• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdańsk. Ponad 20 proc. wzrostu i czwarte miejsce na Bałtyku

VIK
23 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
W ciągu ubiegłego roku kontrahenci Portu Gdańsk przeładowali 9 mln ton towarów więcej niż w 2017 r. W ciągu ubiegłego roku kontrahenci Portu Gdańsk przeładowali 9 mln ton towarów więcej niż w 2017 r.

Było 40,6 mln przeładowanych towarów, jest już 49 mln ton. Tylko w skali roku wzrost wyniósł 20,7 proc. Dzięki takim wynikom w zestawieniu największych portów na Bałtyku Port Gdańsk ostatecznie przesunął się z 6. na 4. pozycję, wyprzedzając port w Kłajpedzie.



Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zakończył rok 2017 z historycznym rekordem: przeładowano 40,6 mln ton towarów - wcześniej żaden polski port tej bariery nie przekroczył. W roku 2018 Gdańsk pobił własny rekord: przez gdańskie nabrzeża i terminale przeszło ponad 49 mln ton. Wzrost o 20,7 procent to najwyższa dynamika na polskim wybrzeżu.

- W ciągu ubiegłego roku nasi kontrahenci przeładowali 9 mln ton towarów więcej niż w 2017 r. Zrobili to nie tylko korzystając ze starej infrastruktury, ale także w czasie toczących się prac budowlanych na terenie całego Portu. To ogrom skomplikowanej pracy, dlatego gratulacje należą się przede wszystkim naszym operatorom - mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Ostateczny wynik przeładunków w Porcie Gdańsk jest o prawie 17 procent wyższy, niż planowano.  
Szczególnie wysoki wzrost Port zanotował w węglu. Przeładowano go 7,2 mln ton, czyli o 41 procent więcej niż w ubiegłym roku. Wynik ładunków drobnicowych wzrósł o ponad 18 procent - 21,5 mln ton.

- Samych kontenerów w Porcie Gdańsk przeładowano prawie 20 mln ton, co daje 21-procentowy wzrost roczny. W ubiegłym roku przeładowaliśmy około 87 tysięcy nowych aut handlowych, a to o 13 procent więcej niż w 2017 roku. Rosną nie tylko przeładunki, ale także liczba statków handlowych, które wchodzą do Portu.  W 2018 roku mieliśmy o 357 zawinięć więcej niż rok wcześniej - tłumaczy Adam Kłos, dyrektor handlowy w ZMPG. 
Kolejny wzrost przeładunków Port Gdańsk notuje w paliwach. W ciągu ostatniego roku przeładowano ich 18 proc. więcej - 15,5 mln ton. Grupa inne masowe (m.in. kruszywa) zamknęła rok z wynikiem 3,9 mln ton, czyli o prawie 14 proc. lepszym niż w 2017.

Tak wysoka dynamika i ilość przeładowanych towarów sprawiły, że w zestawieniu największych portów na Bałtyku Port Gdańsk ostatecznie przesunął się z 6. na 4. pozycję, wyprzedzając port w Kłajpedzie.

Największe porty na Bałtyku, pierwsza piątka:

  1. Ust Luga 98,7 mln ton
  2. St. Petersburg 59,3 mln ton
  3. Primorsk 53,5 mln ton
  4. Gdańsk 49 mln ton
  5. Kłajpeda 46,6 mln ton

- Naszym celem na 2019 rok jest awans na 3. pozycję. Obecnie zajmuje ją rosyjski Primorsk, w którym przeładowano ponad 53 mln ton przy 7-procentowym spadku dynamiki. Jestem przekonany, że przy takim nakładzie pracy Port Gdańsk w przyszłym roku będzie na podium - mówi Łukasz Greinke. 
VIK

Miejsca

Opinie (103) 3 zablokowane

  • NIE dla glifosatu

    • 0 0

  • nabrzeże na Basenie Górniczym

    Pieprznie to wszystko jak nabrzeże na Basenie Górniczym - czemu tym się nie chwalicie. Port Gdański Eksploatacja na dnie tylko to jest wasze reszta od was nie zależy i dlatego ma się dobrze.mistrzowie p.r.żal tylko załogi bo to są fachowcy nie to co wy.

