ha, ma powstać kilka terminali o zróżnicowanym przeznaczeniu, m.in. masowy, drobnicowy, pasażerski czy terminal dla ładunków ro-ro. Inwestycja ma zostać zrealizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego i zakłada stopniowe powstawanie kolejnych terminali w zależności od potrzeb prywatnych operatorów.

Teraz czas na szczegółową koncepcję. Jej wykonawcę wyłoniono w drodze przetargu. Na przetarg ogłoszony pod koniec grudnia ub. roku odpowiedziało pięciu oferentów, wybrano ofertę konsorcjum Projmors Biuro Budownictwa Morskiego oraz Mosty Gdańsk.

- Koncepcja musi być poparta szerokimi analizami. Chcemy mieć szczegółową wiedzę w zakresie kosztów i korzyści, sposobów etapowania inwestycji, ingerencji w istniejący układ drogowo-kolejowy czy bezpieczeństwa manewrowania i cumowania jednostek. To bardzo złożony projekt - tłumaczy Marcin Osowski, wiceprezes ZMPG ds. infrastruktury.
Przedmiotem zamówienia jest wykonanie wielobranżowej koncepcji zagospodarowania Portu Centralnego. Opracowanie to ma zawierać m.in. analizę popytu na towarowo-pasażerski transport morski, zarówno krajowy, jak i europejski czy globalny oraz prognozy długookresowych zmian popytu na ten transport do roku 2050. Firma, która ostatecznie zajmie się opracowaniem koncepcji, będzie zobowiązana także do przeprowadzenia inwentaryzacji istniejącej infrastruktury technicznej (drogowej, kolejowej czy hydrotechnicznej).

Od wykonawców ZMPG wymaga zespołu ekspertów, wśród których znajdą się doświadczeni architekci, hydrotechnicy czy eksperci do spraw infrastruktury drogowej i kolejowej. W ramach prac mają powstać trzy warianty koncepcji Portu Centralnego. Każdy musi zawierać mapę oraz część opisową, a jeden z nich także rekomendację wykonawcy. 

Koncepcja budowy Portu Centralnego uwzględniona została w "Strategii rozwoju Portu Gdańsk do roku 2027". Planuje się, że faza dokumentacyjna inwestycji rozpocznie się najwcześniej w 2019 roku, natomiast w fazę realizacyjną projekt wejdzie po roku 2020. Całość ma być gotowa do 2030 roku.
VIK

Miejsca

Opinie (93) 1 zablokowana

  • (6)

    Jedno pytanie. Czy eksploatacją tego portu będzie zajmować się jakaś zagraniczna spółka która cały zysk wywiezie z Polski?

    • 44 17

    • Wyprzedane (5)

      Polskie firmy ktore sie w tym specjalizowaly upadly w ostatnich latach. Więc innej możliwości nie ma ..:)

      • 8 6

      • (3)

        Nic nie upadło, tylko w skutek chorej prywatyzacji, wszystkie rejony w portach zostały wydzierżawione obcemu kapitałowi przez zarządy portów na czyiś rozkaz z W-wy. Ogromne pieniądze przez czyjąś głupotę wyprowadzane są z naszego kraju.

        • 15 8

        • Goebbels'owska "prawda". (2)

          Tobie, jak i podobnym gnojkom już nieraz na tym portalu wyjaśniałem odnośnie portów co, skąd i dlaczego. Ale ty piszesz stale to samo, ignorując rzeczowe wyjaśnienia. Wniosek jest taki, że jesteś kłamliwym propagandzistą liczącym na to, że kłamstwa wiele razy powtarzane staną się prawdą. Zauważyłem, że celuje w tym głównie pisowska władza i współpracujące z nią, de facto, polityczne pseudo-związki zawodowe, szczególnie ten niesłusznie posługujący się historyczną nazwą "Solidarność".

          • 7 6

          • no a konkretnie??? (1)

            Jakies fakty I kontrargumenty?
            Wyzwiska znamy.

            • 2 3

            • A konkretnie to naucz się czytać ze zrozumieniem.

              • 2 2

      • A Polak więcej da na rękę polakówów?

        Hahaha

        • 4 1

  • Naprawdę wierzycie, że to powstanie?? (6)

    Skończy się jak centralny port lotniczy. Czyli na wizualizacjach.

