• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Z węglem nie wszystko wyszło, jak będzie ze zbożem?

Wioletta Kakowska-Mehring
19 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (120)

Port Gdańsk po konsultacjach z firmami operującymi na jego terenie zrobił przegląd możliwości przeładunkowych zboża. Wystosowano też wniosek do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni o udostępnienie miejsc buforowych dla aut ciężarowych i poproszono o wprowadzenie nowych zasad w ruchu drogowym w okolicach portowych terenów. Port szykuje się na przyjęcie zboża. Czy wyciągnięto lekcję z "węglowych kłopotów"?



Węgla nie zabrakło, ale koszty społeczne tego raptownego zapełniania rynkowych potrzeb okazały się duże. Korki na drogach dojazdowych i zanieczyszczenie pyłem węglowym dzielnic sąsiadujących z Portem Gdańsk. Teraz znów Port szuka mocy przeładunkowych, ale dla zboża, i zapewnia, że tym razem będzie lepiej przygotowany. A jak będzie?

Zboże to nie węgiel. Potrzebna jest infrastruktura Zboże to nie węgiel. Potrzebna jest infrastruktura

W poniedziałek, 15 maja, Port Gdańsk odwiedził Rafał Romanowski, wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi. Celem były nabrzeża i spółki, które gotowe są przeładować produkty zbożowe. Po tej wizycie zarząd Portu poinformował, że w ciągu najbliższych 2 lat planują zwiększyć zdolności przeładunkowe zbóż do blisko 3 mln ton. Prognoza na ten rok mówi o 2,5 mln t. Do tej pory oceniano moce na 1,5 mln ton, maksymalnie na 2 mln ton. Co ważne, chodzi o wszystkie produkty agro, więc nie tylko zboże. Co się zmieniło?



Obecnie w Porcie Gdańsk przeładunkiem zbóż zajmują się terminale: GBT/Malteurop na nabrzeżu BytomskimMapka, Port Gdański Eksploatacja na nabrzeżu SzczecińskimMapka, Magrol Zakręt Pięciu GwizdkówMapka, Gdańskie Młyny na nabrzeżu Zbożowym, Speed na nabrzeżu WiślanymMapkaSiark-Port na nabrzeżu OPPMapka.

- Zboże to po surowcach energetycznych, takich jak węgiel i paliwa płynne, kolejna grupa ładunkowa w Porcie Gdańsk traktowana priorytetowo. Występuje głównie w relacji eksportowej. Jest to ziarno zarówno polskie, jak i ukraińskie. W 2022 ro. przez portowe nabrzeża przeszło nieco ponad 1,9 mln ton zbóż. Od początku bieżącego roku operatorzy przeładowali już ponad 764 tys. ton ziarna - poinformował Port Gdańsk.
Statki ze zbożem i produktami agro (śruta, kukurydza, pszenica, żyto, bobik, rzepak, nasiona oleiste) płyną głównie do portów w Dani, Holandii, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Finlandii, Szwecji, Norwegii, Belgii. W sumie od początku br. obsłużono 115 statków do załadunku zboża oraz 3 statki, które przypłynęły ze zbożem.



Zdolności dowozowe i tzw. odwozowe zboża do/z głównych terminali PGE, GBT, Gdańskie Młyny, Magrol to maksymalnie 758 samochodów i 71 wagonów na dobę. Od początku roku do kwietnia w Porcie Gdańsk rozładowano 13 280 ciężarówek ze zbożem i załadowano 5 aut. Z kolei w ruchu kolejowym obsłużono 1827 wagonów ze zbożem.

- Przed nami spore wyzwanie, jeśli chodzi o wywiezienia poza teren Polski zapasów zbóż, znajdujących się aktualnie w zasobach magazynowych. Eksport takich ilości zboża jest możliwy tylko drogą morską. W związku z tym operatorzy działający na terenie portu mają niełatwe zadanie maksymalizacji swoich zdolności przeładunkowych. Aby to ułatwić, Port Gdańsk prowadzi prace w zakresie przygotowania infrastruktury i zasad organizacji głównych kanałów logistycznych, tak aby ruch do portu i z portu odbywał się maksymalnie płynnie - powiedział Kamil Tarczewski, wiceprezes Zarządu Morskiego Port Gdańsk.


