• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Portowi strażacy protestowali pod siedzibą zarządu gdańskiego portu

Robert Kiewlicz
2 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Optymistyczne wyniki gdańskiego portu

W piątek 2 marca przed siedzibą Zarządu Morskiego Portu Gdańsk odbyła się pikieta pracowników portu w związku ze zmianami w portowej ochronie przeciwpożarowej.


Strażacy, pracownicy portu, związkowcy z "Solidarności" oraz mieszkańcy Nowego Portu protestowali w piątek pod siedzibą Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Powód? Likwidacja Morskiej Straży Pożarniczo - Ratowniczej oraz ograniczenie zatrudnienia w Portowej Straży Pożarnej "Florian". Związkowcy oraz strażacy obwiniają o to władze portu. Zarząd portu twierdzi, że nie ma żadnego wpływu na zatrudnienie w spółkach prywatnych, z którymi związany jest jedynie umowami handlowymi.



Czy oszczędności finansowe powinny odbijać się na bezpieczeństwie?

Flagi, transparenty, syreny oraz taczka dla władz portu towarzyszyły protestowi. Zebrani skandowali hasła "Zarząd na taczki". Chcieli także, aby prezes ZMPG, Ryszard Strzyżewicz wyszedł do nich i wytłumaczył się z podjętych decyzji.

Od 1 marca 2012 zadania ochrony przeciwpożarowej w gdańskim porcie ma wykonywać Straż Ochrony Portu. Nowe obowiązki SOP przejmie od Morskiej Straży Pożarniczo - Ratowniczej, której władze Zarządu Morskiego Portu Gdańsk wypowiedziały umowę (wygasła 29 lutego), oraz Portowej Straży Pożarnej Florian. Oznacza to ograniczenie o ok. połowę zatrudnienia w PSP Florian oraz zwolnienia lub nawet likwidację MSP-R. W MSP-R pracę straci ponad 80 osób, w PSP Florian ok 40.

- Przez wiele lat nikomu z byłych prezesów portów nie przyszło do głowy, aby manipulować przy bezpieczeństwie portu - mówi Stanisław Mazurkiewicz z Morskiej Straży Pożarniczo - Ratowniczej. - Działania ludzi odpowiedzialnych za zarządzanie gdańskim portem są karygodne. Tak duży port nie może zostać pozbawiony ochrony przeciwpożarowej. Dotychczas port w Gdańsku nosił miano najbezpieczniejszego portu w Europie. Dzisiaj się to niszczy.

- Konflikt wywołany przez nierozsądne działania zarządu portu mógłby w prosty sposób zostać zażegnany - twierdzi Krzysztof Dośla, przewodniczący Zarządu Regionu Gdańskiego NSZZ "Solidarność". - Władze portu mogłyby po prostu nie podejmować decyzji, które godzą w bezpieczeństwo nas wszystkich. Pod pozorem iluzorycznych oszczędności likwiduje się także bardzo dużą ilość miejsc pracy. Jeśli dojdzie do nieszczęścia to walka z jego skutkami będzie nas kosztowała zdecydowanie więcej niż te oszczędności.

Zdaniem portowej "Solidarności" planowane zmiany wprowadzą chaos oraz zmniejszą bezpieczeństwo prac w porcie. Związkowcy zwracają uwagę, że wśród przeładowywanych w Gdańsku towarów są m.in. chemikalia oraz amunicja, a Straż Ochrony Portu nie ma doświadczenia w dziedzinie ochrony przeciwpożarowej i nie posiada nadawanego przez MSWiA statusu jednostki ochrony przeciwpożarowej.

Związkowcy wręczyli prezesowi ZMPG petycję, która wysłana zostanie także do Komendanta Miejskiego i Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej, prezydenta Gdańska, ministra gospodarki, skarbu, spraw wewnętrznych oraz transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.

