• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie ma zgody na dzierżawę zbożowego

Wioletta Kakowska-Mehring
28 marca 2024, godz. 10:00 
Opinie (70)
aktualizacja: godz. 08:25 (30 marca 2024)
Część infrastruktury Terminalu Zbożowego przechodzi gruntowną przebudowę, która ma się zakończyć w 2024 r. Część infrastruktury Terminalu Zbożowego przechodzi gruntowną przebudowę, która ma się zakończyć w 2024 r.

Podjęliśmy decyzję, że nie wyrażamy zgody na dzierżawę terminala zbożowego Mapkaw Gdyni w obecnej formule przetargowej - podał resort w komunikacie na platformie X.



AKTUALIZACJA, GODZ. 8:25

Jak nas poinformowano w biurze prasowym resortu infrastruktury, decyzja w sprawie przetargu należy do władz Portu Gdynia. Postępowanie przetargowe na dzierżawę terminalu zbożowego nadal trwa, zakończy się w dniu zawarcia umowy dzierżawy z wybranym wykonawcą.

- W związku z brakiem zgody ministra infrastruktury na oddanie nieruchomości w dzierżawę podmiotowi wskazanemu przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA we wniosku, spółka może unieważnić postępowanie lub wystąpić z kolejnym wnioskiem do MI o wyrażenie zgody na zawarcie umowy z oferentem, który otrzymał drugi wynik w postępowaniu przetargowym. Kwestia ta należy do wyłącznej kompetencji zarządu spółki, który jest w tym wypadku związany warunkami postępowania przetargowego - poinformowała nas Anna Szumańska, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.
Nowy przetarg czy drugi z listy? Na odpowiedź Portu Gdynia wciąż czekamy.



- Podjęliśmy decyzję, że nie wyrażamy zgody na dzierżawę terminala zbożowego w Gdyni w obecnej formule przetargowej. Decyzja została podjęta w celu zapewnienia bezpieczeństwa państwa. Opinie, na podstawie których zapadła, mają charakter niejawny, dlatego Ministerstwo Infrastruktury stanowiska nie uzasadnia - podał resort w komunikacie na platformie X.
Terminal zbożowy w Gdyni stał się gorącym kartoflem Terminal zbożowy w Gdyni stał się gorącym kartoflem

Swój wpis na ten temat umieścił też Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury, ale brzmi on nieco inaczej.

- W Ministerstwie Infrastruktury podjęliśmy decyzję, że nie wyrazimy zgody na dzierżawę terminala zbożowego w Gdyni przez konsorcjum, które uczestniczyło w przetargu. Musimy dbać i dbamy o bezpieczeństwo naszego kraju, dlatego po zasięgnięciu opinii właściwych służb i organów decyzja resortu nie mogła być inna - napisał na platformie X wiceminister Marchewka.

Niestety po przeczytaniu obu komunikatów nie wiadomo, czy będzie nowy przetarg, czy może obecny zostanie rozstrzygnięty na korzyść drugiego oferenta na liście (taka możliwość też istnieje). Wiadomo tylko jedno: konsorcjum Szczecin Bulk Terminal nie będzie dzierżawcą.


O interpretację wpisów na platformie X poprosiliśmy Ministerstwo Infrastruktury. Czekamy na odpowiedź.

O stanowisko poprosiliśmy też Port Gdynia. Również czekamy na odpowiedź.

Przypomnijmy: w październiku 2022 r. ogłoszono przetarg na dzierżawę nabrzeży po Bałtyckim Terminalu Zbożowym. Postępowanie rozstrzygnięto dopiero w listopadzie 2023 r. m.in. z powodu prośby dwóch oferentów o dodatkowy czas na złożenie ofert wiążących. Zgłosiło się czterech chętnych: obecny tymczasowy dzierżawca, czyli firma Mondry, razem z przedsiębiorstwem Chemirolem oraz Agrolokiem, dystrybutorem płodów rolnych, OT Port Gdynia, czyli firma już zarządzająca jednym z terminali w Gdyni, Szczecin Bulk Terminal, który złożył ofertę razem z warszawskimi firmami doradczymi Tapini i Ribera, oraz gdyńskie firmy Speed, Astar i NTA wraz z Tridente z Warszawy.

W wyniku postępowania zarząd Portu Gdynia za najkorzystniejszą uznał ofertę złożoną przez konsorcjum Szczecin Bulk Terminal. Za tym podmiotem stoją światowi potentaci na rynku, czyli holenderska Viterra i duński Copenhagen Merchants.


