- 1 Praca na wakacje 2024: oferty i zarobki (62 opinie)
- 2 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (66 opinii)
- 3 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (109 opinii)
- 4 Mieszkańcy ruszyli z pomocą małej lodziarni (245 opinii)
- 5 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (72 opinie)
- 6 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (94 opinie)
Będzie specustawa dla przekopu Mierzei Wiślanej
Rada Ministrów zatwierdziła projekt specustawy o budowie przekopu Mierzei Wiślanej. Niebawem prace legislacyjne nad aktem rozpoczną się w Sejmie. Projekt ustawy krytykują organizacje turystyczne, ekolodzy, a także lokalne władze samorządowe.
Specjalna ustawa zdaniem ministerialnych urzędników usprawni proces realizacji inwestycji. Zgodnie z planem, kanał ma być wybudowany do 2022 roku.
Połączenie Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej kanałem przez Mierzeję Wiślaną to jedna z priorytetowych inwestycji obecnego rządu. O potrzebie realizacji przedsięwzięcia Jarosław Kaczyński mówił już latach 90., gdy zasiadał w Senacie I kadencji.
Zdaniem ministerialnych urzędników, kanał w nowej sytuacji geopolitycznej Polski i wschodnich obszarów Unii Europejskiej ma znaczenie przede wszystkim ze względu na potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa tej części Polski i wschodniej granicy UE.
- Bardzo istotne są też aspekty rozwoju gospodarczego i turystycznego tych obszarów. Nowa droga wodna umożliwi swobodną żeglugę statków morskich do portu w Elblągu i pozostałych portów Zalewu Wiślanego, będących portami Unii Europejskiej - czytamy w komunikacie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Projekt ustawy skraca przygotowanie do inwestycji
Jak czytamy w uzasadnieniu projektu ustawy, jej celem jest wprowadzenie ułatwień proceduralnych, umożliwiających sprawną realizację przekopu z punktu widzenia interesów państwa, tym samym istotnych dla gospodarki morskiej.
Chodzi dokładnie o zasadnicze skrócenie ścieżki pozyskiwania niezbędnych pozwoleń. Rozwiązania specustawy opierają się w głównej mierze na sprawdzonych rozwiązaniach innych specustaw, w szczególności specustawy drogowej.
Ustawa uwzględnia jednocześnie specyfikę inwestycji w drogi wodne oraz specyfikę inwestorów, którymi będą wyłącznie jednostki Skarbu Państwa (Urzędy Morskie w Szczecinie i Gdyni), zapobiegając ponoszeniu zbędnych opłat i kosztów o charakterze administracyjnym.
Krytyka z wielu stron
Rząd, przed zatwierdzeniem projektu uchwał, prowadził konsultacje w sprawie ustawy. Głos zabrały organizacje turystyczne, ekolodzy, a także władze samorządowe. Problem w tym, że tylko ci ostatni odnieśli się do regulacji ustawowych, pozostałe podmioty odniosły się wyłącznie do pomysłu budowy przekopu.
Zdaniem Fundacji Mierzeja 2200 budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną została opracowana w oparciu o założenie, iż przekop ten wpłynie na rozwój turystyki w regionie. W analizie środowiskowej wykazano duże prawdopodobieństwo negatywnego oddziaływania na środowisko, a w ślad za tym na pogorszenie naturalnych walorów turystycznych Mierzei Wiślanej oraz zagrożenie środowiskowe dla Zalewu Wiślanego.
W podobnym tonie co poprzednicy wypowiedziała się Lokalna Organizacja Turystyczna w Krynicy Morskiej.
Marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk, który zdołał się odnieść merytorycznie do nowego aktu prawnego, stwierdził, że jego projekt wykracza poza obecnie obowiązujący system planowania i rozwoju zagospodarowania przestrzennego. Wiele wątpliwości budzi także podział kompetencyjny w zakresie przygotowywania zezwoleń na realizację wspomnianej inwestycji.
Natomiast gmina Krynica Morska zawnioskowała o zmiany w treści projektu ustawy, które zagwarantują im lepszą ochronę istniejącej infrastruktury drogowej, bowiem prace prowadzone na Mierzei Wiślanej mogą spowodować jej degradację.
Dokumentacja z przebiegu konsultacji społecznych.
Planowany przekop w trzech miejscach
Inwestycja przede wszystkim obejmuje zaprojektowanie kanału żeglugowego między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską, w tym między innymi śluzy z konstrukcją zamknięć. Dodatkowo przedsięwzięcie przewiduje przygotowanie dokumentacji połączeń drogowych i mostowych, a także wejścia do portu w Elblągu od strony Zalewu Wiślanego i wykonanie toru wodnego.
Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego. Wstępne szacunki mówią, że realizacja pochłonie ok. 800 mln zł.
Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy. Jednak na obecnym etapie można powiedzieć, że propozycja w Piaskach niemal na pewno nie będzie analizowana.
Przetarg na projektanta czeka na rozstrzygnięcie
Urząd Morski w Gdyni już ponad dwa miesiące sprawdza dwie oferty złożone w przetargu na wykonanie projektu kanału żeglugowego, czyli tzw. przekopu Mierzei Wiślanej. Zamawiający na przedsięwzięcie przeznaczył ponad 6 mln zł, które pochodzą z budżetu państwa.
