• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rekordowe przeładunki w trójmiejskich portach

Wioletta Kakowska-Mehring
27 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Oba trójmiejskie porty odnotowały wzrost przeładunków w ub. roku. Oba trójmiejskie porty odnotowały wzrost przeładunków w ub. roku.

W Gdańsku więcej o 2 mln ton, w Gdyni o 1,75 mln ton. Trójmiejskie porty znów biją rekordy w przeładunkach. Więcej jest towarów masowych, drobnicy, zbóż, paliw i... kontenerów.



Jak wynika ze wstępnych danych w ciągu 2014 r. w Porcie Gdańsk przeładowano ok. 32,3 mln ton, co oznacza wzrost o 7 proc. w porównaniu do roku 2013. Co wypłynęło na ten wynik? Blisko 40-procentowy wzrost przeładunku towarów z grupy inne masowe, ponad 13-procentowy wzrost przeładunku paliw, o blisko 10 proc. wyższy wynik w zakresie przeładunku zbóż i prawie o 7 proc. wyższe przeładunki drobnicowe. W ub. roku wzrosła też liczba przeładowywanych kontenerów, udało się przekroczyć po raz pierwszy liczbę 1,2 mln TEU i tym samym poprawić rekordowe ubiegłoroczne przeładunki w tym zakresie o ok. 3 proc.

Ta działalność, głównie związana z DCT, jest prawdziwą lokomotywą gdańskiego portu. Jeśli zestawi się dane z ostatnich 5-6 lat w zakresie przeładunku kontenerów w Gdańsku, mówić już można o ponad dwukrotnym wzroście w przeładunkach i awansie Gdańska w rankingu największych portów kontenerowych Bałtyku z pozycji 8. w roku 2009 na pozycję 2. w roku 2012, utrzymaną następnie w roku 2013.

Przeładunki w Porcie Gdańsk (w mln ton). Przeładunki w Porcie Gdańsk (w mln ton).

- Jak wskazują wstępne dane, rok 2014 będzie trzecim rokiem z rzędu, w którym uda się Portowi Gdańsk nie tylko utrzymać, lecz nawet wzmocnić tę pozycję poprzez zmniejszenie dystansu względem bezkonkurencyjnego od wielu lat St. Petersburga - podano w komunikacie.

W Porcie Gdynia przeładunki towarów osiągnęły również rekordowy poziom i wyniosły 19,4 mln ton, co w porównaniu do 2013 roku oznacza wzrost o 9,9 proc. Podobnie jak w roku 2013, w ub. roku największe wzrosty zanotowano w grupie drobnicy, osiągając przyrost na poziomie prawie 1,64 mln ton, czyli o  14,8 proc. więcej. Istotny wzrost nastąpił również w grupie zbóż, przynosząc przyrost o 33,2 proc. Największy procentowy wzrost przeładunków, na poziomie 271,4 proc., odnotowano w grupie ropa i przetwory naftowe, co przełożyło się na dodatkowe 0,17 mln ton ładunku. W skali całego Portu Gdynia grupa ta ma jednakże marginalne znaczenie. Niestety, odnotowano też spadki w trzech grupach ładunków. Mniej o 0,58 mln ton przeładowano węgla i koksu (spadek o 21,9 proc.), o 0,15 mln ton tzw. innych masowych (spadek o 9,4 proc.) i o 0,05 mln ton drewna (spadek o 51,3 proc.).

- Spodziewaliśmy się lepszych wyników, ale przyznam, że ostateczna liczba nawet nas zaskoczyła - powiedział Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. - To efekt pracy spółek działających na terenie portu, ale nie bez znaczenia jest też prowadzony przez nas program inwestycji poprawiających infrastrukturę oraz układ kolejowo-drogowy.

A jak było z kontenerami w Gdyni? W sumie BCT i GCT zanotowały istotne zwiększenie wolumenu przeładowanych kontenerów. W skali całego portu nastąpił wzrost tych przeładunków o  119 516 TEU, czyli o 16,4 proc. W 2013 roku terminale przeładowały 729 607 TEU, a w roku 2014 849 123 TEU. Jak będzie w przyszłym roku? Władze portu liczą się ze spadkiem w związku z aliansem 2M (Maersk Line i firmę MSC). Ma na tym skorzystać DCT w Gdańsku, stracić mogą gdyńskie terminale.

- Liczymy się z tym. Jednak już kiedyś, gdy z Gdyni odszedł Maersk, po spadkach udało się odbudować obroty kontenerowe. Sądzę, że tak będzie i tym razem - mówi prezes Jarosiński.

