• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port szuka chętnych na dzierżawę terenów w Porcie Centralnym

Robert Kiewlicz
18 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
  • Port Centralny obejmie ok. 1,4 tys. ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni.
  • Port Centralny obejmie ok. 1,4 tys. ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni.
  • Port Centralny obejmie ok. 1,4 tys. ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni.
  • Port Centralny obejmie ok. 1,4 tys. ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni.

Ruszyło postępowanie konkursowe, które ma na celu wyłonienie dzierżawców terenów planowanego Portu Centralnego w Gdańsku. Działki pod dzierżawę powstaną dopiero w wyniku zalądowienia obszaru morskiego położonego w granicach administracyjnych portu, na wodach Zatoki Gdańskiej. Jednak władze gdańskiego portu już teraz chcą wiedzieć, które podmioty zdecydują się zainwestować i operować na nowych trenach. Termin składania ofert mija 18 grudnia 2020 r.



- Przedmiotem dzierżawy będzie nieruchomość gruntowa lub nieruchomości gruntowe, które powstaną przez zalądowienie przez dzierżawcę lub dzierżawców obszaru morskiego (lub części tego obszaru) stanowiącego morskie wody wewnętrzne leżące w granicach Portu zarządzanego przez wydzierżawiającego (ZMPG) - czytamy w zaproszeniu - Na każdej z nieruchomości powstałych w wyniku zalądowienia zrealizowane zostanie przedsięwzięcie inwestycyjne przygotowane według koncepcji dzierżawcy. Czas trwania dzierżawy określono na 30 lat od dnia zawarcia umowy dzierżawy.

Kilkaset hektarów nowych trenów portowych



O planach powstania Portu Centralnego informowaliśmy już w 2015 roku. W "Strategii rozwoju Portu Gdańsk" do 2027 roku ujęto wówczas koncepcję rozwoju kolejnej głębokowodnej części portu w kierunku wód Zatoki Gdańskiej. Projektowi temu zaproponowano roboczą nazwę Port Zewnętrzny, alternatywnie Port Centralny. Planowano wówczas, że faza dokumentacyjna inwestycji rozpocznie się najwcześniej w 2019 roku, natomiast w fazę realizacyjną projekt wejdzie po roku 2020.

  • Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ok. 12 mld zł
  • Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ok. 12 mld zł
  • Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ok. 12 mld zł

W 2018 roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podpisał umowę z wykonawcą na opracowanie koncepcji Portu Centralnego. W 2019 roku zaprezentowano koncepcję. Port Centralny obejmie ok. 1,4 tys. ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni. Projekt przewiduje powstanie dziewięciu terminali - w tym dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich

Miliardowa inwestycja w Porcie Gdańsk



Wybudowane zostaną cztery obrotnice i trzy tory podejściowe. Przewiduje się budowę 19 km nabrzeży eksploatacyjnych oraz 8,5 km falochronów. Zaplanowano trzyetapową budowę Portu Centralnego. Które terminale pojawią się najpierw - zadecyduje rynek.

Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ok. 12 mld zł, uwzględniając wydatki po stronie administracji morskiej na budowę nowych falochronów, obrotnic i torów podejściowych. Zarząd Portu planuje zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły partnerstwa publiczno-prywatnego.

Miejsca

Opinie (79) 4 zablokowane

  • Nareszcie zaczynamy korzystać z nadmorskiego położenia. (5)

    Akurat za tą inwestycję trzymam kciuki w przeciwieństwie do bezsensownego kanału przez mierzeję, tu będzie sporo nowych miejsc pracy i gospodarka państwa zyska naprawdę sporo.

    • 53 12

    • Zgadzam się. (3)

      To jest oczywista droga rozwoju tego portu, który ma naturalną przewagę nad portem gdyńskim powstałym z przedwojennej konieczności. Inną sprawą są, jak narazie, raczej życzeniowe plany sfinansowania tej inwestycji. Natomiast skandalem jest ta budowa przekopu mierzei. Za miliardy naszych pieniędzy wyrzuconych w błoto pisowcy powinni odpowiedzieć karnie.

      • 4 3

      • i pomyśleć, że rozwój przemysłu morskiego (2)

        Gdańsk zawdzięcza Elblągowi...

        • 2 1

        • Niemiecki Gdansk zawdzieczal pruskiemu Elblagowi.

          • 2 1

        • 80% osób w Gdańsku nawet o tym nie wie

          • 1 0

    • Bezsensowna inwestycja....

      była planowana od 1940 przez władze Polskie - czemu nie powstała wiadomo. Poza tym co powiesz o koncepcji całkowitego osuszenia Zalewu Wiślanego przez Niemcy ?

      Poza tym wiele osób zapomina lub nawet nie wie (jak ameba, która chciała zostać prezydentem mówiąc o naturze i przekopie...), że na Mierzei Wiślanej były już przesmyki z których korzystali rybacy i które potem były zasypane przez wydmy- 1423-1435, przed 1667 i ok 1300 - 1350.

      A co do portu - też był planowany, budowa miała się rozpocząć długo przed budową DCT to są info sprawdzone, bo przez kilka lat pływałem w PŻM w latach 80, pływaliśmy do USA i Kanday - między innymi do portu Duluth, Qebec i innych. Była to nowoczesna flota, której wiek oscylował poniżej 8, trzeba pamiętać, że mieliśmy wtedy ponad 100 statków.

