• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Potrójny chrzest w Stoczni Północnej

Robert Kiewlicz
4 listopada 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejny prom z Remontowa Shipbuilding
Nowe promy wizualnie podobne będą do poprzedników,  jednak zdecydowanie różnić się będą konstrukcją napędu. Na zdjęciu prom Moldefjord, napędzany skroplonym gazem. Nowe promy wizualnie podobne będą do poprzedników,  jednak zdecydowanie różnić się będą konstrukcją napędu. Na zdjęciu prom Moldefjord, napędzany skroplonym gazem.

W sobotę, w gdańskiej Stoczni Północnej odbędzie się uroczystość chrztu trzech dwustronnych, pasażersko - samochodowych promów fiordowych Korsfjord, Storfjord i Hjørundfjord. Statki budowane są na zlecenie Gdańskiej Stoczni Remontowej dla norweskiego armatora Fjord 1 MRF AS.


Promy obsługiwać będą ruch pasażersko - samochodowy wzdłuż wybrzeża norweskiego w okolicy Molde. Promy obsługiwać będą ruch pasażersko - samochodowy wzdłuż wybrzeża norweskiego w okolicy Molde.

Statek Korsfjord jest czwartym i ostatnim z serii promów SKS 125, napędzanych paliwem gazowym. Ich charakterystyczną cechą jest unikalny napęd, składający się z dwóch silników zasilanych LNG, poruszających prądnice elektryczne oraz jednego silnika wysokoprężnego. Trzy pierwsze z tej serii statki przekazane zostały armatorowi w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Prom Korsfjord dołączy do nich zaraz po uroczystości chrztu.

Zbudowane promy odpowiadają restrykcyjnym normom ekologicznym. Pierwszy z serii SKS-ów, o nazwie Moldefjord, zdobył nagrodę Green Ship Technology Awards, przyznaną przez Informa Maritime Events z grupy Informa, wydawcy jednego z najbardziej znaczących na świecie czasopism morskich - dziennika Lloyd's List.

Promy Storfjord i Hjørundfjord, należące do kolejnej serii, wizualnie podobne do poprzedników, zdecydowanie różnią się konstrukcją napędu. Jednostki posiadać będą tradycyjne siłownie, wyposażone w silniki Diesla i w mechaniczne linie wałów. Promy te są w trakcie budowy i przekazane zostaną armatorowi w pierwszym kwartale 2011 r.

Fjord 1 MRF jest pierwszym norweskim armatorem, który zaczął wykorzystywać skroplony gaz ziemny jako paliwo dla promów. Zaletą używania gazu LNG jest znaczna redukcja zanieczyszczenia środowiska, jak również nieograniczony dostęp do tego bogactwa naturalnego.

Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Miejsca

Opinie (37) 3 zablokowane

  • Jednak można coś robić w tej branży prócz palenia opon (4)

    panowie związkowcy.
    Tylko trzeba chcieć pracować a nie leniuchować.

    • 52 7

    • (1)

      niestety to są ostatnie projekty w tej stoczni: od pewnego czasu bark tam nowych zleceń

      • 2 4

      • bzdury

        A skąd masz takie wiadomości??? Tylko w tej chwili rozpoczynają się budowy 10 jednostek. No tak dla Ciebie to zbyt mało.

        • 2 2

    • Ale to nie związkowcy ponoszą winę tylko UE (1)

      To UE i Donek zarzuciły poslkim stoczniom korzystanie z pomocy publicznej i kazano zamknąć te zakłady. W inych drastycznie ograniczono produkcję - np. Stocznia Gdańsk ma czynne 2 z 10 pochylni. Na nic artykuły o ogromnej pomocy publicznej udzielanym swoim zakładom - nie tylko stoczniowym - pprzez rządy Niemiec i Francji.

      • 0 4

      • No to dorzuć sie stoczniom ze swojej pensji.

        Kto ci broni dać datek? Bo ja nie zamierzam ze swojej dopłacać do nierentownych zakładów, tylko po to by 140 dyrektorów i szefów związków mogło brać pięciocyfrowe pensje.

        • 2 0

  • Polska Live!!!

    No To Wąsacze popiją!!!

    • 4 11

  • pieknie... popieram...

    oby tak dalej...

