• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie ma zgody na dzierżawę zbożowego

Wioletta Kakowska-Mehring
28 marca 2024, godz. 10:00 
Opinie (70)
aktualizacja: godz. 08:25 (30 marca 2024)
Część infrastruktury Terminalu Zbożowego przechodzi gruntowną przebudowę, która ma się zakończyć w 2024 r. Część infrastruktury Terminalu Zbożowego przechodzi gruntowną przebudowę, która ma się zakończyć w 2024 r.

Podjęliśmy decyzję, że nie wyrażamy zgody na dzierżawę terminala zbożowego Mapkaw Gdyni w obecnej formule przetargowej - podał resort w komunikacie na platformie X.



AKTUALIZACJA, GODZ. 8:25

Jak nas poinformowano w biurze prasowym resortu infrastruktury, decyzja w sprawie przetargu należy do władz Portu Gdynia. Postępowanie przetargowe na dzierżawę terminalu zbożowego nadal trwa, zakończy się w dniu zawarcia umowy dzierżawy z wybranym wykonawcą.

- W związku z brakiem zgody ministra infrastruktury na oddanie nieruchomości w dzierżawę podmiotowi wskazanemu przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA we wniosku, spółka może unieważnić postępowanie lub wystąpić z kolejnym wnioskiem do MI o wyrażenie zgody na zawarcie umowy z oferentem, który otrzymał drugi wynik w postępowaniu przetargowym. Kwestia ta należy do wyłącznej kompetencji zarządu spółki, który jest w tym wypadku związany warunkami postępowania przetargowego - poinformowała nas Anna Szumańska, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.
Nowy przetarg czy drugi z listy? Na odpowiedź Portu Gdynia wciąż czekamy.



- Podjęliśmy decyzję, że nie wyrażamy zgody na dzierżawę terminala zbożowego w Gdyni w obecnej formule przetargowej. Decyzja została podjęta w celu zapewnienia bezpieczeństwa państwa. Opinie, na podstawie których zapadła, mają charakter niejawny, dlatego Ministerstwo Infrastruktury stanowiska nie uzasadnia - podał resort w komunikacie na platformie X.
Terminal zbożowy w Gdyni stał się gorącym kartoflem Terminal zbożowy w Gdyni stał się gorącym kartoflem

Swój wpis na ten temat umieścił też Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury, ale brzmi on nieco inaczej.

- W Ministerstwie Infrastruktury podjęliśmy decyzję, że nie wyrazimy zgody na dzierżawę terminala zbożowego w Gdyni przez konsorcjum, które uczestniczyło w przetargu. Musimy dbać i dbamy o bezpieczeństwo naszego kraju, dlatego po zasięgnięciu opinii właściwych służb i organów decyzja resortu nie mogła być inna - napisał na platformie X wiceminister Marchewka.

Niestety po przeczytaniu obu komunikatów nie wiadomo, czy będzie nowy przetarg, czy może obecny zostanie rozstrzygnięty na korzyść drugiego oferenta na liście (taka możliwość też istnieje). Wiadomo tylko jedno: konsorcjum Szczecin Bulk Terminal nie będzie dzierżawcą.


O interpretację wpisów na platformie X poprosiliśmy Ministerstwo Infrastruktury. Czekamy na odpowiedź.

O stanowisko poprosiliśmy też Port Gdynia. Również czekamy na odpowiedź.

Przypomnijmy: w październiku 2022 r. ogłoszono przetarg na dzierżawę nabrzeży po Bałtyckim Terminalu Zbożowym. Postępowanie rozstrzygnięto dopiero w listopadzie 2023 r. m.in. z powodu prośby dwóch oferentów o dodatkowy czas na złożenie ofert wiążących. Zgłosiło się czterech chętnych: obecny tymczasowy dzierżawca, czyli firma Mondry, razem z przedsiębiorstwem Chemirolem oraz Agrolokiem, dystrybutorem płodów rolnych, OT Port Gdynia, czyli firma już zarządzająca jednym z terminali w Gdyni, Szczecin Bulk Terminal, który złożył ofertę razem z warszawskimi firmami doradczymi Tapini i Ribera, oraz gdyńskie firmy Speed, Astar i NTA wraz z Tridente z Warszawy.

