• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia wciąż szuka miejsca na port instalacyjny, a konkurencja nie śpi

Wioletta Kakowska-Mehring
1 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Port Gdynia chce być zapleczem przemysłowo-usługowym na lądzie dla inwestycji związanych z budową i eksploatacją farm wiatrowych. Czy port instalacyjny zastąpi terminal kontenerowy? Port Gdynia chce być zapleczem przemysłowo-usługowym na lądzie dla inwestycji związanych z budową i eksploatacją farm wiatrowych. Czy port instalacyjny zastąpi terminal kontenerowy?

Port instalacyjny ma być w Porcie Gdynia, ale... wciąż nie wiadomo, gdzie dokładnie. W pierwszej wersji miał powstać na terenach zajmowanych przez PGZ Stocznię Wojenną, potem miał być "pierwszym etapem" Portu Zewnętrznego, a teraz pojawił się pomysł, aby... zastąpił terminal BCT. Analizy trwają, a czas nieubłaganie płynie.



Czy polskie firmy skorzystają na budowie morskich farm wiatrowych na Bałtyku?

Morska energetyka wiatrowa ma być kołem zamachowym polskiej gospodarki na najbliższe lata. O projekcie mówi się na konferencjach, komisjach i spotkaniach rządowych. W temat zaangażowane są firmy państwowe i prywatne. Co rusz kolejne podmioty podpisują umowy o współpracy i listy intencyjne. Każdy widzi w tym korzyści, a to dla lokalnego biznesu, a to dla samorządów. Według wstępnych zapowiedzi farmy wiatrowe uruchomione w ramach pierwszej fazy programu miały rozpocząć produkcję energii już w 2025 roku.

Jednym z kluczowych projektów jest przygotowanie tzw. portu instalacyjnego, który będzie bazą dla firm stawiających farmy wiatrowe. To miejsce, gdzie będą składane i przygotowywane do wysyłki na plac budowy elementy konstrukcyjne. Według wiceministra infrastruktury Grzegorza Witkowskiego na jego powstanie przeznaczone zostaną środki w wysokości 435 milionów euro. Od wielu miesięcy mówi się, że taki port ma powstać w Gdyni. Jest o tym mowa w Krajowym Planie Odbudowy. Rząd ma też już gotowy projekt uchwały, ale na razie jej nie przyjął. A w branży mówi się, że port w Gdańsku, ale także Port Szczecin-Świnoujście jeszcze nie zrezygnowały z tego projektu.

Od Stoczni Wojennej, przez Port Zewnętrzny, po BCT



Nic dziwnego, bo wciąż nie wiadomo, gdzie dokładnie mógłby być ulokowany port instalacyjny. W lutym ub.r. pojawiła się informacja, że PGZ Stocznia Wojenna chce sprzedać lub wydzierżawić tereny (7 ha) przy ul. ŚmidowiczaMapka w Gdyni z bezpośrednim dostępem do basenu IX. Prawo pierwokupu działek na terenie Stoczni ma Zarząd Morskiego Portu Gdynia i chciał z niego skorzystać. Port miał jednak szerszą ofertę, bo chciał kupić cały obecnie zajmowany teren przez Stocznię, czyli ok. 30 hektarów. To wiązałoby się z przeniesieniem Stoczni Wojennej. Plan się nie powiódł.

Czytaj też:

Dąbrowski: Transformacja energetyczna. Farmy wiatrowe, OZE i elektrownia jądrowa



Potem mówiło się, że port instalacyjny zostanie ulokowany u nasady Portu ZewnętrznegoMapka, czyli w pierwszym etapie inwestycji, która ma dopiero powstać. Przypomnijmy. Według koncepcji Port Zewnętrzny ma być przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i ŚląskiegoMapka (ma powstać na wodzie). Dzięki tej inwestycji powierzchnia portu ma się zwiększyć o 151 ha, a zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU. Na tym obszarze według planów ma powstać przede wszystkim terminal kontenerowy i LNG, który ma służyć do bezpośredniego bunkrowania statków przypływających do Portu Gdynia. Niestety nowy port jest jeszcze w fazie projektu, a port instalacyjny potrzebny jest... już.

Przewidywana lokalizacja farm wiatrowych. Przewidywana lokalizacja farm wiatrowych.

Ostatnio pojawiła się informacja, że kolejna koncepcja dotyczy obszaru, na którym obecnie funkcjonuje BCT - Bałtycki Terminal KontenerowyMapka. Już w 2023 roku kończy się umowa z International Container Terminal Services Inc. na dzierżawę tego terenu. Spółka ta jest międzynarodowym operatorem terminali kontenerowych. Zajmuje się zakupem, rozwojem, zarządzaniem i obsługą portów oraz terminali kontenerowych na całym świecie. W Gdyni jest obecna od 2003 roku.