Oferty złożyły dwa podmioty składające się wyłącznie z trójmiejskich firm. Pierwsze konsorcjum tworzą dwie firmy: Mosty Gdańsk (lider) i gdański Projmors. Za wykonanie projektu oczekują ok. 5,25 mln zł. Drugie konsorcjum składa się z firm Transprojekt Gdański (lider) i Wuprohyd z Gdyni. Przedsiębiorstwa złożyły ofertę opiewającą na kwotę 7,34 mln zł, czyli grubo ponad 1 mln zł wyższą niż planowane wydatki Urzędu Morskiego w Gdyni. Z tego powodu może ona nie być brana pod uwagę.
O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc. Dokumentacja ma być gotowa w ciągu 18 miesięcy od daty podpisania umowy.
Opinie (260) 5 zablokowanych
-
2016-12-14 15:34
Inwestycja o znaczeniu w sferze emocjonalnej
Jeśli ktoś z Państwa pływał po Zalewie Elbląskim, to już wie, że średnia głębokość na szlaku wynosi niewiele poda 2 m, a poza szlak lepiej nie wypływać nie tylko ze względu na płycizny, ale i liczne sieci rybackie. Czy tam jest jakikolwiek potencjał na coś więcej - wątpię.
Przekop ma nam dać poczucie, że daliśmy "Ruskowi" pstryczka w nos, ale to działanie na podobnym poziomie jak oni dziś nam robią.
Znaczenie przekopu w praktyce, to raczej turystyka, ale tak naprawdę to nie przekop decyduje o atrakcyjności tego rejonu, a infrastruktura i zalety akwenu - tych jednak ten projekt nie zmieni.
Koszty utrzymania okolicy akwenu, pogłębiania torów wodnych od strony zalewu i morza oraz dodatkowo wynikające z tego zaburzenie transportu piasku, powodować będą na pewno oddziaływanie na okoliczne tereny i zmniejszać uzasadnienie ekonomiczne tej inwestycji.- 25 7
-
2016-12-14 15:34
(2)
Wycieczka statkiem Gdansk Elblag, lubie to!:)
- 7 9
-
2016-12-14 15:58
(1)
No. np. szlakiem Wisla - Szkarpawa - Zalew - Elbląg :)
- 4 0
-
2016-12-14 17:36
Tez dobrze ale dluzej:)
- 2 0
-
2016-12-14 15:34
Za ten Przekop mogliśmy sami postawić Forum Radunię.... (2)
i ciągnąć zyski zamiast dopłacać do biznesu - pogłębiać w kółko Zalew...
Paranoja....- 12 6
-
2016-12-14 17:28
po co nam Forum Radunia (1)
Zamiast przekopu kolejna galeria handlowa - super.
Dodam, ze nie opowiadam sie ani za ani przeciw samemu przekopowi. Opowiadam sie raczej przeciw kolejnej galerii handlowej.- 2 2
-
2016-12-14 21:18
i tak będzie
i będzie kolejnym sączkiem w ciele naszego kraju - wyprowadzającym Cash na zewnątrz.//
- 1 0
-
2016-12-14 15:35
Kopać i jeszcze raz kopać tylko troche szybciej!
- 14 9
-
2016-12-14 15:57
Konieczność ...
Ta inwestycja jest konieczna dla rozwoju regionu ! Dla rządu to żaden problem , jedna nasiadowka w sejmie w nocy i ustawa gotowa ! Bez aluzji lecz to dobre posunięcie !!!
- 10 17
-
2016-12-14 16:07
Uffff...nareszcie...może ceny wreszcie spadną w tym gdańsku
...a nie jak w Stolycy prawie...
- 3 10
-
2016-12-14 16:23
Oj paliaki paliaki..
- 7 1
-
2016-12-14 16:24
Lepsze to niż stadiony za 800 baniek
Btw czemu nikt nie poprawił prawa i dla każdej większej inwestycji jest potrzebna specustawa?
- 6 14
-
2016-12-14 16:40
Ta choroba nazywa się rusofobia
lub inaczej syndrom Piotrusia Pana-sprzedamy wszystko i wszystkich aby tylko pokazać ruskowi jacy my wielcy,prawda panie generale Maciurewicz?Trzy rozbiory Polski jeszcze nie nauczyły?
- 18 9
-
2016-12-14 16:45
Jedyny naprawdę DOBRY projekt tego rządu (2)
Choć jestem zdeklarowanym przeciwnikiem PiS, to w tej jednej sprawie życzę im, aby im się udało. Zbyt długo już trwa gadanie na temat przekopu - przez te dwadzieścia kilka lat można było go już dawno wykonać.
- 10 24
-
2016-12-14 16:57
Możesz mi wytłumaczyć
merytorycznie dlaczego to jest dobry projekt rządu?Czy wpłynie to jakoś na jakość naszego życia?Czy tym przekopem w imię tych chorych pomysłów przepłynie kiedykolwiek jakiś statek?Może poprawi to naszą pozycję z punktu militarnego lub transportowego?Czy ty naprawdę nie widzisz co obecna władza z chorymi ambicjami Antka usiłuje zrobić?To się nazywa rusofobia owładnęła cały kraj i europę.
- 10 4
-
2016-12-14 18:04
Napij się wody z Zalewu - otrzeźwiejesz
- 5 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.