• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdańsk startuje z dużym programem inwestycyjnym

Wioletta Kakowska-Mehring
17 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
  • Budowa Nabrzeża Północnego przy Naftoporcie będzie kosztować ok. 390 mln zł.
  • Projekt Dworca Drzewnego w Porcie Gdańsk.
  • Wejście do Portu Gdańsk.

Pogłębienie toru wodnego w Porcie Wewnętrznym, budowa Nabrzeża Północnego przy Naftoporcie, cztery parkingi i... 5 km ogrodzenia. Władze Portu Gdańsk przedstawiły plan inwestycyjny na najbliższe lata. Tylko w tym roku wydadzą na infrastrukturę 170 mln zł.



W 2017 roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zrealizował inwestycje za łączną kwotę ponad 29 mln zł. Dzięki tym nakładom zmodernizowano m.in. linię odbojową na Nabrzeżu Wiślanym, przebudowano ul. Chodackiego i Nabrzeże Przemysłowe. Zmiany przeszedł także rejon Kapitanatu Portu Północnego. W 2018 roku skala wykonywanych prac znacznie się poszerzy.

Czytaj też: Nowa atrakcja wejścia do portu w Gdańsku

- Rok 2017 był rokiem planów, zawierania umów, rozpisywania przetargów. Teraz prace wreszcie ruszą, stopniowo będą zaczynać się kolejne inwestycje - zapewnia Łukasz Greinke, prezes ZMPG.

Duże wsparcie finansowe z Unii



Największe inwestycje to te współfinansowane w 85 procentach przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF. Dzięki środkom unijnym ogromne zmiany czekają m.in. tereny w Porcie Wewnętrznym. Zostanie pogłębiony tor wodny i rozbudowane nabrzeża: Obrońców Poczty Polskiej zobacz na mapie Gdańska i Mew, Nabrzeże Oliwskie zobacz na mapie Gdańska, Zbożowe zobacz na mapie Gdańska, Wisłoujście oraz Dworzec Drzewny zobacz na mapie Gdańska. Szacunkowa wartość całego projektu to ok. 470 mln zł. W Porcie Zewnętrznym ZMPG rozbuduje i zmodernizuje sieć drogowo-kolejową za ok. 180 mln zł. Wszystkie projekty z programu CEF zakończą się do 2020 roku. W ramach dotacji unijnych powstanie także nowe Nabrzeże Północne, dzięki któremu Port Gdańsk zyska m.in. terminal dla ładunków Ro-Ro. Łączna kwota funduszy unijnych dla ZMPG to wartość ok. 600 mln zł.

  • Parking przy ul. Sucharskiego (Port Północny).
  • Parking przy ul. Budowniczych Portu Północnego.
  • Parking przy ul. Ku Ujściu (Port Północny).
  • Parking w Porcie Wewnętrznym.

W tym roku planowane są także prace związane z powstaniem czterech nowych parkingów. Najszybciej - prawdopodobnie jeszcze w tym roku - do użytku oddany zostanie parking buforowy w porcie Wewnętrznym u zbiegu ulic Śnieżnej i Handlowej zobacz na mapie Gdańska na ok. 70 miejsc. Później parking przy ul. Budowniczych Portu Północnego zobacz na mapie Gdańska na ponad 80 miejsc, parking przy Trasie Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska w standardzie MOP - 300 miejsc - oraz przy ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska, mieszczący ok. 100 pojazdów.

Łącznie modernizacja i budowa torów, dróg, placów oraz ogrodzeń wyniesie w tym roku ok. 16 mln zł. Około 8 mln zł Port Gdańsk przeznaczy na inwestycje w obiekty kubaturowe. Aż 2,3 mln zł Port przeznaczy na przedudowę i budowę ogrodzeń portowych (łącznie ok. 5 km). W ramach inwestycji hydrotechnicznych zmodernizowany zostanie m.in. Falochron Brzegowy Północny. Wartość całej inwestycji to ponad 6 mln zł (3,5 mln zł w 2018 r.). ZMPG zmodernizuje także linię odbojową Pirsu Rudowego za ok. 5 mln zł (w 2018 r. - 2,5 mln zł). To jedynie wybrane z ok. 150 pozycji w planie inwestycji i remontów na ten rok. Ogółem tylko w 2018 roku inwestycje pochłoną ok. 170 mln zł.

Teraz czas na Port Centralny



- Dzięki programowi inwestycyjnemu z jednej strony radykalnie zwiększy się atrakcyjność Portu dla kontrahentów, a z drugiej zdobędziemy dodatkowe kompetencje, które pozwolą wybudować flagową inwestycję, czyli Port Centralny - powiedział Marcin Osowski, wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury.

Gdański port stoi przed jedną z największych inwestycji ostatnich kilkudziesięciu lat. Port Centralny ma przekształcić port w Gdańsku w port V generacji, czyli kluczowy na południowym Morzu Bałtyckim węzeł komunikacyjny i ośrodek obrotu portowo-morskiego przyciągający inwestycje bezpośrednie, napędzające gospodarkę regionu pomorskiego i kraju. Czym ma być Port Centralny? Ma on powstać "na wodzie" pomiędzy ujściem kanału portowego a Naftoportem. W konsekwencji zwolnią się tereny w lewobrzeżnej części Portu Wewnętrznego, które stopniowo będą oddawane miastu.

Miejsca

Opinie (85) 3 zablokowane

  • Ciągle jednak czuję pustkę po cześci obiektów BASu

    • 3 0

  • Budyn Budyn Budyn!

    och ty moja Ulana Mordo!

    • 3 0

  • Postępy DCT dały do myślenia?

    A gdzie "niedasię", "nieopłacasie"? Gdzie epoka postindustrialna?
    Da się?
    Zobaczy się...

    • 2 2

  • (1)

    Jedyny plan portu w gdansku jest wy......Bac w powietrze pg eksploatacje!!!!!

    • 6 1

    • Aleś ty mądry....ale na to wychodzi że to niestety jedyny plan rozwoju portu

      • 1 1

  • Gdańsk wygrywa dzięki EU pisowskie trolle zawiedzione

    Port zaczął kwitnąć jeszcze przed pisem i te fakty ich przytłaczają.Taki sukces to masa fachowców,dokumentów,przep.unijnych,itp uwarunkowań i wszystko bez 500+ to musi boleć!

    • 1 2

  • Gdansk do przodu

    Nie jest nowością że Gdańsk dużo inwestuje ale wszystko zależy od gospodarza. Bardzo dużo pozyskanych funduszy europejskich i najważniejsze ze wykorzystanych, Brawo i do przodu!!!

    • 0 0

  • no i co mamy rok 2020 sierpień a nabrzeża północnego nie ma

    ciekawe co jest przyczyną nawet nie rozpoczęto żadnych prac .

    • 0 0

  • No i co ?

    mamy rok 2021 a o budowie nabrzeża północnego ani widu ani słuchu wszystko dalej po staremu
    pytanie dlaczego?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Grabski

Przedsiębiorca, inwestor, autor wielu projektów biznesowych. Twórca Olivia Business Centre. największego centrum biznesowego i biurowego tej klasy w Polsce poza Warszawą. Ta kluczowa inwestycja na rynku Real Estate na Pomorzu, zmienia oblicze Gdańska i całej gdańskiej Metropolii. Inwestycja powstaje w kilku etapach, aby ostatecznie osiągnąć 120 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni biurowej o najwyższym standardzie – klasa AA, na działce o powierzchni 3,5 ha. Na sąsiednich działkach...

Najczęściej czytane