W wyniku postępowania zarząd Portu Gdynia za najkorzystniejszą uznał ofertę złożoną przez konsorcjum Szczecin Bulk Terminal. Za tym podmiotem stoją światowi potentaci na rynku, czyli holenderska Viterra i duński Copenhagen Merchants.


Po tej decyzji pojawiły się głosy, że "oddajemy" terminal w ręce monopolisty, który ma większościowy udział w handlu zbożem w Polsce, a to zagraża równowadze rynkowej. Apelowały organizacje rolnicze. Sprawa stanęła nawet na kilku komisjach sejmowych.

Na komisji 7 lutego okazało się jednak, że poprzednie władze Portu Gdynia pomimo apeli środowisk rolniczych i posłów umowę podpisały, przyjęły i odesłały ją do Ministerstwa Infrastruktury, które musiało zadecydować, czy wydać ostateczną zgodę.

Miejsca

Opinie (70) 6 zablokowanych

  • Ukraińskie zboże podlegało trzykrotnie bardziej rygorystycznym kontrolom, niż towar polski - tak firma Viterra, która znalazła się na nieoficjalnej liście podmiotów importujących zboże z Ukrainy, komentuje swoją rolę w procederze, który budzi kontrowersje wśród rolników i konsumentów.

    Holenderska Viterra ma oddziały i w Polsce i na Ukrainie.

    Z ich strony:
    Viterra Ukraine has a significant presence in all principal production regions in Ukraine.

    • 0 0

  • Czy polski kapitał jest zainteresowany dzierżawą terminalu zbożowego?

    BTZ w Gdyni potrzebuje docelowego dzierżawcy, Europort w Gdańsku od ponad 20 lat czeka na dokończenie inwestycji. Eksport i import zboża jest obiecujący: produkcja zboża w Polsce ok. 36 mln ton w 2023 r. czyli nadwyżka ok. 10 mln ton. Ponadto z Ukrainy przyjechało ok. 1 mln ton. Niestety Rosja zaniżyła ceny zbóż na giełdach światowych i nasi rolnicy są w głębokiej dziurze.
    Ciekawe czy jest polski kapitał, który zaryzykuje i wyłoży kasę na dzierżawę BTZ-u (zabytkowego elewatora) lub dzierżawę Europortu i dokończenie inwestycji?
    Ci co startowali w przetargu na dzierżawę BTZ, znają ten biznes i wiedzą, że muszą obsłużyć każdego klienta, który chce przerzucić zboże z lądu na statek lub na odwrót, aby zarobić i zapłacić dla Skarbu Państwa olbrzymi czynsz oraz opłaty portowe od każdej przeładowanej tony

    • 0 0

  • Nie można stwarzać konkurencji dla Hamburga. (1)

    Nie po to Niemcy przysłali Tuska żeby w Polsce jakieś inwestycje dochodowe dla Polaków były realizowane. Nawet pomysł młodego człowieka na zdalny monitoring transportu tranzytowego , który uzyskał środki z NCBiR został zaszczekany przez TVN i Wyborczą, dzięki czemu ubeckie firmy zarobiły krocie na imporcie zboża z Ukrainy.

    • 4 10

    • No rzeczywiście, zdalny monitoring to wynalazek XXII wieku! Obejrzyj sobie przygody porucznika Borewicza, mat...łku

      • 0 0

  • Dzierżawcą powinien być podmiot reprezentujący Polski kapitał i Polskie interesy narodowe. (10)

    a nie oligarchów zarejestrowanych w rajach podatkowych, żerujące na naszym kraju. Uwzględnić trzeba zakaz wwozu płodów rolnych z Ukrainy i rossji, oraz pilnowania tego, czy kraje członkowskie nie próbują legalizowac tego procederu nadając im fikcyjne certyfikaty UE. (Litwa, Łotwa, Rumunia, Bułgaria niemcy , francja , belgia holandia)

    • 21 10

    • Polski podmiot, ale wydzierżawić chciałby za psi grosz.