Na terenie Portu Gdańsk są przygotowane punkty buforowe dla samochodów ciężarowych, tzw. miejsca odstawcze są zlokalizowane przy:

Według zapewnień ZMPG w przypadku pojawiania się zatorów na drogach dojazdowych do portu przeznaczone zostaną nowe tereny pod parkingi buforowe:


- Szacuje się, że ok. 70 proc. transportu zbóż do portu w najbliższym czasie będzie się odbywało ciężarówkami, a dalej statkami. Z tego powodu ZMPG w ramach działań prewencyjnych przygotowuje dodatkowe miejsca i parkingi postojowe dla samochodów ciężarowych, które pomogą nie korkować i nie zastawiać dróg publicznych, w tym np. ronda przy Letnicy - informuje Port Gdańsk.
Po konsultacjach z Pomorskim Wojewódzkim Inspektorem Transportu Drogowego port wystosował wniosek do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni o udostępnienie miejsc buforowych dla aut ciężarowych. Poprosił także o wprowadzenie nowych zasad ruchu polegających na:

Miejsca

Opinie (120) 3 zablokowane

  • Gdańsk.pl

    Czy będzie specjalna sesja Rady Miasta Gdańska w sprawie zanieczyszczenia Gdańska pyłem węglowym?

    • 7 5

  • Gdyby nie bzdurna polityka nie byłoby tego tematu

    Silosy zapchane szajsem z ukrainy, teraz cyrki z konwojami zboża od granicy, a w naszym chlebie codziennym tablica mendelejewa przeplatana sporyszem. Jeżeli świat chce ratować afrykę, proszę bardzo. Tylko nie o afrykę tu chodzi, a o upasionych wałkoni, którzy wyczuli świetny biznes. Wałkoni idących ręka w rękę z naszymi politykami od prawej do lewej.

    • 15 4

  • Lekcje ? (6)

    Przez dziesięciolecia nie zbudowano portu agro choć plany były od 1995 roku a silosy nie dokończonej inwestycji stoją jak stały. Miasto na siłę wpycha się z deweloperskimi psami na tereny portowe i w pobliżu. Więc o czym my mówimy.

    • 50 6

    • (1)

      Tak jak z dojazdem do portu gdańskiego,wszystko wali od lat ul.Wyzwolenia!

      • 7 0

      • port nie ma dobrego dojazdu,a niszczy strukturę dzielnicy NP.

        • 7 0

    • (1)

      deweloperskie psy? co to za język ? a gdzie byś mieszkał gdyby dewelperzy nie zbudowali ci mieszkania? miarkuj jak coś mówisz bo to co piszesz nie przynosi ci chluby

      • 4 8

      • To pokaż mi, gdzie na terenie portu ktoś mieszka, deweloperski psie.

        To jest czysta spekulacyjna bańka pod najem krótkoterminowy, a nie zaspakajanie potrzeb mieszkaniowych społeczeństwa.

        • 7 4

    • (1)

      Tereny portowe to tereny skarbu państwa a nie miejskie i wszystkimi inwestycjami zarządza państwo a nie miasto które praktycznie nie ma nic do gadania. Ty nie masz o tym pojęcia i szczekasz jak ten pies (deweloperski)

      • 5 4

      • miasto w sprawach portu mialo do powiedzenia i to duzo...

        Nie dla hobby dlugie lata przedstwiciele miasta zasiadali w radzie nadzorczej, ktorej przewodniczyl Adamowicz...

        Obecnie widzimy owoce tych rzadow.

        • 0 0

  • pył zbożowy (1)

    to teraz będzie pył zbożowy?

    • 15 1

    • To świeżo odrestaurowane z wielkim mozołem i kosztem kamienice w Nowym Porcie pokryte ostatnio pyłem węglowym,będą teraz dodatkowo oblepione pyłem zbożowym?

      • 3 1

  • Pszenica plus węgiel

    równa się chleb razowy?

