• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prawie 300-tonowa boja przeładunkowa na morskim złożu

erka
9 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Nowa boja cumowniczo-przelewowa została wyładowana na nabrzeżu portowym spółki Lotos Petrobaltic.
  • Nowa boja cumowniczo-przelewowa została wyładowana na nabrzeżu portowym spółki Lotos Petrobaltic.
  • Nowa boja cumowniczo-przelewowa została wyładowana na nabrzeżu portowym spółki Lotos Petrobaltic.
  • Nowa boja cumowniczo-przelewowa została wyładowana na nabrzeżu portowym spółki Lotos Petrobaltic.
  • Nowa boja cumowniczo-przelewowa została wyładowana na nabrzeżu portowym spółki Lotos Petrobaltic.
  • Nowa boja cumowniczo-przelewowa została wyładowana na nabrzeżu portowym spółki Lotos Petrobaltic.

Zakupiona przez Lotos Petrobaltic pływająca boja cumowniczo-przelewowa CALM (Catenary Anchor Leg Mooring) przypłynęła z Rotterdamu na pokładzie mv "BBC Belem". Jej średnica to 16 m, a wysokość - 7 m. Urządzenie waży aż 280 ton. Do przeniesienia jej ze statku na odpowiednio przygotowany teren bazy lądowej Lotos Petrobalticu użyto pływającego żurawia Maja o udźwigu do 330 ton. Docelowo boja stanie na złożu B8 przy morskiej kopalni ropy Petrobaltic i będzie elementem linii eksportowej ropy z platformy na tankowiec.



- Nowa boja CALM zostanie teraz zaadaptowana do warunków panujących na złożu i zastosowanego tam systemu przesyłu ropy, a następnie przejdzie proces certyfikacji przez Polski Rejestr Statków. Potem zostanie przeholowana 60 mil od brzegu na swoje docelowe miejsce - złoże B8 - gdzie stanie przy morskiej kopalni ropy Petrobaltic i będzie elementem linii eksportowej ropy z platformy na tankowiec - mówi Grzegorz Strzelczyk, prezes zarządu Lotos Petrobaltic.

Boja CALM zastąpi Sławka



Boja CALM zastąpi boję PB-1 Sławek eksploatowaną na złożu od września 2015 roku, która teraz wróci na ląd, przejdzie planowy remont i będzie pełnić funkcję zapasową. Czynności serwisowe tego typu jednostek przeprowadza się co kilka lat. Wymaga to przetransportowania urządzenia na ląd i wydokowania. Ze względów ekonomicznych zatrzymanie produkcji ropy na czas remontu (tj. na kilka miesięcy) nie wchodzi w grę. Dlatego zarząd Petrobalticu podjął decyzję o zakupie nowej jednostki, kompatybilnej z bojami PB-1 i PB-2 pracującymi na złożach B8 i B3. Petrobaltic jest jednocześnie jedyną firmą w Polsce posiadającą boje CALM.

  • Pływająca boja cumowniczo-przelewowa CALM pełni podwójną funkcję - utrzymywania tankowca zacumowanego w jednym punkcie oraz transportowania na niego ropy naftowej.
  • Pływająca boja cumowniczo-przelewowa CALM pełni podwójną funkcję - utrzymywania tankowca zacumowanego w jednym punkcie oraz transportowania na niego ropy naftowej.

Jedyna taka boja w Polsce



Pływająca boja cumowniczo-przelewowa CALM pełni podwójną funkcję - utrzymywania tankowca zacumowanego w jednym punkcie oraz transportowania na niego ropy naftowej lub produktów rafinowanych, jednocześnie pozwalając statkowi na swobodne obracanie się zgodnie z kierunkiem wiatru. Boja składa się z kadłuba i stołu obrotowego, do którego przycumowany jest tankowiec. Obiekt jest zakotwiczony sześcioma kotwicami zaciągniętymi w dnie. Boję z kotwicami łączy sześć łańcuchów - każdy o długości ok. 350 m. Sama boja pozwala na swobodny ruch w górę i w dół (razem z falami), na boki oraz w ruchach kołyszących.

Załadunek ropy naftowej na tankowiec



Ropa jest ładowana na tankowiec za pomocą leżącej na dnie linii eksportowej i elastycznych węży podwodnych, które są podłączone do boi. Wewnątrz boi znajduje się skomplikowane łożysko obrotowe. Zakotwiczony kadłub boi nie obraca się. Tę funkcję pełni stół obrotowy, na którym znajduje się część orurowania do wężów pływających i zestaw do cumowania tankowca. Stół obrotowy jest elementem ważącym ok. 100 ton i jest osadzony na łożysku zewnętrznym na konstrukcji kadłuba. Zatem łożysko przenosi bezpośrednio obciążenie z zestawu cumowniczego tankowca na kadłub, a dalej do zestawu kotwic.
erka

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (32)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kądziela

Od 2008 roku związany z rozwojem usług inżynierskich, serwisowych i informatycznych SESCOM SA jako dyrektor handlowy. Aktualnie odpowiedzialny za rozwój sprzedaży usług oraz poszerzanie oferty usługowej jako Dyrektor Sprzedaży i Marketingu.Doktor Nauk Ekonomicznych na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Magister Wydziału Zarządzania Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.Od 2000 roku związany z branżą usługową, głównie z usługami technicznymi, inżynierskimi oraz Facility Management. Od 2004 roku...

Najczęściej czytane