• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przekop przez mierzeję ma się opłacić

Jacek Stańczyk
14 maja 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 16:09 (14 maja 2008)
Do roku 2013 Mierzeja Wiślana zostanie przekopana i tym samym powstanie nowa droga wodna  łącząca Zalew Wiślany i Zatokę Gdańską. Do roku 2013 Mierzeja Wiślana zostanie przekopana i tym samym powstanie nowa droga wodna  łącząca Zalew Wiślany i Zatokę Gdańską.

Przekop przez Mierzeję Wiślaną ma sens i się opłaci - stwierdzili specjaliści, którzy przygotowali studium wykonalności inwestycji.



Jak twierdzą autorzy dokumentu z konsorcjum firm Polbud Pomorze, Geosyntex i Fundacji Naukowo-Technicznej z Gdańska, przekop sprawi, że w większym stopniu niż dotychczas wykorzystywane będą porty morskie w Elblągu, Trójmieście, w obrębie Zalewu Wiślanego i Obwodu Kalingradzkiego. To z kolei przełoży się na znaczne korzyści ekonomiczne dla całego regionu.

Specjaliści stwierdzili również, że spośród czterech lokalizacji branych pod uwagę: Przebrna, Piaski w gminie Krynica Morska oraz Nowy Świat i Skowronki w gminie Sztutowo, do lokalizacji inwestycji najbardziej nadaje się ta ostatnia.

- Jest tam najmniej ziemi do wybrania. Poza tym ta lokalizacja najbardziej skraca drogę na Bałtyk. To z kolei przekłada się na oszczędność w kosztach transportu - wymienia najważniejsze przesłanki Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni. To właśnie Urząd całą inwestycję nadzoruje.

Według studium, budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną nie przyniesie negatywnych skutków dla środowiska, zarówno w trakcie prowadzenia prac, jak i po ich zakończeniu. Z tym akurat nie zgadzają się władze Krynicy Morskiej i ekolodzy, którzy zwracają uwagę, że budowa kanału ma przebiegać przez tereny chronione europejskim programem Natura 2000. Aby rozwiać wszelkie wątpliwości do końca tego roku firma Ekokonsult przygotuje raport o oddziaływaniu inwestycji na środowisko naturalne.

W listopadzie ubiegłego roku rząd przyjął wieloletni program budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską na lata 2008-2013. Budżet państwa przeznaczy na ten cel 417 mln zł.

Opinie (74) 7 zablokowanych

  • port dla ładunków tranzytowych

    Autor nie napisał bardzo ważnej rzeczy. Port handlowy w Elblągu ma uzupełniać ofertę Portu Gdynia i stać się jego portem satelitarnym. Elbląg ma się specjalizować w pozyskaniu tranzytu ukraińskiego, słowackiego i białoruskiego. To temat, do którego duże porty Trójmiasta nie bardzo wiedzą, jak się zabrać. Mały Elbląg ma w tym względzie większą dynamikę i realizuje niestandardowe pomysły, jak np. "Bałtycka Ukraina", "Bałtycka Słowacja". Wszystko jest opisane na portalu www.baltic-ukraine.com Z informacji, które tam są, wynika, że sprawa idzie do przodu i to całkiem nieźle, szkoda więc że media o tym nie wspomninają.

    • 2 0

  • Ale po co? (1)

    Bo jakoś nadal nie widzę sensu budowy tego kanału, który może całej mierzei zagrozić. Jakby ktoś twierdził, że przesadzam, to przypominam, że ruch piasków na Mierzei Helskiej jest zakłócony przez port we Władysławowie i trzeba się nieźle napracować, żeby zachować ją w odpowiednim kształcie.

    • 1 2

    • zyska na tym gospodarka regionu

      Potrzebne są takie inwestycje żeby ożywić region. Pomysł popieram!!

      • 0 0

  • KOPAĆ!!!!

    • 2 1

  • Kopac

    "w większym stopniu niż dotychczas wykorzystywane będą porty morskie w Elblągu, Trójmieście". No z tym trojmiastem to bym nie przesadzal, dla 3miasta to bez znaczenia. Uwazam, ze kanal nalezy budowac ale moze warto na polnoc od Krynicy Morskiej?

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w...

Najczęściej czytane