    • 12 1

  • Co znaczy że z węglem nie wszystko wyszło? Czyżbyśmy mieli nadal importować go z Rosji? (2)

    .

    • 7 5

    • Ten z Rosji był lepszy i tańszy (1)

      • 4 4

      • bo palił się na łopacie?

        • 2 0

  • NIe rozumiem jednego. Ktoś kupuje mieszkanie przy porcie i narzeka na pył? NO to nich kupi w lesie, wtedy też będzie (7)

    narzekał na pył ale tym razem z drzew - czyli wyciąć. Tak jak budują domy przy szpitalu a potem narzekają, że karetki jeźdźą na sygnale. To chyba jakaś paranoja.

    • 52 54

    • nie masz pojęcia o czym mówisz (2)

      wczoraj rano, w bocznej uliczce tir jechał na czołówkę wymuszając pierwszeństwo. Miał napis że wiezie zboże. Ta infrastruktura nie była i nie jest przygotowana do takiego obciążenia. Port robi wszystko aby utrzymać funkcję przemysłową Nowego Portu ale tak nie jest od 200 lat. Poza tym nowych mieszkań nie ma przy nabrzeżu, jest garstka komunalnych w stanie do remontu. Nie masz pojęcia o czym mówisz.

      • 25 11

      • Mnie się wydaje, że na pył to najgłośniej narzekają mieszkańcy letnickiego Hongkongu,

        a nie mieszkańcy lokali komunalnych na nabrzeżach.

        • 7 5

      • 200 lat ?

        Ty nie wiesz o czym piszesz,poczytaj historię Nowego Portu ! Ludzie po wojnie znaleźli tu pracę ze względu na port,statki i strefę przemysłową.Za chlebem przybywali do portu a teraz kurort chcieliby zrobić z Nowego Portu.

        • 3 0

    • W NP nic się nie buduje od lat,nie pisz bzdur!!!!

      • 16 1

    • Piszesz bzdury.Jak nie masz pojęcia o czym piszesz to nie zabieraj głosu. To jest stara dzielnica i ludzie mieszkają tu od lat.

      • 13 2

    • Tak,masz paranoję.

      • 3 1

    • Racja

      W większości powykupowali mieszkania Komunalne np.w Nowym Porcie wiedząc jakie mają sąsiedztwo a teraz chcieliby kurort zrobić z robotniczej dzielnicy .Wielce oburzeni.Węgiel i zboże są bardzo ważne.Od nich zależy byt ludzki.

      • 2 1

  • w dzielnicy przy gdyńskim porcie problem zapylenia miałem węgl. istnieje od dziesięcioleci (1)

    i co? i nic

    • 6 1

    • Widocznie wam tak pasuje,a nam w Gdańsku,NIE!

      • 0 4

  • Chyba jakiś cyrk (1)

    Jak zwykle PiS nieprzygotowany, co to znaczy że samochody z ukraińskim zbożem będą niszczyły gdańskie drogi i powodowały korki. Gdańsk jest u pisowców na cenzurowanym i na inwestycje nie dostajemy, ale za to mamy pył węglowy w powietrzu, a niedługo zakorkowane drogi.

    • 12 10

    • tak dokładnie

      w imię miłości do braci ze wschodu i "ratowania" głodującej afryki- a raczej wypełniania kabzy cwaniakom z lewej i z prawej;) do tego w pakiecie chleb o smaku dykty i takich samych wartościach odżywczych jak obsypana chemikaliami dykta

      • 4 5

  • Najpierw PiS powinien zabrać swój węgiel (1)

    na Nowogrodzą, dlaczego został w Gdańsku?

    • 9 11

    • Natychmiast deportować Rudego słupa z Berlina

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto Przewodniczącym Rad Nadzorczych Abantia Polska oraz Ibereolica; jak i członkiem Rad Nadzorczych. Od czerwca 1997 prowadzi własną firmę doradczą Profit-Consult zajmującą się: doradztwem inwestycyjnym, organizacją finansowania rozwoju i inwestycji, projektami doradczymi w zakresie zarządzania inwestycjami, pośrednictwem finansowym i opiniowaniem kontraktów.

Najczęściej czytane