• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remontowa Holding. Gwarancje na prom i wizytacja z NATO

Wioletta Kakowska-Mehring
20 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Przedstawiciele zespołu NATO ds. projektowania okrętów złożyli wizytę w stoczniach grupy Remontowa Holding. Przedstawiciele zespołu NATO ds. projektowania okrętów złożyli wizytę w stoczniach grupy Remontowa Holding.

Wcześniej KUKE udzieliło gwarancji, teraz konsorcjum banków podpisało z Gdańską Stocznią Remontowa umowę na gwarancje i akredytywy. Czy polski prom dla państwowych armatorów ma szanse powstać do 2025 r.? Wiele na to wskazuje. Jednak projekty cywilne w stoczniach Remontowa Holding to nie wszystko. W środę, 18 maja, przedstawiciele zespołu NATO ds. projektowania okrętów w stoczni Remontowa Shipbuilding zapoznali się z projektowanymi i budowanymi tu jednostkami dla polskich sił morskich.



Kontrakt na budowę promów podpisano w listopadzie ub. roku. Statki zamówiła spółka Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden PŻB. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu.

Kontrakt realizowany przez Gdańską Stocznię Remontowa to nowa odsłona projektu budowy promów dla polskich armatorów. Wcześniej w budowę zaangażowana była stocznia ze Szczecina. Zaczęło się i skończyło na położeniu stępki. Projekt porzucono.

Czytaj też:

Słynny "prom widmo" ze Szczecina powstanie w Gdańsku?



Udzielona przez konsorcjum linia opiewa na kwotę 81 mln euro. W projekt zaangażowały się Santander Bank Polska, mBank, Bank Gospodarstwa Krajowego oraz KUKE. Rolę agenta finansowania pełni Santander Bank Polska, agentem zabezpieczeń jest mBank. Każdy z banków będzie udzielał gwarancji bankowych, akredytyw dokumentowych oraz zabezpieczających związanych z dostawami realizowanymi na potrzeby stoczni. Banki będą dodatkowo korzystały z regwarancji udzielonych przez KUKE.
Promy będą niskoemisyjne, mają mierzyć po 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Promy będą niskoemisyjne, mają mierzyć po 195,6 m długości i 32,2 m szerokości.

- Zapewnienie przez konsorcjum banków tego niezbędnego do obsługi kontraktów z dostawcami i podwykonawcami limitu na gwarancje i akredytywy jest dla nas kolejnym kluczowym krokiem w realizacji kontraktu na budowę promów Ro-Pax. Projekt jest prowadzony zgodnie z założonym harmonogramem, co oznacza, że pierwsza jednostka ma być przekazana armatorowi w 2025 r. Bardzo cieszymy się, że banki podjęły inicjatywę współpracy i wraz z KUKE wypracowały tak zaawansowaną strukturę finansowania, która wpisuje się w nasze oczekiwania - mówi Michał Makowski, dyrektor ds. finansowych z Gdańskiej Stoczni Remontowa.
Ro-Pax to prom, który będzie mógł przewozić 400 osób. Promy będą niskoemisyjne, mają mierzyć po 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4,1 tys. m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów.

Gwarancje na projekt niskoemisyjny



- Do tej pory jako samodzielny bank często współpracowaliśmy z KUKE, ale jednostkowe projekty eksporterów były mniejszej skali. W tym przypadku, z uwagi na wielkość przedsięwzięcia, wraz z mBankiem i BGK zbudowaliśmy konsorcjum, które najlepiej zaadresuje potrzeby i oczekiwania Stoczni. To, co wyróżnia tę transakcję, to inwestycja w zastosowaną na promach technologię ograniczającą emisje - komentuje Grzegorz Pojnar, dyrektor finansowania eksportu ECA w Santander Bank Polska.
- Cieszymy się z naszego udziału w finansowaniu niskoemisyjnych jednostek, oszczędniejszych dla armatora i jednocześnie bardziej przyjaznych środowisku. Prowadzenie tego typu projektów wpisuje się w naszą strategię, w której agenda ESG, w tym odpowiedzialność za środowisko, stanowi ważny element - dodał z kolei Tomasz Niewola, dyrektor Departamentu Finansowania Strukturalnego i Mezzanine z mBanku.

Delegacja z NATO w stoczniach Remontowa Holding



Członkami delegacji NATO byli inżynierowie i projektanci okrętów, oficerowie i cywilni przedstawiciele marynarek wojennych, resortów obrony. Członkami delegacji NATO byli inżynierowie i projektanci okrętów, oficerowie i cywilni przedstawiciele marynarek wojennych, resortów obrony.

W stoczniach Remontowa Holding powstają nie tylko projekty cywile. Remontowa Shipbuilding buduje niszczyciele min typu Kormoran, a teraz jest zaangażowana w projekt budowy fregat Miecznik. Ostatnio przedstawiciele zespołu NATO do Spraw Projektowania Okrętów na zaproszenie Marynarki Wojennej RP złożyli wizytę w stoczniach grupy Remontowa Holding w Gdańsku.

Członkowie delegacji, wśród których byli inżynierowie i projektanci okrętów, oficerowie i cywilni przedstawiciele marynarek wojennych, resortów obrony i innych służb NATO z kilkunastu krajów Europy, a także USA, Kanady  i Japonii, zapoznali się z potencjałem produkcyjnym i projektowym firm grupy Remontowa Holding w zakresie budowy i modernizacji jednostek pływających, zarówno militarnych, jak i cywilnych.