    • 37 61

    • czy ktoś pamięta jakieś wizualizacje z powstawania DCT?

      Ja nie.
      Ono się, po prostu robiło. Po cichu...

      • 5 2

    • wizualizacja była przez 8 lat żondów (tak!-ż) POZSL (1)

      • 10 14

      • Pomylka

        PostPZPRZSL.Bolek i Jaruzel ich bohaterami.

        • 2 3

    • Od wizualizacji specjalistą jest twój budyń.

      • 2 4

    • Pomyliles cos z Gdynią (1)

      To tam sie konczy na wizualizacjach

      • 21 4

      • jedno nie przeczy drugiemu

        • 6 2

  • Utrzymuje się tendencja że nowoczesny port wychodzi w morze. (1)

    • 4 0

    • czasy się zmieniły

      tańszy port i taki jak trzeba.
      Po prostu, zmieniły sie i staniały technologie wytwarzania.
      Arabowie i Japończyczy ponieśli koszty opracowania, to się rozwiązanie powiela...

      • 3 0

  • Gigantomania (1)

    Gdy słyszę takie hasła przypomina się tow Gierek. Czy my kiedykolwiek zmądrzejemy? Przecież są w Europie takie porty jak np. Hamburg jak Bremerhaven i jeszcze kilka po drodze do Gdańska. Czy nie rozsądniej było by ta energie
    i zapal plus oczywiście ogromne pieniądze zainwestować w to by jak najszybciej i jak najtaniej przetransportować towar do polski i przez Polskę dalej. A co będzie leżeli w trakcie budowy super portu w europejskich portach koszty obsługi statków spadną o kilka czy kilkanaście procent? A ekologia a korki w trójmieście czy ktoś myśli o tym?

    • 2 9

    • jak widać, ktoś ma ochotę urwać trochę rynku wymienionym miastom.

      Jak pokazał DCT, jest to możliwe...
      Czyli, Polak nie potrafi...
      Jednak takie inicjatywy wymagają spokoju, dyskrecji, konsekwencji w działaniu i współpracy. I chyba brak tych cech będzie przyczyną kleski tego przedsięwzięcia.
      Bo ma raczej cechy zasłony dymnej a lokalni "knowacze" nie próżnują...
      Gołym okiem widać konflikty z zabudową mieszkaniową, brak linii komunikacyjnych i zaplecza. Ewidentnym przykładem skutków takich konfliktów jest Gdynia. W Gdańsku nie jest wiele lepiej a "jaskółka" DCT nie jest wcale taka lotna...

      • 2 1

  • Jak nas wywala z unii to nie zdąży powstać (2)

    Wiadomo komu trzeba będzie dziekowac... Karlowi

    • 34 34

    • Lagerfeldowi?

      • 2 1

    • prędzej TUSKA powieszą na rynku za zdradę, niż nas z unii wyrzucą.

      • 13 13

  • Dlaczego już w nazwie zakłada się, że to będzie największy port w Polsce? (4)

    Bardziej wygląda na rozbudowaną marine

    • 8 66

    • A co stanie się z obecnymi terenami portu w Gdańsku nad "kanałem" ?

      • 2 0

    • Gdańsk od dawna jest najwiekszym polskim portem, a ta dobudówka "wielkości mariny" to obszar obecnego portu w Gdyni

      • 7 0

    • Centralny, bo centralnie położony względem pozostałej części gdańskiego portu.

      Czy nazwa Port Północny również Cię razi?

      • 19 2

    • bo Gdańsk w tym roku idzie na 50 mln ton w przeładunkach

      reszta została na poziomie 20 mln: Gdynia i Szczecin + Świnoujście

      Gdańsk jest zdecydowanie największym portem, a ta przerośnięta marina może zwiększyć przeładunki dwukrotnie

      • 25 1

  • Gdynia kiedyś Morska Potęga Polski dzisiaj to Miasto Upadłe (2)

    • 10 4

    • Nie przesadzaj! (1)

      Macie przecież lotnisko :).

      • 5 0

      • megalomanię sasiada

        i "psa ogrodnika"

        • 1 2

  • plaża (7)

    Wizja wspaniała ale ze smutkiem pożegnam uroczy skrawek plaży przy Westerplatte

    • 63 18

    • plaża???? (1)

      Litości, to jest dzika plaża - przy wylocie z oczyszczalni ścieków.