      Czyli spółka ZMPG ma być dojona przez lobbowaną krajową spółeczkę ? A rolnik sprzedaje i tak na skupie w pobliżu farmy.
      Tona za 700zł. I co port ma do tego?

      • 0 0

    • Osiem lat było na zrealizowanie polskiego terminala. I co? (1)

      • 4 3

      • Udajesz że nie wiesz, że dzierżawa trwała

        • 0 0

    • Te fikcyjne certyfikaty powstawały w Polsce. (6)

      • 2 1

      • To też wiemy . Kołodziejczak je POdpisywał. (5)

        wraz z nasłaniem ZOMO na rolników. Tusk nic nie wiedział, bo pojechał na narty do Włoch.

        • 2 6

        • Jarosław mały to nawet nie wie co to są narty

          • 2 1

        • (2)

          Po pierwsze, nie ma czegoś takiego jak ZOMO. Po drugie, nie kłam, że byli pałowani rolnicy. Byli pałowani zadymiarze z Solidarności, którym marzyły się bijatyki z policją.

          • 8 3

          • Niestety koalicja 13 grudnia wypełnia w 100% standardy jaruzelskiego i kiszczaka . Putin i Łukaszenka też biją brawo. (1)

            Tak, ze całkowicie zasadnym jest okreslenie tych osobników mianem zomowców. Zwłaszcza że w prowokacjach mają doświadczenie z tamtych czasów. Pewnie w tvn-ie nie POkazywali zomowca rzucajacego kamieniami w rolników i pałkarzy atakujacych i bijacych bezbronnych ludzi. Nie łżyj, nie klam. za dużo swiadków. Rezim tuska już się wsławił strzelaniem do górników z broni gładkolufowej w 2014, To nie przypadek. ppłk. rympałek POdpalaniem budki w ambasadzie russkiej w czasie marszów niepodległosci, a gronkiewicz sprowadzaniem russkich i niemieckich zadymiarzy.

            • 2 2

            • A z jakiego ty kraju jesteś bo u nas jest koalicja 15 października.

              • 4 2

        • Kto "wprowadził" kategorię zboże techniczne i czyściwo młynarskie? Kto do kogo dotarł???

          • 2 1

  • (13)

    Niestety wygrala firma lepiej lobbujaca. Przegraly interesy Polskich rolnikow i Polski. Druga w kolejnosci firma prawdopodobnie zapewnia mniejsze przeladunki a wiec mniej Polskiego zboza poplynie do innych krajow. Niestety obawiam sie ze wprowadzane sa wlasnie bialoruskie standardy. Gdzie sa sluzby?

    • 39 46

    • Rządy pisowskie (3)

      Doprowadziły Polskę na skraj przepaści. Pracowałam w Porcie 45 lat i nigdy nie było takiego dziadostwa jak 8lat ostatnich.

      • 7 5

      • Tak, wszystkie wskaźniki to potwierdzają, PKB, wartość PLN, rezerwy finansowe. Tylko jeśli to skraj przepaści to dzięki PiS opuściliśmy strefa abysalną. Zadzwoń do TVN to co powiedzą co to jest.

        • 1 1

      • Teraz rządy lewaków zrobiły ogromny krok naprzód.

        • 1 0

      • W jakim charakterze pracowała ?

        A od ilu lat na emeryturze ,?

        • 3 1

    • Służby inwigilują środowiska patriotyczne i wyłapują pisowców. Mają już dla nich 20 tys. wolnych cel w więzieniachbpo wypuszczonych na wolność żołnierzach mafii paliwowych i watowskich, które wracają do pracy dla Tuska.

      • 0 1

    • Co wy ciągle o tych służbach? Bałagan jest i tyle.

