• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prywatyzacja w Porcie Gdańsk. Na "ostatniej prostej" firma z Poznania?

Wioletta Kakowska-Mehring
2 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
Tereny i nabrzeża, na których operuje Port Gdański Eksploatacja. Tereny i nabrzeża, na których operuje Port Gdański Eksploatacja.

Proces prywatyzacji spółki Port Gdański Eksploatacja jest już na ostatniej prostej. Od czerwca tego roku wyłączność na negocjacje ma już tylko jedna z siedmiu firm zainteresowanych przejęciem spółki należącej do Portu Gdańsk.



Na początku marca ubiegłego roku Port Gdańsk oficjalnie rozpoczął procedurę poszukiwania inwestora dla spółki Port Gdański Eksploatacja. Jest to największy uniwersalny operator przeładunkowy, działający na nabrzeżach wewnętrznej części portu i czwarty pod względem przeładunków operator na całym obszarze portu.

Firma ta na rzecz gestorów ładunków zajmuje się realizacją usług przeładunkowych w relacji morskiej oraz usługami składowania towarów dostarczanych do portu statkami, koleją i ciężarówkami.

Co ważne, jest to ostatnia przeładunkowa spółka portowa w Trójmieście, nad którą kontrolę ma Skarb Państwa.

Port Gdański Eksploatacja na sprzedaż



Jak się dowiedzieliśmy nieoficjalnie, na ostatniej prostej w "wyścigu" po Port Gdański Eksploatację jest firma Lebal S.A. z Poznania, która dostała wyłączność na negocjacje.

Jej dotychczasowy profil działalności nie wskazuje na doświadczenie w branży portowej lub przeładunkowej. Firma zajmuje się przede wszystkim sprzedażą wyrobów hutniczych i skupem złomu stalowego oraz żeliwnego.

Dlaczego wybrano ofertę firmy Lebal?

- Ze względu na toczącą się procedurę nie udzielamy informacji dotyczących nazw konkretnych podmiotów biorących udział w procesie. Aktualnie toczy się kolejny etap negocjacji. 21 czerwca 2022 roku zarząd spółki udzielił jednemu podmiotowi czasowej wyłączności na udział w negocjacjach. Okres wyłączności zakreślony został do dnia 7 sierpnia 2022 r. Termin związania ofertą obu potencjalnych inwestorów, którzy pozostali w procedurze, upływa w dniu 31 grudnia 2022 r. - poinformowała nas Anna Drozd, rzecznik Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Zgłosiło się siedem firm, zarząd wybrał pięć



Przypomnijmy. Do 15 lipca ubiegłego roku przyjmowane były zgłoszenia firm zainteresowanych zainwestowaniem w spółkę Port Gdański Eksploatacja. Zgłosiło się siedem podmiotów. Niestety do dziś nie podano ich nazw.

- Były wśród nich zarówno podmioty krajowe, podmioty zagraniczne mające siedzibę w Unii Europejskiej, jak i podmioty zagraniczne spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego - poinformowała Anna Drozd.
Zarząd ZMPG podjął decyzję o zakwalifikowaniu pięciu potencjalnych inwestorów do kolejnego etapu procedury, tj. do przeprowadzenia badania due diligence Port Gdański Eksploatacja.

- Dwóch potencjalnych inwestorów nie zostało dopuszczonych do dalszych etapów procedury wskutek nieuzupełnienia braków odpowiedzi na zaproszenie w zakreślonym zgodnie z procedurą dodatkowym terminie. Czterech potencjalnych inwestorów skorzystało z przewidzianej w procedurze wizji lokalnej i spotkań z zarządami Port Gdański Eksploatacja i ZMPG. Termin składania ofert upłynął 10 grudnia 2021 r. W wyznaczonym terminie wpłynęły trzy oferty. 9 lutego 2022 r. zarząd podjął decyzję o zakwalifikowaniu dwóch potencjalnych inwestorów do kolejnego etapu procedury, tj. do etapu negocjacji. Oferta jednego z potencjalnych inwestorów została odrzucona wskutek nieuzupełnienia braków formalnych w zakreślonym terminie - objaśnia szczegółowo procedury Anna Drozd.