Port instalacyjny zamiast terminalu kontenerowego?



O to, czy to prawda, że port instalacyjny ma powstać na terenach obecnie dzierżawionych przez terminal BCT, zapytaliśmy władze Portu Gdynia.

- Zarząd Morskiego Portu Gdynia przygotował szereg koncepcji związanych z przeładunkiem elementów offshore. Są one obecnie przedmiotem analizy przez interesariuszy - w tym deweloperów i inwestorów. Ostateczna lokalizacja terminalu zostanie wskazana na podstawie informacji pozyskanych od rynku i właściciela spółki Zarząd Morskiego Portu Gdynia [właścicielem jest Skarb Państwa - dop. red.] - poinformował nas Maciej Krzesiński, dyrektor ds. marketingu i współpracy z zagranicą.
Czytaj też:

Cztery oferty na budowę Portu Zewnętrznego w Gdyni



Ta informacja zaniepokoiła przedstawicieli branży, którzy pytają, czy warto rezygnować z dobrze funkcjonującego terminalu kontenerowego na rzecz portu instalacyjnego, który będzie tylko potrzeby na czas budowy farm wiatrowych na morzu. Wprawdzie ICTS jest jednym z czterech podmiotów, jakie wyraziły zainteresowanie udziałem w budowie Portu Zewnętrznego, ale ten projekt ma szansę "zmaterializować" się najszybciej w 2026 roku, o ile w ogóle.

"Polski Ład" to... opracowanie o charakterze kierunkowym



W maju upubliczniono program "Polski Ład", czyli rządowy plan na czas po pandemii, w którym przedstawione zostały propozycje dotyczące wielu dziedzin życia społecznego i gospodarczego. Okazało się, że w 132-stronicowym opracowaniu zauważono planowany Port Centralny w Gdańsku, a nawet terminal kontenerowy w Świnoujściu, a pominięto Port Zewnętrzny w Gdyni. Nie wspomniano o tej inwestycji także w informacji dotyczącej farm wiatrowych. Co więcej, nie wspomniano też o budowie Drogi Czerwonej. W dziale "Dekada rozwoju" jest mowa o różnych drogach (m.in. S8, S19 czy DK94), ale nie ma ani słowa o tej ważnej dla Portu Gdynia inwestycji. Dlaczego? O to zapytaliśmy ponad miesiąc temu resort infrastruktury, który jest też odpowiedzialny za gospodarkę morską. Odpowiedź otrzymaliśmy dopiero niedawno.

Czytaj też:

"Polski Ład". Port Centralny jest, zabrakło Portu Zewnętrznego



- "Polski Ład" to opracowanie o charakterze kierunkowym. Dokument ten nakreśla newralgiczne aktywności i przedsięwzięcia, które determinować będą osiągnięcie najważniejszych celów w wielu obszarach i dziedzinach życia, w tym także w transporcie. W dokumencie pn. "Wielkie programy infrastrukturalne" wymienione zostały wybrane projekty strategiczne. Jest o tym mowa w samej treści "Polskiego Ładu". Droga Czerwona jest bardzo ważnym elementem infrastrukturalnym poprawiającym dostępność do portu morskiego w Gdyni. "Polski Ład" obejmuje bardzo wiele obszarów tematycznych, dlatego w sektorze infrastruktury pokazuje przede wszystkim inwestycje infrastrukturalne dotyczące autostrad i dróg ekspresowych, jako komponentu inwestycyjnego stanowiącego jedno z kół zamachowych rozwoju gospodarczego Polski - poinformował nas Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.

Inwestorzy nie mogą pozwolić sobie na opóźnienia



Wracając jednak do portu instalacyjnego. Uchwała rządu jest, zapewnienia są, ale wciąż brak tzw. harmonogramu przystosowania i udostępnienia portu, na podstawie którego inwestorzy będą mogli określić, w jakim stopniu skorzystają z Portu Gdynia. A inwestorzy uczestniczący w pierwszej fazie wsparcia morskich farm wiatrowych, w dużej części koncerny zagraniczne, prowadzą rozmowy z wieloma portami, nie tylko w Polsce.

Jak poinformował portal branżowy Wysokienapiecie.pl, inwestorzy nie mogą pozwolić sobie na opóźnienia i rozglądają się za miejscami, z których będą mogli za dwa-trzy lata budować na polskim morzu turbiny wiatrowe.

- Rozmawiamy z kilkoma różnymi portami, polskie porty naprawdę potrzebują wiele działań, aby farmy wiatrowe offshore mogły być z nich instalowane. Każdy port musi mieć odpowiednio duże obciążenie użytkowe, by mógł przyjąć dużą liczbę ciężkich turbin, łopat wiatraków, komponentów, wież. Potrzebne są też odpowiednio wysokie żurawie i place manewrowe. Obciążenie użytkowe w polskich portach musi zostać zwiększone, podobnie jak przestrzeń do załadunku i przechowywania elementów siłowni wiatrowych - powiedział Nils de Baar, prezes Vestas na Europę Północną i Środkową Nils de Baar w rozmowie z portalem WysokieNapiecie.pl.
Jak zauważa prezes Vestas, Wielka Brytania, Dania, Niemcy dużo zainwestowali w porty, by miały dużą powierzchnię, obciążenie oraz przyjmowały jednostki cargo i instalacyjne.

Miejsca

Opinie (103) 1 zablokowana

  • miasto moich marzeń

    proste jak drut Stocznie Wojenną przenieść do Radomia (w filmie już tak robili mój zawód to premier) będzie miejsce
    7000 kontenerów dziennie przez miasto to jest sukces
    Już dziś ul.Unruga codziennie tysiące tirów ze średnią prędkością przejazdu 80 - 90 km/godzinę, a kulsonów nie ma z suszarką.

    • 0 0

  • Jakaś głupota (11)

    I to jest nienormalne. Port w Gdyni szuka terenów a jednocześnie oddaje się tereny po Dalmorze i Naucie pod budowę domów i jakiejś prywatnej mariny, a tereny w rejonie ulicy Węglowej czekają. Po co kombinować, trzeba ruszyć głową i dogadać temat z Urzędem Morskim w Gdyni.

    • 46 11

    • Racja

      Całe trojmiasto jest głupotą, urzędnicy UM, architekci i projektanci dróg rowerorych. Jednak co zrobić kiedy many is many and buisiness is buisnnes. Powiązania biznesowo - fakturowe przekraczają szczyt głupoty, tymbardziej ludzi z wyższym wykształceniem!

      • 0 0

    • Jakaś głupota (9)

      to pisze. Port w Gdyni nie oddał tylko kupił treny po Naucie, a tereny po Dalmorze nie należały do portu, należą do Dalmoru i PHN. A co do tego ma jeszcze Urząd Morski w Gdyni.

      • 10 2

      • "tereny portowe" nie oznaczają własności (8)

        są to tereny, na których port ma uprzywilejowane prawa - w tym pierwokupu.

        Których w Gdyni został pozbawiony w przypadku Dalmoru, bo ten teren wyłączono z "terenów portowych". Przy intensywnym udziale w tym gdyńskiego magistratu. Podobny numer szykował się w przypadku terenów Nauty, ale ktoś zareagował własciwie.
        Bo gdyńskie "kręgi gospodarcze" już się z gąska witały. Podobnie na "międzytorzu."

        • 8 1

        • Tereny Dalmoru (1)

          nigdy nie były w w granicach portu. To jest bufor mieczy częścią przemysłową a tkanką miejską.

          • 2 3

          • nie rozumiesz róznic pojęcia "tereny portowe" i "granica portu".

            Zapoznaj się z ustawami portowymi.
            Dla przykładu, do terenów portowych w Gdańsku należy część terenów dzielnicy Przeróbka czy Stogi, wraz z blokami mieszkalnymi. I w przypadku np. zmian własnościowych konieczna jest zgoda portu.

            To żadna strefa buforowa, bo jest zajęta obecnie przez mieszkaniówkę. I przestań z tą tkanką, bo tej nigdy tam nie było. To, co tam urosło, to tkanka nowotworowa na porcie i strefie przemysłowej.

            A co do Gdyni, to:
            "W 2003 r., na wniosek !!! Rady Miasta Gdyni !!!, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. międzytorzu i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia. Port został więc okrojony prawie ze wszystkich stron co pozbawiło go możliwości terytorialnego rozwoju."

            • 6 1

        • (5)

          Wy sie dobrze czujecie? Na terenach Dalmoru co by mialo niby byc przeladowywane? Smigla xxl czy moze jednak wegiel? A moze 3 mln TEU rocznie? To scisle centrum miasta, sto lat temu tak, teraz ten teren nie nadaje sie na przeladunki.

          • 6 5

          • nie, ten teren nie nadaje sie na mieszkaniowke (2)

            A jak to sie robi, to zapraszam do Goeteborga albo do nowego Hamburga.

            • 4 0

            • (1)

              porównanie Gdyni do Hamburga ,jesteś oderwany od rzeczywistości jak Antoni

              • 2 3

              • trzeba się uczyć od lepszych

                Jak ci Hamburg nie pasuje (bo ja do Hamburga Gdyni nie porównuję), to obejrzyj sobie Kopenhagę albo Aarhus. Lub któryś z 25(!!) portów Szwecji.

                • 5 0

          • ze cos nie miesci sie w glowie

            to nie znaczy, ze nie jest mozliwe.
            Przeznaczenie tego miejsca na mieszkaniowke jest najgorszym kierunkiem z mozliwych.

