• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie ma zgody na dzierżawę zbożowego

Wioletta Kakowska-Mehring
28 marca 2024, godz. 10:00 
Opinie (70)
aktualizacja: godz. 08:25 (30 marca 2024)
Część infrastruktury Terminalu Zbożowego przechodzi gruntowną przebudowę, która ma się zakończyć w 2024 r. Część infrastruktury Terminalu Zbożowego przechodzi gruntowną przebudowę, która ma się zakończyć w 2024 r.

Podjęliśmy decyzję, że nie wyrażamy zgody na dzierżawę terminala zbożowego Mapkaw Gdyni w obecnej formule przetargowej - podał resort w komunikacie na platformie X.



AKTUALIZACJA, GODZ. 8:25

Jak nas poinformowano w biurze prasowym resortu infrastruktury, decyzja w sprawie przetargu należy do władz Portu Gdynia. Postępowanie przetargowe na dzierżawę terminalu zbożowego nadal trwa, zakończy się w dniu zawarcia umowy dzierżawy z wybranym wykonawcą.

- W związku z brakiem zgody ministra infrastruktury na oddanie nieruchomości w dzierżawę podmiotowi wskazanemu przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA we wniosku, spółka może unieważnić postępowanie lub wystąpić z kolejnym wnioskiem do MI o wyrażenie zgody na zawarcie umowy z oferentem, który otrzymał drugi wynik w postępowaniu przetargowym. Kwestia ta należy do wyłącznej kompetencji zarządu spółki, który jest w tym wypadku związany warunkami postępowania przetargowego - poinformowała nas Anna Szumańska, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.
Nowy przetarg czy drugi z listy? Na odpowiedź Portu Gdynia wciąż czekamy.



- Podjęliśmy decyzję, że nie wyrażamy zgody na dzierżawę terminala zbożowego w Gdyni w obecnej formule przetargowej. Decyzja została podjęta w celu zapewnienia bezpieczeństwa państwa. Opinie, na podstawie których zapadła, mają charakter niejawny, dlatego Ministerstwo Infrastruktury stanowiska nie uzasadnia - podał resort w komunikacie na platformie X.
Terminal zbożowy w Gdyni stał się gorącym kartoflem Terminal zbożowy w Gdyni stał się gorącym kartoflem

Swój wpis na ten temat umieścił też Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury, ale brzmi on nieco inaczej.

- W Ministerstwie Infrastruktury podjęliśmy decyzję, że nie wyrazimy zgody na dzierżawę terminala zbożowego w Gdyni przez konsorcjum, które uczestniczyło w przetargu. Musimy dbać i dbamy o bezpieczeństwo naszego kraju, dlatego po zasięgnięciu opinii właściwych służb i organów decyzja resortu nie mogła być inna - napisał na platformie X wiceminister Marchewka.

Niestety po przeczytaniu obu komunikatów nie wiadomo, czy będzie nowy przetarg, czy może obecny zostanie rozstrzygnięty na korzyść drugiego oferenta na liście (taka możliwość też istnieje). Wiadomo tylko jedno: konsorcjum Szczecin Bulk Terminal nie będzie dzierżawcą.


O interpretację wpisów na platformie X poprosiliśmy Ministerstwo Infrastruktury. Czekamy na odpowiedź.

O stanowisko poprosiliśmy też Port Gdynia. Również czekamy na odpowiedź.

Przypomnijmy: w październiku 2022 r. ogłoszono przetarg na dzierżawę nabrzeży po Bałtyckim Terminalu Zbożowym. Postępowanie rozstrzygnięto dopiero w listopadzie 2023 r. m.in. z powodu prośby dwóch oferentów o dodatkowy czas na złożenie ofert wiążących. Zgłosiło się czterech chętnych: obecny tymczasowy dzierżawca, czyli firma Mondry, razem z przedsiębiorstwem Chemirolem oraz Agrolokiem, dystrybutorem płodów rolnych, OT Port Gdynia, czyli firma już zarządzająca jednym z terminali w Gdyni, Szczecin Bulk Terminal, który złożył ofertę razem z warszawskimi firmami doradczymi Tapini i Ribera, oraz gdyńskie firmy Speed, Astar i NTA wraz z Tridente z Warszawy.

W wyniku postępowania zarząd Portu Gdynia za najkorzystniejszą uznał ofertę złożoną przez konsorcjum Szczecin Bulk Terminal. Za tym podmiotem stoją światowi potentaci na rynku, czyli holenderska Viterra i duński Copenhagen Merchants.


Po tej decyzji pojawiły się głosy, że "oddajemy" terminal w ręce monopolisty, który ma większościowy udział w handlu zbożem w Polsce, a to zagraża równowadze rynkowej. Apelowały organizacje rolnicze. Sprawa stanęła nawet na kilku komisjach sejmowych.

Na komisji 7 lutego okazało się jednak, że poprzednie władze Portu Gdynia pomimo apeli środowisk rolniczych i posłów umowę podpisały, przyjęły i odesłały ją do Ministerstwa Infrastruktury, które musiało zadecydować, czy wydać ostateczną zgodę.

