• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia szuka wykonawcy terminalu promowego

Wioletta Kakowska-Mehring
6 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Budowa terminalu może potrwać ponad dwa lata.
  • Nowe umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejsze manewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie.
  • O planach budowy nowego terminalu promowego władze portu poinformowały w lutym 2013 roku.
  • Nowe umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejsze manewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie.
  • Nowy terminal będzie zlokalizowany bliżej centrum miasta.

Proces powstania publicznego terminalu promowego w gdyńskim porcie wkracza w kolejną fazę. Zarząd Morskiego Portu Gdynia właśnie ogłosił przetarg na jego budowę. Szacowany koszt inwestycji to ok. 180 mln zł, z czego ok. 116 mln zł pokryje dofinansowanie z Unii Europejskiej.



Terminal powstanie przy Nabrzeżu Polskim zobacz na mapie Gdyni i pozwoli na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 245 metrów. Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu Helskim zobacz na mapie Gdyni i może przyjmować promy do ok. 175 m długości.

Przez ostatnie miesiące trwały prace przygotowawcze. Prowadziła je gdyńska firma Zwar-bud. W sumie wyburzono cztery stare budynki portowe oraz stację transformatorową. Teraz ogłoszono przetarg, który wyłoni wykonawcę.

- Do 3 października br. czekamy na oferty - według planu zadanie ma zostać wykonane w ciągu 28 miesięcy - podkreśla Grzegorz Dyrmo, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Potencjalny wykonawca jest zobowiązany do wykonania robót budowlanych, opracowania projektu tymczasowej organizacji ruchu na czas prowadzenia prac, uzyskania pozwolenia na użytkowanie infrastruktury i aktualizacji projektu docelowej organizacji ruchu oraz późniejszych czynności serwisowych. Nowy terminal promowy zostanie połączony z międzynarodowym układem komunikacyjnym poprzez autostradę A1, wykorzystując następujący układ ulic i tras: ul. Polska - ul. Janka Wiśniewskiego - Trasa Kwiatkowskiego - Obwodnica Trójmiasta - autostrada A1. Ponadto inwestycja przyczyni się do rozwoju połączeń autostrady morskiej Gdynia - Karlskrona.

O planach budowy nowego terminalu promowego władze portu poinformowały w lutym 2013 roku. Wówczas zakładano, że będzie gotowy w połowie 2016 roku. W maju 2015 roku, kiedy obchodzono 20-lecie działania linii Gdynia-Karlskrona Stena Line mówiono, że budowa ruszy w ciągu najbliższych miesięcy, że wystarczy wcisnąć "guzik", bo większość infrastruktury już jest. Jednak nie ruszyła do dziś. Na początku projekt zatrzymały przedłużające się procedury unijne. Potem poszło o układ drogowy, co dało następny rok w urzędach. Kolejną sprawą była deklaracja ze strony Stena Line, dotycząca tego, jak duże promy będą przyjmowane w nowym terminalu.

Nowe umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejsze manewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie, a także znacznie ułatwi przybywającym na promach pasażerom dostęp do centrum Gdyni. Nowy terminal promowy to przede wszystkim stworzenie możliwości obsługi znacznie większych promów pasażerskich.

Opinie (76) 1 zablokowana

  • Gdynia - kiedy zaczniecie odbudowywać flotę handlową rybacka i wojenną (1)

    • 2 0

    • Gdynianin

      Zapytaj premiera wszystkonegocjującego i zwykłego posła oraz super byłego min. ministra od obrony który już kupił śmigłowce ...... ha ha ha ha

      • 0 0

  • kto wpadł na chory pomysł terminala w tym miejscu? (10)

    setki ciężarówek i aut osobowych będą dodatkowo przejeżdżać ulicami Polską i zakorkowaną Wiśniewskiego. zastanawiam się jak kierowca osobówki włączy nawigację czy go nie pokieruje przez centrum i Witomino na obwodnice.
    Władze miasta jak zwykle nie myślą.

    • 37 105

    • (1)

      Gdynia miasto portowe i podatki wpływające do kasy miasta w dużej części pochodzą z portu.Jak by tych pieniędzy nie było Gdynia stała by się wiochą
      Tak że przestań płakać o jakieś ciężarowe samochody.Cała gospodsrka na świecie opiera się na transporcie kołowym.Tak że dalej będziesz stał w tych korkach

      • 2 0

      • Wpływy z podatków Zarządu Portu Gdynia i całej grupy kapitałowej to suma nieco ponad 14 mil. a więc niecały 1% budżetu miasta. Także skończmy z mitem wielkiego portu, bez którego to miasto było by "wiochą". Natomiast prawdą jest że przez jego usytuowanie i jego działalność gospodarczą (terminale masowe w centrum miasta), życie mieszkańców Gdyni nie jest komfortowe. A wracając do kwestii transportowej to w krajach rozwiniętych obsługa portów odbywa się transportem kolejowym, o składach pociągów minimum 750 metrów i torach dopuszczających ruch takich składów powyżej 100 km/h, a my niestety nie mamy warunków do obsługi takich zestawów.