      • 0 5

  • Protest (3)

    Wiadomo już kiedy protestowanie wspolne pod dyrekcja portu?

    • 9 3

    • sroda o 9 na zamknietej

      • 2 2

    • Oprotestuj swój pusty łeb

      • 1 1

    • Gadanie

      Mówi się o tym od dawna, tylko mówi.

      • 1 1

  • (2)

    Janusze piszecie i narzekacie nie na temat .Nie wydacie nawet złotówki zadania decyzja was nie dotyczy . Przyjdzie inwestor wyłoży kasę zbuduje a wy i tak z podwinięta kitą przyjdziecie do niego do pracy.

    • 3 8

    • przyszedł inwestor, wylożył kasę i zbudował (1)

      Sprawdź, kto jest właścicielem terenu DCT.
      Trochę inaczej niż w prywatyzacjach "po gdańsku".
      Zarabiają wszyscy.

      • 2 0

      • Właściciel port Gdańsk a DCT i tak opłaca się dzierżawić i prowadzić biznes.Takie czasy.

        • 2 0

  • Do przodu Polskooo!
    Bez odważnych projektów nie ma rozwoju Kraju. Trzeba więcej takich Menedżerów, którzy nie trwają tylko na stołkach ale mają jaja i potrafią podejmować decyzje.

    • 5 5

  • Opinia wyróżniona

    Bajki z mchu i paproci (1)

    Co ciekawe istniejące tereny portu nie mają jeszcze dzierżawców a co dopiero wydarte z zatoki i jeszcze natura 2000. Mimo wszystko trzymam kciuki.

    • 6 0

    • powiedz o naturze Holendrom, którzy mieli w poważaniu wszelkie prawa

      bo im się opłacało..

      • 0 0

  • Port szuka chętnych...

    Do kredytowania swego trwania do emerytury...
    A potem to będzie czyjś problem...

    • 6 1

  • Pomysł (1)

    A może Prezes Eksploatacji będzie zainteresowany przeniesieniem tej firmy do Portu Centralnego. Uważam, że w obecnej sytuacji to rozwiązanie byłoby najlepszym wyjściem. Wystarczy tylko przenieść sprzęt i działać.

    • 8 2

    • Który żuraw nabrzeżny by wytrzymał przeniesienie? Powinny być zezłomowane 10-15 lat temu, technologia radziecka - mało wydajna dla portu gdzie liczy się tępo przeładunku. Porównaj sobie z Portem Północnym - tylko 2 żurawie bramowe.

      • 4 2

  • az sie prosi tereny przy ul oliwskiej przystanie jachtowe,mieszkania polaczenie z plazami w brzeznie itd./niektorzy juz maja to w planach/

    • 1 3

  • (1)

    No to Port w Gdyni można zamknąć, a miasto zalać białą farbą.

    • 4 5

    • NIe tak, miasto - zabetonować zgodnie z wolą przekupionych urzędników i chętnych zysków deweloperów

      • 2 2

  • Osiągnięcia IV R.P. (1)

    Wizualizacja i słupki powodzenia.
    Głooooparczyk dalej bajki opowiada??? .Niestety to są kretyństwa.
    Po wojnie uruchomienie seryjnej produkcji statków zajęło 3 lata..
    Słownie..TRZY.. stempak w tym czasie zdążył podnić..
    Trzeba byc i**otą aby wmawiać że połozenia kawałka blacy to rozpoczęcie budowy.
    czego..?? Pytałam w PŻB.. pod jakim Towarzystwem buduje sie prom..???
    No kto powie.. ???

    • 37 25

    • Aż nie wiem czy mam dać lajka, czy dislajka

      Propaganda IV RP, oczywiście, słowa, wizki i łapówki.

      Ale porównywanie naszych czasów do powojennych...? Może powinieneś się przenieść w czasie i doznać tych wspaniałych powojennych czasów i je przeżyć?
      Wszystko w procesach projektowych jest skomplikowane i zajmuje czas, im więcej, tym więcej nawet oczu to zobaczy i ewentualnie wyłapie jakiś błąd, nawet jak się zepniesz, to zgodnie z prawem i poszanowaniem wszystkich stron zaangażowanych w projekt (nie mówię, że obecnie są) zajmuje lata, nie trzy, a 5,6,7, nie mówiąc o tym, że bez inwestorów i użytkowników to: 1. to komuna i propaganda sukcesu, a 2. to wywalanie w błoto pieniędzy publicznych.

      Chcesz przykładu wspaniałomyślności władz, które najpierw zbudowały coś, nikt z tego nie korzystał, więc wydali jeszcze więcej? Lotnisko w Radomiu, gdzie lotnisko zbudowane przez władze samorządowe PiS za 120mln zł, mimo że wszyscy mówili że to błąd, z którego rocznie korzystało 9,9tys. pasażerów (Gdańsk obsługuje 14,5tys. dziennie), a gdy PiS dorwał się do władzy, ustawił lotnisko jako zapasowe dla Wawki, zaorali nigdy nie użyty terminal i budują nowy terminal za prawie 500mln!

      Podobnie, ale taniej w Gdyni... Dżizas.

      • 4 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki...

Najczęściej czytane