A jaki będzie przyszły rok dla obu trójmiejskich portów? Oba szacują, że wyniki będą jeszcze lepsze. Jednak eksperci portowi nie wykluczają problemów. Rosnące w ostatnich latach przeładunki są dobrym prognostykiem na przyszłość, pamiętać należy jednakże o zmieniających się uwarunkowaniach funkcjonowania biznesu portowego. Jak oceniają, z jednej strony wprowadzenie przepisów deregulacyjnych powinno zwiększyć konkurencyjność polskich portów, z drugiej zaś strony, trudno jest przewidzieć wpływ na obroty ładunkowe w portach wprowadzenia 1 stycznia 2015 roku nowej dyrektywy siarkowej. Z pewnością nie będzie ona wpływać pozytywnie na wzrost obrotów portowych. Dodatkowo, trendy globalnej wymiany handlowej nie napawają szczególnym optymizmem w zakresie dynamiki jej wzrostu.

Miejsca

Opinie (73) 1 zablokowana

  • Rekordowe przeładunki w Porcie Gdynia, brawo. (3)

    Jakoś dwa porty morskie mogą istnieć koło siebie i dobrze funkcjonować, czemu więc Gdańsk tak boi się konkurencyjnego portu lotniczego w Gdyni?

    • 20 40

    • Gdańsk się boi? Nie bądź śmieszny i sobie już nie dopowiadaj.
      Poza tym porty (jak DCT) są prywatnymi inwestycjami, przeszły test inwestora (czego lotnisko w Gdyni nie dało rady), to zupełnie inna bajka i specyfika rynku.

      • 5 2

    • Dlaczego gdynia chce budować konkurencyjne lotnisko dla lotniska którego jest współwłascicielem?

      Lotniska są samorządowe i ładuje sie "państwowe" pieniadze w ich rozwój, konkurencja spowoduje spadek rentowności, przy wzroscie kosztów (utrzymanie dwóch lotnisk).

      Porty morskie to zupełnie inna bajka i nie ma żadnego porównania do lotnisk, wiec nie pleć głupot jak nie znasz specyfiki portów morskich

      • 10 1

    • Dlaczego Urząd Miasta Gdynia niszczy gdyński port?

      No tak, deweloper szybko zarobi i szybko zaprosi urzędnika na bal, a port daje tylko miejsca pracy przy których urzednik nie ogrzeje kieszeni.

      • 11 3

  • import czy eksport? (1)

    szkoda, że import...

    • 2 4

    • matołku to sobie klapki z oczu zejmij i sprawdz strukturę przeładunków w terminalach

      • 0 0

  • uwaga

    Nie szczytujmy tak bardzo, bo nawet sąsiednia Kłajpeda ma większe obroty.
    Poza tym Kłajpeda narzeka, że tylko 36,4 mln tom, a my już jesteśmy w siódmym niebie z naszymi zaściankowymi portami:..
    "...the throughput of Klaipeda Port in January December of 2014 increased by 9,0 pct. - totally 36,41 mln tn of seaborne cargo, i.e. more by 3,0 mln tn comparing with the corresponding period of the previous year were handled."

    • 8 4

  • po dokończeniu inwestycji w infrastrukturę w Gdańsku
    Gdynia która nic w tym kierunku nie robi się zwinie...

    • 10 4

  • A zarobki rekordowo niskie.. (2)

    • 18 11

    • Bzdury, znajomy jako fizyczny ma 25 zł/h netto i z 5k nie schodzi

      • 13 2

    • Średnia wynagrodzeń w portach jest dużo wyższa od średniej krajowej.

      • 10 2

  • Po rozbudowie Gdański DCT będzie już całkowicie dominować (1)

    • 17 3

    • Jak narazie w DCT dominują tzw. transshipmenty. Najwięcej przeładunków kontenerów na rynek polski przechodzi przez port gdyński.

      • 7 10

  • I paliw... a dzisiaj gaz tankowałem za 1,98! Ciekawe czy gaz tżz idzie przez port?

    Niedźwiedź Putin to powoli koń na glinianych nogach!

    • 1 6

  • Rekordy (2)

    Tylko się cieszyć, ale czy za tak wysokie przeładunki będą jakieś premie? Wątpliwa sprawa, mówią iż nie mają pieniędzy.

    • 17 3

    • kto miał dostać premie ten dostał, reszta pojechała za granicę do właścicieli

      niewolnik może tylko pomarzyć

      • 7 2

    • Coz, najblizsze 5 lat inwestycje, ale potem......kto wie :)

      Nowe place skladowe, nowe tory kolejowe, nowe drogi, nie jest zle.
      Zeby tylko miasto Gdynia obudzilo sie na czas i doprowadzilo do szybkiej realizacji planu rozwoju kolejowego na terenie miasta i okolic.

      • 5 4

  • Szkoda, że wszystko wyprzedane i nie jest nasze, wiec zysk i tak idzie za granicę.

    • 22 34

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki na Wydziale Elektrycznym Politechniki Gdańskiej. Od lat 90. kontynuuje doświadczenia w zarządzaniu z licznymi sukcesami z zakresu zwiększania poziomu sprzedaży w branży B2B, nawiązywaniu międzynarodowych relacji handlowych, pozyskiwania finansowania i współpracy typu venture capital oraz rozwiązywaniu problemów szybko rozwijających się organizacji.Ekspert w budowaniu zespołów managerskich i w...

Najczęściej czytane