Po tej decyzji pojawiły się głosy, że "oddajemy" terminal w ręce monopolisty, który ma większościowy udział w handlu zbożem w Polsce, a to zagraża równowadze rynkowej. Apelowały organizacje rolnicze. Sprawa stanęła nawet na kilku komisjach sejmowych.

Na komisji 7 lutego okazało się jednak, że poprzednie władze Portu Gdynia pomimo apeli środowisk rolniczych i posłów umowę podpisały, przyjęły i odesłały ją do Ministerstwa Infrastruktury, które musiało zadecydować, czy wydać ostateczną zgodę.

Miejsca

Opinie (70) 6 zablokowanych

  • I dobrze

    • 3 4

  • Dzierżawcą powinien być podmiot reprezentujący Polski kapitał i Polskie interesy narodowe. (13)

    a nie oligarchów zarejestrowanych w rajach podatkowych, żerujące na naszym kraju. Uwzględnić trzeba zakaz wwozu płodów rolnych z Ukrainy i rossji, oraz pilnowania tego, czy kraje członkowskie nie próbują legalizowac tego procederu nadając im fikcyjne certyfikaty UE. (Litwa, Łotwa, Rumunia, Bułgaria niemcy , francja , belgia holandia)

    • 21 10

    • Te firmy doradcze dla Szczecińskiego "Bulka" trącą mi mocno czosnkiem , Antwerpią i Rotterdamem (2)

      ewentualnie Hamburgiem.

      • 2 3

      • Czyżby rasista napisał? (1)

        • 0 3

        • Jeśli masz na mysli Kalifaty...

          • 0 0

    • Te fikcyjne certyfikaty powstawały w Polsce. (6)

      • 2 1

      • To też wiemy . Kołodziejczak je POdpisywał. (5)

        wraz z nasłaniem ZOMO na rolników. Tusk nic nie wiedział, bo pojechał na narty do Włoch.

        • 2 6

        • (2)

          Po pierwsze, nie ma czegoś takiego jak ZOMO. Po drugie, nie kłam, że byli pałowani rolnicy. Byli pałowani zadymiarze z Solidarności, którym marzyły się bijatyki z policją.

          • 8 3

          • Niestety koalicja 13 grudnia wypełnia w 100% standardy jaruzelskiego i kiszczaka . Putin i Łukaszenka też biją brawo. (1)

            Tak, ze całkowicie zasadnym jest okreslenie tych osobników mianem zomowców. Zwłaszcza że w prowokacjach mają doświadczenie z tamtych czasów. Pewnie w tvn-ie nie POkazywali zomowca rzucajacego kamieniami w rolników i pałkarzy atakujacych i bijacych bezbronnych ludzi. Nie łżyj, nie klam. za dużo swiadków. Rezim tuska już się wsławił strzelaniem do górników z broni gładkolufowej w 2014, To nie przypadek. ppłk. rympałek POdpalaniem budki w ambasadzie russkiej w czasie marszów niepodległosci, a gronkiewicz sprowadzaniem russkich i niemieckich zadymiarzy.

            • 2 2

            • A z jakiego ty kraju jesteś bo u nas jest koalicja 15 października.

              • 4 2

        • Kto "wprowadził" kategorię zboże techniczne i czyściwo młynarskie? Kto do kogo dotarł???

          • 2 1

        • Jarosław mały to nawet nie wie co to są narty

          • 2 1

    • Osiem lat było na zrealizowanie polskiego terminala. I co? (1)

      • 4 3

      • Udajesz że nie wiesz, że dzierżawa trwała

        • 0 0

    • Polski podmiot, ale wydzierżawić chciałby za psi grosz.

      Czyli spółka ZMPG ma być dojona przez lobbowaną krajową spółeczkę ? A rolnik sprzedaje i tak na skupie w pobliżu farmy.
      Tona za 700zł. I co port ma do tego?

      • 0 0

  • Dzierżawa (3)

    Kto zarządza ministerstwem infrastruktury? Podejrzewam że nie są to kompetentni urzędnicy, boją się po prostu "głosu ludu wiejskiego", których wiedza o porcie i handlu zbożem jest siłą rzeczy ograniczona. A wystarczyło popytać o opinie kilku uznanych ekspertów z branży.
    Rząd Tuska nie zajedzie daleko z takimi
    urzędnikami.

    • 18 16

    • (1)

      Ale umowę podpisał zarząd z nadania pisowskiego.

      • 4 5

      • Dali najlepsze warunki ?

        Dali. Było otwarcie ofert, oficjalne. Więc dlaczego nie podpisać umowy ? Kto zapłaci za ewentualnie zasądzone odszkodowania ?