- Nie mogę się odnosić do argumentów dotyczących kwestii zatrudnienia w spółkach prywatnych powiązanych jedynie umowami handlowymi z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk - stwierdził prezes Strzyżewicz. - Na kwestie dotyczące zwolnień i redukcji powinny odpowiadać władze Morskiej Straży Pożarniczo - Ratowniczej i Portowej Straży Pożarnej Florian. My nie likwidujemy tych spółek. Tylko od ich zarządów zależy jak sobie poradzą w nowej sytuacji na rynku.

Jak zaznaczył Strzyżewicz, bezpieczeństwo przeciwpożarowe w gdańskim porcie nadal będzie zapewnione. - Zadania te powierzone zostały Straży Ochrony Portu, spółce w 100 proc. należącej do ZMPG. SOP na podstawie umowy zawartej z Portową Strażą Pożarną Florian ma zagwarantować ochronę przeciwpożarową portu od strony lądu jak i od strony morza. mówił Strzyżewicz. - Statki dotychczas obsługiwane przez MSP - R, a należące do portu, zostały przekazane do dyspozycji SOP, który w wypadku zagrożenia ma obsadzić je załogą złożoną z wykwalifikowanych pracowników "Floriana". Spółka ta posiada wszelkie wymagane prawem zezwolenie i kwalifikacje.

- "Florian" w tak okrojonym składzie nie będzie w stanie w pełni zabezpieczać portu - odpowiedział Edward Fortuna, przewodniczący Międzyzakładowej Komisji Koordynacyjnej NSZZ "Solidarność" Portu Gdańskiego. - Kierowanie strażaków po 24 godzinnej służbie do dodatkowych obowiązków na statkach to świadome narażanie na niebezpieczeństwo.

Na pytanie związkowców do prezesa, czy wyjdzie i przekaże swoje zdanie zgromadzonym pod budynkiem pracownikom, Strzyżewicz powiedział, że nie będzie spotykał się z pracownikami obcych firm.

- Dawno nie spotkałem się z tak cyniczną postawą - skwitował Krzysztof Dośla.

Jak twierdzą władze portu, skutkiem wypowiedzenia umowy jest brak zgody kierownictwa MSP-R na nowe stawki i zakres obowiązków. Skutkiem było podpisanie z SOP umowy i jednocześnie zawarcie porozumienia o współpracy między SOP, a PSP "Florian", z dniem 1 marca 2012 roku, czyli z upływem 6-miesięcznego wypowiedzenia blisko dziesięcioletniej umowy z MSP-R.

Miejsca

Opinie (267) 3 zablokowane

  • A gdzie podział się ten drugi związek zawodowy? (4)

    Czyżby przewodniczący drugich związków(opzz) bał się o posadkę i nie pikietował.Ale na osobności to taki bohater a jak co do czego myk i go nie ma.Żałosne ze ludzie płacą składki na tego pożal się boże przewodniczącego.Panie W.jesteś pan cwaniaczkiem i działasz pan tylko dla swego interesu.Mam nadzieję że ludzie przejrzeli na oczy.

    • 17 1

    • ciuloskok

      dostal posatke w SOPIE jako oiler

      • 0 0

    • pilne

      rzucili promocje podrobionych perfum nie mial czasu a zresztą ma jaja zawiesil bukowskiego ponoc dymaja go psy w Brzeznie sory on sie bal wwłasnegocienia Ale CCBOSjest na jego tropie

      • 0 0

    • OPZZ Portu Gdańsk (1)

      Czy według tego związku jest wszystko ok. w porcie gdańskim?Gdzie oni się podziali?Pan Wojac... bierze pensyjkę(5000zł) z SOPG i się nie wychyla.Tak najbezpieczniej.Chyba się do jego związku zapiszę niech ma więcej.

      • 4 0

      • Nie wiesz dlaczego się do niego zapisują?Daje zapomogi ludziom i obiecuje że ich wybroni w razie czego,a ludzie przecie głupie są.Na tym bazuje pan W.Ludzie za pare złotych d*py dają na ulicy a co dopiero za 100zł.zapomogi bezzwrotnej.I takim sposobem łapie nowych członków.

