Port szuka chętnych na dzierżawę terenów w Porcie Centralnym

Najnowszy artukuł na ten temat

"Nasz zakład umiera". Pracownicy Portu Gdańskiego Eksploatacji znów protestują

Ruszyło postępowanie konkursowe, które ma na celu wyłonienie dzierżawców terenów planowanego Portu Centralnego w Gdańsku. Działki pod dzierżawę powstaną dopiero w wyniku zalądowienia obszaru morskiego położonego w granicach administracyjnych portu, na wodach Zatoki Gdańskiej. Jednak władze gdańskiego portu już teraz chcą wiedzieć, które podmioty zdecydują się zainwestować i operować na nowych trenach. Termin składania ofert mija 18 grudnia 2020 r.



- Przedmiotem dzierżawy będzie nieruchomość gruntowa lub nieruchomości gruntowe, które powstaną przez zalądowienie przez dzierżawcę lub dzierżawców obszaru morskiego (lub części tego obszaru) stanowiącego morskie wody wewnętrzne leżące w granicach Portu zarządzanego przez wydzierżawiającego (ZMPG) - czytamy w zaproszeniu - Na każdej z nieruchomości powstałych w wyniku zalądowienia zrealizowane zostanie przedsięwzięcie inwestycyjne przygotowane według koncepcji dzierżawcy. Czas trwania dzierżawy określono na 30 lat od dnia zawarcia umowy dzierżawy.

Kilkaset hektarów nowych trenów portowych



O planach powstania Portu Centralnego informowaliśmy już w 2015 roku. W "Strategii rozwoju Portu Gdańsk" do 2027 roku ujęto wówczas koncepcję rozwoju kolejnej głębokowodnej części portu w kierunku wód Zatoki Gdańskiej. Projektowi temu zaproponowano roboczą nazwę Port Zewnętrzny, alternatywnie Port Centralny. Planowano wówczas, że faza dokumentacyjna inwestycji rozpocznie się najwcześniej w 2019 roku, natomiast w fazę realizacyjną projekt wejdzie po roku 2020.


W 2108 roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podpisał umowę z wykonawcą na opracowanie koncepcji Portu Centralnego. W 2019 roku zaprezentowano koncepcję. Port Centralny obejmie ok. 1,4 tys. ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni. Projekt przewiduje powstanie dziewięciu terminali - w tym dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich

Miliardowa inwestycja w Porcie Gdańsk



Wybudowane zostaną cztery obrotnice i trzy tory podejściowe. Przewiduje się budowę 19 km nabrzeży eksploatacyjnych oraz 8,5 km falochronów. Zaplanowano trzyetapową budowę Portu Centralnego. Które terminale pojawią się najpierw - zadecyduje rynek.

Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ok. 12 mld zł, uwzględniając wydatki po stronie administracji morskiej na budowę nowych falochronów, obrotnic i torów podejściowych. Zarząd Portu planuje zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły partnerstwa publiczno-prywatnego.

Opinie (78) 3 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Osiągnięcia IV R.P. (1)

    Wizualizacja i słupki powodzenia.
    Głooooparczyk dalej bajki opowiada??? .Niestety to są kretyństwa.
    Po wojnie uruchomienie seryjnej produkcji statków zajęło 3 lata..
    Słownie..TRZY.. stempak w tym czasie zdążył podnić..
    Trzeba byc i**otą aby wmawiać że połozenia kawałka blacy to rozpoczęcie budowy.
    czego..?? Pytałam w PŻB.. pod jakim Towarzystwem buduje sie prom..???
    No kto powie.. ???

    • 37 25

    • Aż nie wiem czy mam dać lajka, czy dislajka

      Propaganda IV RP, oczywiście, słowa, wizki i łapówki.

      Ale porównywanie naszych czasów do powojennych...? Może powinieneś się przenieść w czasie i doznać tych wspaniałych powojennych czasów i je przeżyć?
      Wszystko w procesach projektowych jest skomplikowane i zajmuje czas, im więcej, tym więcej nawet oczu to zobaczy i ewentualnie wyłapie jakiś błąd, nawet jak się zepniesz, to zgodnie z prawem i poszanowaniem wszystkich stron zaangażowanych w projekt (nie mówię, że obecnie są) zajmuje lata, nie trzy, a 5,6,7, nie mówiąc o tym, że bez inwestorów i użytkowników to: 1. to komuna i propaganda sukcesu, a 2. to wywalanie w błoto pieniędzy publicznych.

      Chcesz przykładu wspaniałomyślności władz, które najpierw zbudowały coś, nikt z tego nie korzystał, więc wydali jeszcze więcej? Lotnisko w Radomiu, gdzie lotnisko zbudowane przez władze samorządowe PiS za 120mln zł, mimo że wszyscy mówili że to błąd, z którego rocznie korzystało 9,9tys. pasażerów (Gdańsk obsługuje 14,5tys. dziennie), a gdy PiS dorwał się do władzy, ustawił lotnisko jako zapasowe dla Wawki, zaorali nigdy nie użyty terminal i budują nowy terminal za prawie 500mln!

      Podobnie, ale taniej w Gdyni... Dżizas.

      • 4 5

  • I takie inwestycje to ja rozumiem :) (1)

    • 26 15

    • póki co zainwestowali w koncepcje i wizualizacje

      przebili nawet Szczurka i jego miasto z marzeń

      • 9 3

  • A czy dzirżawca może wyjająć podwykonawcę dzierżawy a ten spółki podległe ?

