• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Portowe szorowanie po dnie

Robert Kiewlicz
18 marca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Gdańsk jest jedynym polskim portem, w którym przeładunki w 2009 roku nieznacznie wzrosły. Gdańsk jest jedynym polskim portem, w którym przeładunki w 2009 roku nieznacznie wzrosły.

Branża transportowa bardzo mocno odczuła zawirowania w światowej gospodarce. W 2009 roku po raz kolejny zanotowano ograniczenie przeładunków polskich portach - wynika z najnowszego raportu Actia Forum "Polskie Porty Morskie w 2009".



Największe ograniczenie przeładunków zanotowano w portach Szczecin i Świnoujście (- 2,7 mln ton). Duży, wynoszący ponad 2,2 mln ton spadek dotyczy także Gdyni. Przeciwną tendencję obserwowano zaś w Gdańsku, gdzie po trudnym 2008 roku przeładunki zaczęły rosnąć (+ 1,1 mln ton). Dzięki temu Gdańsk powrócił po roku na pozycję lidera przeładunków w Polsce.

- To było szorowanie po dnie. Poprzedni rok nie tylko porty, ale wszystkie firmy związane z transportem morskim i żeglugą przeżyły w głębokim kryzysie - mówi Walery Tankiewicz, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. - Spodziewamy się jednak, że w roku 2010 nie będzie już gorzej. Nie podejmuję się przewidywań, kiedy odbijemy się od dna. Na pewno kiedyś musi to nastąpić

Struktura przeładunków w polskich portach. Struktura przeładunków w polskich portach.
Przeładunki kontenerów w polskich portach. Przeładunki kontenerów w polskich portach.
Przeładunki w latach 2006 - 2009. Przeładunki w latach 2006 - 2009.
W Gdańsku największy spadek zanotowano w przeładunkach masowych, rudzie i paliwach. W Gdyni natomiast spadki dotknęły przede wszystkim ładunków masowych, drewna i drobnicy. 2009 rok był natomiast pomyślny pod względem przeładunku węgla i koksu. Tu liderem był Gdańsk, przez który przewinęło się 2,7 mln ton węgla i koksu. W tym samym okresie Gdyni przeładowano 1,89 mln ton tego ładunku.

Pomimo tendencji spadkowych obsługa drobnicy nadal stanowi główną grupę ładunków w polskich portach. W Gdańsku w 2009 roku zanotowano bowiem wzrost na poziomie 13 proc. (+ 398 tys. ton). Co więcej, Gdańsk jest portem, gdzie wiodącym kierunkiem obsługi był eksport ładunków drobnicowych.

Port Gdańsk jest też zdecydowanym zwycięzcą rynkowym w przeładunkach kontenerów. Głównie dzięki terminalowi DCT (Deepwater Container Terminal), którego łączne obroty wzrosły w 2009 roku o 55 tys. TEU do poziomu 162,2 tys. TEU. Przeładunki kontenerów są jednocześnie jedną z głównych przyczyn drastycznych ograniczeń obsługi drobnicy, jakie nastąpiły w ubiegłym roku w Gdyni (-2,9 mln ton).

Drugi gdański terminal GTK (Gdański Terminal Kontenerowy) zanotował jedynie niewielki (- 4 proc.) spadek przeładunków. Pozwoliło to portowi w Gdańsku na zwiększenie swojego udziału na krajowym rynku do 36 proc. oraz na awans na 8. pozycję wśród największych bałtyckich portów kontenerowych.

Głównym przegranym na rynku kontenerowym w 2009 roku jest Gdynia, gdzie obroty zmniejszyły się o 232 tys. TEU (-38,1 proc.). Na wynik ten zasadniczy wpływ miał drastyczny spadek ruchu na BCT (Baltic Container Terminal), wynoszący 213 tys. TEU (- 48,5 proc.). Na sąsiednim terminalu GCT (Gdynia Container Terminal) zanotowano 10,9 proc. spadek obrotów.