        • 2 0

  • Wozy bojowe marki VOLVO

    Panowie i Panie z samochodów bojowych VOLVO pora wsiąść do nich i zobaczyć jak wygląda praca strażaka. Dzięki Bogu, nie codziennie jest taka tragedia, ale może wtedy docenicie trud ludzi w mundurach. Będziecie wiedzieć, co to jest ciężka praca. Może wreszcie zobaczycie, że ta praca to nie akord i te wasze sławetne słupki!
    Według Pana Łakomskiego i jego świty, wszyscy to nieroby, złodzieje, darmozjady i ... Ten człowiek nie wie, że Port to symbioza, jedna branża nie przynosi zysków, ale dzięki temu, że jest, inna przynosi krocie. Aby o tym wiedzieć nie trzeba być ekonomistą, mieć stopień naukowy, to są podstawy.
    Tymczasowi użytkownicy samochodów VOLVO tuszują swoje kompleksy, wydaje im się, że jak wsiądą do samochodu wszyscy będą im się kłaniać, dowartościowują się? Widać, co z sobą reprezentują. Dla Prezesa wóz bojowy chyba był zbyt duży, może zbyt skomplikowany, trzeba było zatrudnić dwóch kierowców, aby wozili mu d*pę do domu. Tu nie liczą się koszty.
    Panie, co sprzątają, też nie przynosiły zysków, może winni zrobić przetarg, na babcię klozetową, gdzie Panowie prezesi, by wejść do WC musieliby wrzucali 2 zł. jak w szalecie miejskim. Pomysłów Panowie mają wiele, wszystko robią, aby zniszczyć Port Gdańsk, który istnieje od wieków.
    Pora rozliczyć całą tą świtę z samochodów VOLVO, nich odpowiadają materialnie za szkody, które wyrządzili dla Portu Gdańsk, za swą niekompetencję.
    Czy musi się zdarzyć jakaś tragedia, aby Przewodniczący Rady Nadzorczej, P. Adamowicz zaczął działać? Co z Ministerstwem, nadal milczy? To, co dzieje się w Porcie, nadaje się do prokuratury i zwolnienia dyscyplinarnego.

    • 15 0

  • katastrofa (1)

    Odpukać w niemalowane,ale nie daj Boże zdarzyła by się na naszym terenie taka katastrofa i zabrakło by odpowiednich służb ratowniczych z powodu nieodpowiedzialnego działania prezesów ZMPG to gdyby ci panowie sami nie "targnęli się na linę" czekał by ich najokrutniejszy lincz,a nie wygodna taczka marki volvo.

    • 9 0

    • Wozy bojowe marki VOLVO

      Panowie i Panie z samochodów bojowych VOLVO pora wsiąść do swych samochodów i zobaczyć jak wygląda praca strażaka. Nie codziennie jest taka tragedia, dzięki Bogu, ale może wtedy docenicie trud ludzi w mundurach. Będziecie wiedzieć, co to jest ciężka praca. Może wreszcie zobaczycie, że ta praca to nie akord!
      Według Pana Łakomskiego i jego świty, wszyscy to nieroby, złodzieje, darmozjady i ... Ten człowiek nie wie, że Port to symbioza, jedna branża nie przynosi zysków, ale dzięki temu, że jest, inna przynosi krocie. Aby o tym wiedzieć nie trzeba być ekonomistą, mieć stopień naukowy, aby znać takie podstawy.
      Tymczasowi użytkownicy samochodów VOLVO tuszują swoje kompleksy, wydaje im się, jak wsiądą do samochodu wszyscy będą im się kłaniać, dowartościowują się, widać, co z sobą reprezentują. Dla Prezesa wóz bojowy chyba był zbyt duży, może zbyt skomplikowany, trzeba było zatrudnić dwóch kierowców, aby wozili mu d*pę do domu. Tu nie liczą się koszty.
      Panie, co sprzątają, też nie przynosiły zysków, może winni zrobić przetarg, na babcię klozetową, gdzie Panowie prezesi, by wejść do WC musieliby wrzucali 2 zł. jak w szalecie miejskim. Pomysłów Panowie mają wiele, wszystko robią, aby zniszczyć Port Gdańsk, który istnieje od wieków.
      Pora rozliczyć całą tą świtę z samochodów VOLVO, nich odpowiadają materialnie za szkody, które wyrządzili dla Portu Gdańsk za swą niekompetencję.