    • 10 0

  • Gratulacje, Gratulacje (1)

    Chciałbym pogratulować Zarządowi Portu za wyniki przeładunkowe. Widać, że ciężka codzienna praca przynosi efekty. Jak się chce to można załatwić odpowiednie kontrakty na obsługę towarów. Szacun dla Pana Prezesa Łukasza!

    • 12 19

    • Przecież to nie on sprowadził rekordową ilość rosyjskiego węgla

      • 3 0

  • Na którym miejscu jest Gdynia?

    Łapie się do pierwszej dziesiątki?

    • 1 3

  • Statystyka

    Jest kłamstwo, większe kłamstwo i statystyka. Jak porównać tonę węgla z toną elektroniki? Albo tonę ropy z toną samochodów? Nie da się. Chciałbym przypomnieć, że Zarząd Portu nie jest operatorem przeładunkowym. Zarząd ma za zadanie utrzymać wszystko w takim stanie aby opertorzy mogli działać w przyjaznym środowisku. I to robi Zarzad Portu Gdansk. Oczywiście jeśli zarzad jest niekompetentny to port będzie w stagnacji. Ilość ton przeładowanych zależy w bardzo małym stopniu od Zarządu. Wpływ na to ma głównie stan gospodarki. Jeśli gospodarka ledwo zipie to nikt nie wozi towarów, operatorzy nie maja nic do roboty a zarzad może się dwoić i troić i nic nie wskóra. zarzad musi planować długofalowo - jeśli ma wolne tereny pod nowe terminale to musi określić kierunek rozwoju na najbliższe 30-40 lat. Dobrym przykładem jest DCT. Przez pierwsze lata terminal stał pusty dzisiaj jest już tak obłożony, ze nastał czas na jego sprzedaż. Pozdrawiam wszystkich

    • 4 1

  • połączyć Gdansk I Gdynie (2)

    w jeden zespół portowy jak Szczecin/Swinujscie i będzie 3 miejsce..

    • 8 2

    • Połączyć z Gdynią to spadnie na 20ste

      • 1 4

    • dobry gospodarz wykorzystałby te niezdrowe zapędy i skanalizował energię biurokracji

      tylko, że nie mamy dobrgo gospodarza

      • 7 3

  • Ciekawe jak długo (5)

    I żeby była sprawiedliwa rywalizacja budujemy portowi w Kłajpedzie drogę ekspresową na Bałkany. A co.

    • 47 9

    • Ciekawe czyim pomysłem była ta Via Baltica...

      Sławka N. czy Czarka G.?
      A może obu, bo sporo przy niej mieszano.

      • 1 1

    • To akurat racja. (2)

      Via Baltica mając na uwadze perspektywę czasu, może nie być dla nas korzystna właśnie z uwagi na port w Kłajpedzie, gdzie szykują się również nowe inwestycje idące w miliony euro.

      • 18 4

      • Analiza wpływu

        Przydałaby się rzetelna analiza wpływu budowy (lub nie) Via Baltica na rozwój Polski. Czy to że port w Gdańsku zyska lub straci, to jest istotny zysk lub strata dla Polski i tym samym czy korzyści z powstania Via Baltica są warte spowolnienia wzrostu portu?
        To nie pytania z tezą, tylko może już ktoś to badał i warto się tego dowiedzieć.

        Gdańsk oczywiście straci (nie zyska odpowiednio dużo, bo port i tak się chyba będzie rozwijał) i kooperanci portu także. Ale perspektywa lokalna to nie wszystko.

        • 6 2

      • Chodź mi o s19 - via carpatia.

        • 9 1

    • a władze Gdyni "zapomniały" podtrzymać akces w tej inicjatywie korytarza Północ-Południe

      Bo drogami wokół portu miasto "nie jest zainteresowane".

      • 9 1

  • Dobra passa portu w Gdańsku niedługo się skończy.....

    Na jego miejsce wskoczy port w Elblągu :)

    • 8 8

  • Powiązanie wyników z wynagrodzeniem

    Bardzo cieszy wynik przeładunków ale jest pytanko: Jak przełózył się tak dobry wynik na godniejsze wynagrodzenia pracowników Portu? Warto by zapytać czy tylko Zarząd partycypował w nagrodach rocznych czy czła załóga też dostała lub dostanie w zarobkach za 2019 rok. Przecież od przygotowania nabrzeży, logistyki, sprawności sprzętu ale najwięcej od zgranej załogi zależy wynik końcowy i marka. Zadowoleni Kontrdachenci to jest to o co trzeba zabiegać punktualnością każdego dnia dali ale i dadzą zarobić naszej gospodarce.

