• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prywatyzacja w Porcie Gdańsk. Na "ostatniej prostej" firma z Poznania?

Wioletta Kakowska-Mehring
2 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
Tereny i nabrzeża, na których operuje Port Gdański Eksploatacja. Tereny i nabrzeża, na których operuje Port Gdański Eksploatacja.

Proces prywatyzacji spółki Port Gdański Eksploatacja jest już na ostatniej prostej. Od czerwca tego roku wyłączność na negocjacje ma już tylko jedna z siedmiu firm zainteresowanych przejęciem spółki należącej do Portu Gdańsk.



Na początku marca ubiegłego roku Port Gdańsk oficjalnie rozpoczął procedurę poszukiwania inwestora dla spółki Port Gdański Eksploatacja. Jest to największy uniwersalny operator przeładunkowy, działający na nabrzeżach wewnętrznej części portu i czwarty pod względem przeładunków operator na całym obszarze portu.

Firma ta na rzecz gestorów ładunków zajmuje się realizacją usług przeładunkowych w relacji morskiej oraz usługami składowania towarów dostarczanych do portu statkami, koleją i ciężarówkami.

Co ważne, jest to ostatnia przeładunkowa spółka portowa w Trójmieście, nad którą kontrolę ma Skarb Państwa.

Port Gdański Eksploatacja na sprzedaż



Jak się dowiedzieliśmy nieoficjalnie, na ostatniej prostej w "wyścigu" po Port Gdański Eksploatację jest firma Lebal S.A. z Poznania, która dostała wyłączność na negocjacje.

Jej dotychczasowy profil działalności nie wskazuje na doświadczenie w branży portowej lub przeładunkowej. Firma zajmuje się przede wszystkim sprzedażą wyrobów hutniczych i skupem złomu stalowego oraz żeliwnego.

Dlaczego wybrano ofertę firmy Lebal?

- Ze względu na toczącą się procedurę nie udzielamy informacji dotyczących nazw konkretnych podmiotów biorących udział w procesie. Aktualnie toczy się kolejny etap negocjacji. 21 czerwca 2022 roku zarząd spółki udzielił jednemu podmiotowi czasowej wyłączności na udział w negocjacjach. Okres wyłączności zakreślony został do dnia 7 sierpnia 2022 r. Termin związania ofertą obu potencjalnych inwestorów, którzy pozostali w procedurze, upływa w dniu 31 grudnia 2022 r. - poinformowała nas Anna Drozd, rzecznik Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Zgłosiło się siedem firm, zarząd wybrał pięć



Przypomnijmy. Do 15 lipca ubiegłego roku przyjmowane były zgłoszenia firm zainteresowanych zainwestowaniem w spółkę Port Gdański Eksploatacja. Zgłosiło się siedem podmiotów. Niestety do dziś nie podano ich nazw.

- Były wśród nich zarówno podmioty krajowe, podmioty zagraniczne mające siedzibę w Unii Europejskiej, jak i podmioty zagraniczne spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego - poinformowała Anna Drozd.
Zarząd ZMPG podjął decyzję o zakwalifikowaniu pięciu potencjalnych inwestorów do kolejnego etapu procedury, tj. do przeprowadzenia badania due diligence Port Gdański Eksploatacja.

- Dwóch potencjalnych inwestorów nie zostało dopuszczonych do dalszych etapów procedury wskutek nieuzupełnienia braków odpowiedzi na zaproszenie w zakreślonym zgodnie z procedurą dodatkowym terminie. Czterech potencjalnych inwestorów skorzystało z przewidzianej w procedurze wizji lokalnej i spotkań z zarządami Port Gdański Eksploatacja i ZMPG. Termin składania ofert upłynął 10 grudnia 2021 r. W wyznaczonym terminie wpłynęły trzy oferty. 9 lutego 2022 r. zarząd podjął decyzję o zakwalifikowaniu dwóch potencjalnych inwestorów do kolejnego etapu procedury, tj. do etapu negocjacji. Oferta jednego z potencjalnych inwestorów została odrzucona wskutek nieuzupełnienia braków formalnych w zakreślonym terminie - objaśnia szczegółowo procedury Anna Drozd.

"Nasz zakład umiera". Pracownicy Portu Gdańskiego Eksploatacji znów protestują



Proces sprzedaży toczy się od lat



O prywatyzacji zakładu mówi się już od 2011 r. Wydawało się, że sprawa rozwiąże się w 2014 r. Wówczas władze portu obligowane ustawą o portach i przystaniach morskich podjęły kolejną próbę prywatyzacji spółki Port Gdański Eksploatacja. Wyłączność na ustalenie z PGE szczegółów umowy przejęcia otrzymała spółka Mariner Capital Limited z Malty. Niestety, do prywatyzacji nie doszło, a sprawa swój finał znalazła w sądzie. W 2018 r. wejściem do PG Eksploatacja zainteresowana była spółka Węglokoks, jednak rozmowy nie powiodły się.

Spółka prowadzi działalność na ponad 89 ha. W ramach wieloletniej umowy dzierżawy i umów operatorskich z ZMPG realizuje przeładunki na nabrzeżach zlokalizowanych wzdłuż Martwej Wisły, po obu jej stronach - nabrzeżu WiślanymMapka (12,1 ha), nabrzeżu SzczecińskimMapka (8,2 ha), nabrzeżach Basenu GórniczegoMapka (68,9 ha). Poza tym w ramach działalności operatorskiej spółka funkcjonuje także na nabrzeżu WOC I i WOC IIMapka (14,2 ha) oraz nabrzeżu OliwskimMapka (5,9 ha). Spółka obsługuje przeładunki głównie: węgla i koksu, drobnicy i drewna, wyrobów stalowych, złomu, konstrukcji, maszyn, pojazdów i samochodów oraz nawozów.