      • 0 0

  • Panowie prezesi,

    są jakieś przemyślenia w waszych bezdusznych głowach jak patrzycie na relacje z miejsca katastrofy kolejowej ...???
    Chwala biorącym udział w akcji ratownikom i strażakom !!!!
    Współczucia dla rodzin ofiar tragediii.

    • 23 0

  • katastrofa pociągów

    • 0 0

  • Katastrofa pociągów...

    Koledzy oto prosty przykład na przekór wszystkim zwolennikom likwidacji straży pożarnych... niech wstydzą się za swoją bezmyślnośc w wypowiedziach

    Na miejscu są Ratownicy medyczni Ochotnicze straże pożarne, PSP, Zakładowe Straże Pożarne... Zadysponowano Rat.Górnicze i Zakładowe Służby Ratownictwa Kolejowego.... Ściągają agregaty oświetleniowe wys. mocy....

    Może zmniejszymy etaty w służbach ratowniczych bo nieroby nic nie robią ....

    Przemilczmy może kom. do tego postu.... PAMIĘCI OFIAR....

    • 32 0

  • (1)

    Prezes nie zgadza się z krytyką

    Co na to zarząd portu? Ryszard Strzyżewicz, prezes ZMPG SA uważa, że to szefowie "Floriana" i MSP-R powinni tłumaczyć się ze zwolnień, bo strażacy nie są pracownikami jego spółki.

    Nie są pracownikami ale na ich kondycje ma wpływ działanie ZMPG poprzez obcięcie finansowania za wykonaną usługę ochrony p.poż. Służby ratownicze nie są przedsiębiorstwem komercyjnym mogącym zarobić na swoją działalność. Już ktoś zapomniał jak nakazano ówczesnym wydziałom portu się sprywatyzować pod naciskiem zwolnień grupowych.... W żadnym szanującym się przedsiębiorstwie nie oszczędza się na bezpieczeństwie ( w tym układzie łamiąc prawo i postanowienia międzynarodowe) za przykład można tu wskazać LOTOS; KGHM; GÓRNICTWO; LOTNICTWO; ZAKŁADY CHEMICZNE a nawet KOLEJNICTWO..... To co wyprawia ZMPG to inny rodzaj mobbingu... Zakładowe Straże Pożarne nie mogą wykonywać innych usług kosztem zapewnienia bezpieczeństwa obiektów oddanych pod ochronę.

    • 20 0

    • R. S. W.Ł. i Pani od ....robią wszystko, aby nie było Portu Gdańsk

      Może, to jednak zlecenie z "góry"? Mają taki przykaz?
      Może chcą sprzedać Niemcom - Wolny Port, w Wolnym Mieście Gdańsk?
      To wszystko w trosce o Naród POLSKI, aby nie musiał wyjeżdżać na roboty do Niemiec, będzie lepiej, bo w czasie wojny byli tam przymusowo kierowani.
      Tak jak prywatyzacja Lotosu - w ręce Rosjan!!!! Pozbyliśmy się ich z Polski, a teraz ich zapraszamy?
      Wszystko sprzedać, a gdzie dobro narodowe, gdzie jest POLSKA?!
      Czy będzie?

      • 0 0

  • Skandal !!! (3)

    Sprawa strażaków jest to kolejny etap niszczenia gospodarki morskiej Polski. Zniszczono stocznie, flotę handlową i wojenną ,przemysł morski, zanieczyszczono Zatokę Gdańską (ścieki Warszawy) i Pucką , ograniczono możliwości portu w Szczecinie to robią władze wywodzące się z wybrzeża a teraz siedzące w warszawce. Podobnie jest w Gdańsku byli mieszkańcy Orunii najlepiej by zaorali tą dzielnice (nawet Paweł A ,którego rodzina mieszkała na ul. Jednośći Robotniczej w okolicach nr.90 ) by odciąć się od korzeni. To jest wstyd i skandal !!!
    Do Strażaków jak wreście ludzie będą palić dobytki "prezesów i ich kolesi", siedziby PO, PiS, SLD , PSL i innych szmatławców Wy jedźcie na wczasy przecież jesteście rzekomo niepotrzebni. Zobaczymy jak ochroniarze będą ich ratować i gasić.

