- 1 Praca na wakacje 2024: oferty i zarobki (29 opinii)
- 2 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (65 opinii)
- 3 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (71 opinii)
- 4 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (90 opinii)
- 5 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (109 opinii)
- 6 Poczta Polska. Akcja protestacyjna (238 opinii)
Port Gdańsk startuje z dużym programem inwestycyjnym
Pogłębienie toru wodnego w Porcie Wewnętrznym, budowa Nabrzeża Północnego przy Naftoporcie, cztery parkingi i... 5 km ogrodzenia. Władze Portu Gdańsk przedstawiły plan inwestycyjny na najbliższe lata. Tylko w tym roku wydadzą na infrastrukturę 170 mln zł.
W 2017 roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zrealizował inwestycje za łączną kwotę ponad 29 mln zł. Dzięki tym nakładom zmodernizowano m.in. linię odbojową na Nabrzeżu Wiślanym, przebudowano ul. Chodackiego i Nabrzeże Przemysłowe. Zmiany przeszedł także rejon Kapitanatu Portu Północnego. W 2018 roku skala wykonywanych prac znacznie się poszerzy.
Czytaj też: Nowa atrakcja wejścia do portu w Gdańsku
- Rok 2017 był rokiem planów, zawierania umów, rozpisywania przetargów. Teraz prace wreszcie ruszą, stopniowo będą zaczynać się kolejne inwestycje - zapewnia Łukasz Greinke, prezes ZMPG.
Duże wsparcie finansowe z Unii
Największe inwestycje to te współfinansowane w 85 procentach przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF. Dzięki środkom unijnym ogromne zmiany czekają m.in. tereny w Porcie Wewnętrznym. Zostanie pogłębiony tor wodny i rozbudowane nabrzeża: Obrońców Poczty Polskiej i Mew, Nabrzeże Oliwskie , Zbożowe , Wisłoujście oraz Dworzec Drzewny . Szacunkowa wartość całego projektu to ok. 470 mln zł. W Porcie Zewnętrznym ZMPG rozbuduje i zmodernizuje sieć drogowo-kolejową za ok. 180 mln zł. Wszystkie projekty z programu CEF zakończą się do 2020 roku. W ramach dotacji unijnych powstanie także nowe Nabrzeże Północne, dzięki któremu Port Gdańsk zyska m.in. terminal dla ładunków Ro-Ro. Łączna kwota funduszy unijnych dla ZMPG to wartość ok. 600 mln zł.
W tym roku planowane są także prace związane z powstaniem czterech nowych parkingów. Najszybciej - prawdopodobnie jeszcze w tym roku - do użytku oddany zostanie parking buforowy w porcie Wewnętrznym u zbiegu ulic Śnieżnej i Handlowej na ok. 70 miejsc. Później parking przy ul. Budowniczych Portu Północnego na ponad 80 miejsc, parking przy Trasie Sucharskiego w standardzie MOP - 300 miejsc - oraz przy ul. Ku Ujściu , mieszczący ok. 100 pojazdów.
Łącznie modernizacja i budowa torów, dróg, placów oraz ogrodzeń wyniesie w tym roku ok. 16 mln zł. Około 8 mln zł Port Gdańsk przeznaczy na inwestycje w obiekty kubaturowe. Aż 2,3 mln zł Port przeznaczy na przedudowę i budowę ogrodzeń portowych (łącznie ok. 5 km). W ramach inwestycji hydrotechnicznych zmodernizowany zostanie m.in. Falochron Brzegowy Północny. Wartość całej inwestycji to ponad 6 mln zł (3,5 mln zł w 2018 r.). ZMPG zmodernizuje także linię odbojową Pirsu Rudowego za ok. 5 mln zł (w 2018 r. - 2,5 mln zł). To jedynie wybrane z ok. 150 pozycji w planie inwestycji i remontów na ten rok. Ogółem tylko w 2018 roku inwestycje pochłoną ok. 170 mln zł.
Teraz czas na Port Centralny
- Dzięki programowi inwestycyjnemu z jednej strony radykalnie zwiększy się atrakcyjność Portu dla kontrahentów, a z drugiej zdobędziemy dodatkowe kompetencje, które pozwolą wybudować flagową inwestycję, czyli Port Centralny - powiedział Marcin Osowski, wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury.
Gdański port stoi przed jedną z największych inwestycji ostatnich kilkudziesięciu lat. Port Centralny ma przekształcić port w Gdańsku w port V generacji, czyli kluczowy na południowym Morzu Bałtyckim węzeł komunikacyjny i ośrodek obrotu portowo-morskiego przyciągający inwestycje bezpośrednie, napędzające gospodarkę regionu pomorskiego i kraju. Czym ma być Port Centralny? Ma on powstać "na wodzie" pomiędzy ujściem kanału portowego a Naftoportem. W konsekwencji zwolnią się tereny w lewobrzeżnej części Portu Wewnętrznego, które stopniowo będą oddawane miastu.
Miejsca
Opinie (85) 3 zablokowane
-
2018-02-17 21:44
Adamowicz
Czy to prawda ze ludzie wyplat nie dostaja wspolkach w ktorych zasiadasz w zarzadzie? ! Ty dostales,a my nie.
Czy to prawda? toZa kilka miesiecy wybory.podziekujemy- 10 11
-
2018-02-17 20:30
A Gdynia...
Gdynia w czarnej d*pie!!! Partyjni nominaci PISu, zazwyczaj znikąd, nie potrafią nawet zbudować obrotnicy... Tylko drelicha brak... i konowała.
- 7 3
-
2018-02-17 19:11
proszę nie kręcić i płacić wreszcie dywidendy dla akcjonariuszy
Skarb Państwa bierze swoje i do tego wstawia kolesi na stołki nie tylko w Radzie Nadzorczej, Gmina to samo choć tu wszystko zgarnia Budyń. a co pozostaje dla prawowitych właścicieli?
WYPŁACAĆ DYWIDENDY!- 3 5
-
2018-02-17 16:02
W wizjah jestesmy miszczami !
- 8 6
-
2018-02-17 15:40
Gdynia upada na naszych oczach.
Powiedz Szczurek, Kwiatkowski nie straszy cię po nocach?
- 22 6
-
2018-02-17 13:45
(3)
a nie można wzorem naszej Gdyni zlikwidować tych firm i pozwolić na tych nabrzeżach na postawienie kurników z ogródkami dl bogaczy
a infrastrukturę można namalować farbą
390 mln za farbę to w sam raz- 33 12
-
2018-02-17 15:38
szczur zrobiłeś z naszego miasta pośmiewisko!
- 8 4
-
2018-02-17 14:45
(1)
trolle Horały i PISlamu w akcji!
Horałą, choćbyś się obes....ł, to Gdyni nie zdobędziesz. Zostań w Warszawie i nie wracaj to nigdy więcej nierobie- 10 16
-
2018-02-17 14:58
wasza stała śpiewka z wyzwiskami
a to PO a to PiS a to UE wszyscy przeciwko wam biedakom- 15 2
-
2018-02-17 15:31
Gdynia w ruinie:(
- 26 12
-
2018-02-17 13:34
Pamiętam jak nikt prawie do Gdańska nie pływał
Bo biurokracja i ceny - dobrze, że to się zmieniło, nie jest idealnie ale przynajmniej jesteśmy coraz dalej od wizji Gdańska jako zabetonowanego "rezerwatu PRLu" z jedyną słuszną stocznią utrzymywaną przez podatników.
- 62 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.