- 1 Unieważniono przetarg na terminal zbożowy w Porcie Gdynia (29 opinii)
- 2 Alan Aleksandrowicz wiceprezesem Portu Gdańsk (73 opinie)
- 3 Czy w najbliższą niedzielę sklepy będą czynne? (45 opinii)
- 4 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (111 opinii)
- 5 Jest umowa na czarter FSRU (17 opinii)
- 6 Energa z zyskiem za 2023 r. (71 opinii)
Port szuka chętnych na dzierżawę terenów w Porcie Centralnym
Ruszyło postępowanie konkursowe, które ma na celu wyłonienie dzierżawców terenów planowanego Portu Centralnego w Gdańsku. Działki pod dzierżawę powstaną dopiero w wyniku zalądowienia obszaru morskiego położonego w granicach administracyjnych portu, na wodach Zatoki Gdańskiej. Jednak władze gdańskiego portu już teraz chcą wiedzieć, które podmioty zdecydują się zainwestować i operować na nowych trenach. Termin składania ofert mija 18 grudnia 2020 r.
- Przedmiotem dzierżawy będzie nieruchomość gruntowa lub nieruchomości gruntowe, które powstaną przez zalądowienie przez dzierżawcę lub dzierżawców obszaru morskiego (lub części tego obszaru) stanowiącego morskie wody wewnętrzne leżące w granicach Portu zarządzanego przez wydzierżawiającego (ZMPG) - czytamy w zaproszeniu - Na każdej z nieruchomości powstałych w wyniku zalądowienia zrealizowane zostanie przedsięwzięcie inwestycyjne przygotowane według koncepcji dzierżawcy. Czas trwania dzierżawy określono na 30 lat od dnia zawarcia umowy dzierżawy.
Kilkaset hektarów nowych trenów portowych
O planach powstania Portu Centralnego informowaliśmy już w 2015 roku. W "Strategii rozwoju Portu Gdańsk" do 2027 roku ujęto wówczas koncepcję rozwoju kolejnej głębokowodnej części portu w kierunku wód Zatoki Gdańskiej. Projektowi temu zaproponowano roboczą nazwę Port Zewnętrzny, alternatywnie Port Centralny. Planowano wówczas, że faza dokumentacyjna inwestycji rozpocznie się najwcześniej w 2019 roku, natomiast w fazę realizacyjną projekt wejdzie po roku 2020.
W 2018 roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podpisał umowę z wykonawcą na opracowanie koncepcji Portu Centralnego. W 2019 roku zaprezentowano koncepcję. Port Centralny obejmie ok. 1,4 tys. ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni. Projekt przewiduje powstanie dziewięciu terminali - w tym dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich
Miliardowa inwestycja w Porcie Gdańsk
Wybudowane zostaną cztery obrotnice i trzy tory podejściowe. Przewiduje się budowę 19 km nabrzeży eksploatacyjnych oraz 8,5 km falochronów. Zaplanowano trzyetapową budowę Portu Centralnego. Które terminale pojawią się najpierw - zadecyduje rynek.
Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ok. 12 mld zł, uwzględniając wydatki po stronie administracji morskiej na budowę nowych falochronów, obrotnic i torów podejściowych. Zarząd Portu planuje zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły partnerstwa publiczno-prywatnego.
Miejsca
Opinie (79) 4 zablokowane
-
2020-09-18 12:22
Nareszcie zaczynamy korzystać z nadmorskiego położenia. (5)
Akurat za tą inwestycję trzymam kciuki w przeciwieństwie do bezsensownego kanału przez mierzeję, tu będzie sporo nowych miejsc pracy i gospodarka państwa zyska naprawdę sporo.
- 53 12
-
2020-09-19 12:18
Zgadzam się. (3)
To jest oczywista droga rozwoju tego portu, który ma naturalną przewagę nad portem gdyńskim powstałym z przedwojennej konieczności. Inną sprawą są, jak narazie, raczej życzeniowe plany sfinansowania tej inwestycji. Natomiast skandalem jest ta budowa przekopu mierzei. Za miliardy naszych pieniędzy wyrzuconych w błoto pisowcy powinni odpowiedzieć karnie.
- 4 3
-
2020-09-19 13:08
i pomyśleć, że rozwój przemysłu morskiego (2)
Gdańsk zawdzięcza Elblągowi...
- 2 1
-
2020-09-20 11:00
Niemiecki Gdansk zawdzieczal pruskiemu Elblagowi.
- 2 1
-
2020-09-19 13:53
80% osób w Gdańsku nawet o tym nie wie
- 1 0
-
2020-09-19 13:39
Bezsensowna inwestycja....
była planowana od 1940 przez władze Polskie - czemu nie powstała wiadomo. Poza tym co powiesz o koncepcji całkowitego osuszenia Zalewu Wiślanego przez Niemcy ?
Poza tym wiele osób zapomina lub nawet nie wie (jak ameba, która chciała zostać prezydentem mówiąc o naturze i przekopie...), że na Mierzei Wiślanej były już przesmyki z których korzystali rybacy i które potem były zasypane przez wydmy- 1423-1435, przed 1667 i ok 1300 - 1350.
A co do portu - też był planowany, budowa miała się rozpocząć długo przed budową DCT to są info sprawdzone, bo przez kilka lat pływałem w PŻM w latach 80, pływaliśmy do USA i Kanday - między innymi do portu Duluth, Qebec i innych. Była to nowoczesna flota, której wiek oscylował poniżej 8, trzeba pamiętać, że mieliśmy wtedy ponad 100 statków.- 0 5
-
2020-09-19 00:18
Protest (3)
Wiadomo już kiedy protestowanie wspolne pod dyrekcja portu?
