• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia powiększa się. Zielone światło dla doliny logistycznej w Kosakowie

Wioletta Kakowska-Mehring
5 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Port Gdynia jest bardzo wrośnięty w miasto i brakuje mu terenów inwestycyjnych. Port Gdynia jest bardzo wrośnięty w miasto i brakuje mu terenów inwestycyjnych.

Port Gdynia, zanim "wyjdzie w morze", chce pozyskać nową przestrzeń na lądzie. W ubiegłym roku pozyskano tereny po stoczni Nauta i po Vistalu, teraz czas na centrum logistyczne w Kosakowie. Jest już zgoda Rady Gminy.



W październiku ub. roku Zarząd Morskiego Portu Gdynia przedstawił harmonogram prac nad budową Portu Zewnętrznego. Jeżeli nic nie stanie na przeszkodzie, to już w 2026 roku do nowych nabrzeży przybiją pierwsze statki. Jednak do tego projektu potrzebne jest zaplecze magazynowo-logistyczne.

Zobacz, jak będzie wyglądał Port Zewnętrzny w Gdyni


Port dalej rozwija centrum logistyczne przy bazie promowej przy Estakadzie Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni. W 2016 roku od państwa udało się pozyskać do nieodpłatnego użytkowania 11,8 tys. m kw. gruntów położonych w granicach administracyjnych portu (w sąsiedztwie centrum logistycznego przy ul. Kontenerowej). Większe możliwości daje jednak rozwój tej działalności na obrzeżach Gdyni, w sąsiedztwie Kosakowa, w ramach projektu "Dolina Logistyczna". Chodzi o poszerzenie działalności portowej właśnie o Kosakowo, ale także o Rumię, Redę i Wejherowo.

"Dolina Logistyczna" na liście priorytetowych inwestycji



Dlatego ZMPG w ub. roku wystąpił do Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z wnioskiem o zmianę rozporządzenia ustalającego granice administracyjne portu morskiego w Gdyni i objęcie nimi części obszaru funkcjonalnego "Dolina Logistyczna" o powierzchni ponad 260 hektarów położonych w gminie Kosakowo. Jednak do przeprowadzenia przez resort niezbędnej procedury kluczowa była opinia właściwej miejscowo rady gminy. Taką zgodę otrzymano.
Na czerwono zaznaczono tereny, które zostaną włączone do Portu Gdynia. Na czerwono zaznaczono tereny, które zostaną włączone do Portu Gdynia.

 - Celem tego wspólnego projektu gmin jest stworzenie obszaru inwestycyjnego w oparciu o sektor transport - spedycja - logistyka, stanowiącego zaplecze obsługi dla dynamicznie rozwijającego się portu oraz podjęcia działań na rzecz zniesienia istniejących ograniczeń transportowych. Decyzja Rady Gminy Kosakowo jest konsekwencją przyjętych uprzednio Strategii Zrównoważonego Rozwoju oraz Programów Operacyjnych obszaru funkcjonalnego Dolina Logistyczna 2020 z perspektywą 2050 - mówi Marcin Majek, wójt gminy Kosakowo.
- Z satysfakcją przyjęliśmy informację o pozytywnej opinii. Jestem przekonany, iż kolejne wspólne działania znacząco wzmocnią konkurencyjność Portu, potencjał gospodarczy Gminy, a w perspektywie powodować będą napływ nowych inwestycji, wzrost zatrudnienia i poprawę warunków prowadzenia działalności gospodarczej w porcie i jego zapleczu. Połączenie sektora portowego z rozwojem usług logistycznych ma stanowić biegun wzrostu obszaru, którego rdzeniem jest Port Gdynia. Spójne zagospodarowanie obszaru będzie osiągnięte przez zintegrowaną politykę przestrzenną, gospodarczą i transportową wszystkich interesariuszy - twierdzi Adam Meller, prezes zarządu ZMPG.
Przedsięwzięcie "Rozwój Platformy Multimodalnej - Dolina Logistyczna" jest jednym z kluczowych projektów rozwojowych ZMPG", ujętych na liście priorytetowych inwestycji w ramach realizacji Korytarza Bałtyk - Adriatyk - sieci bazowej TEN-T.

