• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdańsk trzeci na Bałtyku

VIK
17 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Udział Portu Gdańsk w obsłudze morskiej wymiany towarowej Polski wyniósł 46,2 proc. Udział Portu Gdańsk w obsłudze morskiej wymiany towarowej Polski wyniósł 46,2 proc.

W styczniu tego roku po raz pierwszy nastąpiła zmiana sił na Bałtyku. Port Gdańsk awansował na trzecią pozycję, osiągając wynik 4,6 mln ton przeładunków, co oznacza wzrost o 8,8 proc. w porównaniu ze styczniem 2020 roku.



Porty masowe Ust Ługa i Primorsk oraz główna brama przeładunkowa Rosji Północnej, czyli Port St. Petersburg, do tej pory dominowały na Bałtyku pod względem przeładunków. Wszystkie trzy porty mają znaczny udział w obsłudze handlu zagranicznego Rosji. Ogółem w 2020 r. obsłużyły 241,5 mln ton ładunków, notując spadek w wysokości 5,8 proc. rok do roku. Jeszcze pod koniec 2020 r. różnica dzieląca Port Gdańsk od Portu Primorsk wynosiła 1,3 mln ton przeładunków. Początek roku przyniósł jednak nowe rozdanie. Podium otwiera Port Ust Ługa z wynikiem 9,4 mln ton, na drugiej pozycji St. Petersburg. W styczniu 2021 r. Port Gdańsk zanotował wynik 4,6 mln ton przeładunków, tym samym wyprzedzając Port Primorsk, który spadł na czwartą pozycję w rankingu.

Największe porty na Bałtyku (przeładunki w styczniu 2021 r.)
  1. Port Ust Ługa 9,4 mln ton (+3,6 proc.),
  2. St. Petersburg 4,7 mln ton (-0,8 proc.),
  3. Port Gdańsk 4,6 mln ton (+8,8 proc. ),
  4. Port Primorsk 4,4 mln ton (-26,3 proc.),
  5. Port w Kłajpedzie 3,8 mln ton (+10,8 proc.).

Gospodarka morska w Trójmieście



- Awans na trzecią pozycję Portu Gdańsk świadczy nie tylko o dużej elastyczności naszego portu, a co za tym idzie naszych operatorów, ale wskazuje także na jego uniwersalny charakter w kontekście innych portów regionu Morza Bałtyckiego. Światowa pandemia miała wpływ na kondycję całej branży morskiej. To był także ważny sprawdzian dla polskich portów, który udało nam się zdać - mówi Adam Kłos, dyrektor handlowy Portu Gdańsk.

Okazuje się, że nowy rok dobrze rozpoczął też Port Gdynia. Styczeń 2021 r. zakończono z wynikiem +13,6 proc. (78333,0 tys. ton), w porównaniu do stycznia 2020 r. (69053,0 tys. ton). Na ten wynik złożyły się wzrosty w przeładunku węgla i koksu oraz ropy i przetworów naftowych.

Port Gdynia, jak i Port Gdańsk wciąż nie podsumowały szczegółowo ubiegłorocznych wyników z podziałem na grupy towarowe. Jedynie gdyński port podał, że zakończono 2020 r. ze wzrostem 2,9 proc. rok do roku. Port Gdańsk pochwalił się wynikami za styczeń tego roku i poinformował, że udział tego portu w obsłudze morskiej wymiany towarowej Polski utrzymuje się na wysokim poziomie i w ub.r. wyniósł 46,2 proc., czyli najwięcej spośród wszystkich polskich portów.


- Światowa pandemia nie przeszkodziła Portowi Gdańsk w utrzymaniu wysokiej pozycji w rankingach. W czasie prosperity rozwijał się on najszybciej ze wszystkich portów europejskich, a w momencie kiedy pandemia dotknęła wszystkie porty, notował jedne z mniejszych spadków - poinformowano w komunikacie, ale nie podano szczegółowych danych.
VIK

Miejsca

Opinie (75) 8 zablokowanych

  • Będzie dobrze. (9)

    Doganiamy bogatszych,wszystko idzie w dobrym kierunku.Komuna już nigdy nie wróci do koryta i zostanie na śmietniku historii.

    • 27 25

    • a ile w tym jest polskie?

      • 1 0

    • U nas jest piso komuna najgorsze co może być

      • 1 6

    • doganiami?

      już jakieś 100lat będzie tej gonitwy...

      • 1 3

    • Komuna rządzi od 5 lat w Polsce i przywraca swój ustrój. (2)

      • 9 13

      • (1)

        Teraz za pisu każdy może protestować i robić bajzel na ulicy, za pelo wszyscy byli pałowani równo a zgromadzenia zakazywane. Przypomnę, że nie było wtedy wirusa,byly to czysto komunistyczne działania rządzącej partii wobec protestujących ludzi.Ale jak możesz pamiętać co było prawie 10 lat temu...nawet wielkie polskie święto miało być zakazane. W końcu dla takiej Dulkiewicz święto to rozpoczęcie się 2 wojny światowej...

        • 12 4

        • Jakie święto?

          Urodziny TW Balbiny?

          • 3 4

    • (2)

      komuna to coraz mocniej rozpycha sie lokciami. wszedzie ten socjal, ograniczanie praw obywateli, kneblowanie ust mediom.

      • 9 13

      • (1)

        Skoro tak to zaraz będziesz miał wizytę aparatu władzy w domku, a nie czekaj możesz wyjść i drzeć ryja, niszczyc miasto i nawet palką nie dostaniesz...no chyba, że będziesz stać przy policjantach przez 5 godzin z telefonem w ręce żeby tylko nagrać ten moment jednocześnie plując na nich to w końcu się doczekasz..

        • 11 6

        • Tekst pasuje do wczesnego PRLu

          Do końca lat 40tych też była demokracja i wolność słowa. Nawet prezydenta mieliśmy (Bierut)

          • 5 4

  • A ten węgiel i koks to Do czy Z Polski? (1)

    • 3 1

    • koks to z Polski

      a węgiel do Polski

      • 0 0

  • Skala nie miarodajna

    Powinni wartość ładunku brać pod uwagę. Jeden port nawali dużo węgla, a drugi dużo elektroniki. Przecież nie ilość się liczy, tylko wartość.

    • 1 0

  • (2)

    No ale Klaipeda tez mocna. Nasz bezpośredni konkurent. Pewnie dużo maja z tranzyt przez Białoruś.
    Pisowski desant w porcie mógłby pomyśleć , jak przejąć ten tranzyt. Ale chyba o za dużo proszę.

    • 14 3

    • (1)

      Kłapejdę pod względem przeładunków Gdańsk wyprzedził już 2 lata wcześniej.

      Ale Primorsk na wiosnę pewnie będzie odrabiał zaległości.

      • 1 0

      • To trzeba pomyśleć o drogach z Gdańska na Białoruś.

        • 1 0

  • klucz do "sukcesu"

    Zima.
    I to taka całkiem zimowa. Więc rosyjskie porty śpią, bo zamarzły. Jeden z powodów, dlaczego Królewiec został w Rosji. Choć ponoć Jelcyn po dobrej wódce oferował...

    Więc tyle są warte te porównania na zamówienie...

    • 5 1

  • Spokojnie nasz rząd buduje drogę via Carpatie... do portu na Litwie - Kłajpedy.. (1)

    Jest szansa, że po tej strategicznej inwestycji dla Litwy ... Kłajpeda w końcu wyjdzie z cienia i stanie się głównym portem przeładunkowym dla UE na Bałtyku !!! i czas dominacji dla Polskich portów się zakończy....

    • 16 3

    • Racja!!Na co nam kolejny szlak handlowy w Polsce skoro takie są za granicami!!Uwaga,lewicowa glupota w natarciu.Idz lepiej bronic rurociagu omijajacego Polske z Rosji do Niemiec :)

      • 3 4

  • Liczby w wydaniu dziennikarzy

    Napisać cokolwiek, nie sprawdzić. Na podstawie artykułu można sobie jedynie wyrobić opinię o tzw dziennikarzu.

    • 5 0

  • a Estonia? (1)

    ich zespół portowy Tallinn+Muuga również obsługuje tranzyt rosyjski

    • 3 0

    • A co z programem batory

      Czy PiS zatopił już nowe promy jak i inne żeczy za które się bierze

      • 3 4

  • A co z pżb przechodzi na nowy Terminal w gdyni?

    Bo chodzą takie słuchy

    • 3 1

  • Gdańsk to potęga (1)

    i wszystko jasne!!!!

    • 26 17

    • Solidarność Stocznia Gdańska zmarginalizowana i ośmieszona przez opniarza guzikiewicza :)

      To nie jest ta Solidarność z lat 80-ch - nawet sprawy związkowe tylko na pokaz - za to pensyjki wysokie :) Śmiech na sali - guzikiewicz zamiast bronić pracowników stoi na baczność przed kaczyńskim :)

      • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kinga Stawicka

Dyrektor Sprzedaży Krajowej w firmie Marcopol Sp. z o.o. Producent Śrub - wiodącego producenta i...

Najczęściej czytane