stat

Raport ekspertów od nieruchomości: PKM zmieni obraz Trójmiasta

Przystanki PKM będą znajdować się blisko największych galerii handlowych, biurowców, kampusu Uniwersytetu.
Przystanki PKM będą znajdować się blisko największych galerii handlowych, biurowców, kampusu Uniwersytetu. mapa z raportu JLL

We wrześniu na tory wyjadą pierwsze składy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To ważna informacja dla inwestorów zagranicznych, którzy myślą o ulokowaniu oddziałów swoich firm w Trójmieście. Powiększy się realnie dostępny kapitał ludzki, aglomeracja "otworzy" się na województwo, w szerszym kontekście komunikacyjnym jakość życia w mieście wzrośnie.



Czy uruchomienie PKM oznacza dla Trójmiasta znaczący rozwój?

tak, ludzie bardzo szybko to docenią

46%

tak, ale to będzie widać dopiero po latach

29%

nie wiem, mnie i tak to nie dotyczy

7%

nie, to jest obliczone na sukces polityczny

10%

nie, w mieście tylko przybędzie ludzi spod aglomeracji

8%
  • zakończona

  • łącznie głosów: 1051
Powiaty kartuski i kościerski to prawie 200 tys. mieszkańców - uruchomienie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej skróci czas i obniży koszty dojazdu do Gdańska i Gdyni znaczącej części osób zamieszkałych na terenie tamtejszych gmin.

O ile PKM kursować będzie z obiecaną częstotliwością (wyjazd pociągu z Wrzeszcza co 15 minut - w ciągu godziny dwa składy do Gdyni, jeden do Kościerzyny i jeden do Kartuz; podobny rytm z Gdyni), zmianie ulegną także nawyki komunikacyjne znacznej części osób zamieszkałych wzdłuż linii PKM, a także osób, które będą korzystać z powstających przy większości przystanków węzłów przesiadkowych - oznacza to chociażby mniej korków na dolnym tarasie i trasach łączących go z górnym tarasem i obrzeżami aglomeracji, czyli pod względem komunikacyjnym wyższą jakość życia całej trójmiejskiej społeczności. Szacowana roczna liczba pasażerów PKM ma wynosić 6,5 miliona osób. Dla porównania SKM przewozi rocznie 34 miliony pasażerów (po uruchomieniu PKM liczba ta również może ulec zmianie, bo Wrzeszcz i Gdynia staną się dla pasażerów PKM węzłami przesiadkowymi).

- Zakładamy, że w Trójmieście pracownicy są gotowi dojeżdżać do miejsca zatrudnienia około 40 minut w jedną stronę - mówi Marcin Faleńczyk, zastępca dyrektora w Invest in Pomerania. - Pomorska Kolej Metropolitarna, połączona z SKM i  rozbudowywanym transportem tramwajowym wyróżnia Trójmiasto na tle innych polskich aglomeracji, podnosi jego atrakcyjność dla zagranicznych inwestorów. Potencjalni pracodawcy mogą po prostu liczyć na większą dostępność kadr.

Invest in Pomerania oraz zajmujący się analizami rynku nieruchomości REAS to partnerzy raportu przygotowanego przez JLL na temat perspektyw rozwoju trójmiejskiego rynku nieruchomości w kontekście uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Jasno wynika z niego nie tylko jaki wpływ będzie miało uruchomienie PKM dla kształtowania nowych lokalizacji komercyjnych i mieszkaniowych, ale także jak wzrośnie mobilność zawodowa mieszkańców trójmiejskiej aglomeracji.

Czytaj także: PKM i SKM póki co bez wspólnego biletu

W zakresie mieszkaniowym największe znaczenie dla rozwoju rynku będą miały przystanki PKM na Jasieniu i w Kiełpinku (wielorodzinne) oraz w Brętowie (jednorodzinne). Drugą młodość z całą pewnością przeżyje Osowa, a budownictwo jednorodzinne śmielej będzie powstawało wzdłuż linii kolei 201 (Gdynia - Kościerzyna).

Magdalena Reńska z JLL z ostrożnością mówi o kreowaniu nowych lokalizacji biurowych.

- Łączne zasoby powierzchni biurowej w Trójmieście sięgają ok. pół miliona metrów kwadratowych, które powstawały na przestrzeni około 20 lat. W tej chwili mamy w budowie kolejne 100 tysięcy metrów kwadratowych, które wejdą na rynek najdalej do pierwszej połowy 2016 roku. Są one zlokalizowane głównie wzdłuż głównej osi komunikacyjnej Trójmiasta. Moim zdaniem PKM raczej wzmocni istniejące dzielnice biurowe, takie jak na przykład okolice lotniska i Wrzeszcza w Gdańsku, czy Redłowo w Gdyni, niż wykreuje nowe. Należy mieć świadomość, że zmiany zachodzące dzięki budowie PKM to długofalowy proces - raczej ewolucja niż rewolucja. - ocenia.

Pierwszym i najszybciej rozwijającym się pozacentralnym obszarem - po komunikacyjnym "wzmocnieniu" przystankiem PKM - będą na pewno okolice lotniska, które od lat dedykowane są inwestycjom biurowym, usługowym, logistycznym, w niewielkiej skali również produkcyjnej. Od 2013 roku trwają powoli rozwija się idea utworzenia w sąsiedztwie lotniska Airport City. Jest szansa, że po uruchomieniu PKM dyskusje na ten temat nabiorą tempa.

Szanse na rozwój w kontekście zabudowy komercyjnej - w dłuższej perspektywie czasu - mają także tereny wokół innych przystanków PKM. Dobrym przykładem jest opracowywany dla Niedźwiednika plan miejscowy przewidujący mulifunkcjonalną, śródmiejską zabudowę.

Nie należy się jednak zbytnio przywiązywać do lokalizacyjnych novum jakie niesie za sobą uruchomienie PKM. Nowe lokalizacje już w tej chwili kreuje bowiem trasa Słowackiego i tunel pod Martwą Wisłą oraz obwodnica południowa. Kolejne zmiany w przyszłości przyniesie powstanie obwodnicy północnej OPAT czy Trasy Kaszubskiej.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (176)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
13.10.2017 wprowadzono zmiany w regulaminie.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

- jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.

Kursy średnie walut

EUR 4.24
USD 3.60
CHF 3.69
GBP 4.79
JPY (100) 3.22

Moim zdaniem

Strefa start-up

Najczęściej czytane