Miejsca

Opinie (118) 5 zablokowanych

  • "Większość społeczeństwa nie chce restrykcji i nie boi się panicznie wirusa

    Wysokiej jakości badania/oficjalne dane podważają zasadność przymusu do, masek, masowego testowania, lockdownów

    To międzynarodowe agendy i biznes są motorem dla wprowadzania covidowego zamordyzmu"

    • 4 3

  • Czyli jeszcze nic nie wiadomo ale wyjdźmy porzucać jajkami bo nudzi nam się w siedzibie platformy.

    Zaprosimy telewizję i będzie fajnie. Na necie też trochę potrolujemy.

    • 4 21

  • Port (2)

    Przecież nasz Pinokio ostatnio poruszając temat węgla mówił że prywatyzacja portów była najgorszą z rzeczy co zrobił Tusk...a tu proszę Tusk nie rządzi a port pod młotek

    • 30 5

    • Bo ten (......)

      ma zawsze wersję dla głupich,głupszych,i**otów i sympatyków pis...

      • 7 4

    • Politycy nie lubią prywatyzacji bo prywatnej spółki nie sposób obsadzić pociotami i partyjnymi miernotami.

      • 4 1

  • (1)

    rozumiem,ze tzw,smierdziele i balaganiarze nie beda wpuszczeni na tereny w bliskiej odleglosci od siedzib ludzkich,zeby nie bylo jak z spalarnia servis na westerplatte i z mostostal na pieciu gwizdkach,ktory jak zaczynal dzialalnosc to niby mial skrecac elementy stalowe,a potem po cichu zrobil sobie stocznie-100 metrow od ul.wladyslawa i oliwskiej mysle,ze rygorystyczne urzedy w gdansku wezmna to pod uwage

    • 7 1

    • Magazynowanie w wielkich hałdach czarnego miału przy zbożowcach pyli i zanieczyszcza całą zamieszkałą część starego portu w NP.

      • 3 0

  • czy statek ten wywozi węgiel? (1)

    bo raczej tak.

    • 0 1

    • To bardzo stara fotografia.

      • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    Do wszystkich geniuszy (5)

    Do wszystkich geniuszy wypowiadających się na temat spółek świadczących usługi przeładunkowe w portach i na temat roli Zarządu Portu: poczytajcie sobie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/352 z dnia 15 lutego 2017 r. ustanawiające ramy w zakresie świadczenia usług portowych oraz wspólne zasady dotyczące przejrzystości finansowej portów.
    Amen.

    • 15 20

    • (3)

      Od kiedy jakies Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego ma dyktowac warunki funkcjonowania polskich spółek, w Polsce, w polskich portach w oparciu o polski Kodeks Spółek Handlowych i inne ustawy polskiego prawa?

      • 11 9

      • Dlaczego zatrzymujesz się tutaj?

        Od kiedy jakies ustawy polskiego rządu mają dyktowac warunki funkcjonowania Gdańskich spółek, w Gdańsku, w gdańskich portach w oparciu o uchwały samorządowe?

        • 5 9

      • Odkąd jesteśmy członkami Unii Europejskiej (1)

        Naprawdę sądzisz, że te rozporządzenia obowiązują w 26 krajach członkowskich ale w jednym nie obowiązują?

        • 5 1

        • W Polsce obecna władza ma przepisy unijne głęboko w D więc nie mydl ludziom oczu. Kolesiostwo i tyle

          • 4 3

    • Kłosik zjedz snikersa geniuszu

      • 2 0

  • a co to za firma Lebal ? (4)

    czyj to kumpel znowu w PGE ?

    • 20 0

    • Kumplostwo (2)

      Kumpel Nowaka i greinkego
      Przecież wiadomo dlaczego po jest Nowak nowy przyjaciel greinkego

      • 10 0

      • Masakra (1)

        Przecież to ziomale Mikołajczyka...

        • 10 0

        • A kto jest właścicielem LEBALa hahaja

          • 9 0

    • Pewnie obajtkowa.

      • 0 3

  • Jeszcze rzadzila komuna jak Stocznie Gdanska im. Lenina zaczeto parcelowac na spolki. Pierwsza zalozyla dyrekcja

    przejmujac najbardziej dochodowy kasek, czyli uslugi holownicze a reszta holoty brala jak swoje za friko wszystko, co zostalo z panskiego stolu. Trzeba bylo obiectnic przysiegajacego, wiecznie zalganego, ze przyjda araby z worami petrodolarow prosto z Kataru. I tak z wiodacego zakladu Gdanska, zatrudniajacego najwiecej pracownikow zrobila sie skarlala manufaktura a palme pierwszenstwa w ilosci zatrudnionych przejely urzedy: miejski, marszalkowski i diabli jeszcze wiedza jakiego miana i szyldu.

    • 4 3

  • Hmmmm (1)

    Dziwne powiązanie MAC_logistics_ Sp zoo założona w Gdańsku w marcu 2022

    • 17 0

    • Kozoń również był dyrektorem handlowym PGE, ciekawe powiązania wychodzą na światło.

      • 12 0

  • Lebal - firma od rozbiorki

    • 16 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w...

Najczęściej czytane