• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rekordowe przeładunki w trójmiejskich portach

Wioletta Kakowska-Mehring
27 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Oba trójmiejskie porty odnotowały wzrost przeładunków w ub. roku. Oba trójmiejskie porty odnotowały wzrost przeładunków w ub. roku.

W Gdańsku więcej o 2 mln ton, w Gdyni o 1,75 mln ton. Trójmiejskie porty znów biją rekordy w przeładunkach. Więcej jest towarów masowych, drobnicy, zbóż, paliw i... kontenerów.



Jak wynika ze wstępnych danych w ciągu 2014 r. w Porcie Gdańsk przeładowano ok. 32,3 mln ton, co oznacza wzrost o 7 proc. w porównaniu do roku 2013. Co wypłynęło na ten wynik? Blisko 40-procentowy wzrost przeładunku towarów z grupy inne masowe, ponad 13-procentowy wzrost przeładunku paliw, o blisko 10 proc. wyższy wynik w zakresie przeładunku zbóż i prawie o 7 proc. wyższe przeładunki drobnicowe. W ub. roku wzrosła też liczba przeładowywanych kontenerów, udało się przekroczyć po raz pierwszy liczbę 1,2 mln TEU i tym samym poprawić rekordowe ubiegłoroczne przeładunki w tym zakresie o ok. 3 proc.

Ta działalność, głównie związana z DCT, jest prawdziwą lokomotywą gdańskiego portu. Jeśli zestawi się dane z ostatnich 5-6 lat w zakresie przeładunku kontenerów w Gdańsku, mówić już można o ponad dwukrotnym wzroście w przeładunkach i awansie Gdańska w rankingu największych portów kontenerowych Bałtyku z pozycji 8. w roku 2009 na pozycję 2. w roku 2012, utrzymaną następnie w roku 2013.

Przeładunki w Porcie Gdańsk (w mln ton). Przeładunki w Porcie Gdańsk (w mln ton).

- Jak wskazują wstępne dane, rok 2014 będzie trzecim rokiem z rzędu, w którym uda się Portowi Gdańsk nie tylko utrzymać, lecz nawet wzmocnić tę pozycję poprzez zmniejszenie dystansu względem bezkonkurencyjnego od wielu lat St. Petersburga - podano w komunikacie.

W Porcie Gdynia przeładunki towarów osiągnęły również rekordowy poziom i wyniosły 19,4 mln ton, co w porównaniu do 2013 roku oznacza wzrost o 9,9 proc. Podobnie jak w roku 2013, w ub. roku największe wzrosty zanotowano w grupie drobnicy, osiągając przyrost na poziomie prawie 1,64 mln ton, czyli o  14,8 proc. więcej. Istotny wzrost nastąpił również w grupie zbóż, przynosząc przyrost o 33,2 proc. Największy procentowy wzrost przeładunków, na poziomie 271,4 proc., odnotowano w grupie ropa i przetwory naftowe, co przełożyło się na dodatkowe 0,17 mln ton ładunku. W skali całego Portu Gdynia grupa ta ma jednakże marginalne znaczenie. Niestety, odnotowano też spadki w trzech grupach ładunków. Mniej o 0,58 mln ton przeładowano węgla i koksu (spadek o 21,9 proc.), o 0,15 mln ton tzw. innych masowych (spadek o 9,4 proc.) i o 0,05 mln ton drewna (spadek o 51,3 proc.).

- Spodziewaliśmy się lepszych wyników, ale przyznam, że ostateczna liczba nawet nas zaskoczyła - powiedział Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. - To efekt pracy spółek działających na terenie portu, ale nie bez znaczenia jest też prowadzony przez nas program inwestycji poprawiających infrastrukturę oraz układ kolejowo-drogowy.

A jak było z kontenerami w Gdyni? W sumie BCT i GCT zanotowały istotne zwiększenie wolumenu przeładowanych kontenerów. W skali całego portu nastąpił wzrost tych przeładunków o  119 516 TEU, czyli o 16,4 proc. W 2013 roku terminale przeładowały 729 607 TEU, a w roku 2014 849 123 TEU. Jak będzie w przyszłym roku? Władze portu liczą się ze spadkiem w związku z aliansem 2M (Maersk Line i firmę MSC). Ma na tym skorzystać DCT w Gdańsku, stracić mogą gdyńskie terminale.

- Liczymy się z tym. Jednak już kiedyś, gdy z Gdyni odszedł Maersk, po spadkach udało się odbudować obroty kontenerowe. Sądzę, że tak będzie i tym razem - mówi prezes Jarosiński.