      • 2 2

    • Dlaczego polski podmiot jakim jest Krajowa Grupa Spożywcza nie startował? O to jest pytanie? W czyim interesie? (4)

      • 13 6

      • KGS to spece od przeładunków portowych?

        OMG

        • 6 0

      • o to zapytaj kogoś z PiS, np Płażynskiego (1)

        • 14 9

        • To chłoptyś od robienia zadymy , ale nie od robienia czegoś dla Pomorza , Gdańska.Jak każdy pisowiec.

          • 7 8

      • Bo firma Sped była

        • 1 4

    • Największym inwestorem zagranicznym w Polsce jest właśnie Holandia, więc dobrze by było w końcu ograniczyć jej monopol na polskim rynku.

      • 10 3

    • od 25 lat nie mogą dokończyć terminalu przy DCT

      to by rozwiązało wszystkie problemy

      • 3 7

  • Czyli PIS tradycyjnie oddaje polski majątek w obce ręce... :O) (5)

    • 15 22

    • gdy kupujesz niemieckie auto to (1)

      Bierzesz niemiecki majątek w polskie ręce.

      • 0 0

      • Nie kupuję niemieckiego szrotu

        • 0 0

    • Tak, Tak. Koalicja 13 grudnia swoje przestępstwa przypisuje opozycji.

      • 5 1

    • już 5 minusików od PISowskich trolli (1)

      • 2 8

      • kiedyś wam sie znudzi

        • 3 4

  • (1)

    Jak firma złożyła najlepszą ofertą to trzeba to uszanować i podpisać z nią umowę a nie szukać wymówek i powodów dlaczego tego nie zrobić.
    Tego wymaga zwykła uczciwość.

    • 33 34

    • Poznać gup iego ministra po uczynkach jego.

      • 0 0

  • Dzierżawa (3)

    Kto zarządza ministerstwem infrastruktury? Podejrzewam że nie są to kompetentni urzędnicy, boją się po prostu "głosu ludu wiejskiego", których wiedza o porcie i handlu zbożem jest siłą rzeczy ograniczona. A wystarczyło popytać o opinie kilku uznanych ekspertów z branży.
    Rząd Tuska nie zajedzie daleko z takimi
    urzędnikami.

    • 18 16

    • (1)

      Ale umowę podpisał zarząd z nadania pisowskiego.

      • 4 5

      • Dali najlepsze warunki ?

        Dali. Było otwarcie ofert, oficjalne. Więc dlaczego nie podpisać umowy ? Kto zapłaci za ewentualnie zasądzone odszkodowania ?

        • 2 0

    • Taaaa, Greinke spec od przekrętów potrzebny

      • 0 1

  • No wiadomo kto wygrywa teraz w Polsce Niemcy i Ukraińcy,ci żyjący jak boże krówki obudzą się pod butem ,my już to przeżyliśmy PZPR później rząd Tuska co do wyprzedał co tylko się dało teraz dokończy dzieła,wieś wykarmiła miasto w stanie wojennym ,ale ubecja doszła do władzy zniszczy reszte

    • 5 2

  • Bronic wszystko co polskie. Bo Lewandowskie , balceroeicze z Tuskiem i Walesa rozdali swoim. (1)

    Niektórzy swoim Niemcom inni ruskim.

    • 20 14

    • 8 lat pis i ,,0,, rozdawali swoim miliony

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Bereśniewicz - Kozłowska

Prezes zarządu firmy Aplitt. Absolwentka Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej, studiów podyplomowych Gdańskiej Akademii Bankowej, a także European Education Centre Hounslow Westdondon – Application Designer. Uzyskała certyfikat - Certificate in Card Bank Management - Visa International Self Study oraz licencję instalatora systemu UNIX. Od 1993 roku związana z branżą bankową, na stanowiskach kierowniczych i eksperckich, od 1997 roku w Departamentach Kart Płatniczych. Do 15...

Najczęściej czytane