- 9 3
-
2020-09-20 01:54
sroda o 9 na zamknietej
- 2 2
-
2020-09-19 16:06
Oprotestuj swój pusty łeb
- 1 1
-
2020-09-19 09:53
Gadanie
Mówi się o tym od dawna, tylko mówi.
- 1 1
-
2020-09-19 00:03
(2)
Janusze piszecie i narzekacie nie na temat .Nie wydacie nawet złotówki zadania decyzja was nie dotyczy . Przyjdzie inwestor wyłoży kasę zbuduje a wy i tak z podwinięta kitą przyjdziecie do niego do pracy.
- 3 8
-
2020-09-19 13:11
przyszedł inwestor, wylożył kasę i zbudował (1)
Sprawdź, kto jest właścicielem terenu DCT.
Trochę inaczej niż w prywatyzacjach "po gdańsku".
Zarabiają wszyscy.- 2 0
-
2020-09-19 23:17
Właściciel port Gdańsk a DCT i tak opłaca się dzierżawić i prowadzić biznes.Takie czasy.
- 2 0
-
2020-09-19 14:42
Do przodu Polskooo!
Bez odważnych projektów nie ma rozwoju Kraju. Trzeba więcej takich Menedżerów, którzy nie trwają tylko na stołkach ale mają jaja i potrafią podejmować decyzje.- 5 5
-
2020-09-19 07:34
Opinia wyróżniona
Bajki z mchu i paproci (1)
Co ciekawe istniejące tereny portu nie mają jeszcze dzierżawców a co dopiero wydarte z zatoki i jeszcze natura 2000. Mimo wszystko trzymam kciuki.
- 6 0
-
2020-09-19 13:58
powiedz o naturze Holendrom, którzy mieli w poważaniu wszelkie prawa
bo im się opłacało..
- 0 0
-
2020-09-19 11:27
Port szuka chętnych...
Do kredytowania swego trwania do emerytury...
A potem to będzie czyjś problem...- 6 1
-
2020-09-18 21:09
Pomysł (1)
A może Prezes Eksploatacji będzie zainteresowany przeniesieniem tej firmy do Portu Centralnego. Uważam, że w obecnej sytuacji to rozwiązanie byłoby najlepszym wyjściem. Wystarczy tylko przenieść sprzęt i działać.
- 8 2
-
2020-09-19 09:51
Który żuraw nabrzeżny by wytrzymał przeniesienie? Powinny być zezłomowane 10-15 lat temu, technologia radziecka - mało wydajna dla portu gdzie liczy się tępo przeładunku. Porównaj sobie z Portem Północnym - tylko 2 żurawie bramowe.
- 4 2
-
2020-09-18 20:14
az sie prosi tereny przy ul oliwskiej przystanie jachtowe,mieszkania polaczenie z plazami w brzeznie itd./niektorzy juz maja to w planach/
- 1 3
-
2020-09-18 18:39
(1)
No to Port w Gdyni można zamknąć, a miasto zalać białą farbą.
- 4 5
-
2020-09-18 20:05
NIe tak, miasto - zabetonować zgodnie z wolą przekupionych urzędników i chętnych zysków deweloperów
- 2 2
-
2020-09-18 11:22
Osiągnięcia IV R.P. (1)
Wizualizacja i słupki powodzenia.
Głooooparczyk dalej bajki opowiada??? .Niestety to są kretyństwa.
Po wojnie uruchomienie seryjnej produkcji statków zajęło 3 lata..
Słownie..TRZY.. stempak w tym czasie zdążył podnić..
Trzeba byc i**otą aby wmawiać że połozenia kawałka blacy to rozpoczęcie budowy.
czego..?? Pytałam w PŻB.. pod jakim Towarzystwem buduje sie prom..???
No kto powie.. ???- 37 25
-
2020-09-18 19:44
Aż nie wiem czy mam dać lajka, czy dislajka
Propaganda IV RP, oczywiście, słowa, wizki i łapówki.
Ale porównywanie naszych czasów do powojennych...? Może powinieneś się przenieść w czasie i doznać tych wspaniałych powojennych czasów i je przeżyć?
Wszystko w procesach projektowych jest skomplikowane i zajmuje czas, im więcej, tym więcej nawet oczu to zobaczy i ewentualnie wyłapie jakiś błąd, nawet jak się zepniesz, to zgodnie z prawem i poszanowaniem wszystkich stron zaangażowanych w projekt (nie mówię, że obecnie są) zajmuje lata, nie trzy, a 5,6,7, nie mówiąc o tym, że bez inwestorów i użytkowników to: 1. to komuna i propaganda sukcesu, a 2. to wywalanie w błoto pieniędzy publicznych.
Chcesz przykładu wspaniałomyślności władz, które najpierw zbudowały coś, nikt z tego nie korzystał, więc wydali jeszcze więcej? Lotnisko w Radomiu, gdzie lotnisko zbudowane przez władze samorządowe PiS za 120mln zł, mimo że wszyscy mówili że to błąd, z którego rocznie korzystało 9,9tys. pasażerów (Gdańsk obsługuje 14,5tys. dziennie), a gdy PiS dorwał się do władzy, ustawił lotnisko jako zapasowe dla Wawki, zaorali nigdy nie użyty terminal i budują nowy terminal za prawie 500mln!
Podobnie, ale taniej w Gdyni... Dżizas.- 4 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.