Miejsca

Opinie (70) 6 zablokowanych

  • Awanturka między Viterrą i jej byłym prezesem czyli Mondry. Sprawa dla ABW.

    • 9 4

  • Skarb Państwa - dziwna sytuacja (5)

    Wszystkie Zarządy Morskich Portów w Polsce tzn. grunty, baseny, budynki należą do jednego właściciela, do Skarbu Państwa. Rolą Zarządów Portów (Skarbu Państwa) jest nadzór nad tymi nieruchomościami i pobieranie pożytków z najmu i opłat portowych (w sumie ponad 80% wszystkich przychodów. Skarb Państwa nie zajmuje się przeładunkiem towarów w porcie. Od tego są firmy które na tym się znają. Widocznie polityka weszła w tą działkę. Co dalej będzie? Czyżby spółka Mondry z prezesem Anglikiem będzie nadal tymczasowym operatorem BTZ? Uważam, że ktoś ładnie namieszał. Przetarg przetargiem a wybiorą kogo trzeba.

    • 19 3

    • Prezes Mondry nie jest Anglikiem,uważaj co bierzesz przed snem. (3)

      • 3 2

      • Pewnie tak naćpałem się. (2)

        Czy to ważne czy jest Anglikiem czy innej narodowości, język polski kaleczy, łatwiej mówić mu po angielsku.
        A imię i nazwisko ma anglosaskie. Nie polskie.

        • 0 3

        • No faktycznie imię i nazwisko ma anglosaskie. Weź już nic nie pisz,bo wprowadzasz ludzi w błąd (1)

          • 1 2

          • Piszę merytorycznie.

            Nie czepiam się innych. Typu, że ktoś się naćpał. Twoje wpisy nic nie wnoszą. Tylko atakujesz.

            • 1 2

    • Nie zdziwiłbym się, gdyby Amerykanie w tym maczali palce ze względu na interes ich firm w tej branży

      • 0 2

  • Minister miał prawo podjąć taką decyzję i podjął. Teraz druga firma powinna wygrać przetarg.

    • 5 14

  • Ktos wygral przetarg i gwarantuje najlepsze warunki dla Polskich rolnikow ale kontrakt ma dostac ktos inny.. Oligarchowie rzadza.

    • 13 3

  • (1)

    Jak firma złożyła najlepszą ofertą to trzeba to uszanować i podpisać z nią umowę a nie szukać wymówek i powodów dlaczego tego nie zrobić.
    Tego wymaga zwykła uczciwość.

    • 33 34

    • Poznać gup iego ministra po uczynkach jego.

      • 0 0

  • 500 lat temu handlem polskim zbożem zajmowali się głównie Holendrzy. Polska przeżywała wtedy swój Złoty Wiek. Dzisiaj boimy się dzierżawy jednego z mniejszych terminali zbożowych przez firmę holenderską :)

    • 8 6

  • PO co nam jakiś terminal , POrty, Lotniska, Stolica? (3)

    Jak mamy je w Hamburgu, Berlinie

    • 8 4

    • (1)

      Ta narracja już jest nudna - wymyśl coś nowego.

      • 2 5

      • Może i nudna, ale prawdziwa.

        Potwierdzona przez słowa Dupiarza i czyny Rudego.

        • 3 3

    • Dokładnie. Jedz se do hamburgera i w Berlinie portu nie ma ...

      • 1 3

  • Znając układy to na pewno kolejny przetarg wygra KGS. I też tak będzie ustawiony przetarg. Wszystko to celowa zagrywka

    • 8 1

  • To sie dał

    Dał się na minę wystawić ministerek. Teraz orces sądowy na lata

    • 9 1

  • zabytkowy elewator, spalony magazyn, wszystko bez technologii.

    Terminal stanowiący o bezpieczeństwie polskich rolników. Jak media mogą kupić taki kit. Czytałam ofertę- zainwestowanie ponad 200mln by uzyskać zdolność 3mln ton rocznie. Opłaty dzierżawne dla Skarbu Państwa waloryzowane co roku dałyby, szacuję, 1mld zł za okres dzierżawy z tego małego kawałka nabrzeża?
    To już 20 lat straconych możliwości tego terminala i portu.
    Żaden lokalny książę nie da więcej.

    • 15 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kamiński

Polski polarnik, podróżnik, żeglarz, autor książek, fotograf, przedsiębiorca. Właściciel firmy firmy Invena. Zajmuje się ona dystrybucją armatury i urządzeń przeznaczonych do wewnętrznych instalacji grzewczych i sanitarnych. Kamiński jest też założycielem Instytutu Marka Kamińskiego, Fundacji Marka Kamińskiego. Włada ośmioma językami obcymi: angielskim, niemieckim, włoskim, francuskim, hiszpańskim, norweskim, rosyjskim i japońskim.

Najczęściej czytane