        • 1 2

    • (3)

      zainteresowałeś się rozkładem rejsów "Sten" i jakie godziny wchodzą w rachubę?czy przy obecnym lokalizacji terminalu zwiększyło się zatłoczenie estakady?zazwyczaj ciężarówki zjeżdżają nocą i późnym popołudniem ,w nocy luz popołudniu korek ale w drugą stronę do Obłuża.normalne kursy to 6,30 9,00 21,00 a trzeba byc 60 min przed wypłynieciem.gdzie masz korki.

      • 20 8

      • Proszę weź jeszcze jedną zmienną pod uwagę na Obłużu promy były do 175 metrów według artykułu w nowym miejscu około 245m tam ( Obłuże) infrastruktura drogowa pozwalała na szybszy przyjazd lub wyjazd a tu nie dość że muszą pokonać dłuższą trasę i trochę bliżej centrum to przy większych promach będzie ich więcej. Ktoś kto planuje tą inwestycję z Portu Gdynia chyba pomija pewne zmienne w stylu planowania "jakoś to będzie"

        • 4 3

      • Wiesz, że godziny są zmienne? (1)

        • 6 11

        • ale jaki armator pozwoli sobie na ryzyko opóźnień i od kiedy pamiętam czyli 30 lat jak pracowałem w Gdyńskim WUŻ-u to te zmiany były minimalne

          • 12 3

    • Gościu pomyśl trochę zanim coś napiszesz !!!!!!!!!

      Co mają władze miasta do Portu Gdynia. Głównym udziałowcem jest Skarb Państwa przeszło 99 % a miasto Gdynia ma nieco ponad 0,04 % i to Zarząd Portu decyduje a nie władze Gdyni. Jak krytykujesz, a masz do tego prawo to za konkretne rzeczy, na które mają wpływ władze Gdyni.

      • 7 1

    • Edzio zrobi lepiej, szybciej i za darmo

      jak zwykle

      • 7 2

    • Kwiatkowski.

      • 0 1

    • Edziu ale masz ból d..y. Weź już daj spokój z tym hejtem. Nic konkretnego nie wnosisz

      • 30 8

  • ss raly muchy bedzie wisona.

    • 0 0

  • kierowca

    jak zwykle zapomniano o dojeździe ale cóż tam będzie jak z Chwarznem, Wiczlinem i np Obłużem, co to obchodzi gdyńskie elity...

    • 0 0

  • Tylko czy ktoś myśli o infrastrukturze drogowej? Ciągle w Trójmieście powstają nowe osiedla, rozbudowy terminali, a co z drogami? Nie mówcie, że cokolwiek pomoże szumna trasa kaszubska...

    • 0 0

  • El Prezidente wszystko spełni (8)

    Nasz el prezidente przed wyborami szybko dobuduje po dwie nitki Wiśniewskiego oraz rozbuduje Estakadę Kwiatkowskiego do 5 pasów w każdą stronę !!!!!

    • 37 33

    • Ok, ale zapomniałeś, że poza pięcioma pasami w każdą stronę, będą też dodatkowo bus pasy. (3)

      Obowiązkowo!!!

      • 4 4

      • I prosto

        Na lotnysko

        • 0 0

      • (1)

        jo namalujo to wszystko biało farbo

        • 6 3

        • Edzio tysiące miliony pasów wybuduje wszędzie

          wszędzie wyleje beton i bedzie jedna, wielka autostrada a w środki fabryki i huty dla ludu

          • 0 0

    • (2)

      To akurat nie jego inwestycja tylko portu

      • 11 4

      • od kiedy urzędnicy inwestują ? (1)

        to też by było ciekawie usłyszeć

        • 2 1

        • Jak

          Sie za kadencji nachapia to później są biznesmeny i inwestują

          • 1 0

    • bzdura.to nie inwestycja komunalna.

      • 13 3

  • Totalny Głupiec to Wymyślił

    • 0 0

  • Szczurek zabiera Stenę Gdyni północ. Koniec ładnego widoku z estakady. Koniec oglądania z promu pięknego przemysłu stoczniowego. Ten zaoszczędzony czas, to była najciekawsza widokowo część podróży promem.

    • 0 0

  • POżyteczni idioci kontratakują w myśl zasady, polskość to nienormalność.

    • 1 1

  • Gdynia teraz ją głuki projektują

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była autoryzowanym przedstawicielem sieci Era. Obecnie spółka ta prowadzi dystrybucję sprzętu telekomunikacyjnego firm Siemens, Panasonic oraz innych wiodących marek na rynku telefonii komórkowej. W latach 2001-2002 pracował jako Prezes Zarządu w Tele-Net Sp. z o.o. - firmie będącej autoryzowanym dealerem sieci ERA. Od 2002 roku jego kariera zawodowa związana jest ze spółką Eurotel, w której przez...

Najczęściej czytane