Istotnym elementem portowej obsługi jest ruch wycieczkowy. W 2009 roku zawinęło do Gdyni i Gdańska 139 wycieczkowców, które łącznie przywiozły 153,1 tys. osób. Jest to jeden z nielicznych przykładów intensywnego wzrostu obrotów w 2009 roku. Największy wpływ na sytuację ogólną posiadał port Gdynia, gdzie przyrost osiągnął poziom 11,4 tys. osób (+9,2 proc.). Z drugiej strony najwyższa dynamika obserwowana była w Gdańsku (+26,2 proc.).

Ładunkami, które posiadają dzisiaj śladowe znaczenie dla polskich portów jest ruda i drewno. Co więcej, ruda jest ładunkiem obsługiwanym jedynie w Szczecinie - Świnoujściu oraz szczątkowo w Gdańsku. Niestety w obu portach zanotowano radykalne spadki obrotów przeładunkowych, wynoszące odpowiednio 846 tys. ton oraz 14 tys. ton.

Miejsca

Opinie (11) 3 zablokowane

  • elegancko!

    gogogo 3citry

    • 0 5

  • statki niczego nie przywożą

    statki dostarczaja!!! ładunki lub pasażerow

    • 1 1

  • Brawo Gdańsk tak trzymać. (1)

    I bez zbędnych komentarzy zawistnicy z za miedzy.

    • 3 2

    • zaraz śledziowe móżdżki w szalikach się rzucą dyskutować z faktami

      aż mnie ciekawi co wystrzeli imć Bezstronny lub jeszcze lepszy Bombardier

      • 1 0

  • Przykre że Gdańsk konkuruje z Gdynią w przeładunkach kontenerowych, zamiast rozwijać komplementarną działalność

    wartości w tabeli są masakryczne
    2007 Gdańsk 96tys, Gdynia 614tys
    2009 Gdańsk 240tys Gdynia 378tys

    • 0 1

  • Gdańsk masakruje Gdynię....

    Kilka lat temu w Gdańsku były śladowe ilości kontenerów,prym wiodła Gdynia,po otwarciu terminala DCT w Gdańsku szybko zaczęło sie to zmieniać,w 2010 roku przeładunki prawdopodobnie sie zrównaja albo minimalnie lepszy będzie juz Gdańsk i do niego należy przyszłość....Teraz czas na przejęcie turystów ze statków pasażerskich,którzy i tak przez Gdynię tylko przejeżdżają aby zwiedzać Gdańsk,kwestią czasu są przetasowania równiez w tym segmencie usług portowych...Ciekawe co na to Bombardier vel Bezstronny alias Skyboy...

    • 4 0

  • Kontenery i pasażerowie to największa kasa dla portów i miast

    Przyszłośc to absolutna dominacja Gdańska w tych dziedzinach,hough....

    • 4 0

  • (2)

    A od którego roku Gdańsk jest portem morskim?To jest do d***!

    • 0 0

    • a jakim niby jest? jeziornym?

      • 0 0

    • a jakim niby jest? jeziornym?

      • 0 0

  • Gdańsk jest portem morskim.

    Wystarczy spojrzec na mape i widac, ze Gdansk ma port morski. Dawno temu port byl nad motlawą.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Witek

MBA, ACCA, biegły rewident, Partner Spółki Rewit Księgowi i Biegli Rewidenci, od listopada 2013 roku prezes zarządu spółki Rewit Księgowi i Biegli Rewidenci Sp. z o.o. jednej z największych polskich kancelarii audytu i doradztwa gospodarczego. Obecnie rozwija Grupę REWIT, w ramach której w chwili obecnej pracuje ponad 60 specjalistów z zakresu księgowości, podatków, kontrolingu oraz doradztwa biznesowego. Grupa obecna jest w Gdańsku, w Warszawie oraz w Bielsku-Białej. Przez ponad 10 lat...

Najczęściej czytane