A jaki będzie przyszły rok dla obu trójmiejskich portów? Oba szacują, że wyniki będą jeszcze lepsze. Jednak eksperci portowi nie wykluczają problemów. Rosnące w ostatnich latach przeładunki są dobrym prognostykiem na przyszłość, pamiętać należy jednakże o zmieniających się uwarunkowaniach funkcjonowania biznesu portowego. Jak oceniają, z jednej strony wprowadzenie przepisów deregulacyjnych powinno zwiększyć konkurencyjność polskich portów, z drugiej zaś strony, trudno jest przewidzieć wpływ na obroty ładunkowe w portach wprowadzenia 1 stycznia 2015 roku nowej dyrektywy siarkowej. Z pewnością nie będzie ona wpływać pozytywnie na wzrost obrotów portowych. Dodatkowo, trendy globalnej wymiany handlowej nie napawają szczególnym optymizmem w zakresie dynamiki jej wzrostu.

Miejsca

Opinie (73) 1 zablokowana

  • Po rozbudowie Gdański DCT będzie już całkowicie dominować (1)

    • 17 3

    • Jak narazie w DCT dominują tzw. transshipmenty. Najwięcej przeładunków kontenerów na rynek polski przechodzi przez port gdyński.

      • 7 10

  • po dokończeniu inwestycji w infrastrukturę w Gdańsku
    Gdynia która nic w tym kierunku nie robi się zwinie...

    • 10 4

  • uwaga

    Nie szczytujmy tak bardzo, bo nawet sąsiednia Kłajpeda ma większe obroty.
    Poza tym Kłajpeda narzeka, że tylko 36,4 mln tom, a my już jesteśmy w siódmym niebie z naszymi zaściankowymi portami:..
    "...the throughput of Klaipeda Port in January December of 2014 increased by 9,0 pct. - totally 36,41 mln tn of seaborne cargo, i.e. more by 3,0 mln tn comparing with the corresponding period of the previous year were handled."

    • 8 4

  • Były polskie statki, z polskich stoczni i pod polską banderą . (1)

    Przeładunki wysokie tylko tych statków jakoś nie widać. W latach siedemdziesiątych więcej jednostek czekało na redzie a w porcie był full , statki cumowały nawet burta w burtę. Smakowałem te klimaty jako pracownik Polcargo.

    • 5 5

    • Oczekujących na redzie statków nie widać, ponieważ obecnie przeładunki w portach odbywają się szybko.

      • 2 0

  • Dziennikarze do roboty! !! (2)

    A czyja to wina, ze o " przekrecie" stulecia w sprawie gruntów Portu Gdynia sie nie mowi? Dziennikarze nie chca zadac sobie trudu analizy tematu i obawiaja sie obstrukcji jesli głośno powiedza cos zlego o Szczurku. Najbardziej prezesa Jarosinskiego zal. Facet calym sercem pracuje dla portu. A klika szczurowych kolesi niweczy tak naprawdę miejsce narodzin Gdyni.

    • 18 3

    • Najbardziej prezesa Jarosinskiego zal (1)

      no faktycznie, bo nie dostanie prowizji za dzierżawę , a tam postawi następny złomowiec jak przy Dworcu Morskim lub inną hałdę, z której zapyli nam płuca a do lekarza kolejka

      • 2 7

      • Członkowie zarządu gdyńskiego portu, w tym jego prezes, nie dostają żadnej prowizji z tytułu umów dzierżawy, ani jakichkolwiek innych. Ich wynagrodzenie jest zgodne z ustawą o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi.

        • 1 0

  • import czy eksport? (1)

    szkoda, że import...

    • 2 4

    • matołku to sobie klapki z oczu zejmij i sprawdz strukturę przeładunków w terminalach

      • 0 0

  • sprzedaja port gdanski eksploatacje (1)

    sprzedaja port gdanski eksploatacje POLSKI PORT banda zlodziei !!!

    • 0 6

    • Nie sprzedają portu, tylko spółkę eksploatacyjną działającą na dzierżawionym od portu terenie.

      • 2 1

  • Gdyby nie upierdliwy weterynarz w porcie Gdynia...

    ..to ładunków było by 2 razy tyle. Do tego jeszcze rzędy celne z mentalnością jak w 1996 roku, inpsekcje fitosanitarne, sanepisy i inne badziewia. Normalni jeżdżą via HAMBURG nie GDYNIA.

    • 1 3

  • Lepiej zapytajcie jakie grosze płaci jeden z terminali dla operatorów dzwigów.

    Chłopaki tyrają po 14 godzin, świątek, piątek, niedziela.
    Jak wyczerpią limit godzin, to zatrudniani sa przez zewnętrzną firmę aby nie było problemu z ilością nadgodzin. Do tego ta frma płaci takie grosze że aż trudno uwierzyć. I to dzięki ciezkiej pracy - tych o których się nie pisze, prezesi portów mogą się dumnie obnosić z wynikami i obrotami.

    • 3 4

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto Przewodniczącym Rad Nadzorczych Abantia Polska oraz Ibereolica; jak i członkiem Rad Nadzorczych. Od czerwca 1997 prowadzi własną firmę doradczą Profit-Consult zajmującą się: doradztwem inwestycyjnym, organizacją finansowania rozwoju i inwestycji, projektami doradczymi w zakresie zarządzania inwestycjami, pośrednictwem finansowym i opiniowaniem kontraktów.

Najczęściej czytane