    • 12 1

  • (2)

    Unia "zła", unia "narzucać" "złą" praworządność, ale jak unia dawać ojro na inwestycje które pchać kraj do przodu to już być dobrze, a zasługi ja przypisać sobie heheh

    Kaczaffi

    • 41 23

    • W artykule nie ma nic na temat wsparcia UE

      • 7 0

    • UE ci nic nie daje

      To jest umowa dwustronna, gdzie głównym beneficjentem są Niemcy. Sprawdź Global Financial Integrity Index, z Polski na zachód idzie 3 razy więcej kapitału, niż wraca do nas w postaci dotacji.
      To jest raczej rekompensata, za to że zgodziliśmy się wejść na wolny rynek z silniejszymi graczami i znieść cła.

      • 5 7

  • Nareszcie zaczynamy korzystać z nadmorskiego położenia. (5)

    Akurat za tą inwestycję trzymam kciuki w przeciwieństwie do bezsensownego kanału przez mierzeję, tu będzie sporo nowych miejsc pracy i gospodarka państwa zyska naprawdę sporo.

    • 53 12

    • Zgadzam się. (3)

      To jest oczywista droga rozwoju tego portu, który ma naturalną przewagę nad portem gdyńskim powstałym z przedwojennej konieczności. Inną sprawą są, jak narazie, raczej życzeniowe plany sfinansowania tej inwestycji. Natomiast skandalem jest ta budowa przekopu mierzei. Za miliardy naszych pieniędzy wyrzuconych w błoto pisowcy powinni odpowiedzieć karnie.

      • 4 3

      • i pomyśleć, że rozwój przemysłu morskiego (2)

        Gdańsk zawdzięcza Elblągowi...

        • 2 1

        • 80% osób w Gdańsku nawet o tym nie wie

          • 1 0

        • Niemiecki Gdansk zawdzieczal pruskiemu Elblagowi.

          • 2 1

    • Bezsensowna inwestycja....

      była planowana od 1940 przez władze Polskie - czemu nie powstała wiadomo. Poza tym co powiesz o koncepcji całkowitego osuszenia Zalewu Wiślanego przez Niemcy ?

      Poza tym wiele osób zapomina lub nawet nie wie (jak ameba, która chciała zostać prezydentem mówiąc o naturze i przekopie...), że na Mierzei Wiślanej były już przesmyki z których korzystali rybacy i które potem były zasypane przez wydmy- 1423-1435, przed 1667 i ok 1300 - 1350.

      A co do portu - też był planowany, budowa miała się rozpocząć długo przed budową DCT to są info sprawdzone, bo przez kilka lat pływałem w PŻM w latach 80, pływaliśmy do USA i Kanday - między innymi do portu Duluth, Qebec i innych. Była to nowoczesna flota, której wiek oscylował poniżej 8, trzeba pamiętać, że mieliśmy wtedy ponad 100 statków.

      • 0 5

  • Z gory wyglada jak palma w Dubaju .haha

    • 14 2

  • Nowy przekop będzie niezbędny. Zatrzymać na przekop na Zalew i start z przekopem pod Jastarnią (1)

    Takie ogromne inwestycje w Gdańsku i Gdyni odetną żeglarskie 3Citi od świata. Ruch na torach wodnych, ich wymiary oraz panika dyżurnych w portach spowodują, że morskie żeglarstwo będzie można uprawiać pomiędzy Gdynią, Sopotem i ew. Nowym Portem. Ziści się idea WOP zamknięcia tego elementu w zamkniętym worku tak, że już nigdzie nie będą sobie swobodnie pływali. Gdzie te czasy gdy granica była na 3 Nm od lądu:(

    • 1 31

    • dla tych co minusują podpowiem

      że koledze chodzi o wybudowanie podwodnego kanału w tunelu (jedynego na świecie) na miarę naszych możliwości.
      Zacna inicjatywa. Popieram

      • 1 2

  • Ciekawy projekt (3)

    zobaczymy co z niego wyjdzie, czy ktokolwiek pomyślał o rozbudowie infrastruktury transportowej prowadzącej do portu. Jeżeli to zostanie zrealizowane to do i z portu będzie wyjeżdżąc tysiące wagonów i ciężarówek dziennie, a drogi i szlaki kolejowe prowadzące do Gdańska są już momentami przepełnione

    • 6 12

    • Właśnie realizowana jest

      inwestycja znacznie poprawiająca dostęp kolejowo-drogowy do portów morskich. Prace są już na półmetku w porcie gdańskim i gdyńskim.

      • 16 1

    • Przecież właśnie przebudowują stacje Gdańsk Port Północny, świeżo zmodernizowali linie z Pruszcza.

      • 12 0

    • oj dawno ktoś w porcie nie był i nie widział nowych dróg, linii kolejowych, rozjazdów, remont 1 wiaduktu i wybudowane nowe

      • 12 0

  • to ja poproszę jeszcze o lotnisko (2)

    • 12 4

    • I skromną działkę pod kościół. Taki teren powinien mieć własną parafię.

      • 5 2

    • a może kosmodron

      • 2 0

  • Partnerstwo publiczno prawne czyli prywatny biznes ma się dołożyć do inwestycji, wybudować np. jakiś terminal czy nabrzeże a potem płacić czynsz do zarządu portu za to, że prowadzi biznes na terenie należącym do skarbu państwa? A potem przez 30 lat pod obstrzałem i na oku urzędników z zarządu portu?

    • 22 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie...