• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Projekt budowy Portu Centralnego w Gdańsku trafił do szuflady?

Wioletta Kakowska-Mehring
4 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Koncepcja budowy Portu Centralnego, czyli nowych nabrzeży głębokowodnych na morzu, nie znalazła na razie uznania inwestorów. Koncepcja budowy Portu Centralnego, czyli nowych nabrzeży głębokowodnych na morzu, nie znalazła na razie uznania inwestorów.

Osiem terminali, 19 km nowych nabrzeży, 8,5 km falochronów, 9 km dróg i estakad, sześć wiaduktów - tak miał wyglądać Port Centralny według koncepcji przedstawionej w maju 2019 roku. Czy powstanie? Okazuje się, że... projektem nie są zainteresowani inwestorzy i partnerzy.



Czy Port Centralny kiedyś powstanie?

Czym jest Port Centralny? Miał on powstać pomiędzy ujściem kanału portowego a NaftoportemMapka. W myśl założeń port, który miał powstać na wodzie, nie będzie stykał się bezpośrednio z plażą na Westerplatte. Chodziło o zachowanie w nienaruszonym stanie historycznego pola bitwy. W konsekwencji miały zostać zwolnione tereny w lewobrzeżnej części Portu WewnętrznegoMapka, które stopniowo miały być oddawane miastu.

W maju 2019 roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zaprezentował ostateczną koncepcję inwestycji - Port Centralny. Ma on być kompleksem od sześciu do ośmiu terminali i nabrzeży głębokowodnych o zróżnicowanym przeznaczeniu (budowane etapami). Na ok. 410 zalądowionych hektarach ma znaleźć się terminal kontenerowy, pasażerski, offshore, LNG czy przestrzeń stoczniowa. Całość miała kosztować ok 12 mld zł, a pierwszy etap budowy miał być gotowy w 2029 roku. Ostateczny kształt Portu Centralnego zależeć miał jednak od zapotrzebowania ze strony inwestorów, czyli operatorów terenów portowych.

Czytaj też:

Greinke: Port Centralny to nie wymysł, a odpowiedź na wymogi rynku



Zarząd Portu od początku planował zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły partnerstwa publiczno-prywatnego. We wrześniu 2020 roku ruszyło postępowanie konkursowe, które miało na celu wyłonienie dzierżawców terenów planowanego Portu Centralnego. Ogłoszono, że na każdej z nieruchomości powstałych w wyniku zalądowienia zrealizowane zostanie przedsięwzięcie inwestycyjne przygotowane według koncepcji dzierżawcy. Czas trwania dzierżawy określono na 30 lat od dnia zawarcia umowy. Jeszcze w sierpniu 2019 roku wybrano doradcę inwestycyjnego. Firma DS Consulting miała wspierać zarząd w rozmowach z potencjalnymi partnerami. A te chyba nie poszły najlepiej.

  • Docelowo miały powstać dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich.
  • Kolejne etapy powstawania Portu Centralnego według wstępnej koncepcji przyjętej w maju 2019 roku.
  • Kolejne etapy powstawania Portu Centralnego według wstępnej koncepcji przyjętej w maju 2019 roku.
  • Kolejne etapy powstawania Portu Centralnego według wstępnej koncepcji przyjętej w maju 2019 roku.
  • Docelowo miały powstać dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich.

- Koncepcja budowy Portu Centralnego, czyli nowych nabrzeży głębokowodnych na morzu, nie znalazła na razie uznania inwestorów. Dostrzegli oni korzystniejszą ofertę zagospodarowania tych regionów Portu Gdańsk, w którym istnieje już hydrotechniczna infrastruktura, bo nie wymaga dużych nakładów. Akwen pod Port Centralny będzie zarezerwowany i prędzej czy później zostanie zagospodarowany - powiedział Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk dla portalu branżowego wnp.pl.
Czytaj też:

Wielka inwestycja drogowo-kolejowa w porcie zakończona



Inwestorzy nie byli zainteresowani Portem Centralnym



Czy to oznacza, że projekt budowy Portu Centralnego został zawieszony, przesunięty, a może w ogóle zarzucony? - zapytaliśmy władze Portu Gdańsk.

- Nasze zaproszenie do składania ofert na wybór inwestora skierowaliśmy bardzo szeroko, bowiem zakresem objęliśmy także możliwości inwestowania na terenie całego akwenu, który leży w granicach administracyjnych portu, także obszar objęty koncepcją Portu Centralnego. Było to swoiste: "sprawdzam", tj. zderzenie naszych planów i ich ocena przez rynek. Inwestorzy odpowiedzieli, że to jeszcze nie jest ten czas, by inwestować w obszar objęty koncepcją Portu Centralnego. Docenili natomiast zrealizowane przez Urząd Morski oraz ZMPG inwestycje, czyli gotową hydrotechniczną infrastrukturę dostępową od strony wody, jak i drogowo kolejową od strony lądu. Dzięki nim ich inwestycje w zalądowienie, czyli wybudowanie nabrzeży we wschodniej części, będą na pewno tańsze i nie będą musieli uruchamiać środków na inwestycje współistniejące - poinformowała Anna Drozd, rzecznik Portu Gdańsk.

Baltic Hub 3 to nie Port Centralny



Czytaj też:

Centralny i Zewnętrzny. Trójmiejskie porty promują swoje inwestycje



Co dostrzegli inwestorzy i o jakich inwestycjach we wschodniej części mowa, nie doprecyzowano. Można się domyślać, że chodzi o ogłoszoną kilka dni temu rozbudowę terminala DCT. Prowadzi ją jednak nie Port Gdańsk, a właściciel gdańskiego terminalu, a przypomnijmy, że spore udziały ma tam też Polski Funduszu Rozwoju. Ta rozbudowa była zapowiadana o kilku lat. Zresztą od dawna mówiło się w branży, że budowa Portu Centralnego z opcją budowy tam również terminala kontenerowego, a takie plany były, jest sprzeczna z interesami DCT. Z kolei w Porcie Wewnętrznym trwa proces prywatyzacji spółki Port Gdański Eksploatacja i według wstępnych informacji jest kilku zainteresowanych.

Projekt w zawieszeniu i w... "Polskim Ładzie"



A Port Centralny? Czy projekt trafi do szuflady?

- Obecnie prowadzimy dalsze analizy tego obszaru tj. badania geologiczne gruntów, wraków, które zalegają na tym obszarze, tak aby w kolejnych latach móc przygotować nowe obszary pod inwestycję. Naszym zadaniem jest stwarzanie możliwości, ale oczywiście to rynek zadecyduje ostatecznie o czasie, w którym na rynku powstanie zapotrzebowanie na nowe nabrzeża głębokowodne w obszarze objętym koncepcją Portu Centralnego - poinformowała Anna Drozd.
Czytaj też:

"Polski Ład". Port Centralny jest, zabrakło Portu Zewnętrznego



Co ciekawe, jeszcze w maju tego roku w 132-stronicowym opracowaniu "Polski Ład", który wyznacza kierunki polityki rządu, także w gospodarce, Port Centralny był wymieniony wśród kluczowych inwestycji. W dziale "Dekada rozwoju" (inwestycje portowe) jest informacja: "Budowa Portu Centralnego w Gdańsku, utworzenie dwóch terminali kontenerowych, terminalu offshore, LNG, przestrzeni dla stoczni i statków pasażerskich, dalsza rozbudowa portów w Szczecinie i Świnoujściu, w tym budowa toru żeglugowego do głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu to cele, które zrealizujemy".

Miejsca

Opinie (148) 3 zablokowane

  • Efekt do przewidzenia (1)

    Po pierwsze błędna koncepcja, 30 lat a potem zwrot do Państwa?? To juz przerabialiśmy przy budowie autostrad, już wtedy było tylko kilku chętnych. Po drugie przy antyinwestycyjnej polityce rządu, żadna umiejąca szacować ryzyko firma nie wejdzie w tak ryzykowny ( z przyczyn politycznych ) projekt. Po trzecie, dwa najlepsze tematy są już zagospodarowane, przeładunki paliw i kontenery, reszta to margines.

    • 15 1

    • "najlepsze tematy są już zagospodarowane"

      więc pozostaje skalowanie.
      Jak widać, to działa.
      Poza tym jakoś nikt nie klaskał jak Brytole z Australijczykami brali się za DCT. Raczej było pukanie sie po głowach. Bo oni wiedzieli, co jest, a co nie jest zagospodarowane. W odróżnieniu od krajowych gerontów i emerytów.
      "Bo dobrze jest, jak jest" - to hasło nie ma zastosowania w obecnym świecie. Raczej wszyscy liczą na "disruptive".

      "błędna koncepcja, 30 lat a potem..."
      Ty się nie martw co potem, ty martw jak kasą obrócić. Dokładnie na tej zasadzie powstał DCT i obrócono nie w 30 a w 15 lat.

      • 4 0

  • Poco nam port jak jest w Hamburgu jak to powiedział Tusk (4)

    • 18 35

    • i ma rację bo umie liczyć jak taniej przez niemcy towar sprowadzić bo VAT tam 15% a nie 23% (1)

      • 7 11

      • Nieprawda

        Niemiecki VAT to 19 lub 20%. Na pewno nie 15.

        • 5 1

    • Co naprawdę powiedział Tusk?

      "Gdańsk może stać się portem, który będzie obsługiwał tranzyt na cały region, kilka, kilkanaście państw europejskich. W Gdańsku jak w pigułce i soczewce widać, jakie zmiany są konieczne po to, żeby skutecznie ścigać się z takimi gigantami na rynku jak Hamburg, Rotterdam czy Sankt Petersburg". Wizyta w DCT 2011. Trollować trzeba umieć.

