• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Z węglem nie wszystko wyszło, jak będzie ze zbożem?

Wioletta Kakowska-Mehring
19 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (120)

Port Gdańsk po konsultacjach z firmami operującymi na jego terenie zrobił przegląd możliwości przeładunkowych zboża. Wystosowano też wniosek do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni o udostępnienie miejsc buforowych dla aut ciężarowych i poproszono o wprowadzenie nowych zasad w ruchu drogowym w okolicach portowych terenów. Port szykuje się na przyjęcie zboża. Czy wyciągnięto lekcję z "węglowych kłopotów"?



Węgla nie zabrakło, ale koszty społeczne tego raptownego zapełniania rynkowych potrzeb okazały się duże. Korki na drogach dojazdowych i zanieczyszczenie pyłem węglowym dzielnic sąsiadujących z Portem Gdańsk. Teraz znów Port szuka mocy przeładunkowych, ale dla zboża, i zapewnia, że tym razem będzie lepiej przygotowany. A jak będzie?

Zboże to nie węgiel. Potrzebna jest infrastruktura Zboże to nie węgiel. Potrzebna jest infrastruktura

W poniedziałek, 15 maja, Port Gdańsk odwiedził Rafał Romanowski, wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi. Celem były nabrzeża i spółki, które gotowe są przeładować produkty zbożowe. Po tej wizycie zarząd Portu poinformował, że w ciągu najbliższych 2 lat planują zwiększyć zdolności przeładunkowe zbóż do blisko 3 mln ton. Prognoza na ten rok mówi o 2,5 mln t. Do tej pory oceniano moce na 1,5 mln ton, maksymalnie na 2 mln ton. Co ważne, chodzi o wszystkie produkty agro, więc nie tylko zboże. Co się zmieniło?



Obecnie w Porcie Gdańsk przeładunkiem zbóż zajmują się terminale: GBT/Malteurop na nabrzeżu BytomskimMapka, Port Gdański Eksploatacja na nabrzeżu SzczecińskimMapka, Magrol Zakręt Pięciu GwizdkówMapka, Gdańskie Młyny na nabrzeżu Zbożowym, Speed na nabrzeżu WiślanymMapkaSiark-Port na nabrzeżu OPPMapka.

- Zboże to po surowcach energetycznych, takich jak węgiel i paliwa płynne, kolejna grupa ładunkowa w Porcie Gdańsk traktowana priorytetowo. Występuje głównie w relacji eksportowej. Jest to ziarno zarówno polskie, jak i ukraińskie. W 2022 ro. przez portowe nabrzeża przeszło nieco ponad 1,9 mln ton zbóż. Od początku bieżącego roku operatorzy przeładowali już ponad 764 tys. ton ziarna - poinformował Port Gdańsk.
Statki ze zbożem i produktami agro (śruta, kukurydza, pszenica, żyto, bobik, rzepak, nasiona oleiste) płyną głównie do portów w Dani, Holandii, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Finlandii, Szwecji, Norwegii, Belgii. W sumie od początku br. obsłużono 115 statków do załadunku zboża oraz 3 statki, które przypłynęły ze zbożem.



Zdolności dowozowe i tzw. odwozowe zboża do/z głównych terminali PGE, GBT, Gdańskie Młyny, Magrol to maksymalnie 758 samochodów i 71 wagonów na dobę. Od początku roku do kwietnia w Porcie Gdańsk rozładowano 13 280 ciężarówek ze zbożem i załadowano 5 aut. Z kolei w ruchu kolejowym obsłużono 1827 wagonów ze zbożem.

- Przed nami spore wyzwanie, jeśli chodzi o wywiezienia poza teren Polski zapasów zbóż, znajdujących się aktualnie w zasobach magazynowych. Eksport takich ilości zboża jest możliwy tylko drogą morską. W związku z tym operatorzy działający na terenie portu mają niełatwe zadanie maksymalizacji swoich zdolności przeładunkowych. Aby to ułatwić, Port Gdańsk prowadzi prace w zakresie przygotowania infrastruktury i zasad organizacji głównych kanałów logistycznych, tak aby ruch do portu i z portu odbywał się maksymalnie płynnie - powiedział Kamil Tarczewski, wiceprezes Zarządu Morskiego Port Gdańsk.


Na terenie Portu Gdańsk są przygotowane punkty buforowe dla samochodów ciężarowych, tzw. miejsca odstawcze są zlokalizowane przy:

Według zapewnień ZMPG w przypadku pojawiania się zatorów na drogach dojazdowych do portu przeznaczone zostaną nowe tereny pod parkingi buforowe:


- Szacuje się, że ok. 70 proc. transportu zbóż do portu w najbliższym czasie będzie się odbywało ciężarówkami, a dalej statkami. Z tego powodu ZMPG w ramach działań prewencyjnych przygotowuje dodatkowe miejsca i parkingi postojowe dla samochodów ciężarowych, które pomogą nie korkować i nie zastawiać dróg publicznych, w tym np. ronda przy Letnicy - informuje Port Gdańsk.
Po konsultacjach z Pomorskim Wojewódzkim Inspektorem Transportu Drogowego port wystosował wniosek do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni o udostępnienie miejsc buforowych dla aut ciężarowych. Poprosił także o wprowadzenie nowych zasad ruchu polegających na:

Miejsca

Opinie (120) 3 zablokowane

  • Z węglem wszystko wyszło. Nikomu nie zabrakło. Bądźmy rozsądni w swoim kraju. Pokażcie gdzie wszystko działa na 100%... (1)

    • 8 4

    • W PL wszystko działa - Przekop, Radom i Centralna Łąka im. Solidarności Baranów

      I milion aut elektrycznych z Gór Izerskich

      • 2 3

  • Były parapety czarne teraz będą białe.