"Nasz zakład umiera". Pracownicy Portu Gdańskiego Eksploatacji znów protestują



Proces sprzedaży toczy się od lat



O prywatyzacji zakładu mówi się już od 2011 r. Wydawało się, że sprawa rozwiąże się w 2014 r. Wówczas władze portu obligowane ustawą o portach i przystaniach morskich podjęły kolejną próbę prywatyzacji spółki Port Gdański Eksploatacja. Wyłączność na ustalenie z PGE szczegółów umowy przejęcia otrzymała spółka Mariner Capital Limited z Malty. Niestety, do prywatyzacji nie doszło, a sprawa swój finał znalazła w sądzie. W 2018 r. wejściem do PG Eksploatacja zainteresowana była spółka Węglokoks, jednak rozmowy nie powiodły się.

Spółka prowadzi działalność na ponad 89 ha. W ramach wieloletniej umowy dzierżawy i umów operatorskich z ZMPG realizuje przeładunki na nabrzeżach zlokalizowanych wzdłuż Martwej Wisły, po obu jej stronach - nabrzeżu WiślanymMapka (12,1 ha), nabrzeżu SzczecińskimMapka (8,2 ha), nabrzeżach Basenu GórniczegoMapka (68,9 ha). Poza tym w ramach działalności operatorskiej spółka funkcjonuje także na nabrzeżu WOC I i WOC IIMapka (14,2 ha) oraz nabrzeżu OliwskimMapka (5,9 ha). Spółka obsługuje przeładunki głównie: węgla i koksu, drobnicy i drewna, wyrobów stalowych, złomu, konstrukcji, maszyn, pojazdów i samochodów oraz nawozów.

Miejsca

Opinie (118) 5 zablokowanych

  • Ja p...coś co przynosi zysk znowu oddają w prywatne ręce...

    Nic tu kupy się nie trzyma...

    • 8 1

  • NIK i UOKIK powinny sie zajac zarzadem ZMPG i PGE - (2)

    https://www.trojmiasto.pl/raport/Wypadek-w-porcie-w-Gdansku-rt266019.html?ref=2-8

    • 13 0

    • Nie pierwszy wypadek

      Zmiażdżone miednicę, urwane/oskórowne kończyny. Coraz więcej takich wypadków tam ma miejsce.
      Po przejęciu przez LEBAL, trzeba będzie powiększyć smentarz w NP.

      • 7 0

    • UOKiK

      UOKiK nie odwiedzali zarządu PGE?
      Dyrekcja podobno ma zarzuty o defraudacje kasy z poprzednich spółek.

      • 7 0

  • Pitu pitu (7)

    Zaraz zaraz, a co się stało z szumną budową portu zewnętrznego ? Prezentacje, projekty, przetargi, bicie piany na miarę pierwszego człowieka na Marsie, wywiady, pewnie i premie dla zarządu i krewnych królika, a tu nic lipa. To żeby było jasne, ten zarząd samodzielnie nie podejmuje żadnych decyzji, nie myśli o rozwoju portu tylko wykonuje decyzje z góry. Tak jest łatwiej bo nie ma żadnej odpowiedzialności a kasa się zgadza. Skoro spółka bez doświadczenia w działalności portowej jest jedyna z którą prowadzą negocjacje to na inne pytania sami sobie odpowiedzcie. Wkrótce pogłębianiem toru wodnego i pilotażem zajmą się spółki z Torunia lub Pcimia. Ciekawe czy lubią cebulę bo w pierdlu im się przyda.

    • 7 3

    • (1)

      Za sytuację PGE odpowiada wyłącznie ZMPG. Kadra zarządzająca jest wyłącznie z nadania ZMPG.