    • 14 0

  • Jak to stocznie dalej działają podobno były nie rentowne?

    • 4 7

  • Guzik w tej stoczni by guzik zwojował

    • 10 3

  • Jak na gaz to teraz pewnie pływa tanio taki prom, więc bilety będą tańsze (1)

    Tylko się cieszyć

    • 2 4

    • Na gaz to Ty masz lanosa :-)

      • 0 1

  • silniki (6)

    "unikalny napęd, składający się z dwóch silników zasilanych LNG, poruszających prądnice elektryczne oraz jednego silnika wysokoprężnego"

    a te na LNG to niby jakie jak nie wysokoprężne - to nie samochód

    • 5 3

    • (3)

      W silnikach na LNG gaz jest wtryskiwany do komory spalania i ulega samozapłonowi? To taki gazowy "diesel", ups, wysokoprężny?

      I to nie samochód, powinna być turbina gazowa a nie silnik ...

      Swoją drogą ciekawe rozwiązanie, turbina gazowa napędzająca prądnicę i silniki elektryczne w samochodzie. Są takie rozwiązania?

      • 0 0

      • WTF? Nie wiem, co ciekawego w trubinie napedzajacej generator. Normalne rozwiazanie techniczne.

        • 0 0

      • nie ma tam turbiny gazowej. tylko silnik na LNG

        • 0 0

      • to nie turbina

        To nie turbina tylko nowy typ (cykl spalania) silnika. Kombinacja Diesla i Bezyny (duza
        kompresja dzieki turbo + supercharger i spalanie w kombinowanym cyklu).
        Zalety: wysoka sprawnosc (prawie jak Diesel), malo zanieczyszczen jak dla silnika beznywnowego (bez potrzeby skomplikowanych katalizatorow i filtrow)
        Wady: zbiornik skroplonego przy -170stC gazu
        Wiecej tutaj:
        http://www.bi.no/ShippingakademietFiles/IBC/Presentations/Thursday/Torill Grimstad Osberg.pdf

        PS1. W Norwegii od 10 lat buduje sie takie jednostki.
        PS2. Volvo mialo projekt turbiny gazowej do samochodu. Nie wyszlo. IMO zbyt niska sprawnosc.

        • 2 0

    • silnik (1)

      Silnik wysokopreży (Diesla) to taki w ktorego cylindrach dochodzi do samozaplonu spowodowanego wysoka temp i wysokim ciesniem.

      Czy LNG ulega samozaplonowi?

      • 0 0

      • NIe

        Ale sa to silniki Diesla, przystosowane do spalania gazu.

        • 0 0

  • Świetnie. Tak trzymać. (2)

    Jeszcze 15 lat i zostaną spłacone długi Remontowej z tytułu opcji walutowych. Geniusz Soyka!

    • 9 3

    • Północna i Remontowa- niby ten sam właściciel a jaka różnica w wynagrodzeniach i dodatkach dla pracowników! (na niekorzyść dla Północnej!) Kpiny! Wiem to bo od kilkunastu lat w jednej pracuje mój tata a w drugiej chrzestny!

      • 2 1

    • Sie nie wie, sie nie wtrąca.

      Trzeba coś wiedzieć na ten temat żeby sie wypowiadać.
      Dzięki podpisanym już kontraktom długi, w które gfaktycznie wpadła Stocznia REMONTOWA SA zostaną spłacone w rok, góra dwa lata.

      • 0 0

  • godzina (2)

    o której godzinie to będzie? Czy można wejść i to zobaczyć?

    • 7 0

    • (1)

      jak chcesz to mogę się spytać i później ci to napiszę.

      • 0 0

      • poproszę

        • 0 0

  • Jak znam życie to po wyborach Stocznia Północna upadnie.

    • 0 9

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w obszarze badań i rozwoju technologii informatycznych, pełniąc funkcje zarządcze polskich oddziałów czołowych korporacji informatycznych: 1999-2010: Intel Technology Poland (Dyrektor Generalny i Prezes Zarządu); 1997-1999: Olicom Poland (Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny); 1991-1997: CrossComm-Poland (Dyrektor Finansowy, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny) Pełnił funkcje w organach doradczych: członek...

Najczęściej czytane