Port szuka przestrzeni do rozwoju



W sierpniu 2015 roku Port Gdynia kupił część terenu od Stoczni Remontowej Nauta. Na działce o łącznej powierzchni ponad 2 ha zlokalizowanej przy Nabrzeżu Śląskim zobacz na mapie Gdyni powstał m.in. magazyn paszowy. Z kolei w lipcu ub. roku Port Gdynia sfinalizował zakup reszty terenu od Nauty o powierzchni 61,9 tys. m kw. przy ul. Waszyngtona 1 zobacz na mapie Gdyni . Również w ub. roku za kwotę 39,5 mln zł udało się pozyskać nieruchomości należące do spółki zależnej firmy Vistal, która przeżywa kłopoty. Chodzi o nieruchomości zlokalizowane przy ul. Czechosłowackiej 3 w Gdyni na Nabrzeżu Węgierskim zobacz na mapie Gdyni. Wciąż toczą się rozmowy na temat 11 hektarów zobacz na mapie Gdyni, które Port mógłby kupić od Stoczni Marynarki Wojennej, należącej do Stoczni Wojennej. Chodzi o działkę, ale także o możliwość przeprowadzenia inwestycji komunikacyjnych, które połączyłyby tę działkę z resztą portu. Te rozmowy prowadzone są z resortem obrony.

Miejsca

Opinie (155) 3 zablokowane

  • gruszecka w wywiadzie powiedziała, że dla nich najważniejsza jest zabudowa deweloperska centrum Gdyni, dla portu ma w ofercie (3)

    wydarzenie kulturalne. oto fragment:
    Gdynia będzie się rozwijać i rozbudowywać. Jak według Pani połączyć rozbudowywanie się naszego miasta z zachowaniem morskiego charakteru Gdyni?
    To budowie portu miasto zawdzięcza swoje istnienie i Gdynia o tym nie zapomina. Czy to wspierając budowę nowych technologii, czy organizując wydarzenia kulturalne lub sportowe, czy planując nowe przestrzenie w mieście – zawsze patrzymy w stronę morza. Kontynuujemy politykę założycieli miasta, wybitnych umysłów, jakie pracowały tu i tworzyły na początku ubiegłego wieku. Staramy się stać przodem do morza, a za plecami – jako oparcie – mieć najnowsze zdobycze techniki.

    ładnie brzmi tylko działania są odwrotne.

    • 53 8

    • rozladuje korki

      polaczyc oksywie z ul .polska estakada.

      • 2 0

    • Nowomowa (1)

      Co to jest "budowanie nowych technologii"? Koszmarna nowomowa.

      • 13 0

      • cały wywiad z nią jest pełen takich frazesów.

        cały wywiad na gazetabaltycka

        • 9 0

  • zielone swiatło (1)

    panowie z Portu to oni 3 lata temu mieli zielone światło ze w Porcie Gdynia będzie eldorado a dzisiaj nie ma i nie widać ?????

    • 13 2

    • czy wiesz ile lat minęło od rozpczęcia budowy DCT

      do wystawienia go na sprzedaż?
      15
      Połowa czasu dzierżawy tego terenu.

      • 3 1

  • ale jazda (1)

    centrum logistyczne tego jeszcze nie słyszałem priorytet !!! tiry maja jechać na Kosakowo a z stamtąd do portu przez obłuże przez lokalne ulice cuda!!!! Port rozgrzebany wszystko w planach stena line budowa nowego promu tylko plac i wspaniały port zewnętrzny tylko drogi nie ma , wszystko przez ul. Polskie i Wiśniewskiego 3 dżentelmenów z Portu Gdynia to iluzjoniści super

    • 20 2

    • chyba z czytaniem map kiepsko

      I z orientacją w terenie.
      Gdzie Rzym a gdzie Krym...
      Chociaż łatwo nie będzie...