      • 10 0

      • To prawda

        To taka kuźnia wazeliniarstwa pisowskiego. Przez kilka lat włażą w D komu trzeba a potem dzyń do centralnego portu komunikacyjnego. Kilka takich transferów już było a kolejne w toku bo na teraz nie dla wszystkich było miejsce. Ossssooolemijoprawda ? A ci co nie będą mieli transferu będą dalej walić tony wazeliny. W Gdyni był prezes który chciał budować port ale się pomylił bo jego rolą było wykonywanie poleceń politycznych. Koleś z Gdańska jakoś się trzyma, przypadek ? Nie sądzę ! Wie jakiej wazeliny używać.

        • 1 0

    • sprobuj znalezc paragrafy (2)

      aby ich posadzic...
      Przeciez dzialalnosc gospodarcza obarczona jest ryzykiem...
      Uuuupsss, kryzys... I mozna otrzepac rece...

      • 3 4

      • To wszystko w pobliżu zabudowań,za blisko.

        • 1 1

      • Zbyszek zza krat powie co i jak

        • 0 0

    • Skup zlomu (1)

      portu nie wybuduje.

      • 9 0

      • ani pylące hałdy obok.Za to ile złom hałasuje,a hałdy pylą....

        • 3 0

  • (1)

    bedzie prywatyzacja,beda pieniadze podatnikow,bedzie pomoc ukrainie,bedzie dostep do morza.jeszcze tylko linia kolejowa i A5 do KIjowa.

    • 2 1

    • Linia SKM to potrzebna do Nowej Letnicy.

      • 0 0

  • (3)

    Takim dużym terenem może jakiś deweloper się zainteresuje i zamiast portu powstanie zamknięte osiedle dla działaczy PO

    • 6 7

    • (2)

      życzę ci zamieszkania na tym osiedlu.

      • 5 1

      • (1)

        Najpierw powinni rozminować.
        Przy budowie placów na węglowym wykopali sporo przestrzelonych stalhelmów, nim i moździerzy. Sprawa jak zwykle zamiecona pod stół, bez saperów.
        Tak w rzeczywistości wyglądają tereny portu. Od wojny nie rozminowane

        • 2 2

        • Jak pracownicy zgłosili to saperzy byli wzywani. Niestety czasami nie zgłaszali .

          • 1 2

  • A tych prostych to już było.....

    • 1 0

  • Co to jest Lebal ? (1)

    Tutaj trzeba dużego gracza w branży przeładunkowej , który w oparciu o doświadczenie / przeprowadzi odpowiednie inwestycje oraz przyniesie ładunki na bazie miedzynarodowych kontraktów / kontaktów które z pewnością posiada . Swoją droga ciekaw jestem czy pozostali oferenci spełniali te wymogi . Skoro wybrano Lebala ( hurtownie stali w Poznaniu ) to zakładam ze pozostałe firmy były jeszcze mniejsze czy się mylę ?

    • 10 0

    • Weglokoks jak widać był za słaby do hurtowni. Nawet Katarczycy byli i pewnie nie mieli za mały budżet.

      • 5 0

  • Po co takiej firemce tak duży ( dla nich ) Port ? (1)

    Pytam

    • 8 0

    • Ta firma nie jest z branży portowej - to jest ściema

      • 0 0

  • (2)

    Dotychczas nie podano ich nazw - Jakie to pisowskie. No ale suweren tego właśnie chciał.

    • 3 1

    • Harry poter (1)

      Prezes ZMPG i jego ekipa Nowak i Szymonek mają już woreczki od Label przygotowane. Przecież tam nic nie odbywa się bez tylnych interesów. Wszyscy to wiedzą i gdzie są odpowiednie służby, które kontrolują podobno prawidłowość procesów
      Komedia w głównej roli z prezesem harrym!!!!

      • 6 0

      • Tyłka za tą "prywatyzację" powinni wyprowadzać panowie w czarnych mundurach i kominiarkach.
        Śmierdzi przekrętem na kilometry.

        • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marcin Lewandowski

Prezes zarządu Grupy GPEC, firmy z branży energetycznej. Doświadczenie zdobył na stanowiskach...

Najczęściej czytane