• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prezydent Gdańska i marszałek piszą do premiera w sprawie Lotosu

Robert Kiewlicz
1 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Marszałek województwa Mieczysław Struk i prezydent Gdańska Paweł Adamowicz sprzeciwiają się fuzji Lotosu z Orlenem.
  • Marszałek województwa Mieczysław Struk i prezydent Gdańska Paweł Adamowicz sprzeciwiają się fuzji Lotosu z Orlenem.
  • Marszałek województwa Mieczysław Struk i prezydent Gdańska Paweł Adamowicz sprzeciwiają się fuzji Lotosu z Orlenem.
  • Marszałek województwa Mieczysław Struk i prezydent Gdańska Paweł Adamowicz sprzeciwiają się fuzji Lotosu z Orlenem.
  • Marszałek województwa Mieczysław Struk i prezydent Gdańska Paweł Adamowicz sprzeciwiają się fuzji Lotosu z Orlenem.
  • Marszałek województwa Mieczysław Struk i prezydent Gdańska Paweł Adamowicz sprzeciwiają się fuzji Lotosu z Orlenem.

Prezydent Gdańska i marszałek województwa pomorskiego zaprotestowali przeciwko planom połączenia Grupy Lotos z PKN Orlen. Podczas konferencji pod gdańską siedzibą spółki zaapelowali do wszystkich środowisk oraz organizacji o włączenie się w walkę o utrzymanie niezależności Lotosu.



Połączenie Lotosu z Orlenem to:

- Tylko w 2017 roku Gdańsk otrzymał z podatków CIT ok. 22 mln zł. Całe województwo pomorskie zyskało w 2017 roku na obecności Lotosu w naszym regionie 50 mln zł. Będziemy bronili integralności Lotosu tak jak broniliśmy jej za rządów SLD, AWS, za pierwszego PiS-u, za rządów Platformy Obywatelskiej - mówił Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Jak twierdzi Adamowicz, mamy do czynienia z fuzją dla fuzji. Taką decyzję podjęto tylko dlatego, że ktoś po prostu lubi duże przedsiębiorstwa, takie jak zjednoczenia w czasach PRL-u.

- Moje obawy co do fuzji Lotosu i Orlenu biorą się też z niezbyt wysokiej oceny kwalifikacji prezesa PKN Orlen - Daniela Obajtka - dodaje Adamowicz. - Apeluję do innych środowisk i organizacji, aby także protestowały przeciwko tej fuzji. Natomiast mieszkańcy Pomorza powinni zapamiętać nazwiska osób odpowiedzialnych za te decyzje.
- Podkreślam, że nasze wystąpienie to nie żadna hucpa polityczna, to troska nie tylko o tysiąc miejsc pracy w Gdańsku, ale też o liczne firmy kooperujące z Lotosem. Zawsze działaliśmy w obronie naszych lokalnych koncernów i zawsze były to działania ponadpolityczne - dodał Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. - Powiedzmy sobie szczerze, że dzięki połączeniu nie zapewnimy sobie przewagi konkurencyjnej w Europie.
Prezydent Gdańska oraz marszałek skierowali też do premiera Mateusza Morawieckiego list z apelem o zaprzestanie dalszych działań zmierzających do połączenia obydwu koncernów paliwowych.

W najbliższy piątek odbędzie się też nadzwyczajna sesja Rady Miasta Gdańska dotycząca połączenia Lotosu z Orlenem.

- Rada Miasta Gdańska wyraża zdecydowany sprzeciw decyzji o przejęciu Grupy Lotos przez PKN Orlen i apeluje o wstrzymanie wszelkich prac i decyzji zmierzających w tym kierunku. Podkreślamy, że Grupa Lotos ma strategiczne znaczenie dla rozwoju gospodarczego Gdańska i województwa pomorskiego, w związku z czym Rada Miasta Gdańska apeluje do Rządu RP o utrzymanie samodzielności spółek Grupy Lotos z siedzibą w Gdańsku - czytamy w apelu radnych. - Rada Miasta Gdańska dostrzega również znaczącą aktywność spółki oraz spółek z GL w obszarze działań społecznych oraz mecenatu kultury i sportu na terenie województwa pomorskiego. Kolosalne znaczenie dla gospodarki Pomorza ma szeroki zakres kooperacji GL z wieloma gdańskimi i pomorskimi firmami, w tym outsourcing usług, co w znacznym stopniu przyczynia się do wzrostu gospodarczego miasta i województwa. Co do zasady Rada Miasta Gdańska z niepokojem traktuje wszelkie tendencje do centralizacji życia gospodarczego w Polsce, które nie służą zdaniem Rady realizacji zasady zrównoważonego rozwoju całego kraju.
Radni przekażą też swój apel premierowi, ministrom właściwym do spraw gospodarki i energii oraz parlamentarzystom z województwa pomorskiego. Podobne działania podejmie Sejmik Województwa Pomorskiego na najbliższej sesji.