    • 16 0

    • Dziś

      Dziś prawdziwych Prezesów już nie ma.
      Dawne życie poszło w dal,
      dziś na zimę ciepły szal,
      tylko volva, tylko volva, tylko volva, tylko volva żal.
      Dawne życie poszło w dal,
      tylko volva, tylko volva, tylko volva, tylko volva żal.

      • 1 0

    • Po co??

      Po co, to robić?

      • 0 0

    • Legenda

      Mam wrażenie ,że z portowców została tylko legenda.Każdy się cieszy,że jeszcze on ma pracę i siedzą cicho a póżniej gdy go zwolnią będzie za póżno.Ludzie są uchachani,że mogą popracowac za marną pensyjkę.Jesteście tak zaszczuci,że zagubiliście swoją GODNOŚC.Dramat i zarazem żenada.Każdy z nas ma rodzinę do wykarmienia ale odwagę ma nie liczna grupa,która wczoraj przybyła.Ludzi którzy mogli wczoraj byc na pikiecie a nie przyszli w cale nie żałuję.Niech się dalej płaszczą i pracują za grosze.Sami sobie na to zasłużyli.Prezesi uwielbiają takich pracowników,nad którymi mają pełną kontrolę.

      • 2 0

  • (3)

    Gdańsk, dnia 21.02.2012 r.
    POMORSKI KOMENDANT WOJEWÓDZKI
    PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ w Gdańsku

    DO : Pan
    dr Ryszard Strzyżewicz
    Prezes Zarządu
    Morskiego Portu Gdańsk S.A.