    • 8 2

  • trzeba sie cofnac o trzydziesci lat wstecz i zobaczyc jacy truciciele zaczeli swoja dzialalnosc juz na nowych ostrych wymaganiach uni europejskiej i tak ; port serwis, mostostal, paliwa siarkopol,nawozy przy.ul.oliwskiej itp.kto dal na to zgode ? miasto ma tez udzialy w porcie

    • 11 1

  • Ze zbożem nam się uda! Towarzyszu trzymaj łopatę będę podpalać. (5)

    TVNovosti

    • 11 3

    • Zboże i wyngiel przez Kaczy Rów popłynie masowo (3)

      TVPutin

      • 3 4

      • Kaczor Donald, jego TVPutin i interesy z ruskimi to przeszłość. (2)

        TVP

        • 2 4

        • Jaka przeszłość? Ja awansowałem na szanowanego rosyjskiego doradcę. (1)

          Radek

          • 3 1

          • Ale to mnie przytulał ssam towarzysz Władimirr Władimirrowicz Putin!

            Zrresztą, nie licytujny się RRadziu, widzimy się na wielkie święto z okazji nocnej zmiany! Dla niepoznaki podpisze się "RRudy" bo Polsskość to nienorrmalnośc wiec lepiej być inkoguto.

            RRudy

            • 3 1

    • WSI 24 stacja zakładana przez TW i resortowe dziennikarstwo

      Kiedy w końcu odebrana będzie koncesja?

      • 0 0

  • Parkingi bez pozwolenia, bez odwodnienia, bez separatorów - tak zwane "utwardzenia" czyli w błocie. W błoto pójdą pieniądze i to nie małe.

    • 3 2

  • Mateusz dziś na zboże nie ma czasu

    Bo otwarty most otworzył
    A potem jedzie do kulawego na Wawel świętować polgłego

    • 5 8

  • Rzetelność informacji

    Magrol znajduje się przy nabrzeżu oliwskim a Siak-Port ma tyle wspólnego z przeładunkiem zbóż co po-pis z uczciwością xD

    • 5 0

  • (2)

    Kto buduje i kto kupuje mieszkanie kolo portu???
    To oczywista sprawa,zawsze w Gdansku te dzielnice byly mniej cenione i mieszkania byly wyraznie tansze kolo stref przemyslowych,portowych,kolo elektrocieplowni.
    Gdybyscie nawet 30 lat temu szukali mieszkania -to byloby jasne ze duzo tansze sa mieszkania w mniej atrakcyjnych lokalizacja jak np. Nowy Port,Letnica,Marynarki Polskiej,Zielony trojkat.To sa sprawy oczywiste.A ze daliscie sie nabrac deweloperom ,to do siebie miejcie pretensje.Tam zawsze bedzie glosno,bedzie smrod i zapylenie wszelkiego rodzaju.Jak chcesz kupic apartament do wypoczynku ,to nie szukasz go w okolicy walcowni blach czy huty Katowice ,spalarni smieci itp.

    • 5 4

    • (1)

      Bredzisz,w NP od lat nic się nie buduje.Stare kamienice,które ostatnio wyremontowano,to uległy zanieczyszczeniu pyłem węglowym.Kto zwróci koszty emerytom ze wspólnot mieszkaniowych za kolejne odswieżanie?

      • 5 1

      • Hmm..

        Może powinni zawiązać jakieś porozumienie i wystąpić z pozwem zbiorowym wobec Skarbu Państwa? Innej metody nie widzę.

        • 3 0

  • Ha, ha, ha z węglem nie wszystko wyszło widzę ,ze redaktorzy walczą o demokracje. (1)

    Redaktorzy chyba myślą, ze wszyscy mamy amnezje. Przecież miał być armagedon. Z powodu niemożności ogrzania budynków mialy być zawieszone zajęcia w szkołach i na uczelniach , miało powrócić nauczanie zdalne. Z tego samego powodu szpitale miay wstrzymać przyjęcia chorych .Tak mówili eksperci w pewnej stacji telewizyjnej i politycy opozycji. Eksperci snując te przepowiednie robili bardzo zafrasowane miny, sapali i marszczyła czoło. I co? Nic z tego nie wyszło!!.

    • 7 3

    • poza skokowym wzrostem cen ogrzewania

      byle jakości węglem, nic więcej nie wyszło.

      • 2 3

  • Węgiel i zboże

    Na zdjęciu widać z lewej strony początek hałdy węgla. Port drobnicowy stał się portem masowym. Dokładnie z tych hałd jest generowane największe zapylenie Nowego Portu i Letnicy.

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mikołaj Lipiński

Ekspert w obszarze fuzji i przejęć, funduszy PE/VC oraz zarządzania finansami firm. Doświadczenie zdobywał w znanych i cenionych przedsiębiorstwach doradczych, produkcyjnych i handlowych (m.in. Mars Inc., JP Morgan Chase, Azimutus SA, Business Group Polska). Posiada doświadczenie zawodowe w doradztwie przy dużych międzynarodowych transakcjach zakupu i sprzedaży przedsiębiorstw, jak również w mniejszych krajowych projektach. Piastując stanowiska w zarządach i radach nadzorczych szeregu spółek...

Najczęściej czytane