      • 14 2

    • Ale to Pis realizuje w pełni tą koncepcję. Port kontrnerowy w Świnoujściu, Centralny w Gdańsku, Zewnętrzny w Gdyni. I NIC nie ma!

      • 14 7

  • Nowy Jedwabny Szlak (1)

    Nie wiem czy czasem NJS nie będzie konkurencją dla transportu morskiego z Chin i Azji, gdyż jest tańszy i szybszy. Kto wie, czy inwestorzy również i tego ryzyka/szansy nie biorą pod uwagę nie przystępując do projektu.

    • 3 3

    • ale znacznie mniej przepustowy

      ,nie wspominając o ekologii.

      • 2 2

  • (4)

    Nikt normalny się nie zgłosi jak ma mieć dzierżawę tylko na 30 lat. Przy tak ogromnych kosztach i nakładzie jaki należy przeznaczyć na ten projekt i braku pewności co do rządu i jego pomysłów to nie ma co się dziwić. Tu wszystko zmienia się z dnia na dzień

    • 84 17

    • (1)

      Taki okres dzierzawy portowej jest normalny, w niczym nie odbiega od praktyk na swiecie.

      • 8 3

      • i można być z niej zwolnionym...

        np. w zamian za przejęcie majątku po wygaśnięciu.

        • 6 1

    • tradycyjne porykiwania "nie da się, nie opłaca się"

      Na takich warunkach australijski fundusz emerytalny sfinansował budowę DCT i po 15 (!!! a nie 30), skapitalizował zyski, sprzedał z założoną górką i poszedł robić kasę gdzie indziej.
      A kasa wcale nie jest taka kosmiczna (przynajmniej za nabrzeża) i w Skandynawii takie "zalądowienia" są permanentną działalnością od 19w.

      Widziane to rzeczy, panie dzieju?!

      • 10 1

    • Polski grajdoł

      Co partia i nowy rząd to gorsza.

      • 9 1

  • No proszę, a w PiS-owskim "Polskim Ładzie" gdański Port Centralny był w centrum uwagi,

    zaś o gdyńskim Porcie Zewnętrznym (gdzie obecnie trwa rozpatrywanie czterech złożonych ofert) nie napisano ani słowa.
    Bardziej ufam biznesowi prywatnemu, dla którego "czas to pieniądz" niż inwestorowi państwowemu, gdzie polityczne przepychanki pomiędzy frakcjami i grupami lobbingowymi trwać mogą całymi latami.

    • 6 1

  • I całe szczęście że nie powstanie.

    Oby tak samo było z CPK. A tak na marginesie, projektantom radzę zapoznać się z prognozami zmian poziomu mórz i oceanów na nastepne pół wieku. Port to my sobie będziemy budować w Koscierzynie.

    • 11 3

  • Grunt że powstanie Centralny Port Komunikacyjny imienia Solidarności Baranów

    Oraz Wielki Rów Kaczyńskich na Mierzei
    Wszystko to dzięki wielkiej idei Naczelnika Państwa pod tytułem #Polski Wał...

    • 13 3

  • TAk się kończą projekty, które są motywowane politycznie (2)

    Czysta propaganda, wielki szum medialny. A jak kurz już opadł, to nie ma nic, tylko dykta i karton z którego ta władza wszystko buduje ...

    • 68 21

    • (1)

      Bo tak ci na lewackim trójmiasto pl napisali.

      • 5 14

      • W przeciwieństwie do ciebie, my cos wiemy o tym biznesie.

        • 12 3

  • czy to wina rządu?

    Przy tak niestabilnym rządzie i prawie, nikt z rozsądnych inwestorów nie będzie się w to babrał... zdziwieni?

    • 10 2

  • na Cetralny Lotnisku.. (1)

    wyladował samolot z I sekretarzem Komitetu Centralnego , głowa Państwa przedsiadła się na Dworcu Centralnym do pociagu i Centralną Magistralą dotarła do Portu Centralnego na Centralne obchody dni Morza.

    • 33 10

    • Centralne

      Dni Morza to oczywiście narodowe dni Morza !!

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Justyna Kowalczyk

Prezes zarządu OptiWay Biuro Rachunkowe Sp. z o.o.. Absolwentka Wydziału Finansów i Rachunkowości Uniwersytetu Gdańskiego. Menedżer, ekspert w zakresie finansów i rachunkowości oraz podatków. Laureatka plebiscytu Kobieta Sukcesu 2017 roku. Plebiscyt organizowany od 1995 r., w którym wyróżniane są kobiety które odnoszą sukcesy w różnych dziedzinach życia. Organizatorem jest Konwencja Przedsiębiorców Województwa Pomorskiego, a patronat honorowy sprawuje Marszałek Województwa Pomorskiego...

Najczęściej czytane