    W nawiązaniu do mojego pisma z dnia 12 grudnia 2012 r. znak: WG - 0121 /1/2011,
    informuję, że z wielkim zaskoczeniem przyjąłem: do wiadomości fakt, iż odstąpił Pan
    od pierwotnych ustaleń w przedmiocie reorganizacji ochrony przeciwpożarowej Portu
    Gdańskiego, której wyrazem miało być ogłoszenie przetargu dotyczącego' świadczenia usług
    w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa przeciwpożarowego i ratowniczego, o której
    informował mnie Pan w piśmie z dnia 30 grudnia 2011 r., znak DN/030/072/0l/2012. Pańskie
    pismo wywołało u mnie mylne przekonanie, że sprawa zostanie załatwiona w terminie,
    z uwzględnieniem pełnego zabezpieczenia ratowniczego Portu Gdańskiego i Miasta Gdańska: .
    Jestem zaniepokojony faktem, iż odstąpił Pan od zamiaru korzystania z usług
    przeciwpożarowych i ratowniczych świadczonych przez profesjonalne podmioty spełniające
    kryteria wynikające z ustawy o ochronie przeciwpożarowej (Dz.U. z 2009 r., Nr 178, poz.
    1380 ze zm.). Nadmieniam, 'że art. 15 ww. ustawy określa jednostki ochrony
    przeciwpożarowej, którymi są m.in.: zakładowe straże pożarne i zakładowe służby
    ratownicze. Jednocześnie art. 16a tej ustawy określa wymagania, które muszą spełniać
    ww. podmioty, jak i osoby w nich zatrudniane.
    Z informacji, które powziąłem wynika, że w ogłoszeniu o naborze do ZMPG S.A.
    w Gdańsku na stanowiska związane z obsługą statków pożarniczych nie uwzględniono
    wymogu posiadania kwalifikacji pożarniczych przewidzianego przez Rozporządzenie
    Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 25 października 2005 r. w sprawie
    wymagań kwalifikacyjnych oraz szkoleń dla strażaków jednostek ochrony przeciwpożarowej
    i osób wykonujących czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej (Dz.U. z 2005, Nr 215,
    poz. 1823 ze zm.) oraz stosownego doświadczenia w zakresie przeciwpożarowym
    i ratowniczym .
    Ponadto z informacji uzyskanych od Dyrektora Zarządu MSPR Sp. z 0.0.
    Pana inż. Andrzeja Bukówskiego wynika, że odstąpiliście Państwo również od deklarowanej
    gotowości do niezwłocznego negocjowania umowy generalnej z tą spółką.
    Oznacza to, że faktycznie zmierzacie Państwo do pozbawienia akwenów zarządzanych
    przez ZMPG Gdańsk S.A. jakiejkolwiek zorganizowanej ochrony przeciwpożarowej
    i ratowniczej. Ma to szczególne znaczenie wobec zbliżających się Mistrzostw Europy w Piłce
    Nożnej EURO 2012, odbywanych także w Gdańsku, gdzie nastąpi niewątpliwie wzmożony
    ruch statków pasażerskich i związany z tym wzrost zagrożenia przeciwpożarowego, a nawet
    terrorystycznego.
    ·Państ,;a działania zmierz~jące do ograniczenia, pozbawienia Portu w Gdańsku realnej,
    profesjonalnej ochrony .przeciwpożarowej w postaci. Morskiej Straży Pożarniczo
    -R~t0v.:niczej Sp.,z 0.0., .bu?zą .moje uzasadni~ne zaniepokojenie. Pozbawienie asysty statków
    po~arnlCzych, ktore znajdują SIę w dyspozycji MSPR Sp. z 0.0. bieżącej eksploatacji pirsów
    paliwowych, przy których jednocześnie może być zacumowanych kilka zbiornikowców
    z substancjami niebezpiecznymi, może doprowadzić do wzrostu zagrożenia pożarowego
    wybu~howe~o, ~~nieczysz~zenia ś~od0v.:iska nie t~lko ~wenów portowych, ale również całe]
    Zatoki Gdańskiej, natomiast posiadanie profesjonalnej ochrony przeciwpożarowej przez
    ZMPG S.A. w Gdańsku obniża z pewnością koszty prowadzenia przez niego działalności
    gospodarczej.
    W mojej ocenie planowana przez Państwa reorganizacja powinna przede wszystkim
    spełniać wymogi przewidziane przepisami obowiązującego prawa. Cel ten może być również
    osiągnięty przez restrukturyzację dotychczasowej jednostki ochrony przeciwpożarowej jaką
    jest MSPR Sp. z 0.0. .
    Jednocześnie informuję, że podjęcie inicjatywy w kierunku utworzenia nowego
    podmiotu ochrony przeciwpożarowej wiąże się z zachowaniem wszelkich procedur
    wynikających z art. 17 i 18 ustawy o ochronie przeciwpożarowej (Dz.U. z 2009 r., Nr 178,
    poz. 1380 ze zm.), z których wynika konieczność uzyskania zgody ministra właściwego do
    spraw wewnętrznych na tworzenie, przekształcenie lub likwidację jednostki ratowniczej,
    a ich organizację i szczegółowe zasady funkcjonowania nowopowstałej jednostki należy
    określić w stosownym porozumieniu pod nadzorem komendanta wojewódzkiego Państwowej
    Straży Pożarnej właściwego ze względu na teren działania.
    Nie ulega wątpliwości, że ww. procedury są czasochłonne i wymagają zaangażowania
    szeregu organów administracji rządowej. Tym samym biorąc pod uwagę dzień rozwiązania
    umowy generalnej tj. 29 lutego 2012 r. należy stwierdzić, że pozostawia Pan teren Portu
    Gdańskiego oraz Miasto Gdańsk bez należytej ochrony przeciwpożarowej.
    W związku z powyższym będę zmuszony. poinformować Ministra Spraw
    Wewnętrznych o nieprzestrzeganiu przez Pana obowiązujących procedur w tym zakresie,
    a Wojewodę Pomorskiego o obniżeniu poziomu bezpieczeństwa przeciwpożarowego Portu
    Gdańskiego i Miasta Gdańska na kilka miesięcy przed Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej
    EUR02012.
    Wypada jedynie przypomruec, że ponad dwudziestoletnia działalność MSPR
    Sp. z 0.0. niejednokrotnie pozytywnie wpisała się w działalność służb ratowniczych Miasta
    Gdańska.
    Według opinii Kapitanatu Portu Gdańsk z -dnia 16 października 2008 r. osłona
    przeciwpożarowa jednostek pływających typu "STRAŻAK" w portach w rozumieniu
    jednostek pływających jest nieodzowna, a ilość jednostek typu "STRAŻAK" funkcjonujących
    w Porcie Gdańsk winna wynosić nie. mniej niż cztery jednostki o określonej dzielności
    morskiej i skuteczności ratowniczej. Specyfika Portu Gdańskiego polega na funkcjonowaniu
    obecnie wielu zakładów, których profil działalności związany jest nierozłącznie z obrotem
    substancjami określanymi w wielu przepisach prawa jako niebezpieczne. Pomimo
    występowania takich substancji i co należy podkreślić w znacznych ilościach Morski Port
    Gdańsk uważany jest za port bezpieczny o dużych możliwościach rozwojowych. Pozytywne
    opinie nt. stanu bezpieczeństwa wynikają z wielu czynników, a jednym z nich jest
    niewątpliwie zapewnienie właściwej ochrony zbiornikowców podczas operacji załadunku
    i rozładunku substancji niebezpiecznych, co dotychczas realizowane jest przez MSPR
    Sp. z 0.0.
    Podkreślenia wymaga fakt, iż jednym z warunków wyrażenia zgody na działalność na
    przykład Gdańskiego Terminalu' Gazowego GASPOL S.A. jest zapewnienie przez
    prowadzącego ten zakład odpowiednich sił i środków do zwalczania zagrożeń pożarowych
    na akwenie portowym, Wymóg ten znalazł' wyraz w "Raporcie o bezpieczeństwie" z 2006 r.,
    , .

