- 1 Nasze stocznie jachtowe docenione na targach w Singapurze (40 opinii)
- 2 Unimot rozbuduje bazę w Gdańsku (49 opinii)
- 3 "Uśmiechnięty" kolos w Porcie Gdynia (78 opinii)
- 4 Historia o "Gdyńkongu" uderza w Port Zewnętrzny (119 opinii)
- 5 Blisko 28 mln zł za 4 kluby fitness (61 opinii)
- 6 Gra Manor Lords światowym hitem (47 opinii)
Port Gdańsk startuje z dużym programem inwestycyjnym
Pogłębienie toru wodnego w Porcie Wewnętrznym, budowa Nabrzeża Północnego przy Naftoporcie, cztery parkingi i... 5 km ogrodzenia. Władze Portu Gdańsk przedstawiły plan inwestycyjny na najbliższe lata. Tylko w tym roku wydadzą na infrastrukturę 170 mln zł.
W 2017 roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zrealizował inwestycje za łączną kwotę ponad 29 mln zł. Dzięki tym nakładom zmodernizowano m.in. linię odbojową na Nabrzeżu Wiślanym, przebudowano ul. Chodackiego i Nabrzeże Przemysłowe. Zmiany przeszedł także rejon Kapitanatu Portu Północnego. W 2018 roku skala wykonywanych prac znacznie się poszerzy.
Czytaj też: Nowa atrakcja wejścia do portu w Gdańsku
- Rok 2017 był rokiem planów, zawierania umów, rozpisywania przetargów. Teraz prace wreszcie ruszą, stopniowo będą zaczynać się kolejne inwestycje - zapewnia Łukasz Greinke, prezes ZMPG.
Duże wsparcie finansowe z Unii
Największe inwestycje to te współfinansowane w 85 procentach przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF. Dzięki środkom unijnym ogromne zmiany czekają m.in. tereny w Porcie Wewnętrznym. Zostanie pogłębiony tor wodny i rozbudowane nabrzeża: Obrońców Poczty Polskiej i Mew, Nabrzeże Oliwskie , Zbożowe , Wisłoujście oraz Dworzec Drzewny . Szacunkowa wartość całego projektu to ok. 470 mln zł. W Porcie Zewnętrznym ZMPG rozbuduje i zmodernizuje sieć drogowo-kolejową za ok. 180 mln zł. Wszystkie projekty z programu CEF zakończą się do 2020 roku. W ramach dotacji unijnych powstanie także nowe Nabrzeże Północne, dzięki któremu Port Gdańsk zyska m.in. terminal dla ładunków Ro-Ro. Łączna kwota funduszy unijnych dla ZMPG to wartość ok. 600 mln zł.
W tym roku planowane są także prace związane z powstaniem czterech nowych parkingów. Najszybciej - prawdopodobnie jeszcze w tym roku - do użytku oddany zostanie parking buforowy w porcie Wewnętrznym u zbiegu ulic Śnieżnej i Handlowej na ok. 70 miejsc. Później parking przy ul. Budowniczych Portu Północnego na ponad 80 miejsc, parking przy Trasie Sucharskiego w standardzie MOP - 300 miejsc - oraz przy ul. Ku Ujściu , mieszczący ok. 100 pojazdów.
Łącznie modernizacja i budowa torów, dróg, placów oraz ogrodzeń wyniesie w tym roku ok. 16 mln zł. Około 8 mln zł Port Gdańsk przeznaczy na inwestycje w obiekty kubaturowe. Aż 2,3 mln zł Port przeznaczy na przedudowę i budowę ogrodzeń portowych (łącznie ok. 5 km). W ramach inwestycji hydrotechnicznych zmodernizowany zostanie m.in. Falochron Brzegowy Północny. Wartość całej inwestycji to ponad 6 mln zł (3,5 mln zł w 2018 r.). ZMPG zmodernizuje także linię odbojową Pirsu Rudowego za ok. 5 mln zł (w 2018 r. - 2,5 mln zł). To jedynie wybrane z ok. 150 pozycji w planie inwestycji i remontów na ten rok. Ogółem tylko w 2018 roku inwestycje pochłoną ok. 170 mln zł.
Teraz czas na Port Centralny
- Dzięki programowi inwestycyjnemu z jednej strony radykalnie zwiększy się atrakcyjność Portu dla kontrahentów, a z drugiej zdobędziemy dodatkowe kompetencje, które pozwolą wybudować flagową inwestycję, czyli Port Centralny - powiedział Marcin Osowski, wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury.
Gdański port stoi przed jedną z największych inwestycji ostatnich kilkudziesięciu lat. Port Centralny ma przekształcić port w Gdańsku w port V generacji, czyli kluczowy na południowym Morzu Bałtyckim węzeł komunikacyjny i ośrodek obrotu portowo-morskiego przyciągający inwestycje bezpośrednie, napędzające gospodarkę regionu pomorskiego i kraju. Czym ma być Port Centralny? Ma on powstać "na wodzie" pomiędzy ujściem kanału portowego a Naftoportem. W konsekwencji zwolnią się tereny w lewobrzeżnej części Portu Wewnętrznego, które stopniowo będą oddawane miastu.
Miejsca
Opinie (85) 3 zablokowane
-
2018-02-18 03:35
Ciągle jednak czuję pustkę po cześci obiektów BASu
- 3 0
-
2018-02-18 13:22
Budyn Budyn Budyn!
och ty moja Ulana Mordo!
- 3 0
-
2018-02-19 00:56
Postępy DCT dały do myślenia?
A gdzie "niedasię", "nieopłacasie"? Gdzie epoka postindustrialna?
Da się?
Zobaczy się...- 2 2
-
2018-02-19 19:54
(1)
Jedyny plan portu w gdansku jest wy......Bac w powietrze pg eksploatacje!!!!!
- 6 1
-
2018-02-20 06:59
Aleś ty mądry....ale na to wychodzi że to niestety jedyny plan rozwoju portu
- 1 1
-
2018-02-20 10:09
Gdańsk wygrywa dzięki EU pisowskie trolle zawiedzione
Port zaczął kwitnąć jeszcze przed pisem i te fakty ich przytłaczają.Taki sukces to masa fachowców,dokumentów,przep.unijnych,itp uwarunkowań i wszystko bez 500+ to musi boleć!
- 1 2
-
2018-03-20 09:56
Gdansk do przodu
Nie jest nowością że Gdańsk dużo inwestuje ale wszystko zależy od gospodarza. Bardzo dużo pozyskanych funduszy europejskich i najważniejsze ze wykorzystanych, Brawo i do przodu!!!
- 0 0
-
2020-08-27 17:36
no i co mamy rok 2020 sierpień a nabrzeża północnego nie ma
ciekawe co jest przyczyną nawet nie rozpoczęto żadnych prac .
- 0 0
-
2021-01-27 20:04
No i co ?
mamy rok 2021 a o budowie nabrzeża północnego ani widu ani słuchu wszystko dalej po staremu
pytanie dlaczego?- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.