        • 2 0

    • Taaaa, Greinke spec od przekrętów potrzebny

      • 0 1

  • Czyli PIS tradycyjnie oddaje polski majątek w obce ręce... :O) (5)

    • 15 22

    • już 5 minusików od PISowskich trolli (1)

      • 2 8

      • kiedyś wam sie znudzi

        • 3 4

    • Tak, Tak. Koalicja 13 grudnia swoje przestępstwa przypisuje opozycji.

      • 5 1

    • gdy kupujesz niemieckie auto to (1)

      Bierzesz niemiecki majątek w polskie ręce.

      • 0 0

      • Nie kupuję niemieckiego szrotu

        • 0 0

  • To był ostatni rzut pisowskiego nadania. (1)

    Tam też można posłać ABW. Historie o astronomicznych łapówkach rzędy 50 mln
    zł dla szemranych pośredników, krążą nad zarządem portu z SKOK.

    • 39 42

    • Ciekawe kto rozsiewa takie plotki

      Pewnie ta sama tuba która przed wyborami obiecywała złote góry, ta sama wiarygodność.

      • 11 3

  • (13)

    Niestety wygrala firma lepiej lobbujaca. Przegraly interesy Polskich rolnikow i Polski. Druga w kolejnosci firma prawdopodobnie zapewnia mniejsze przeladunki a wiec mniej Polskiego zboza poplynie do innych krajow. Niestety obawiam sie ze wprowadzane sa wlasnie bialoruskie standardy. Gdzie sa sluzby?

    • 39 46

    • od 25 lat nie mogą dokończyć terminalu przy DCT

      to by rozwiązało wszystkie problemy

      • 3 7

    • Dlaczego polski podmiot jakim jest Krajowa Grupa Spożywcza nie startował? O to jest pytanie? W czyim interesie? (4)

      • 13 6

      • o to zapytaj kogoś z PiS, np Płażynskiego (1)

        • 14 9

        • To chłoptyś od robienia zadymy , ale nie od robienia czegoś dla Pomorza , Gdańska.Jak każdy pisowiec.

          • 7 8

      • Bo firma Sped była

        • 1 4

      • KGS to spece od przeładunków portowych?

        OMG

        • 6 0

    • Największym inwestorem zagranicznym w Polsce jest właśnie Holandia, więc dobrze by było w końcu ograniczyć jej monopol na polskim rynku.

      • 10 3

    • Rządy pisowskie (3)

      Doprowadziły Polskę na skraj przepaści. Pracowałam w Porcie 45 lat i nigdy nie było takiego dziadostwa jak 8lat ostatnich.

      • 7 5

      • W jakim charakterze pracowała ?

        A od ilu lat na emeryturze ,?

        • 3 1

      • Teraz rządy lewaków zrobiły ogromny krok naprzód.

        • 1 0

      • Tak, wszystkie wskaźniki to potwierdzają, PKB, wartość PLN, rezerwy finansowe. Tylko jeśli to skraj przepaści to dzięki PiS opuściliśmy strefa abysalną. Zadzwoń do TVN to co powiedzą co to jest.

        • 1 1

    • Co wy ciągle o tych służbach? Bałagan jest i tyle.

      • 2 2

    • Służby inwigilują środowiska patriotyczne i wyłapują pisowców. Mają już dla nich 20 tys. wolnych cel w więzieniachbpo wypuszczonych na wolność żołnierzach mafii paliwowych i watowskich, które wracają do pracy dla Tuska.

      • 0 1

  • Bronic wszystko co polskie. Bo Lewandowskie , balceroeicze z Tuskiem i Walesa rozdali swoim. (1)

    Niektórzy swoim Niemcom inni ruskim.

    • 20 14

    • 8 lat pis i ,,0,, rozdawali swoim miliony

      • 1 0

  • Po co nam port? Po co nam przeładunki?

    Wszystkie operacje można zrobić u naszych przyjaciół z Niemiec

    • 15 20

  • (1)

    Jak Polska ma być poważnym rynkiem dla inwestorów z UE, skoro przetarg jest kasowany bo nie wygrało go KGS??będą unieważniać przetargi dopóki nie wygrała narzucona Spółka?skandal

    • 20 8

    • Minister w procedurze ma ostatni głos. Wszystko jest. Ciekawostką jest gra KGS...

      • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była autoryzowanym przedstawicielem sieci Era. Obecnie spółka ta prowadzi dystrybucję sprzętu telekomunikacyjnego firm Siemens, Panasonic oraz innych wiodących marek na rynku telefonii komórkowej. W latach 2001-2002 pracował jako Prezes Zarządu w Tele-Net Sp. z o.o. - firmie będącej autoryzowanym dealerem sieci ERA. Od 2002 roku jego kariera zawodowa związana jest ze spółką Eurotel, w której przez...

Najczęściej czytane