- W stoczni Remontowa Shipbuilding zwiedzili niszczyciel min ORP Albatros (602) będący w trakcie prób zdawczo-odbiorczych oraz holownik Mieszko - jedną z serii sześciu jednostek pomocniczych, przekazanych przez tę stocznię Marynarce Wojennej w latach 2020-2021. Następnie na pokładzie ORP Albatros popłynęli do Gdańskiej Stoczni Remontowa, obejrzeli od strony wody jej infrastrukturę, statki w dokach i przy nabrzeżach oraz wysłuchali informacji o realizowanych tam projektach - mówi Aleksandra Tesmer, manager ds. promocji i reklamy Remontowa Shipbuilding.

Miejsca

Opinie (137) 3 zablokowane

  • Nato haha (2)

    W przypadku wojny wiadomo kiedy NATO wkroczy - oczywiście po przekroczeniu Odry.
    Tak nami sobie gęby wycierają od wielu wielu lat

    • 4 17

    • Dzięki PiS NATO wie gdzie Odra.

      • 5 2

    • nie wiem czy zauważyłeś, ale NATO i USA zmieniły strategię

      Dostarcza wiedzę i technikę, ale zainteresowany musi sam jej użyć.
      I tu mam duży problem. Bo najchętniej chowalibyśmy się za cudzymi plecami...

      • 2 0

  • Remontowa (2)

    Remontowa to dramat. Pracowałem jako elektryk podwykonawca. Po miesiącu się zawinąłem. Wydział elektryczny to starzy kolesie. Mistrz ma wszystko w głębokiej du.... Kable rzucane na pałe. Większość to spare czyli zdublowane. Nikt za nic nie odpowiada. Mistrz po mojej interwencji o marnotrastwie stwierdził. A co ty się przejmujesz przecież stocznia płaci... Szkoda gadać.

    • 3 2

    • Jeszcze jak była Stocznia Polnocna to remontowa sie lapała

      na podwykonawstwo.

      • 0 0

    • podwykonawca

      Zwinąłeś się bo nie masz pojęcia o pracy w stoczni, elektryka na statku to nie budowa, jakoś nikt nie odczuwa że ciebie nie ma ,szkoda tylko że zalewasz żółcią swoje kompleksy !!

      • 0 1

  • Remontowa to skansen

    Nie ma nic wspólnego z nowoczesną stocznią

    • 3 5

  • A te 15mln ze Szczecina poszło na premie dla wizażystek premiera .

    • 3 3

  • Dno

    Jakie promy?! Tenprojekt juz jest pod wodą z kasą i terminami

    • 2 0

  • (1)

    Za rok wybory to i prom zaczynają budować :D Ogłoszą kolejny sukces ...

    • 4 0

    • Tylko kiedy pierwsze aresztowania za zamach?

      He he he

      • 1 0

  • Nie wierzę (1)

    że nawet NATO daje się nabrać na tego kolosa na
    glinianych nogach który żyje dzięki pożeraniu innych firm jak RUMIA i innych

    • 6 7

    • d**il !!

      Jaka Rumia ? Stocznia doi miasto ..owszemy słyszałem o firmie Remontowa lng system ..ale ci nie narzekają na warunki :) jesteś wieśniak z Rumi co chciał zabłysnąć parobku ..zamknij ryj

      • 0 0

  • Nie o kasę chodzi

    Taka "powazna" delegacja NATO a żadnego w mundurze. Przyjechali, pochlali, pochuchali. Na 100 koła myślę. Grosza nie zapłacili. Za wszystko zapłaci polski podatnik. Co oni im mogli pokazać ? Kormorana za 1,2 mld z poszyciem jak wyciągniętym psu z gardła, czy Gawrona za 1,3 mld budowanego 20 lat. Dobrze wiedzieli, gdzie jadą stąd ubiór symbolizuje podejście do sprawy jako sponsorowanej wycieczki. Wiadomo, Słowianki mimo inflacji wciąż tanie do ..bania, a żona daleko. Euro prawie po 5 Pln, baks 4,5 Pln. Zarobiły Rosi Cocomo . Te dwie firmy powinny zostać przyjęte do Holdingu. W końcu jakieś firmy muszą tam zarabiać, a nie zawsze pod krechą. Stracili podatnicy. No jak się rozdaje państwowy majatek za darmo dziwnym Ryskom Ochodzkim szkolonym w wyłudzaniu kasy, najpierw z własnej firmy, a potem jak się ją przejeło z własnego Państwa poprzez produkcję lukrowanych medialne bubli w/g metod pokazanych w filmie MIŚ, to takie są poźniej efekty, ,że księgowo patrząc, picie piwka przez pracowników przez 8 godzin za całą wypłatę byłoby o niebo bardziej zyskowne niż budowanie statków. Tutaj tylko tacy klienci przyjdą. Reszta zapłaci 4 razy tyle ale dostanie okręt zdolny zatopić inny okręt ratując załogę i inny państwo. Coś niesamowitego, jak koszerne media polsko języczne wychowały pokolenie niewolników do najgorszych prac. Orła nie potrafią naprawić przez 10 lat, wybudowanego w 14 mcy we wczesnych latach 70-tych w ZSRR. Ten Holding to tak naprawdę typowa "druga armia świata" w koszernych mediach, a tak na naprawdę to instytucja PRowowo-finansowo-bankowa do legalnego wyprowadzania naszego GOLD za granicę.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jan Zarębski

Działalność gospodarczą rozpoczął już na początku lat 80. Stworzył firmy takie jak Lonzę i Natę,...

Najczęściej czytane