      • 2 8

      • Za małolata pływało się tam,i jakoś żyje.mie śmierdze

        • 10 1

    • ale moze Stogi ocaleja (2)

      Moze...

      • 16 5

      • a może (1)

        morze zabierze Stogi

        • 5 1

        • raczej nie.

          Można spodziewać się odwrotnego zjawiska, czyli Stogi zostaną zasypane "bógwieczym".
          Podobnie jak w Sopocie, gdzie zaburzenie prądów przez "marinę" spowodowało osadzanie "materiału" w okolicach mola. Tyle że "materiał" zupełnie nieoczekiwanej jest materii... ;)
          I jest kłopocik...
          Ale kto by sie o to hydrologów pytał. Co oni tam wiedzą...

          • 7 0

    • a jakieś drogi do niego?? bo obecne przecież już 10 lat temu były za korkowane
      ale jak to w pl, najpierw się robi potem się myśli

      • 5 3

    • Taaaa palża przy portservice.....

      • 18 3

  • Gdynia upada na naszych oczach :( (1)

    • 29 12

    • już upadła

      drogi jak na wsi w kieleckiem, cała przemysłowa dzielnica Gdyni przejeżdża przez 3 drogi ograniczone szlabanami i zamykane na 30 min jak w XIX wieku, brak ani jednej dobrej drogi do portu bo estakada nie spełnia norm nacisku na oś, centrum miasta wygląda jak 5 lat po upadku komuny. To tylko niektóre przykłady jakim zaściankiem jest Gdynia.

      • 10 1

  • czyli ostateczny upadek portu Gdynia (5)

    szczurek możesz budować te swoje apartamentowce.

    • 84 22

    • to by była głupota

      Bo takie "combo" z rozbudowanym zapleczem transportowym łatwiej rozłozyć w terenie i uzyskać efekt synergii. Tylko że trudno w rok nadrobić 30 lat zaniedbań...
      Jednak trzeba wyjść poza opłotki plemiennego widzenia rzeczywistości. A szansy na to nie widzę, przy obecnej obsadzie urzędów...
      Gdańsk raczej słabo dobiera sobie konkurecję do porównania. Gra nie idzie o Gdynię a o znacznie większe stawki.

      • 8 1

    • Może się zdziwisz, ale właścicielem portów w 95% jest skarb państwa (1)

      Samorządy nie decydują o takich inwestycjach.

      • 10 3

      • poszukaj sobie artykułu "Gminy okradły porty" - to na początek.

        o zobaczysz jak gminy kombinowały przy terenach portowych. Na czyj wniosek wydzielono Dalmor z terenu portu i kto przy tym "dreptał"? Kto i dlaczego zasiada w radach nadzorczych portów i jaki z tego ma profit? Komu przekazano udziały i kto stwarza naciski "planami zagospodarowania" -> patrz Stogi.
        Dlaczego państwowe środki są kierowane na restaurację zaplecza portu zbudowanego przez "australijskiego emeryta" a "państwowe" porty duszą się z powodu braku dróg i transportu kolejowego. Nie jest to jedynie robota "centraly".
        Innym pytaniem jest kto na to pozwolił i jaka jest jakość sprawowania nadzoru właścicielskiego.

        gospodarkamorska.pl

        Choć bardzo wątpię, abyś tego nie wiedział... Twoje wypowiedzi to jedynie odwracanie uwagi i zasłona dymna dla zakulisowych działań i załatwiania szybkiego pieniądza.

        • 9 4

    • (1)

      Centrum miast to nie miejsca na takie inwestycję. A to ubocze

      • 5 11

      • miasto nie powinno powstac w centrum portu

        A porty powstaja nad woda. Buduj sobie "miasto" we Wiczlinie.
        Bo to co nazywasz "centrun, to jalowa pustynia, na ktorej nawet centra handlowe nie sa w stanie sie utrzymac.
        Kleska...

        • 14 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mirosław Bieliński

Prezes firmy doradczej Stilo Horizon. Były prezes Grupy Energa. Po ukończeniu studiów...

Najczęściej czytane