Przypomnijmy, że we wtorek podpisano list intencyjny pomiędzy zarządem Orlenu i Skarbem Państwa w sprawie przejęcia kontroli kapitałowej przez PKN Orlen nad Grupą Lotos. Ma to nastąpić poprzez nabycie przez Orlen bezpośrednio lub pośrednio minimum 53 proc. udziałów w kapitale zakładowym Grupy Lotos. Proces przejęcia ma potrwać około roku.

Planowane jest warunkowe nabycie od Skarbu Państwa 32,99 proc. akcji w Grupie Lotos a następnie ogłoszenie wezwania do 66 proc., w związku z zamiarem przekroczenia 33 proc. ogólnej liczby głosów. Grupa Lotos jest obecnie pod pełną kontrolą Skarbu Państwa. Ma on w niej ponad 53 proc. udziałów. W Orlenie Skarb Państwa ma niecałe 30 proc.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (464) ponad 20 zablokowanych

  • Oddaj gpec

    • 22 1

  • Ty kurko z kurkowej pisz

    • 11 0

  • Panie prezydencie to broni pan integralności lotosu czy 22mln z cit?

    Bo raczej to drugie

    • 22 1

  • Co ma tu do gadania ten pieniacz i reszta z PO?

    POgwizdać sobie może.

    • 24 5

  • Nigdy więcej nie zagłosuję na Adamowicza

    PO toleruje umoczonego po uszy cwaniaczka wiec niestety tym gorzej dla mojej PO

    • 23 3

  • (1)

    Połączenie Lotosu i Orlenu według mnie znacząco wpłynie na rozwój rafinerii w gdańsku. Pomijając już wszystkie kwestie polityczne o, które głównie chodzi w tej fuzji.
    Po wdrożeniu nowego systemu efra - gdańska rafineria będzie jedną z najnowocześniejszych rafinerii w europie - co dodatkowo podkręci zyski oraz podniesie jej konkurencyjność i pozwoli na wyprodukowanie dodatkowych 900 tyś ton "ciężkiego paliwa". Wcześniej hydrokraking, teraz efra i wiele innych inwestycji które są przeprowadzane w rafinerii.

    W porównaniu do takiego Orlenu którego instalacje pamiętają jeszcze lata 90, nie umniejszając orlenowi (który nie błyszczy na liście rafinerii pod względem "nowoczesności" zakładów w Europie) - brakuje tam inwestycji w nowe instalacje i inne rzeczy - ciągłe naprawianie i "łatanie" instalacji nie prowadzi do niczego dobrego.

    Przy fuzji obu zakładów, uważam że inwestycje w gdańskiej rafinerii mogą znacząco się zmniejszyć, a pieniądze będą pompowane w zachcianki partii rządzącej - bo już zapowiadali że po takiej fuzji miałby kto zasilić budowę planowanej od kilku dekad elektrowni jądrowej.
    I niestety nawet po połączeniu dwóch polskich koncernów naftowych - nie byliby oni w stanie konkurować z takimi gigantami jak shell,bp i inni - niestety..

    I dodatkowo myślę że straci na takim obrocie spraw, cały region pomorski..
    Ale to tylko moja opinia

    Pozdrawiam

    • 18 9

    • no dobrze że jesteś tylko dominikiem i możesz sobie popisać, ufff, juz , to wszystko czy jeszcze jakieś złote myśli zza biurka w domciu?

      • 2 1

  • Prezes Jarosław raczej nie bierze innych opinii pod uwagę i protesty tylko go podkręcają. Tak, że klamka zapadła.

    • 5 11

  • Co za Typ!!!!

    Gdański majątek sprzedaje, innego broni. Chyba coś się pokręciło. Jak sprzedawał lokalne ciepło to był zadowolony. Dostał 183 mln. zł A firma spłaciła 30 mln. dolarów kredytu zainwestowanego w infrastrukturę. Teraz przewodniczy radzie nadzorczej i pilnuje interesu właściciela tj. Niemców.

    • 22 4

  • kampania wyborcza i walka o koryto trwa...

    • 18 3

  • Jacy oni zatroskani, jacy mądrzy, oni wiedzą co najlepsze, oni muszą wiedzieć że fuzja jest zła bo oni to wiedzą po prostu. Zresztą jeśli tyle baranów im tu przyklaskuje to nie może być inaczej

    • 17 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Sowińska

Partner ESO Audit i Zastępca Prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Wcześniej Członek Zarządu PricewaterhouseCoopers Sp. z o.o. Biegły rewident z 20-letnim doświadczeniem pracy w firmach audytorskich. Specjalizuje się w badaniach sprawozdań finansowych spółek realizujących kontrakty długoterminowe oraz spółek z sektora morskiego. Posiada duże doświadczenie w badaniu sprawozdań przygotowanych zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości i Międzynarodowymi Standardami...

Najczęściej czytane