    • 5 2

  • Teraz czas na infrastrukturę drogową. (8)

    Obwodnica metropolitarna czeka przez blokujących a teraz przez rząd PiS.
    Trasa S6 w powijakach i tylko 40km

    Jak tu rozwozić towar? Nie wszędzie da się pociągami.

    • 63 34

    • Obwodnica metropolitalna niewiele wniesie w kontekście konkurencyjności portów w Trójmieście. (1)

      To raczej bajpas Trójmiasta dla tranzytu.

      • 4 0

      • ale odciąży obwodnice trójmiasta

        • 1 2

    • kompletna blokada umysłowa u trolla (2)

      jak mu kazał Macho Picu , tak pisze. Się placi , się ma.

      • 11 4

      • Przecież to aktualny rząd zdjął z listy finansowania obw. metropolitarną, zaprzeczysz? (1)

        • 8 8

        • nie zdjął, bo nigdy tam nie była

          w odróżnieniu od OPAT i dróg do portu w Gdyni. Zdjętych z planu przez preniera Tuska.
          Metropolitalna nie ma błogosławieństwa Unii i nie mogła liczyć na dofinansowanie. Gdańsk tuż przed wyborami wcisnął ją na listę jako "różone zwierzątko" dla następców.

          • 11 3

    • sam jesteś zablokowany. tzw trase kaszubska to donald obiecał już na euro 2012, wiekszość z planu nie powstała:) (2)

      Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad realizuje program budowy dróg i autostrad na lata 2008-2012, przyjęty przez Radę Ministrów.
      Program opracowano m. in. z myślą o planowanych na 2012 r. rozgrywkach Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej. Do tego czasu w całości powstać mają dwie autostrady: Al z Gdańska do polsko-czeskiego przejścia granicznego w Gorzyczkach oraz A4 spod polsko-niemieckiej granicy w Jędrzychowicach do polsko-ukraińskiej w Korczowej wraz z łącznikiem A18 z Olszyny.

      W przygotowaniu jest również budowa dwóch odcinków autostrady A2: Świecko-Nowy Tomyśl oraz Stryków-Warszawa, które wraz z istniejącym już odcinkiem połączą stolicę z granicą polsko-niemiecką. Budowę ostatniego etapu tej autostrady z Warszawy do granicy z Białorusią — decyzją Rady Ministrów — przesunięto na okres po roku 2012.

      Plan przewiduje też budowę dróg ekspresowych, umożliwiających komunikację między miastami, w których odbywać będą się mecze. Na liście priorytetów znajdują się m. in. trasy S-7 z Gdańska do Warszawy, a dalej do Krakowa oraz S-8 między Wrocławiem, Łodzią, Warszawą i Białymstokiem. Dojazd z Gdańska do Poznania ułatwić ma planowana trasa S-5, która na północy rozpoczynać będzie się łącznikiem z autostradą Al, dalej pobiegnie przez Bydgoszcz do stolicy Wielkopolski. Poprzednia Rada Ministrów założyła ponadto, że do 2012 r. powstać powinien też odcinek S5 z Poznania do Wrocławia.

      • 19 12

      • (1)

        Jakbyś nie zauważył, przedmówcy chodziło o lokalne drogi w woj. Pomorskim. Ty za to zrobiłeś akcje kopiuj-wklej z jakiegoś artykułu prasowego o planach na całą Polskę czyli pójście na łatwiznę. Jak się kopiuje tekst to przynajmniej wypada podać adres żródłowy.
        A obwodnica metropolitalna była blokowana przez wójtów i starostwa gmin ościennych i to jest fakt.

        • 14 9

        • dlaczego zaczynając wątek kłamiesz, że rząd coś blokuje? po co ta mowa nienawiści?

          • 11 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Katarzyna Dobrzyniecka

Ekonomista, Absolwent Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego Od ponad 10 lat Dyrektor...

Najczęściej czytane