    opracowanym dla Gdańskiego Tenninalu Gazowego GASPOL S.A. i zatwierdzonym przez
    Pomorskiego Komendanta Wojewódzkiego w Gdańsku' w dniu 24.05.2007 r., zgodnie
    z" którym w zakresie zwalczania poważnych awarii Morska Straż Pożarniczo-Ratownicza
    podejmuje działania na akwenie portowym w przypadku zagrożenia gazowca LPG, a ponadto
    w fazie początkowej akcji ratowniczo-gaśniczej na terminalu udział bierze statek pożarniczy
    Morskiej Straży Pożarniczo-Ratowniczej Sp. z 0.0. Pozbawienie możliwości działania
    ratowniczego przez Państwa działania spowoduje konieczność aktualizacji "raportów
    o bezpieczeństwie" różnych zakładów znajdujących się na terenie Portu, co wiązać się będzie
    z dodatkowymi wymuszonymi dla tych firm kosztami.
    Należy także podnieść, iż niezapewnienie odpowiedniej ochrony zbiornikowców
    podczas załadunku i rozładunku substancji niebezpiecznych wiązać się może z negatywną
    opinią Państwowej Straży Pożarnej w zakresie funkcjonowania na terenie Morskiego Portu
    Gdańsk zakładów wymienionych wart. 248 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo
    ochrony środowiska, czyli zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii
    przemysłowej.
    Kolejną konsekwencją działań zmierzających de facto do likwidacji lub znacznego
    ograniczenia działalności MSPR Sp. z 0.0. jest sprzeczność tych działań z obowiązującym
    "Zakładowym Planern Ratownictwa ZMPG S.A. Gdańsk" oraz "Planem zwalczania zagrożeń
    i zanieczyszczeń wód portowych zarządzanych przez ZMPG S.A." zatwierdzonym przez
    Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni. Ponadto Zarządzenie Nr 5 Dyrektora Urzędu
    Morskiego w Gdyni z dnia 8 października 2002 r. nakłada na zbiornikowce przewożące palne
    ładunki niebezpieczne lub nieodgazowane obowiązek korzystania z asysty statku
    pożarniczego. Brak takiej profesjonalnej asysty może doprowadzić do odmowy rozładunku
    przez kapitana statku lub armatora.
    Nie bez znaczenia w kontekście powyższego jest także realizacja porozumienia
    zawartego pomiędzy ZMPG S.A. w Gdańsku, MSPR Sp. z 0.0. w Gdańsku .. oraz
    Komendantem Miejskim PSP w Gdańsku z dnia 28 września 2007 r. w przedmiocie
    określenia obszaru, warunków i okoliczności działania jednostki ochrony przeciwpożarowej
    MSPR Sp. z 0.0. poza terenem swojego działania, które zgodnie z §1O pkt 1 może zostać
    rozwiązane za 30-dniowym okresem wypowiedzenia. Porozumienie to bowiem stwarzało
    warunki wykorzystania tej jednostki na terenie i wodach Miasta Gdańska do działań
    ratowniczych poza terenem własnego działania tej jednostki i pozbawienie Miasta Gdańska
    takiej ochrony stwarza istotne zagrożenie dla ponad czterystutysięcznej aglomeracji miejskiej,
    o czym Prezydent Miasta Gdańska Pan Paweł Adamowicz, jednocześnie Przewodniczący
    Rady Nadzorczej ZMPG S.A. w Gdańsku mógł nie być w pełni przez Państwa
    poinformowany.
    W mojej opinii zastąpienie dotychczasowych załóg statków pożarniczych
    nieprofesjonalną, nieprzeszkoloną kadrą, zorganizowaną jedynie w ramach podmiotu
    niebędącego jednostką ochrony przeciwpożarowej jest działaniem ryzykownym,
    niezapewniającym kompleksowej ochrony akwenów wodnych i terenów miasta.
    W związku" z powyższym proszę o podjęcie ~akresie działań zgodnych
    z obowiązującymi przepisami prawa. ~. ~~ -z:~ z::...-.
    Do wiadomości:
    1. Pan Ryszard Stachurski - Wojewoda Pomorski,
    2. Pan st. bryg. Wojciech Prusak - Komendant Miejski PSP w Gdańsku.