      • 3 5

  • Czyli również i te tereny zaznaczone na czerwono znajdą się w strefie DRAI? Szkoda. (1)

    Teraz żeby w pełni legalnie polatać nad Dębogórskimi łąkami małym zdalnie sterowanym modelem wystarczy jedynie zaznaczyć się w aplikacji DroneRadar i zadzwonić na wieżę lotniska w celu otrzymania zgody na lot od mctr epok.

    Jak włączą te tereny zaznaczone na czerwono do portu to żeby polatać rekreacyjnie zdala od ludzi i zabudowań 10 centymetrowym dronem o masie 80 gram, mniejszym od ręki, który ma blokadę i nie poleci wyżej niż 10 metrów trzeba będzie pisać maile i spełnić wymogi jak dla profesjonalnego lotu 10 kilogramowym wielowirnikowcem w celach komercyjnych. Nawet dla biedronkowej zabawki za 84.49 zł.

    "Aby wykonać lot bezzałogowym statkiem powietrznym nad terenami zmpg s.a. operator jest zobowiązany do:

    -Uzyskania zgody na lot od Działu Bezpieczeństwa i Monitoringu zmpg s.a. jaką można otrzymać poprzez wysłanie droga mailową wypełnionego zał. nr1 z tytułem zawierającym nazwisko operatora na minimum 48h przed lotem;
    -Posiadania OC;
    -Ubrania odzieży ostrzegawczej (kamizelka odblaskowa, kask);
    -Oznaczenia używanego sprzętu latającego w sposób umożliwiający łatwą identyfikację operatora/właściciela;
    -Wykonywania lotów wyłącznie na zasadach VLOS, z zachowaniem szczególnej ostrożności;
    -Spełnienia wszystkich wymogów lotów w wojskowej przestrzeni kontrolowanej przez matz epok;
    -Zapoznać się i przestrzegać stref bezwzględnego zakazu lotów wyznaczonych przez zmpg s.a;
    -Zalogowania się do aplikacji DroneRadar;"

    • 3 5

    • podstawa prawna a może brak jej !!!!!!!!!

      • 0 0

  • Trzeba iść z duchem czasu (1)

    W Gdyni potrzebny jest kosmodrom

    • 15 0

    • wszystko będzie

      proszę Pana lub Pani. Kosmodrom będzie a lotnisko już jest. Na obecnym lotnisku ćwiczą przyśli kosmonauci na drzwiach ( podobno polscy piloci latają na wszystkim). Przyszłe centrum logistyczne będzie bezpośrednio połączone z centralnym portem komunikacyjnym. Oczywiście połączenie będzie wodne a takim poligonem doświadczalnym będzie przekop Mierzeji Wiślanej. W związku z tym Polska będzie pionierem w transporcie kombinowanym morsko lotniczym.

      • 6 0

  • bzdury

    • 9 3

  • (2)

    Tereny nadmorskie sprzedajmy deweloperom a terenów pod rozwój portu szukajmy w Wejherowie.

    • 131 19

    • Port Gdynia z oddziałem zamiejscowym w Radomiu

      • 10 2

    • Lotnisko też masz w Gdyni-Kosakowie, a wylatujesz samolotem z Gdańska-Rębiechowo

      • 12 2

  • (3)

    Trzeba bylo nie sprzedawac terenow pod osiedla

    • 27 3

    • Których terenów? (2)

      Masz na myśli Chylonię czy Leszczynki?

      • 4 8

      • (1)

        Sprzedali tereny portowe mądralo.

        • 7 3

        • Które?

          Po Dalmorze? Tam już od wielu lat ustały przeładunki.

          • 1 6

  • Fajnie, czekamy teraz na drogi jeszcze. Jedna Estakada nie obsłuży wszystkich planów rozwojowych portu, deweloperów i mieszkańców Kosakowa

    • 24 0

  • Pod Chwaszczynem (od tej gdyńskiej strony) są jeszcze fajne tereny inwestycyjne -

    może tam port zaplanuje sobie zaplecze?
    Czy absurd w Gdyni ma jakieś granice? To rzecz jasna pytanie retoryczne.

    • 16 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jan Zarębski

Działalność gospodarczą rozpoczął już na początku lat 80. Stworzył firmy takie jak Lonzę i Natę,...

Najczęściej czytane