            Takie rzeczy w swiecie sie dzieja ale w uporzadkowany i sensowny sposob a nie "na wyrwe", jak to zrobiono w Gdyni. W Skandynawii oddaje sie stare nabrzeza pod zabudowe ale dopiero po przeniesieniu dzialalnosci w nowe miejsca. W Polsce takich miejsc jest niewiele a teren po Dalmorze wylaczono z terenow portowych za pomoca biurokratycznych matactw, rodem z tej samej polki jak bulwersujace Trojmiasto wyludzanie mieszkan...

            • 2 4

          • Przed 2 wojna to tez było ścisłe centrum

            • 3 3

  • Droga Czerwona

    coś długo nic się nie dzieje ws. Drogi Czerwonej, a przecież to klucz dla każdej aktywności portu Gdynia - r u s z a ć do dzieła!
    Brawo redakcja ! Jest czujność i merytoryka !

    • 3 0

  • 100

    !!!

    • 0 0

  • Cechuje was brak krytycznego podejścia do przedstawicieli rządu (1)

    Idąc to drogą, drogie trójmiasto peel, stajecie się tubą dla manipulantów i oszustów.

    Kto rozsądnie rozumując chciałby zlikwidować terminal kontenerowy, aby zrobić tam skład materiałów budowlanych?
    Chyba tylko rząd.

    • 8 2

    • nie - tak mysli kazdy osobnik zainteresowany wlasnym interesem, na ktory ma wplyw

      I zniszczy sasiadowi jego dzialania, pomimo tego, ze nie jest w stanie ich przejac i na nich zarabiac.

      • 0 0

  • Może na terenie Dalmoru?

    A nie czekaj ...

    • 3 0

  • Gdynia kiedyś Morska Potęga Polski dzisiaj Gdynia to już Miasto Upadłe (1)

    • 6 1

    • UM

      przywroci jej swietnosc farbą.

      • 0 0

  • potr (2)

    Zlikwidować cały ten port,przecież i tak nie ma porządnego dojazdu, a cała Gdynia przez niego stoi.Kto to widział w cywilizowanym świecie tiry z kontenerami w centrum miasta,parodia w biały dzień. Jak można budować port bez niezależnego dojazdu, które nie ingeruje w tkankę miejską. Gdzie są urbaniści,planiści,logistycy którzy rozwiążą problem układu drogowego nie na zasadzie Drogi Czerwonej , ktora i tak okaże się nie wydolna bo odbywać się będzie ruch lokalny.Popukać się w głowy.

    • 5 5

    • Kupuja farbe i beda malowac nowe trasy na niebie

      • 0 0

    • a ty z czego

      się urwałeś?

      • 2 1

  • Bez infrastruktury drogowej

    Powinien byc zakaz takich inwestycji. Normalne, cywilizowane miasta maja takie przepisy

    • 2 1

  • Droga Czerwona (7)

    A może by tak najpierw pomyśleć o jakiejś drodze dojazdowej do tego wielkiego portu? Bo jest tylko sypiąca się Estakada Kwiatkowskiego. Co z Drogą Czerwona? Kiedy ruszy budowa?

    • 70 2

    • Prawda (2)

      Odfadza za chwile terminal promowy .

      Dla kilku operatorow armatorow promowych.

      Fajnie .
      Tylko ?

      Coz wyjazdem pojazdow z tego terminala ?

      Polska .?
      Chrzaniwskiego ?

      Wisniewskiego ?

      Gratulacje .

      Juz teraz Gdynia stoi a jak jeszcze opuszcza barierki kolejowe na Chrzanowskiego to bedzie cyrk.

      Promy sie nie rozladuja ani nie zaladuja .

      To kpina.

      Nie ma drog .

      • 2 1

      • "Coz wyjazdem pojazdow z tego terminala" (1)

        Miasto się na tę ewentualność już przygotowało - postawiło zakaz ruchu ciężarówek na Portowej i Jana z Kolna. A wyjazd, na razie bez zmian - Wiśniewskiego i Polska to drogi portowe i ew. dodany zostanie im trzeci pas.
        Potem estakada tak jak uprzednio.
        Przy jakimś jej następcy trzeba chodzić, w państwie kołdra zawsze będzie krótka.
        Z nieba nie spadnie...

        • 1 2

        • trzeci pas na truck-pass

          I bedzie dobrze.

          • 1 0

    • Budowa ruszy, jak tylko zostanie rozstrzygnięty przetarg na zakup szpadli i kilofów. (2)

      • 9 0

      • (1)

        i farby

        • 7 1

        • kolejny fanatyk...

          • 1 0

    • Droga Czerwona jak i Port Instalacyjny będą tylko na papierze.
      jj

      • 17 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki...

Najczęściej czytane