    • 33 0

    • Czyżby początek końca nierządów prezesa ZMPG S.A ;)

      • 2 0

    • Wychodzi na to, że pan prezes zmpg to nie tylko ordynus ale również człowieczek mijający się z prawdą i manipulujący faktami... no no czego to teraz uczą... wszak to pan dr jakichś tam nauk he he

      • 2 0

    • jednym słowem prawo za nic mają prezesi ZMPG .... czas na odpowiedzialność za podjęte decyzje

      • 3 0

  • PORTOWCY - Tam trzeba napisać (1)

    Monika Tomaszewska
    Departament Transportu Morskiego i Bezpieczeństwa Żeglugi
    Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej

    ul. Chałubińskiego 4/6, 00-928 Warszawa
    tel. +48 22 630 13 73
    fax. +48 22 630 15 49

    • 8 0

    • Kompetentni pracownicy MSPR już wykonali wszelkie niezbędne ruchy by powiadomić "wszystkich świętych" we wszystkich ministerstwach mających cokolwiek wspólnego z portem, jego kondycją, sposobem zarządzania i szeroko pojętym bezpieczeństwem. Tak byc nie może by o bezpieczeństwie portu decydował człowiek od wskaźników ekonomicznych, to też za dużo splendoru dla tego pana z literkami dr przed nazwiskiem, skoro nie potrafi wykonać podstawowych czynności związanych z problemami eksploatacji i potrzebuje pomagiera z zewnątrz, przy okazji płacąc spore pieniądze za coś co powinien sam zrobić.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie obrotu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Studiował na Wydziale Prawa Uniwersytetu Gdańskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Od początku kariery zawodowej związany z branżą TSL. Jako przewodniczący Komisji Celnej w Polskiej Izbie Spedycji i Logistyki był uczestnikiem wielu projektów realizowanych przy współudziale Izby Celnej w Gdyni oraz Ministerstwa Finansów. Jest...

Najczęściej czytane